Gå til innhold

Musikk under fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 0.51):

Og sannsynligvis kommer du til å ønske at du var på sykehus og kunne fått epidural.

Jeg hadde ikke lyst på epidural, og det forandret seg ikke i løpet av fødselen, selv om jeg var på sykehus og hadde muligheten. 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er jo ikke spesielt rart at det er mer av keisersnitt, tang eller andre ting på en sykehusfødsel enn på en hjemmefødsel, da...

Du er jo inne på det aller viktigste selv, kanskje uten at du ser det selv: hjemmefødsel anbefales bare til de som sannsynligvis får en ukomplisert fødsel. De som høyst sannsynlig ikke kommer til å trenge noen hjelpemidler.

Dermed vil alle de som trenger keisersnitt, tang, vakuum +++ faktisk være innlagt på sykehus. 

Anonymkode: 48ba2...278

Er ikke meg du siterer altså, men svarer likevel. Selvfølgelig er det ikke rart at det er mer keisersnitt på et sykehus enn under hjemmefødsler, der keisersnitt jo er umulig. Her handler det om forskning på grupper av kvinner med like utgangspunkt, der det viser seg at det likevel brukes mer av disse prosedyrene om kvinnen er på et sykehus. Jeg har ikke født hjemme selv, og vil nok ikke få muligheten til det heller. Men jeg tror at ro og trygghet er utrolig viktig under en fødsel, og det er ganske naturlig å finne en annen ro hjemme. Så hvis man har lav risiko for komplikasjoner, kort reisevei til sykehus og i tillegg føler at det er riktig, så ser jeg ikke hvorfor så mange blir provosert av at man ønsker hjemmefødsel. Jordmødrene har utstyr for å takle mange situasjoner, og lav terskel for å reise inn til sykehus tidlig om de ser tegn på at man vil trenge hjelp. Fødepodden har flere gode episoder om temaet, den ene programlederen der svarer på spørsmål i episoden "forberedelse til hjemmefødsel", som handler om hennes egne tanker før planlagt hjemmefødsel.

Anonymkode: d1bdd...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 19.50):

Jeg lurer på om du hadde musikk under fødselen din - I så fall hvordan funket det for deg og hva slags musikk hadde du på? Vet det ikke er alle sykehus som har høytalere. I mitt tilfelle har jeg planlagt hjemmefødsel og prøver å sette sammen musikk til fødsel. Foreløpig er jeg innom klassisk, ambient og diverse behagelig folkemusikk. Aner ikke om jeg kommer til å føle at det er masete eller deilig. 

Anonymkode: 58efb...c40

Jeg tror ikke du kommer til å registrere musikken. Tror du kommer til å være inne i din egen boble. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke lyst på epidural, og det forandret seg ikke i løpet av fødselen, selv om jeg var på sykehus og hadde muligheten. 

Er ikke meg du siterer altså, men svarer likevel. Selvfølgelig er det ikke rart at det er mer keisersnitt på et sykehus enn under hjemmefødsler, der keisersnitt jo er umulig. Her handler det om forskning på grupper av kvinner med like utgangspunkt, der det viser seg at det likevel brukes mer av disse prosedyrene om kvinnen er på et sykehus. Jeg har ikke født hjemme selv, og vil nok ikke få muligheten til det heller. Men jeg tror at ro og trygghet er utrolig viktig under en fødsel, og det er ganske naturlig å finne en annen ro hjemme. Så hvis man har lav risiko for komplikasjoner, kort reisevei til sykehus og i tillegg føler at det er riktig, så ser jeg ikke hvorfor så mange blir provosert av at man ønsker hjemmefødsel. Jordmødrene har utstyr for å takle mange situasjoner, og lav terskel for å reise inn til sykehus tidlig om de ser tegn på at man vil trenge hjelp. Fødepodden har flere gode episoder om temaet, den ene programlederen der svarer på spørsmål i episoden "forberedelse til hjemmefødsel", som handler om hennes egne tanker før planlagt hjemmefødsel.

Anonymkode: d1bdd...7bf

Det er - bokstavelig talt - livsfarlig både å føde og å bli født. Det har vært en LANG vei å gjøre det så trygt å føde som det har blitt her til lands, og jeg blir provosert av kvinner som snakker om urkraft og naturlighet og ro og whatnot og som virker fullstendig blottet for en eneste kritisk tanke om hvor risikabelt det egentlig kan være.

I min familie har vi mistet både barn og mor i barselseng på sykehus. Det har vært helt grusomt. Jeg tør ikke en gang forestille meg å legge til den byrden ved å kunne tenke «hva om de ikke hadde gjort dette hjemme?».

