Gå til innhold

Språknivået faller hos nordmenn


Surpomp

Anbefalte innlegg

marsvin skrev (15 minutter siden):

hørt på nrk radio i dag: " Ja, de TVINGTE han til å gjøre det".  Det heter TVANG! 

voksne folk som snakker som 5-åringer.. 

Tendensen nå er at stadig flere sterke verb endrer bøyningsmønster og blir svake. Det du ser er en språkendring, enten du vil eller ei.

Anonymkode: 9d78b...782

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Særskrivingsfeil er det verste jeg ser. Det virker som at alle har problemer med det. Fatter det ikke. 

 

Anonymkode: 14ff0...6fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tendensen nå er at stadig flere sterke verb endrer bøyningsmønster og blir svake. Det du ser er en språkendring, enten du vil eller ei.

Anonymkode: 9d78b...782

"Løpte" og "Tvingte"  er å bli feil. Det holder ikke å si at språket er i utvikling, da kan man jo si det om alt som skrives og sies feil. Det må være lov å forholde seg til nåtidens standard. Før denne endringen kommer inn i ordbøkene, anser jeg dette som feil, slurv og manglende språkkunnskaper

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marsvin skrev (7 minutter siden):

"Løpte" og "Tvingte"  er å bli feil. Det holder ikke å si at språket er i utvikling, da kan man jo si det om alt som skrives og sies feil. Det må være lov å forholde seg til nåtidens standard. Før denne endringen kommer inn i ordbøkene, anser jeg dette som feil, slurv og manglende språkkunnskaper

Så da mener du at endringer skal skje over natta, eller? At alle våkner en dag og sier sjino?

Anonymkode: 9d78b...782

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da mener du at endringer skal skje over natta, eller? At alle våkner en dag og sier sjino?

Anonymkode: 9d78b...782

Nei, jeg mener ikke det. Men at det er en grunn til at man får feil på en norskprøve hvis man skriver "bært" og "tvingte", fordi det finnes standarer. Dette er på lik linje med særskriving og bruk av " de" og "dem", der mange synder. Vi har jo regler for hvilke type ord som skal bøyes på hvilken måte, og når man viker ifra dette så blir det feil. Jeg forstår også poenget, men mener at det ikke skal være så lett som å avvfeie enhver språkfeil med at det endres.. da er jo plutselig alt greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elendig språk er en konsekvens av overdreven toleranse for det middelmådige. 
Det middelmådige burde ikke være så tilfredsstillende som det er i dag. Det starter på skolen og fotballtreningen, en opptrening i å være gjennomsnittlig og sammen om det.

Alle trenger ikke være perfekte, men vi trenger alle noe å strekke oss etter, for å utvikle oss. Så kan vi heller akseptere nivået ETTER å ha gjort et hederlig forsøk, ikke FØR, av angst for å krenke noen.

Anonymkode: 9c8a0...237

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

marsvin skrev (18 minutter siden):

Før denne endringen kommer inn i ordbøkene, anser jeg dette som feil, slurv og manglende språkkunnskaper

Det er jo gjennom det som anses som "feil" at man får språkutvikling - så jeg tror vi som er pirkete må ta oss en bolle og la dette utspille seg.

Ser at du også bommer på litt rettskrivning @marsvin - og det gjør vi alle innimellom
 

Sitat

er å bli feil
Sitat

 fordi det finnes standarer

 

Anonymkode: c87af...765

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tolv år som norsklærer (VGS) merker jeg en betydelig endring i språkbruken til de unge håpefulle. Hvor relevant det være eller ikke være at de i utgangspunktet snakker ikke-bokmålsnære dialekter skal jeg ikke spekulere i, men både bokmål og nynorsk er mer dialektsmitta enn det var i de første klassene jeg underviste, og særlig på bokmål er det merkbart at det store fleirtall til og med på studieforberedende har en muntlig språkføring full av "jeg synes at", "masse folk påstår", "han gjorde sånn at" etc. 

Ganske sikker på at det handler om at de leser mye mindre normert språk enn før, og de skriver det kun på skolen. På fritida er skrift begrensa til to-tre setninger på snap eller tiktok eller hvorfanden det er de befinner seg, og kommunikasjon med venner og familie er på skrevet dialekt. 

