Gå til innhold

dere som bruker mye tørletrommel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tromler kun håndduker, truser og sengetøy. Det andre krymper og blir slitt.

Anonymkode: 500ba...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 21.37):

Det er jo den ekstra slitasjen som skjer ved tromling. En vaskemaskin fjerner lo og dritt.. Er hele poenget med vaskemaskin 

Anonymkode: 46151...d93

 

Lo fra klærne i tørketrommelen

Du vil bli overrasket over hvor mye lo du vil finne i filteret etter de første syklusene. Dette blir ofte feilaktig tolket som fibre fra klærne, men loen er i stor grad partikler som har festet seg til klærne. Det betyr at lo som ikke tørketrommelen filtrerer bort ville ende opp i lufta og etter hvert på gulv og andre overflater som støv. Dette er altså gode nyheter for allergikere: en tørketrommel filtrerer bort haugevis av støv. I tillegg til støvpartikler vil den også fjerne rester av vaskemiddel og dyrehår fra klærne.

https://www.power.no/magasinet/kjoepsguider/tips-til-deg-som-skal-kjoepe-toerketrommel/

https://www.teknonytt.com/3-gode-grunner-til-a-kjope-en-torketrommel/

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Her tar du nok iallefall delvis feil. Alle plagg loer av bruk og vask https://www.electrolux.no/support/support-articles/klesvask/vaskemaskiner/det-er-lo-pa-klaerne-etter-vask-i-vaskemaskin-2/ dette er mye av loen som blir fjernet i tørketrommel. Jeg har ekstremt med kattehår på ullsokker etter en vask i maskinen men de er borte etter en liten runde i tørketrommel. Det er altså ikke bare ekstra slitasjen av tørketrommelen men av støv og lo etter vasken som ikke er blitt fjernet.

Anonymkode: 04c07...da5

Nå er ikke jeg anti-tørketrommel, bruker den mye selv. Men tror muligens at du har en ganske dårlig vaskemaskin. I vår vaskemaskin samler alt håret seg fremme i glasset, og er bare å tørke bort klumpen med hår når vasken er ferdig. Vi har katt, og har omtrent ingen kattehår på ullsokkene! Og vi har hvit katt og stort sett mørke sokker...

Anonymkode: 7306d...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig min trommel var gammel og dårlig( arvet) men da jeg så hvor fort håndklær og sengeklær ble tynnslitt så leverte jeg trommelen og tørke kun ved å henge opp klærne. Inne eller ute. Og når man ser hvor mye lo man tar ut av trommel så skjønner man jo at klærne må bli slitt. 

Anonymkode: f0e2a...1a2

Jeg har tromlet de samme håndklene i 15 år, og de er fortsatt fine. Kanskje det er håndklene dine eller trommelen det er noe galt med? Samme med sengetøy: har hatt noe i 15 år allerede og det brukes fortsatt og har ikke  hull e.l. Har brukt Miele og Bosh tørketrommel. 

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (48 minutter siden):

 

Lo fra klærne i tørketrommelen

Du vil bli overrasket over hvor mye lo du vil finne i filteret etter de første syklusene. Dette blir ofte feilaktig tolket som fibre fra klærne, men loen er i stor grad partikler som har festet seg til klærne. Det betyr at lo som ikke tørketrommelen filtrerer bort ville ende opp i lufta og etter hvert på gulv og andre overflater som støv. Dette er altså gode nyheter for allergikere: en tørketrommel filtrerer bort haugevis av støv. I tillegg til støvpartikler vil den også fjerne rester av vaskemiddel og dyrehår fra klærne.

https://www.power.no/magasinet/kjoepsguider/tips-til-deg-som-skal-kjoepe-toerketrommel/

https://www.teknonytt.com/3-gode-grunner-til-a-kjope-en-torketrommel/

Men jeg har uansett ikke lyst til å bruke penger på tørketrommel som bruker mye strøm. Og ikke har jeg plass til det heller på vaskerommet.

Anonymkode: ba7de...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på tørketrommelen, men vår "kjipe" tørketrommel er definitivt ikke snill med klærne og jeg bruker i utgangspunktet bare tørketrommel på sengetøy, håndklær og når behovet for rent tøy er akutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men jeg har uansett ikke lyst til å bruke penger på tørketrommel som bruker mye strøm. Og ikke har jeg plass til det heller på vaskerommet.

