Gå til innhold

Er det riktig at mannen gjør "alt" ute = kvinnen skal gjøre alt husarbeidet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Der vil jeg være mannen.

 

Dekkskift her er satt vekk til dekkhotell. Brøyting har en nabobonde.  Sitteklipper til 2 mål plen som tar ca 1 time. Og plenen blir klipt ca 1 gang hver 3.uke pga blomstring og innsekter. Husmaling ca hvert 10.år. Det var fellesprosjekt for 3 år siden. Veden kjøpes av han som brøyter, så eneste jobben er å få den inn. 

Middag lages daglig. Pga hund, støvsuges det daglig. Sengene byttes på ca 1 gang i uka. Klesvask ca 2 ganger i uka. Også har man tilfeldig småplukk ingen ser. 

Hadde vi fordelt at han skulle gjøre  kun utearbeid og jeg innearbeid, hadde jeg bodd for meg selv.

Anonymkode: 715dc...d27

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøv å la kvinnen skifte dekk! Det er god humor 😂😂

Anonymkode: 430e7...790

Jeg skal begynne å skifte dekk når jeg har fått lagt inn nok timer med hard styrketrening(der mannen selvfølgelig tar husarbeid så jeg får tid) så jeg blir like sterk som han er uten å ha gjort ei eneste styrkeøkt de siste 15 årene. Og gjerne vokst 25 cm så jeg får litt lenger armer. 
 

Jeg tok dekkskiftet noen ganger på golfen til foreldrene mine, men på teslaen klarer jeg knapt løfte dekkene. 

Anonymkode: 3eebb...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Prøv å la kvinnen skifte dekk! Det er god humor 😂😂

Anonymkode: 430e7...790

Om hun så bruker 8 timer på det en gang i halvåret, kan da du ta husvasken imens? Eller du kan skifte de på en halvtime, og dere sammen bli ferdige med husvasken på 3,5 timer. Da rekker dere vinduene også👍

 

Anonymkode: 97a18...ec5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er deres tanker? 

Anonymkode: 553f4...e72

At det som er riktig for dere er å kommunisere om fordelingen av arbeidet. Noe annet er jo bare tull.

Anonymkode: ebe80...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (30 minutter siden):

Jeg anser lønnet og ulønnet arbeid som like verdifult, og synes derfor det er riktigere å måle hvor mye fritid man har.

Har man ikke felles økonomi, er det kun lønnet arbeid som har betydning. Når kvinnen tar mannens del av det ulønnede arbeidet slik at han får tid til å skape ekstra verdier FOR SEG SELV, er det alt annet enn rettferdig. 

Anonymkode: a7266...314

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Prøv å la kvinnen skifte dekk! Det er god humor 😂😂

Anonymkode: 430e7...790

Altså, jeg har skiftet hjul i 20 år. Er kvinne. Det å kunne skifte hjul inngår i det å ha førerkort, uansett kjønn. Ingen humor er det heller - hjulskift er ikke akkurat rakettforskning. Skifte DEKK har jeg derimot aldri gjort, og jeg kjenner ingen som gjør det hjemme. Det kreves en del kostbart utstyr for å legge om dekk.

Anonymkode: a7266...314

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Prøv å la kvinnen skifte dekk! Det er god humor 😂😂

Anonymkode: 430e7...790

Skifte dekk trengs stort sett kun og gjøres 2 ganger i året da. Tar ca 15 min for de som kan det og har rett utstyr.

Anonymkode: f65a3...dd4

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså, jeg har skiftet hjul i 20 år. Er kvinne. Det å kunne skifte hjul inngår i det å ha førerkort, uansett kjønn. Ingen humor er det heller - hjulskift er ikke akkurat rakettforskning. Skifte DEKK har jeg derimot aldri gjort, og jeg kjenner ingen som gjør det hjemme. Det kreves en del kostbart utstyr for å legge om dekk.

Anonymkode: a7266...314

Det er sant. Skifte hjul heter det😊

Anonymkode: f65a3...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagligdagse huslige gjøremålene som klesvask, oppvask, støvsuging og diverse, synes jeg bør stå på fellesskapet uansett hva. Vi har barn, så antar vi har mer husarbeid enn barnløse. Det er ikke helt likt fordelt her hjemme, men det er godt nok - noen kameler har jeg svelgt unna.

