Gå til innhold

Han viser ingen interesse til å fri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nøtteliten00 skrev (28 minutter siden):

Tror du bør lese igjennom det jeg skrev en gang til...

Det jeg faktisk søker hjelp til er hvordan jeg personlig skal håndtere disse følelsene så det ikke ødelegger hverdagen min. Jeg har gjentagende sagt at målet mitt IKKE er å tvinge ham til noe han ikke vil. Målet er ikke å få tips til hvordan få han til å fri (selv om 90% av folk svarer på det), målet er å få tips til egen følelseshåndtering.
En del av problemet er at om han ikke vil gifte seg så skal han selvsagt ikke måtte det, men når han flere ganger tidligere har sagt at han ønsker å fri og at han vil gifte seg i fremtiden og det nå har gått 5 år og vi har den stabiliteten vi har så synes jeg at vi like gjerne kan ta siste steget og gjøre det "fullkomment".

Kanskje han ønsker ikke å gifte seg med DEG. 

Har du tenkt på det? 

Anonymkode: d97d8...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Nøtteliten00 said:

Tror du bør lese igjennom det jeg skrev en gang til...

Det jeg faktisk søker hjelp til er hvordan jeg personlig skal håndtere disse følelsene så det ikke ødelegger hverdagen min. Jeg har gjentagende sagt at målet mitt IKKE er å tvinge ham til noe han ikke vil. Målet er ikke å få tips til hvordan få han til å fri (selv om 90% av folk svarer på det), målet er å få tips til egen følelseshåndtering.
En del av problemet er at om han ikke vil gifte seg så skal han selvsagt ikke måtte det, men når han flere ganger tidligere har sagt at han ønsker å fri og at han vil gifte seg i fremtiden og det nå har gått 5 år og vi har den stabiliteten vi har så synes jeg at vi like gjerne kan ta siste steget og gjøre det "fullkomment".

Men det er jo nettopp derfor jeg spør og ber deg utdype. Fordi de motstridende følelsene handler om presis det samme du forsøker "å håndtere", bare sett fra en litt annen vinkel. Men uten å vite hvordan det gir mening i ditt hode er det nær sagt umulig å hjelpe. 

Anonymkode: e6938...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøtteliten00
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo nettopp derfor jeg spør og ber deg utdype. Fordi de motstridende følelsene handler om presis det samme du forsøker "å håndtere", bare sett fra en litt annen vinkel. Men uten å vite hvordan det gir mening i ditt hode er det nær sagt umulig å hjelpe. 

Anonymkode: e6938...0fe

Okey, nøyaktig hvilke aspekt vil du jeg skal utdype så svarer jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøtteliten00
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje han ønsker ikke å gifte seg med DEG. 

Har du tenkt på det? 

Anonymkode: d97d8...4b8

Det står i andre avsnittet i hovedinnlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteliten00 skrev (4 timer siden):

Til info så har vi likt betalende jobber 

Så hvorfor vil du da gifte deg?

Anonymkode: f951a...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteliten00 skrev (36 minutter siden):

Gjentar meg for tusende gang (seriøst) at det jeg spør om er hjelp til å takle mine egne følelser, ikke råd til å "mase meg til ekteskap". Masing og "tvang" er det direkte motstykket til det jeg ønsker.

Ja selvsagt er hverdagslivet det samme, men det argumentet går begge veier... Vi lever som gifte uansett så hvorfor ikke bare gjøre det...
Det største som endrer seg er at mitt ønske om denne gesten av å faktisk være gift for meg er en mye "større" ting enn å "bare" være samboere. Det er også mye tryggere for ham og ungen min om vi er gift mtp familiehistorikken jeg har for om jeg skulle dø så vil absolutt alt som ikke er spikret fast av pengeverdier bli kjempet for med nebb og klør av min heks av ei mor.

Takle egne følelser: Dele med han elefanten i rommet. Snakk med ham, fortell hvordan du har det. Han skal være din nærmeste støttespiller. Hjelper ikke å holde det for deg selv,  du ser hvordan det har påvirket humøret ditt.