Frustrerende, ja, fordi "rett" språk (bokmål mer enn nynorsk) har tusenvis av sånne uskrevne regler for hva slags ord og uttrykk man skal bruke. Å lære bort alle dem ville ikke bare være gørrkjedelig for all parter, det ville bruke mesteparten av tida jeg har til rådighet til alle de ANDRE kompetansemåla vi skal gjennom. Så det eneste rådet jeg kan gi dem er "les mer aviser og bøker, av profesjonelle skribenter som har redaktører".

For akk desverre er det sånn at input er hvordan vi lærer språk, som er grunnen til internettet er fullt av folk som skriver norsk med ord som "fluktuere" og "relaterte".

Anonymkode: ffe4b...9f1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (På 24.6.2024 den 9.06):

Deltar i diverse diskusjonsforaer og liker å holde meg oppdatert,  men reagerer stadig på et elendig norsknivå.
Hva mener egentlig forfatteren og hvor klønete er det mulig å skrive ?
Lærer man ikke lenger om rettskriving, reglene for OG og Å, kommaplassering, subjekt, verb, objekt  o.l.?
En mengde ord er feilstavet,  «smittet» av engelsk, eller er forkortet på «snap-vis».
Til og med journalister i de større avisene har begynt å slurve med norsken.

Snart er det vel bare velutdannede nyhetsopplesere på NRK som klarer å uttrykke seg på en akseptabel måte.

Du lever opp til brukernavnet ditt, skjønner jeg? 😄 

Ps! Skrev jeg det på en riktig måte ? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Etter tolv år som norsklærer (VGS) merker jeg en betydelig endring i språkbruken til de unge håpefulle. Hvor relevant det være eller ikke være at de i utgangspunktet snakker ikke-bokmålsnære dialekter skal jeg ikke spekulere i, men både bokmål og nynorsk er mer dialektsmitta enn det var i de første klassene jeg underviste, og særlig på bokmål er det merkbart at det store fleirtall til og med på studieforberedende har en muntlig språkføring full av "jeg synes at", "masse folk påstår", "han gjorde sånn at" etc. 

Ganske sikker på at det handler om at de leser mye mindre normert språk enn før, og de skriver det kun på skolen. På fritida er skrift begrensa til to-tre setninger på snap eller tiktok eller hvorfanden det er de befinner seg, og kommunikasjon med venner og familie er på skrevet dialekt. 

Frustrerende, ja, fordi "rett" språk (bokmål mer enn nynorsk) har tusenvis av sånne uskrevne regler for hva slags ord og uttrykk man skal bruke. Å lære bort alle dem ville ikke bare være gørrkjedelig for all parter, det ville bruke mesteparten av tida jeg har til rådighet til alle de ANDRE kompetansemåla vi skal gjennom. Så det eneste rådet jeg kan gi dem er "les mer aviser og bøker, av profesjonelle skribenter som har redaktører".

For akk desverre er det sånn at input er hvordan vi lærer språk, som er grunnen til internettet er fullt av folk som skriver norsk med ord som "fluktuere" og "relaterte".

Anonymkode: ffe4b...9f1

Det er nok veldig sant det du skriver om dagens unge. kommuniseres kort på snap og div. sosiale medier og det leses mindre. Men i dag var jeg også vitne til en på samme alder som meg ( 30+) som skrev et innlegg på en chat-gruppe med ord som " sakt" (sagt) "et bor" ( et bord) flere ganger, " båt tur " " hage fest" og konsekvent bruk av OG istedet for å. Oh the humanity..

Endret av marsvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (På 24.6.2024 den 13.11):

Aldri hørt om juridiske avtaler, lovtekster, møtereferater, forhandlinger, bruksanvisninger, oppskrifter, tinglyste salgskontrakter osv ?

Der er det ikke rom for tant og fjas…….

Solgte nyleg bolig. Ho som skreiv prospektet kunne ikkje forskjell på "de" og "dem" og skreiv systematisk tal under 10 som siffer. 

