Gå til innhold

På diett men går ikke ned i vekt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i mye aktivitet hver dag på jobb og blir alltid veldig sulten av mye aktivitet. 

Anonymkode: 77169...c8a

Spis et hjemmelaget frøknekkebrød med en skive ost, flere skiver med skinke og litt spirer/paprika/avokado/agurk.

Eller ha med deg et par kokte egg når du blir fysen.

Ikke spis sånne shakes, det er bare søppel.

Men hva så om du blir sulten? Det er bra å være sulten noen ganger om dagen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du må nå gjerne tro at jeg troller, men det gjør jeg ikke. 
Mat er vanskelig for meg, jeg overspiser jo tydeligvis ganske mye,  og jeg ønsker tips og råd. Jeg er jo tydeligvis helt på tur siden flere her mener jeg troller. 
 

Takk for tips. Får begynne på nytt. 

Anonymkode: 77169...c8a

Måten du kommuniserer på har nok også bidratt til at folk tenker det ja. Du virker bare tverr og rar.   
 

Hør her, om du på ekte ønsker å gå ned i vekt og bli der, så må du først skaffe deg litt matkunnskap. Ikke så mye liksom, men du virker jo å være helt grønn. Les litt på Helsedirektoratet sine sider om kosthold feks. 
 

Så ville jeg anbefalt deg å skaffe deg en kjøkkenvekt for å kunne veie mat. En god regel er å veie ALT i starten for å få en idé om mengder. Også for å sikre at du spiser nok. Etterhvert lærer du deg hva som må "veies og kontrolleres" (avocado, ost, bacon, fløte, pasta og matolje/stekesmør må du alltid passe på) 

Deretter planlegger du 3 måltider per dag og ett mellommåltid/snack. 
 

Jeg feks. liker veldig godt kjedelig knekkebrød med magerost og skinke. Så for min del er det svaret på frokost og lunsj. Til lunsj hiver jeg også på en grønn salat med 100g cottage cheese og cherrytomater og balsamico. 
Til middag spiser jeg alt familien spiser men 3/4 av tallerken er fylt med salat og grønnsaker og disse spises først. Som snack spiser jeg Skyr eller gresk yoghurt. 

Finn din greie! Å spise bars og supper høres jo helt jævlig ut? Ville aldri klart å holde meg til det.  

Anonymkode: 2ddbb...f69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du opp til 6 måltider for dag? Burde heller spise 2, maks 3. Og de bestående av skikkelig mat som du spiser deg mett på. Og ingenting mellom måltidene. Å gå å småspise og mellommåltid gjør at du blir mer sulten (på grunn av hvordan insulin påvirker blodsukkeret ditt). Spis mat som holder blodsukkeret stabilt. Er ikke rart du akkurat nå føler at du vil sulte ved å kutte ned enda mer. 

Anonymkode: 1521e...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Meld deg inn i vektklubb.no og få kontroll på kalorier og porsjonstrørrelse. Hva mener du med aktiv på jobb? De fleste som tror at de går mye på jobb blir skuffet når de får seg skritteller😬

Anonymkode: 8e426...780

Ok siden folk mener aktiv ikke er antall skritt så greit. Jeg går i alle fall mye på jobb, går/sykler forøvrig til  jobb også. Eneste gangen jeg sitter på jobb er i pausa. 
 

Anonymkode: 77169...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barer og shakes er søppel for kroppen. Spis heller ekte mat. 

Anonymkode: 04327...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Måten du kommuniserer på har nok også bidratt til at folk tenker det ja. Du virker bare tverr og rar.   
 

Hør her, om du på ekte ønsker å gå ned i vekt og bli der, så må du først skaffe deg litt matkunnskap. Ikke så mye liksom, men du virker jo å være helt grønn. Les litt på Helsedirektoratet sine sider om kosthold feks. 
 

Så ville jeg anbefalt deg å skaffe deg en kjøkkenvekt for å kunne veie mat. En god regel er å veie ALT i starten for å få en idé om mengder. Også for å sikre at du spiser nok. Etterhvert lærer du deg hva som må "veies og kontrolleres" (avocado, ost, bacon, fløte, pasta og matolje/stekesmør må du alltid passe på) 

Deretter planlegger du 3 måltider per dag og ett mellommåltid/snack. 
 