Anonymkode: a7b24...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tydelig at du ikke har lest ekteskapsloven hvis du tror at hus, bil og barn basically er det samme som å være gift. Ens rettigheter er vesentlig ulike som ektefeller enn som samboere.

Anonymkode: 0ddea...999

Forklar meg hvilke rettigheter ekteskapet gir som jeg har bruk for?

Anonymkode: f951a...643

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøtteliten00
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takle egne følelser: Dele med han elefanten i rommet. Snakk med ham, fortell hvordan du har det. Han skal være din nærmeste støttespiller. Hjelper ikke å holde det for deg selv,  du ser hvordan det har påvirket humøret ditt.

Anonymkode: a7b24...976

Som nevnt over har jeg nå skrevet ned alle tanker og følelser for å være 100% sikker på at han skal forstå min side, og så han fritt kan utdype sin side, når han kommer hjem i natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøtteliten00
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så hvorfor vil du da gifte deg?

Anonymkode: f951a...643

Du lurer på hvorfor jeg ønsker å gifte meg med en person når vi har likt betalende jobber? Fordi vår inntjeningsevne ikke er grunnen til at jeg ønsker å gifte meg med en person? 😅 Min eneste økonomiske "vinning" av et giftemål er at HAN sine rettigheter blir sterkere ovenfor mine foreldre hvis jeg skulle dø. Da er vi sikret at de gribbene ikke får noen som helst krav de kan komme hausendes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteliten00 skrev (44 minutter siden):

Gjentar meg for tusende gang (seriøst) at det jeg spør om er hjelp til å takle mine egne følelser, ikke råd til å "mase meg til ekteskap". Masing og "tvang" er det direkte motstykket til det jeg ønsker.

Ja selvsagt er hverdagslivet det samme, men det argumentet går begge veier... Vi lever som gifte uansett så hvorfor ikke bare gjøre det...
Det største som endrer seg er at mitt ønske om denne gesten av å faktisk være gift for meg er en mye "større" ting enn å "bare" være samboere. Det er også mye tryggere for ham og ungen min om vi er gift mtp familiehistorikken jeg har for om jeg skulle dø så vil absolutt alt som ikke er spikret fast av pengeverdier bli kjempet for med nebb og klør av min heks av ei mor.

Siden du har barn har moren din overhode ikke krav på noen som helst arv etter deg.

Anonymkode: f951a...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteliten00 skrev (42 minutter siden):

Gjentar meg for tusende gang (seriøst) at det jeg spør om er hjelp til å takle mine egne følelser, ikke råd til å "mase meg til ekteskap". Masing og "tvang" er det direkte motstykket til det jeg ønsker.

Ja selvsagt er hverdagslivet det samme, men det argumentet går begge veier... Vi lever som gifte uansett så hvorfor ikke bare gjøre det...
Det største som endrer seg er at mitt ønske om denne gesten av å faktisk være gift for meg er en mye "større" ting enn å "bare" være samboere. Det er også mye tryggere for ham og ungen min om vi er gift mtp familiehistorikken jeg har for om jeg skulle dø så vil absolutt alt som ikke er spikret fast av pengeverdier bli kjempet for med nebb og klør av min heks av ei mor.

Pengeverdier du har ville vel gått til barna dine om noe skulle skje, ikke din mor, da de er dine arvinger(?) Man kan skrive testamente og samboeravtaler osv også.

Å som du sier, dere lever alt som et ektepar allerede og ingenting i hverdagslivet kommer til å endre seg. Så hvorfor ikke bare fortsette som det er?

Hvorfor kan du isåfall ikke fri selv, eller bare spørre om dere skal begynne å planlegge bryllupet. 

Anonymkode: e2818...eef

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteliten00 skrev (Akkurat nå):

Du lurer på hvorfor jeg ønsker å gifte meg med en person når vi har likt betalende jobber? Fordi vår inntjeningsevne ikke er grunnen til at jeg ønsker å gifte meg med en person? 😅 Min eneste økonomiske "vinning" av et giftemål er at HAN sine rettigheter blir sterkere ovenfor mine foreldre hvis jeg skulle dø. Da er vi sikret at de gribbene ikke får noen som helst krav de kan komme hausendes med.

Du har jo barn. 