Anonymkode: ba7de...12e

Nei det er jo en annen sak aldeles. Ingen skal være tvunget til å ha tørketrommel og det var ikke hensikten med innlegget mitt heller. Jeg elsker som sagt tørketrommelen min og kunne aldri tenkt meg en hverdag uten 😍 men dette er jo opp til hver enkelt selvfølgelig. Men det er ikke slik at klær som blir hengt opp loer/støver noe mindre enn i tørketrommel. Det er jo selvfølgelig situasjonsbetinget hvor mye både med vaskemaskin og tørketrommel. Men de aller fleste nye tørketrommeler er meget snille med plaggene og da blir det litt feil å bare gi tørketrommel skylden for slitte klær når det ikke er fakta. Spesielt når noen kaller noen for "kjøtthuer" fordi en poengterer nettopp fakta.

Ja det blir selvfølgelig mer synlig i tørketrommel fordi det er mer sentrert men klær som blir hengt opp mister også fibere, lager også støv, har også partikler i seg som blir hengende igjen på plaggene. Og gir også fra seg store mengder lo. Det var poenget. Så står jo folk selvfølgelig helt fritt selv til å velge eller velge bort tørketrommel.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeans og annet tøy i tykkere materiale synes jeg blir fort slitt. Bomull tåler det helt fint. 

Anonymkode: 0a0b2...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromler sengetøy og det blir fortere tynnslitt, ja. Og til slutt så tynt at det revner. Og loet i filteret er fortsatt lilla når jeg tromler lilla sengetøy for førtiende gang, så det er definitivt fiber fra selve tekstilet, ikke bare støv og kattehår.

Tromler ikke vanlige klær, men det hender jeg tromler undertøy.

Anonymkode: fa9ab...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, skreppamedleppa said:

 

Lo fra klærne i tørketrommelen

Du vil bli overrasket over hvor mye lo du vil finne i filteret etter de første syklusene. Dette blir ofte feilaktig tolket som fibre fra klærne, men loen er i stor grad partikler som har festet seg til klærne. Det betyr at lo som ikke tørketrommelen filtrerer bort ville ende opp i lufta og etter hvert på gulv og andre overflater som støv. Dette er altså gode nyheter for allergikere: en tørketrommel filtrerer bort haugevis av støv. I tillegg til støvpartikler vil den også fjerne rester av vaskemiddel og dyrehår fra klærne.

https://www.power.no/magasinet/kjoepsguider/tips-til-deg-som-skal-kjoepe-toerketrommel/

https://www.teknonytt.com/3-gode-grunner-til-a-kjope-en-torketrommel/

De sier så ja, men hvorfor er da loet ofte samme farge som klærne (ser jeg iht lys, mørk og rød vask, eller når jeg vasker sengetøy i én farge)? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri trommel på klær, kun sengetøy, kluter og håndklær. Resten tørkes på tørkestativ.

Anonymkode: 0d214...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker trommel på det meste, untatt noen linklær og dongeri. Merker ikke noe mer slitasje på det som går i trommelen og ikke. Sengetøyet feks, det blir jo søren meg aldri slitent. Vil ha nytt sengetøy, men vil 'bruke opp' det jeg har først.

Anonymkode: 308a4...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (2 timer siden):

De sier så ja, men hvorfor er da loet ofte samme farge som klærne (ser jeg iht lys, mørk og rød vask, eller når jeg vasker sengetøy i én farge)? 

Litt lo fra tørketrommel vil det alltid være.  Men her på kg er tørketrommel den eneste forklaringen til lo i tørketrommel og det stemmer ikke. Denne feilinformasjonen er bare tull. Det løsner mye lo under vask og bruk. Bruk og vask av klær skaper lo, som så løsner fra stoffet under vask (ergo samme farge som tøyet). Mengden lo kan variere avhengig av materialet og også hvor ofte og hvor lenge plagget brukes. Dette loet kan feste seg til annet tøy i den nåværende eller neste vaskesyklusen. Dette fenomenet er spesielt merkbart i syntetiske materialer.
Bomull: Med bomullsartikler og tekstiler som inneholder bomull må det påregnes slitasje på fibrene etter gjentatt bruk.
Lo fra gnidde bomullsfibre dannes i områder med særlig stress, for eksempel under ermene eller under skulderstroppene på en veske eller ryggsekk.