Jeg feks. liker veldig godt kjedelig knekkebrød med magerost og skinke. Så for min del er det svaret på frokost og lunsj. Til lunsj hiver jeg også på en grønn salat med 100g cottage cheese og cherrytomater og balsamico. 
Til middag spiser jeg alt familien spiser men 3/4 av tallerken er fylt med salat og grønnsaker og disse spises først. Som snack spiser jeg Skyr eller gresk yoghurt. 

Finn din greie! Å spise bars og supper høres jo helt jævlig ut? Ville aldri klart å holde meg til det.  

Anonymkode: 2ddbb...f69

Hvor virker jeg tverr og rar ? 
 

Jeg hater knekkebrød, cottage cheese, skyr og naturell gresk yoghurt. Cottage cheese blir en litt mett av resten gjør meg hul i magen til neste måltid. 

Anonymkode: 77169...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To knekkebrød med magert pålegg istedenfor barer ! 

Anonymkode: 76381...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor virker jeg tverr og rar ? 
 

Jeg hater knekkebrød, cottage cheese, skyr og naturell gresk yoghurt. Cottage cheese blir en litt mett av resten gjør meg hul i magen til neste måltid. 

Anonymkode: 77169...c8a

😂😂😂 

Finn deg ordentlig men kalorismart mat som du ikke hater da din jævla surpomp. 

Anonymkode: 2ddbb...f69

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor virker jeg tverr og rar ? 
 

Jeg hater knekkebrød, cottage cheese, skyr og naturell gresk yoghurt. Cottage cheese blir en litt mett av resten gjør meg hul i magen til neste måltid. 

Anonymkode: 77169...c8a

Det begynner å bli ganske tydelig at det er holdningen din som er problemet. 
 

Ja vel så har du en hul følelse i magen? Men du vet jo at du har spist et ordentlig måltid som kroppen din kan bruke som bra og ordentlig drivstoff… 

Anonymkode: 02222...e2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sult er bare et tegn på at magen jobber godt. For at alt skal fungere optimalt er det faktisk viktig at magen ikke får konstant tilførsel og da må du tåle å kjenne på sult. 

 

Anonymkode: 60486...eab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor virker jeg tverr og rar ? 
 

Jeg hater knekkebrød, cottage cheese, skyr og naturell gresk yoghurt. Cottage cheese blir en litt mett av resten gjør meg hul i magen til neste måltid. 

Anonymkode: 77169...c8a

Det er jo ikke rart at man blir fortere sulten - eller "hul i magen" av å spise en skyr (på 100 kcal) enn av å spise 2 barer (på 400 kcal). Du hadde jo blitt enda senere sulten om du isteden spiste en hel grillet kylling med en stor skål fløtegratinerte poteter til - fordi det er MYE mer kalorier for hvert steg på denne stigen. 

Vil du gå ned i vekt? Da må du spise mindre kalorier. Telle dem. Gjerne kombinert med å spise sunt og rent, men mindre kalorier er prioritet #1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg kun med mitt eksempel, jeg lærer meg nå til å spise mindre, men oftere. 
Går også på Wegovy og gått ned 15kg ved at ting som tidligere har vært i kostholdet er ute. 
Skal nå i gang med fysisk aktivitet også, mest i form av styrketrening. 
Har veldig ofte lyst på proteiner, jeg kan fint sitte å spise kun kjøtt til middag for eks 😅
I dag er målet; 

Frokost: 1 knekkebrød med kokt egg og kaviar + et kokt egg som spises som det er, 2.5dl appelsinjuice. 
Lunsj: 1 brødskive med kyllingpålegg og agurk. 
Middag: 125g laks med potetsalat, avocado og en «saus» laget av magerkesam og soyasaus. 
Kveld: Samme som til lunsj. 
Skal jeg ha noe i mellom blir det mango og vannmelon, prøver å drikke 2l vann fordelt utover dagen. 
Da ligger jeg på 1100 kalorier ca, bruker lifesum. 
Så ingen barer eller shaker her.

Anonymkode: 19a7a...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis magert protein (kyllingfilet, egg, cottage cheese, gresk yoghurt, rent kjøtt, linser/bønner), grønnsaker og fiber (grove knekkebrød, havregryn osv).

Blås i barer, shaker osv. Spis ordentlig mat. Selvfølgelig må du passe på kalori-inntaket uansett.

Jeg har gått ned snart 30 kilo uten trening, shaker eller barer. Ikke er jeg særlig sulten heller. Spiser to ganger om dagen (lunsj og middag). Passer på protein-inntaket.

Det du driver med er dømt til å mislykkes. Du må ta andre grep.

Anonymkode: 8b4c2...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei!

