Gå til innhold

Hotel ved Oslo S, skummelt område?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor nå og da på hotell rundt Oslo s, også ved Brugata. Har bodd på nesten alle hotellene rundt Oslo s. Føler meg ikke utrygg, så lenge jeg ikke går ned brugata fra storgata på kveld/natt. Er helt enig i at akkurat der føler jeg meg ikke trygg. Merkelig nok synes jeg ikke å gå stenersgata mot det samme hotellet er ubehagelig i det hele tatt. 

 

Anonymkode: 6cca0...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hold deg unna ting du ser åpentlyst så går det greit, men ikke vær sent ute :) I seng kl 23 senest!

Anonymkode: e2d93...d21

Hilsen mor? Har du vært i Oslo? Det er da ikke farlig å være ute i Oslo etter kl 23! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går gjennom Brugata/Storgata-området daglig på vei til og fra jobb. Både tidlig, midt på dagen og sent. Føler meg aldri utrygg og har aldri opplevd noe ubehagelig der for meg personlig. Jeg er hverken interessert i å kjøpe noe eller har noe å selge og da er jeg helt uinteressant for dem. Salg og bruk ser jeg daglig, men siden jeg ikke er en del av det miljøet blir jeg ignorert. Det er bare å gå forbi og respektere de bare vil være i fred. Likeledes er det masser av turister som triller sine kofferter forbi Gunerius på vei mellom Anker hostel og Oslo S. Ingen bryr seg om dem heller. 

Eneste jeg skjenker en ekstra tanke når jeg er der, er å ikke uforvarende havne midt i noen andres konflikt. Hvis jeg hører noen krangle holder jeg meg litt unna og går rundt. 
Jeg anser uvørne elsparkesyklister som en betydelig større fare for meg som fotgjenger i Oslo enn miljøet ved Gunerius 😅

Anonymkode: 99df3...fff

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke brugata alene, eller gjennom en av parkene, en sen kveld, ellers beveger jeg meg ganske fritt i Oslo.

Bor ved Oslo S mulig 4-5 uker i året, alene som kvinne. 

Eneste jeg er forsiktig med på travle steder er dyre vesker, og telefonen i handa - ting det er lett å grabbe til seg og løpe, utpå kvelden. 

Dopsalg og slikt er det bare å overse. Det samme gjelder rusede/ustabile personer, unngå å stirre så får du heller ikke oppmerksomhet. 

Anonymkode: 60e58...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja disse El sparke syklene er det eneste jeg er redd for i Oslo.

Anonymkode: 00e6a...a67

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uttrykt kan det bli overalt.

Anonymkode: 931a9...144

Ok? Det er da forskjell på hvor mange kriminelle hendelser som skjer i ulike områder her i landet? Noen jeg kjenner som bor på Grønland opplevde at skudd ble avfyrt i umiddelbar nærhet fra der personen befant seg. Det kan skje i det rolige enebolig strøket hvor jeg bor og, men det er mye mindre sannsynlig. Disse gatene i sentrum er stort sett trygge å oppholde seg i, går som nevnt ofte gjennom dem selv med lave skuldre fra 7-22 eller alle døgnets tider med selskap. Men det er ett større potensiale for at det skjer noe enn på Frogner eller hyttegrenda i Valdres for den saks skyld.

Kommer man utenbys fra som norsk turist og i tilegg er litt engstelig av seg, og vil ha en hyggelig langhelg i Oslo, er det nok greit å ikke bo slik til at man må gå forbi psykisk syke hjemløse og rusbrukere for å komme seg til og fra hotellet. Og slipper å høre på kranglingen deres på natten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye kriminalitet i Oslo nå, men alt foregår innad i gjenger og blant "kjenninger". Det er så og si null tilfeldig vold/kriminalitet i byen. Man må nærmest oppsøke det og være meget ufyselig for å bli utsatt for noe.

Anonymkode: 7c22d...eae

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uttrykt kan det bli overalt.

Anonymkode: 931a9...144

Inntrykt også.

Anonymkode: c0df5...b91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg anser uvørne elsparkesyklister som en betydelig større fare for meg som fotgjenger i Oslo enn miljøet ved Gunerius 

Anonymkode: 99df3...fff

True story. 😅

Anonymkode: aa953...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (6 timer siden):

Ok? Det er da forskjell på hvor mange kriminelle hendelser som skjer i ulike områder her i landet? Noen jeg kjenner som bor på Grønland opplevde at skudd ble avfyrt i umiddelbar nærhet fra der personen befant seg. Det kan skje i det rolige enebolig strøket hvor jeg bor og, men det er mye mindre sannsynlig. Disse gatene i sentrum er stort sett trygge å oppholde seg i, går som nevnt ofte gjennom dem selv med lave skuldre fra 7-22 eller alle døgnets tider med selskap. Men det er ett større potensiale for at det skjer noe enn på Frogner eller hyttegrenda i Valdres for den saks skyld.

Kommer man utenbys fra som norsk turist og i tilegg er litt engstelig av seg, og vil ha en hyggelig langhelg i Oslo, er det nok greit å ikke bo slik til at man må gå forbi psykisk syke hjemløse og rusbrukere for å komme seg til og fra hotellet. Og slipper å høre på kranglingen deres på natten...

Det farligste stedet å befinne seg de siste årene i Norge er vel Utøya? 