Foreldrene dine har dermed ikke krav på noen som helst arv etter deg.

Anonymkode: f951a...643

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arverett for samboere med felles barn: 

Arven er på inntil 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden, og går foran barnas arverett. Samboer arver alt hvis avdødes formue (etter fradrag av gjeld og begravelses- og gravstedomkostninger) ikke er større enn minstearven. Arveretten kan utvides eller innskrenkes ved testament. 

Hentet fra domstol.no

Så han og barna deres er jo fortsatt sikret sånn som dere har det nå.

Anonymkode: e2818...eef

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (48 minutter siden):

Det blir viktig for den med best økonomi også dersom partneren  setter som forutsetning for at hun (eller han) skal ta mest på hjemmebane at de er gift. For det er unektelig  oftest den med dårligst økonomi som gjør det slik at den dom tjener mest kan jobbe mer.

Kun hvis det er viktig for den med best økonomi også å være gift. Ellers kan man da lett ordne den problemstillingen på andre måter.

Anonymkode: f951a...643

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nøtteliten00 said:

Okey, nøyaktig hvilke aspekt vil du jeg skal utdype så svarer jeg

Ser du på din samboer som en "svak svekling" du kan true eller tvinge til å gifte seg med deg, mot hans vilje? Har du "makten" i forholdet på det settet, so to speak? 

 

Anonymkode: e6938...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøtteliten00
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser du på din samboer som en "svak svekling" du kan true eller tvinge til å gifte seg med deg, mot hans vilje? Har du "makten" i forholdet på det settet, so to speak? 

 

Anonymkode: e6938...0fe

Absolutt ikke 🤨 Hadde vi hatt såpass ubalanse i forholdet hvor jeg hadde vært såpass "alpha dog" så hadde jeg vel heller aldri stått i denne situasjonen.

Vi er veldig flinke til å begge "gi og ta" for hverandre og har aldri hatt en større krangel.

Om han sa til meg at han ikke vil gifte seg så hadde jeg respektert det, men han sier altså det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å som du sier, dere lever alt som et ektepar allerede og ingenting i hverdagslivet kommer til å endre seg. Så hvorfor ikke bare fortsette som det er?

Anonymkode: e2818...eef

Hva snakker du om? Tusen ting vil endre seg i hverdagslivet til ts! Hun vil få bekreftelse fra sin samboer, ring på fingeren, sivilstatus vil endre seg til forlovet, de vil planlegge og gjennomføre et bryllup, kanskje bryllupsreise, få bryllupsbilder som kan stå framme og gi glede, masse juridiske rettigheter - og aller viktigst, ts vil føle seg elsket og lykkelig og verdsatt. 

Anonymkode: 7192a...2e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøtteliten00
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva snakker du om? Tusen ting vil endre seg i hverdagslivet til ts! Hun vil få bekreftelse fra sin samboer, ring på fingeren, sivilstatus vil endre seg til forlovet, de vil planlegge og gjennomføre et bryllup, kanskje bryllupsreise, få bryllupsbilder som kan stå framme og gi glede, masse juridiske rettigheter - og aller viktigst, ts vil føle seg elsket og lykkelig og verdsatt. 

Anonymkode: 7192a...2e8

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva snakker du om? Tusen ting vil endre seg i hverdagslivet til ts! Hun vil få bekreftelse fra sin samboer, ring på fingeren, sivilstatus vil endre seg til forlovet, de vil planlegge og gjennomføre et bryllup, kanskje bryllupsreise, få bryllupsbilder som kan stå framme og gi glede, masse juridiske rettigheter - og aller viktigst, ts vil føle seg elsket og lykkelig og verdsatt. 

Anonymkode: 7192a...2e8

Stemmer, og han vet det, men frir likevel ikke. Hva forteller det deg? 

Jeg kjenner flere som også har ventet og ventet. Til slutt fant mennene ei annen dame og fridde etter 6-8 måneder! 

Anonymkode: d97d8...4b8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøtteliten00

Oppdatering:

 

Pratet i natt, han har visst hatt ringen liggende siden jul men ikke funnet riktig tidspunkt. Så nå er vi forlovet 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...