Så er det andre ting som skal gjøres: vaske vinduer, vaske kjøkkenskap utvendig og innvendig, vegger og tak vaskes minst ei gang årlig for å få bort sot og støv, vinterklær/sommerklær skal sorteres legges bort/finnes frem, klær skal repareres, klær og sko må handles inn til ulike værforhold og temperaturer, klær i barnas skap må gås gjennom for å sortere ut hva som er for lite, det som er for lite skal man kvitte seg med...... Med mer!

Jeg gjør alt dette - han gjør alt ute. Hvem gjør mest/minst? Er det likt fordelt?  

Anonymkode: 8e3d3...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man gjør ca 50/50 med mindre den ene går hjemme hele dagen mens den andre jobber. 

Anonymkode: 9021c...545

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Har man ikke felles økonomi, er det kun lønnet arbeid som har betydning. Når kvinnen tar mannens del av det ulønnede arbeidet slik at han får tid til å skape ekstra verdier FOR SEG SELV, er det alt annet enn rettferdig. 

Anonymkode: a7266...314

I forhold med adskilt økonomi har begge parter rett, plikt og behov for å ta vare på egen økonomi. Dette er ikke kjønnsbetinget.

Såvidt jeg foreligger det ingen relevant data som støtter en påstand om at dette er delt skjevt mellom kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Ser her at husarbeid er minst 2 timer mer ukentlig enn hans arbeid utendørs. Han vil helst at jeg rydder, støvsuger, tørker støv og vasker. Men når han skal klippe plenen, så må jeg være med å rydde leker 🙈

Da han skulle pusse opp så ville han ha meg med på dette. Jeg sa at da må han hjelpe med nattevåk på baby, vi kan sove annen hver natt så kan jeg være med hver dag på oppussing. Han ble ikke med på nattevåk, så de timene han drev med oppussing så måtte jeg få sove.

Enkelte menn er litt lure slik, de mener at det er så mye mer arbeid ute, men det er jo egentlig ikke det selv på hele året. 

Anonymkode: f9984...034

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide dere bytter på oppgavene i 1 år minst, da er det lettere for dere begge å ta den andre sitt perspektiv og finne en løsning begge er happy med.

Anonymkode: 626c8...4a3

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser her at husarbeid er minst 2 timer mer ukentlig enn hans arbeid utendørs. Han vil helst at jeg rydder, støvsuger, tørker støv og vasker. Men når han skal klippe plenen, så må jeg være med å rydde leker 🙈

Da han skulle pusse opp så ville han ha meg med på dette. Jeg sa at da må han hjelpe med nattevåk på baby, vi kan sove annen hver natt så kan jeg være med hver dag på oppussing. Han ble ikke med på nattevåk, så de timene han drev med oppussing så måtte jeg få sove.

Enkelte menn er litt lure slik, de mener at det er så mye mer arbeid ute, men det er jo egentlig ikke det selv på hele året. 

Anonymkode: f9984...034

Og...dagens menn bor gjerne i rekkehus eller leilighet, og KAN ikke gjøre mye husarbeid. Jeg har vokst opp på landet, og er ca 100 ganger mer handy enn mannen min, som bodde i bygård. Urettferdig hvis damer skal gjøre nesten alt.

Anonymkode: 65ef9...fc3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at begge skal jobbe både ute og inne.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt oppgaver i et år så kanskje dere begge har lært litt. 

Men jeg tviler dere gjør det da du må søke råd på et forum for noe så tullete som dette. 

Anonymkode: d66b2...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med de som sier at dersom det er en grei oppgavefordeling, så kan dere jo bytte. 

Anonymkode: b6732...db2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (2 timer siden):

I forhold med adskilt økonomi har begge parter rett, plikt og behov for å ta vare på egen økonomi. Dette er ikke kjønnsbetinget.

Såvidt jeg foreligger det ingen relevant data som støtter en påstand om at dette er delt skjevt mellom kjønn.

TS her, jeg tjener 1/3 av mannens inntekt (han har meget god lønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guido skrev (Akkurat nå):

TS her, jeg tjener 1/3 av mannens inntekt (han har meget god lønn).

Det skal og nevnes at han fort tar seg 1-3 reiser alene for å slippe unna hverdagens jag og mas og koble av fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Guido said:

TS her, jeg tjener 1/3 av mannens inntekt (han har meget god lønn).

Jeg synes ikke det betyr stort. Jeg synes dere skal summere opp fritiden dere har, og det skal sammenlignes

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...