Jeg trenger å gå ned flere kilo, er 164 og 80 kilo,  og har begynt å erstatte noen måltider med barer og shakes. Jeg forsøker å ikke spise så mye carbs. 
 

I går spiste jeg  to barebells barer til frokost. 
En nutrilettshake og en avokado som  mellommåltid. 
Så en nutrilett suppe til lunsj. 
En nutrilett Shake til og stekte tomater med smeltet ost, løk og  oregano. 
Til middag spiste jeg en porsjon pasta carbonara laget med fløte og bacon. 
Deretter en nutrilettshake til kvelds. Var fremdeles sulten så spiste en barebells bar pluss en banan til. 
 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt jeg bytter jo ut måltidene med barer, shakes og suppe. Og spiser utenom det mat med lite carbs. 
 

Noen tips? 
 

Anonymkode: 77169...c8a

Ikke start dagen med sukker, sender signaler som ikke er heldig for fettforbrenning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

To barebells er 400 kcal 

En Shake er vel 150 og avokado ca 300(?)

Spaghettien 600 kcal kanskje? 
 

Shake til 150 kcal 

pluss 200 til i en bar og 1 banan ca 100 kcal 

 

ca 1900 kcal? 
Kommer til å sulte i hjel om jeg ikke kan spise dette en gang? 

 

 

Anonymkode: 77169...c8a

Et ord FIBEr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å gå ned i vekt. Kjenner meg sånn igjen. Er konstant sulten selv. Jeg gir opp her også.

Anonymkode: 30fb0...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Umulig å gå ned i vekt. Kjenner meg sånn igjen. Er konstant sulten selv. Jeg gir opp her også.

Anonymkode: 30fb0...47f

Om du spiser som trådstarter - som ligger på rundt 2500 kalorier om dagen - så er det definitivt mulig å endre dette. Dere må bare finne en annen ‘diett’. Alle dietter passer ikke for alle, og det som ts legger frem er vel omtrent så langt fra en kalorifattig diett du kan komme. Det hjelper ikke med nutrilettshakes når det spises så mye kalorier utenom. 

For meg funker ikke forbud eller total omlegging av kosthold. Men jeg forsøker å moderere meg. Jeg planlegger middag og matinnkjøp slik at det ikke blir hasteinnkjøp av usunn og kjapp mat, forsøker å velge mye grønt og rent kjøtt. Spiser magert pålegg på knekkebrød. Spiser sjelden etter middag. Forsøker å ikke drikke kalorier så drikker mye vann. Og så har jeg kutter potetgull til én gang i uken. Har ikke mye behov for søtt så jeg spiser kake, sjokolade og brus om jeg blir tilbudt det.


På denne måten har jeg gått ned 8 kg på 3 måneder. Uten å trene. Bare være litt mer bevisst på hva jeg spiser. Jeg teller ikke kalorier, men det lurt å vite noe om hva som er kaloririkt og ikke slik at man kan ta smartere valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (6 timer siden):

Spis et hjemmelaget frøknekkebrød med en skive ost, flere skiver med skinke og litt spirer/paprika/avokado/agurk.

Eller ha med deg et par kokte egg når du blir fysen.

Ikke spis sånne shakes, det er bare søppel.

Men hva så om du blir sulten? Det er bra å være sulten noen ganger om dagen. :)

Jojo, jeg har en tendens til å bli skjelven og rar om jeg ikke spiser regelmessig. kan nærmest se på klokka når jeg må spise. Har sjekket hos legen og ingenting er galt. 

Anonymkode: 77169...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jojo, jeg har en tendens til å bli skjelven og rar om jeg ikke spiser regelmessig. kan nærmest se på klokka når jeg må spise. Har sjekket hos legen og ingenting er galt. 

Anonymkode: 77169...c8a

Men trenger selvfølgelig ikke spise store mengder mat for å få bort følelsen. Jeg mener å si er at jeg er ganske følsom for sult så jeg må ha jevn tilførsel gjennom hele dagen. 

Anonymkode: 77169...c8a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men trenger selvfølgelig ikke spise store mengder mat for å få bort følelsen. Jeg mener å si er at jeg er ganske følsom for sult så jeg må ha jevn tilførsel gjennom hele dagen. 

Anonymkode: 77169...c8a

Dropp barer og shaker og spis ordentlig mat. Finn noe du liker, men pass på at det inneholder godt med protein, fiber, vitaminer (grønt/grønnsaker) og gode karbohydrater. Det holder deg mett lenger på mindre kalorier.

Anonymkode: beaae...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...