-

 

Forøvrig kom vår lille - passende nok - ut til «I’m coming out» av Diana Ross 

Anonymkode: f6058...8b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er - bokstavelig talt - livsfarlig både å føde og å bli født. Det har vært en LANG vei å gjøre det så trygt å føde som det har blitt her til lands, og jeg blir provosert av kvinner som snakker om urkraft og naturlighet og ro og whatnot og som virker fullstendig blottet for en eneste kritisk tanke om hvor risikabelt det egentlig kan være.

I min familie har vi mistet både barn og mor i barselseng på sykehus. Det har vært helt grusomt. Jeg tør ikke en gang forestille meg å legge til den byrden ved å kunne tenke «hva om de ikke hadde gjort dette hjemme?».

-

 

Forøvrig kom vår lille - passende nok - ut til «I’m coming out» av Diana Ross 

Anonymkode: f6058...8b2

Helt enig i at det er risiko både for mor og barn i forbindelse med fødsel. Jeg presset i 1,5 time før jeg fikk et klipp og barnet kom ut, så jeg er ikke der at jeg tenker at kroppen skal fikse alt selv. Og jeg har for lang lang reisevei til å vurdere hjemmefødsel, så jeg stoler ikke på urkraft og naturlighet alene nei. Men det virker som mange blander hjemmefødsel med såkalt "freebirthing", og det er en ganske stor forskjell der. I en vanlig hjemmefødsel har man 1 eller 2 jordmødre, som har mulighet til å klippe, sy, gi medisin for å stoppe blødning, utstyr for å hjelpe baby etter fødsel osv. I podcasten jeg nevnte tror jeg de er inne på at jordmødrene har øvd på å kjøre raskeste vei til sykehuset og. De fleste som jobber med hjemmefødsler har enten en stilling på sykehus ved siden av, eller har jobbet på sykehus tidligere. Jeg tror ikke de ville valgt å være med på hjemmefødsel om de ikke syntes det var faglig forsvarlig. 

Jeg fikk erfare i min fødsel at det ikke var positivt for riene med stadige ctg-målinger, flytte til nye rom jeg ikke kjente (før aktiv fødsel altså), og nye personer å forholde seg til ved hver undersøkelse. Når riene blir dårligere blir det også behov for mer medisinsk hjelp. Så det jeg er opptatt av er å ikke glemme de naturlige behovene man har i en fødsel, ikke at alt må være naturlig. For noen tror jeg de behovene møtes best hjemme, og da tenker jeg det er fint hvis det kan gjøres på en trygg måte. 

Nå har vi vel sporet av nok fra det ts egentlig lurte på kanskje... Jeg synes bare det er synd at hun møter så mye motstand i en tråd der hun egentlig ikke ønsker råd om hjemmefødsel. Hun ønsker å gå for det, og da trenger hun ikke å få høre at det kommer ikke til å gå, og hun kommer til å angre på at hun ikke kunne få epidural... Men veldig trist å høre at dere har mistet noen ❤️ Jeg forstår godt at du er opptatt av at det skal være så trygt som mulig. Vi er nok egentlig enig om mye, men ulike personlige erfaringer gir også forskjellig utgangspunkt for hva vi tenker er best 😊

Anonymkode: d1bdd...7bf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 19.50):

Jeg lurer på om du hadde musikk under fødselen din - I så fall hvordan funket det for deg og hva slags musikk hadde du på? Vet det ikke er alle sykehus som har høytalere. I mitt tilfelle har jeg planlagt hjemmefødsel og prøver å sette sammen musikk til fødsel. Foreløpig er jeg innom klassisk, ambient og diverse behagelig folkemusikk. Aner ikke om jeg kommer til å føle at det er masete eller deilig. 

Anonymkode: 58efb...c40

Jeg kan huske at musikken i  bilen kom på når vi skulle kjøre til sykehuset. Jeg ble så sykt forbanna! Musikken var bare plagsom og forstyrret min konsentrasjon. Jeg vet ikke, men hadde det vært musikk på fødestua så tror jeg at jeg hadde klikka. Har født 3 barn.

Anonymkode: 42aed...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kan huske at musikken i  bilen kom på når vi skulle kjøre til sykehuset. Jeg ble så sykt forbanna! Musikken var bare plagsom og forstyrret min konsentrasjon. Jeg vet ikke, men hadde det vært musikk på fødestua så tror jeg at jeg hadde klikka. Har født 3 barn.

Anonymkode: 42aed...029

Samme her. Satt i bilen og så kom den der sangen push it på radioen. Måtte be mannen skru av. Fikk dårlige assosiasjoner. Tror jeg hadde fått det uansett sang, da den hadde minnet meg på smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...