Jeg jobber en plass med mye dyr. Vi har to tørketrommeler på jobb, en tørketrommel med uniformer og annet menneske tøy og en tørketrommel med tøy (håndklær, tepper osv til dyr). Det er helt ville mengder med dyrehår som havner i lofilteret i begge tørketrommeler. Joda, en del går av i vask men mesteparten går ut i tørk. Samme ser jeg på privaten, det er en del skitt og støv som aldri har sjans til å bli vasket vekk med vaskemaskin. Det er selvfølgelig helt valgfritt å bruke trommel men igjen denne veldige feilinformasjonen om at den er den eneste synderen til slitte klær stemmer ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, skreppamedleppa said:

Litt lo fra tørketrommel vil det alltid være.  Men her på kg er tørketrommel den eneste forklaringen til lo i tørketrommel og det stemmer ikke. Denne feilinformasjonen er bare tull. Det løsner mye lo under vask og bruk. Bruk og vask av klær skaper lo, som så løsner fra stoffet under vask (ergo samme farge som tøyet). Mengden lo kan variere avhengig av materialet og også hvor ofte og hvor lenge plagget brukes. Dette loet kan feste seg til annet tøy i den nåværende eller neste vaskesyklusen. Dette fenomenet er spesielt merkbart i syntetiske materialer.
Bomull: Med bomullsartikler og tekstiler som inneholder bomull må det påregnes slitasje på fibrene etter gjentatt bruk.
Lo fra gnidde bomullsfibre dannes i områder med særlig stress, for eksempel under ermene eller under skulderstroppene på en veske eller ryggsekk.

Jeg jobber en plass med mye dyr. Vi har to tørketrommeler på jobb, en tørketrommel med uniformer og annet menneske tøy og en tørketrommel med tøy (håndklær, tepper osv til dyr). Det er helt ville mengder med dyrehår som havner i lofilteret i begge tørketrommeler. Joda, en del går av i vask men mesteparten går ut i tørk. Samme ser jeg på privaten, det er en del skitt og støv som aldri har sjans til å bli vasket vekk med vaskemaskin. Det er selvfølgelig helt valgfritt å bruke trommel men igjen denne veldige feilinformasjonen om at den er den eneste synderen til slitte klær stemmer ikke.

Den eneste kilden til slitte klær er det absolutt ikke, og hvordan man vasker klærne spiller også en stor rolle. Men som sagt har jeg flere fine klær som har blitt "ødelagt" av tørketrommel. De er jo ikke fysisk ødelagt, men en runde i trommel har gjort at de har sett mer blasse og slitte ut. Det er nok kombinasjonen av varme og mekanisk behandling som gjør det. Samme skjer om jeg uheldigvis kaster klærne på en 60 graders vask. 🫠 Så her holdes mine klær langt unna tørketrommelen. 😬 

Det er mange i dag som også har kombinert vask og tørk, og da blir man heller ikke kvitt lo fra klærne på samme måte som i ordinær tørketrommel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ingenting, tvert imot bruker jeg klærne alt for lenge. 
Bruker en nyere lg kombi maskin, hiver tøyet inn skittent, kommer ut ferdig tørket og klar til bruk eller skap.

Anonymkode: 1d0ff...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke det. Men slenger ikke alt i tørketrommel, og ser jo på lappen hva plaggene tåler før de slenges inn.

Anonymkode: 6df08...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for latterliggjøring og brukerdebatt. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (På 22.6.2024 den 18.57):

Merker lite forskjell, men passer på å kunn ha klær som tåler det i tørketrommelen :)

Samme her. Merker lite forskjell, men tromler heller ikke klær som ikke tåler trommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 21.54):

Her tar du nok iallefall delvis feil. Alle plagg loer av bruk og vask https://www.electrolux.no/support/support-articles/klesvask/vaskemaskiner/det-er-lo-pa-klaerne-etter-vask-i-vaskemaskin-2/ dette er mye av loen som blir fjernet i tørketrommel. Jeg har ekstremt med kattehår på ullsokker etter en vask i maskinen men de er borte etter en liten runde i tørketrommel. Det er altså ikke bare ekstra slitasjen av tørketrommelen men av støv og lo etter vasken som ikke er blitt fjernet.

Anonymkode: 04c07...da5

Signerer denne. Her tromles alt av tøy 30 min i trommelen etter klesvask, og mengden kattehår i klærne mer enn halveres, så det er det vel verdt.

Anonymkode: e6cbb...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...