Eit boligsal står og fell ikkje på det, men det er liksom ikkje artig å betale 100 000 for språkleg slurv, eller for den saks skuld å vere nynorskbrukaren som skal rette bokmålsfeila til ho som blir betalt for å skrive. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Etter tolv år som norsklærer (VGS) merker jeg en betydelig endring i språkbruken til de unge håpefulle. Hvor relevant det være eller ikke være at de i utgangspunktet snakker ikke-bokmålsnære dialekter skal jeg ikke spekulere i, men både bokmål og nynorsk er mer dialektsmitta enn det var i de første klassene jeg underviste, og særlig på bokmål er det merkbart at det store fleirtall til og med på studieforberedende har en muntlig språkføring full av "jeg synes at", "masse folk påstår", "han gjorde sånn at" etc. 

Ganske sikker på at det handler om at de leser mye mindre normert språk enn før, og de skriver det kun på skolen. På fritida er skrift begrensa til to-tre setninger på snap eller tiktok eller hvorfanden det er de befinner seg, og kommunikasjon med venner og familie er på skrevet dialekt. 

Frustrerende, ja, fordi "rett" språk (bokmål mer enn nynorsk) har tusenvis av sånne uskrevne regler for hva slags ord og uttrykk man skal bruke. Å lære bort alle dem ville ikke bare være gørrkjedelig for all parter, det ville bruke mesteparten av tida jeg har til rådighet til alle de ANDRE kompetansemåla vi skal gjennom. Så det eneste rådet jeg kan gi dem er "les mer aviser og bøker, av profesjonelle skribenter som har redaktører".

For akk desverre er det sånn at input er hvordan vi lærer språk, som er grunnen til internettet er fullt av folk som skriver norsk med ord som "fluktuere" og "relaterte".

Anonymkode: ffe4b...9f1

Oh, the irony ... 

Ser du ikke at du gjør det samme som du påstår at elevene dine gjør? Hva hadde du skrevet som kommentar hvis en elev hadde skrevet den siste setningen i innlegget ditt?

"Dessverre" skrives forresten med dobbel s, og kommareglene er det visst heller ikke så nøye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (18 minutter siden):

Oh, the irony ... 

Ser du ikke at du gjør det samme som du påstår at elevene dine gjør? Hva hadde du skrevet som kommentar hvis en elev hadde skrevet den siste setningen i innlegget ditt?

"Dessverre" skrives forresten med dobbel s, og kommareglene er det visst heller ikke så nøye med.

Om det er en trøst:

a) jeg så absolutt den siste setninga men valgte å la den stå all den tid jeg skriver et relativt radikalt bokmål, fordi

b) jeg meiner det å skrive talemålsnært innafor normerte rammer er halve moroa med våre to skriftspråk

Men det å skrive med talemålsnær i ordvalg, staving og grammatikk er ikke det samme som å ordlegge seg muntlig i formelle tekster, som er det jeg observerer hos tenåringene. 

Beklager typoen på det djupeste.  

Anonymkode: ffe4b...9f1

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Etter tolv år som norsklærer (VGS) merker jeg en betydelig endring i språkbruken til de unge håpefulle. Hvor relevant det være eller ikke være at de i utgangspunktet snakker ikke-bokmålsnære dialekter skal jeg ikke spekulere i, men både bokmål og nynorsk er mer dialektsmitta enn det var i de første klassene jeg underviste, og særlig på bokmål er det merkbart at det store fleirtall til og med på studieforberedende har en muntlig språkføring full av "jeg synes at", "masse folk påstår", "han gjorde sånn at" etc. 

Ganske sikker på at det handler om at de leser mye mindre normert språk enn før, og de skriver det kun på skolen. På fritida er skrift begrensa til to-tre setninger på snap eller tiktok eller hvorfanden det er de befinner seg, og kommunikasjon med venner og familie er på skrevet dialekt. 

Frustrerende, ja, fordi "rett" språk (bokmål mer enn nynorsk) har tusenvis av sånne uskrevne regler for hva slags ord og uttrykk man skal bruke. Å lære bort alle dem ville ikke bare være gørrkjedelig for all parter, det ville bruke mesteparten av tida jeg har til rådighet til alle de ANDRE kompetansemåla vi skal gjennom. Så det eneste rådet jeg kan gi dem er "les mer aviser og bøker, av profesjonelle skribenter som har redaktører".