Anonymkode: 60e58...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det farligste stedet å befinne seg de siste årene i Norge er vel Utøya? 

Anonymkode: 60e58...3e9

For en interessant måte å tolke statistikk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (6 minutter siden):

For en interessant måte å tolke statistikk!

Men da må du jo også ta med hvem som er angrepet, skadet/død, i Oslo siste år.

Statistisk er sannsynligheten for at det skal skje deg noe nesten 0. 

Så her er det du som misforstår statistikk. Basert på fremmedhat. 

Anonymkode: 60e58...3e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men da må du jo også ta med hvem som er angrepet, skadet/død, i Oslo siste år.

Statistisk er sannsynligheten for at det skal skje deg noe nesten 0. 

Så her er det du som misforstår statistikk. Basert på fremmedhat. 

Anonymkode: 60e58...3e

Poenget mitt er at man ikke kan vurdere sannsynlighet for å bli utsatt for en tilfeldig kriminell handling i et område basert på ekstraordinære enkelthendelser som terrorhandling eller massemord. Lite sannsynlighet for å bli utsatt for tilfeldig vold eller ran er det uansett over hele landet, heldig som vi her. Den er likevel større i Oslo sentrum enn på, si, Utøya. 

Jeg sprader ikke rundt natt til søndag i alle gater av Oslo sentrum og innbiller meg at jeg er like trygg som om jeg var i min egen hage. Kall det gjerne fremmedfrykt. Jeg for min del kaller det å ha noe mellom ørene og ivareta min egen sikkerhet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tilfeldigvis vært på Oslo S to ganger siste året og blitt vitne til knivstikking og basketak. Der siste for kun en ukes tid siden, det endte med at gutten døde. Som helsepersonell føler jeg meg forpliktet til å yte hjelp inntil det kommer andre til stede. Jeg kan ikke gå rett forbi eller lukke øynene … Men vil tro at min sjans for å oppleve dette igjen er minimal. 

Anonymkode: d9ec0...817

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Haha ja disse El sparke syklene er det eneste jeg er redd for i Oslo.

Anonymkode: 00e6a...a67

Enig. Jeg har blitt påkjørt av en sparkesykkel som førte til hjernerystelse og armbrudd, men jeg har aldri blitt utsatt for noe av disse såkalt «skremmende menneskene»

Anonymkode: 931a9...144

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor kun på The Hub når jeg er i Oslo. Aldri følt meg utrygg! 

Anonymkode: 18f9e...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har skrevet om dette før her inne, men skriver det gjerne igjen. I løpet av et kort opphold på Oslo Plaza for noen år siden, fikk jeg kjeft av forbipasserende menn fordi jeg sto utenfor og røykte en sigarett, fordi det var ramadan. Morgenen etter, hørte jeg resepsjonisten skrike imens jeg tok en røyk på utsiden, fordi en syrisk flyktning hoppet over disken og forsøkte å presse henne inn på bakrommet. Han ble jaget ut av en annen ansatt.  Jeg fikk heldigvis ikke være vitne til slagsmålet som skjedde ved samme sted en annen kveld, men tok en røyk når de vaska vekk blodet. Det området av Oslo er ekkelt, og kunne ønske politikere der skjønner at turister gjerne liker å være sentrumsnært. Så da burde tryggheten prioriteres i disse områdene.

Anonymkode: cb48d...1a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men da må du jo også ta med hvem som er angrepet, skadet/død, i Oslo siste år.

Statistisk er sannsynligheten for at det skal skje deg noe nesten 0. 

Så her er det du som misforstår statistikk. Basert på fremmedhat. 

Anonymkode: 60e58...3e9

Når det er ubehagelig stemning og mange fler handlinger som blir utført på en plass, er det helt naturlig at man tenker dette er et sted det kan skje noe med noen, trenger ikke være deg engang, men den som går rett forran deg. Åsså må vi bryte inn for å redde dem.

Området rundt oslo s blir aldri en oase av trygghet, det er utrivelig der. 

Anonymkode: 6dfd8...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo S, men ikke øst for sentrum. Hold deg unna Grønland

Anonymkode: 46606...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (19 timer siden):

Poenget mitt er at man ikke kan vurdere sannsynlighet for å bli utsatt for en tilfeldig kriminell handling i et område basert på ekstraordinære enkelthendelser som terrorhandling eller massemord. Lite sannsynlighet for å bli utsatt for tilfeldig vold eller ran er det uansett over hele landet, heldig som vi her. Den er likevel større i Oslo sentrum enn på, si, Utøya. 

Jeg sprader ikke rundt natt til søndag i alle gater av Oslo sentrum og innbiller meg at jeg er like trygg som om jeg var i min egen hage. Kall det gjerne fremmedfrykt. Jeg for min del kaller det å ha noe mellom ørene og ivareta min egen sikkerhet. 

Og poenget vårt er at Oslo er helt trygt for vanlige folk. Like trygg som i gen hage, så lenge du ikke går gjennom en park som kvinne en sen kveld. 

Så ja, etter å ha blitt født og oppvokst i Oslo, vært russ med alt det innebærer, vært på byen som ung og blond kvinne, og alt det der, så sier jeg det rett ut; du har fremmedfrykt (for ikke å bruke et enda verre ord) 

Anonymkode: 60e58...3e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...