For akk desverre er det sånn at input er hvordan vi lærer språk, som er grunnen til internettet er fullt av folk som skriver norsk med ord som "fluktuere" og "relaterte".

Anonymkode: ffe4b...9f1

Du har min fulle sympati; en stor del av dagens ungdom er i ferd med å bli analfabeter - og mange av innleggene på Kvinneguiden har større eller mindre feil allerede i overskriften.

Anonymkode: 178b4...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra førstesiden på VG i dag:

«Der voldtok han henne, før han skøyt henne. Dette kommer frem i papirene til en ankedomstol i Texas i 2009, skriver CNN

Tydeligvis fra en journalist fra sportsdesken…….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Lava Anne skrev (På 24.6.2024 den 9.16):

Surpump

Det heter surpomp 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6/24/2024 at 9:48 AM, Lava Anne said:

Jeg forstår jo det som står der, og det er det viktigste for meg.

Jeg bør ikke bry meg mer. Du kan selvfølgelig bry deg. Jeg skal ikke si at du bør bry deg mindre.

Det viktigste for meg er at språket er forståelig, levende og friskt. Jeg bryr meg ikke så mye om det er korrekt.

Einig!🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2024 at 11:04 AM, AnonymBruker said:

Man skal ikke ta det så langt engang før rettskriving betyr noe. Mange arbeidsgivere kaster automatisk dårlig skrevne søknader. Søkeren fremstår som useriøs og inkompetent hvis han eller hun ikke behersker grunnleggende rettskrivingsregler. 

Anonymkode: 5c17a...c4e

Kjem heilt an på kva jobb man søker på, til ein meir praktisk jobb har det null og nix betydning med litt skrivefeil, så lenge man klarar gjere seg forstått, og har og interesse for jobben. Folk har ikkje kapasitet til å være god i alt, så eg utelukkar i alle fall aldri søknadar pga nokre skrivefeil.

Anonymkode: 0ecf9...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2024 at 3:33 PM, AnonymBruker said:

Om det er en trøst:

a) jeg så absolutt den siste setninga men valgte å la den stå all den tid jeg skriver et relativt radikalt bokmål, fordi

b) jeg meiner det å skrive talemålsnært innafor normerte rammer er halve moroa med våre to skriftspråk

Men det å skrive med talemålsnær i ordvalg, staving og grammatikk er ikke det samme som å ordlegge seg muntlig i formelle tekster, som er det jeg observerer hos tenåringene. 

Beklager typoen på det djupeste.  

Anonymkode: ffe4b...9f1

I mine auger ser det ut som du blandar nynorsk og bokmål, men det er gjerne lov å blande meir i dag enn då eg gjekk på skulen for 100 år sidan? Ikkje at det bryr meg, eg er glad så lenge eg forstår kva folk skriv. For min del forstår eg ikkje poenget med at alle må bruke masse tid på lære to nesten identiske skriftspråk. Man burde heller slå bokmål og nynorsk saman og kalle det norsk. Mange andre viktige fag ungane heller burde brukt meir tid på. 

Endret av Trallalala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk er alltid i utvikling. En del av utfordringene med yngre generasjoners "dårligere" norsk er selvsagt innflytelsen fra sosiale medier. Jeg har selv barn som nå er tenåringer, og mye av vår kommunikasjon er ispedd engelsk. De skriver mer korrekt engelsk enn norsk.

Jeg var tidligere opptatt av at man brukte et korrekt språk. Men hva er et korrekt språk? Den variasjonen av norsk de fleste av oss anser som korrekt, er ikke veldig gammel. Jeg bruker fremdeles bokmål (fra dansk) fordi jeg bor i et område der dette er mer likt vår dagligtale enn nynorsk. Men jeg er oppvokst i et område hvor nynorsk var standard, og det var mer naturlig å bruke et skriftspråk som lignet dagligtale.

Jeg har landet på at 1) språk utvikler seg i sammenheng med folkevandring, og 2) det viktigste er at man forstår hverandre. Språk blir viktig når man studerer, eller i rettssalen. Blant vanlige folk kan huller i kommunikasjonen lappes.

 

Anonymkode: 6ea24...456

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...