Gå til innhold

Mat etter skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pleier dere servere middag når barna har med andre barn rett fra skolen? Sender dere de hjem? Spiser dere noe enkelt og middag senere? Hvordan gjør man dette? Har ikke barn i den alderen enda, men lurer. Jeg vil jo heller ikke være hjemme de første par timene. 

Anonymkode: 78612...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er hjemme ca 2.5 t etter skolebarn. Har de med venner hjem,  finner de oppskåret frukt og grønnsaker i kjøleskapet som de bare kan spise så mye de vil. Middag agnes når vi kommer hjem, og selvsagt får gjesten/gjestene også middag

Anonymkode: 2d434...79e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser middag til kvelds. I 18tida. Etter skolen får både gjester og barn det de måtte trenge av grønnsaker, frukt, brødskiver, knekkebrød, ostesmørbrød. 

Anonymkode: 4ee95...fe2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser stort sett i 16 tiden, selvfølgelig får gjester mat😊 (med mindre foreldrene har gitt beskjed at de skal komme hjem å spise middag). 

Anonymkode: 4a6a1...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle får mat hos oss, lite eller mye avhengig av hva vi har. Vi deler opp så alle får litt av hver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi spiser middag til kvelds. I 18tida. Etter skolen får både gjester og barn det de måtte trenge av grønnsaker, frukt, brødskiver, knekkebrød, ostesmørbrød. 

Anonymkode: 4ee95...fe2

Er kl 18 kvelds? Det er ganske vanlig middagstid her.

Barn som er med hjem fra skolen får noe, knekkebrød med pålegg og frukt f.eks, eller ostesmørbrød. De vil veldig gjerne ha nudler, men det tenker vi ikke bør bli for ofte. Så avtaler vi med foreldrene om de skal spise middag her eller hjemme. 

Anonymkode: 7c3d4...daa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De lager seg enkel mat selv når de kommer hjem fra skolen, f.eks. pitapizza, havregrøt, speilegg, toast, ostesmørbrød, eggerøre, brød/knekkebrød med pålegg e.l. Hvis gjestene er her til middagstid (ca kl 18)  får de spise middag med oss også. Det er ofte enkelt å spe på middagen med noe ekstra eller vi flytter den planlagte middagen til en annen dag og laget noe annet. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er kl 18 kvelds? Det er ganske vanlig middagstid her.

Barn som er med hjem fra skolen får noe, knekkebrød med pålegg og frukt f.eks, eller ostesmørbrød. De vil veldig gjerne ha nudler, men det tenker vi ikke bør bli for ofte. Så avtaler vi med foreldrene om de skal spise middag her eller hjemme. 

Anonymkode: 7c3d4...daa

Er kvelds når ungene legger seg 19 ja. 

Anonymkode: 4ee95...fe2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke hjemme når barna kommer hjem. De kan lage seg brødskive/knekkebrød når de kommer hjem, og selvsagt får også venner. De fleste dager spiser de ikke mellom formiddagsmat og middag. Vi spiser middag kl 17, og de fleste venner sendes da hjem. Våre som har blitt med venner hjem, kommer hjem til middag. 

Anonymkode: fb3c8...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er kvelds når ungene legger seg 19 ja. 

Anonymkode: 4ee95...fe2

Du har sikkert yngre barn enn meg, men det hørtes umiddelbart veldig tidlig ut. (En av familiene i nabolaget pleier å spise sju, men de har bakgrunn fra lenger sør i Europa.)

Anonymkode: 7c3d4...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pleier dere servere middag når barna har med andre barn rett fra skolen? Sender dere de hjem? Spiser dere noe enkelt og middag senere? Hvordan gjør man dette? Har ikke barn i den alderen enda, men lurer. Jeg vil jo heller ikke være hjemme de første par timene. 

Anonymkode: 78612...c26

Barna lager enkel mat selv etter skolen. Toast, nudler, speilegg, havegrøt o.l.

Middag(skvelds) spiser vi når alle er hjemme fra jobb og aktiviteter, ca 19-20.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pleier dere servere middag når barna har med andre barn rett fra skolen? Sender dere de hjem? Spiser dere noe enkelt og middag senere? Hvordan gjør man dette? Har ikke barn i den alderen enda, men lurer. Jeg vil jo heller ikke være hjemme de første par timene. 

Anonymkode: 78612...c26

Har barna med seg venner hjem etter skolen spiser de så klart middag sammen med oss. 

Har de besøk av andre, spiser de middag med oss.. 

Er det naboungene som er innom varierer det litt om de spiser med oss eller ikke, men alle som er i huset til middagstid får tilbud om å spise. 

 

Fra 2klassse av så er de hjemme alene 1-2t før vi kommer hjem. Da kan de lage seg brødmat, finne yoghurt eller annen enkel mat. 

Anonymkode: 59c7b...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser de middag med oss når de har med venner. Her har middagen altid vært klar når de kommer hjem. Så vi spiser middag ved 15.30 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna her spiser brødmat. Lager seg toast eller noe. Så spiser vi middag når samboer og jeg er hjemme. 

Anonymkode: 779ee...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at gjester selvfølgelig skal få servert mat når vi spiser mellom 16-16.30. Her skal ingen hjem eller på rommet for å vente til vi er ferdige🙈 Hvis det er et spontant besøk så får hele familien spise litt mindre slik at vi får skrapet sammen en ekstra posjon. Er det en hel bataljon som er med hjem etter skolen (3+) så bytter vi om på middag og kveldsmat, da får barna seg et ostesmørbrød i 16-tiden så spiser vi middag i 19-tiden når barna har dratt hjem. 

Anonymkode: a29be...20f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 19.03):

Er kvelds når ungene legger seg 19 ja. 

Anonymkode: 4ee95...fe2

Oj, det var tidlig, vi har middag i 19-20-tiden…

Anonymkode: 56442...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 19.24):

Har barna med seg venner hjem etter skolen spiser de så klart middag sammen med oss. 

Har de besøk av andre, spiser de middag med oss.. 

Er det naboungene som er innom varierer det litt om de spiser med oss eller ikke, men alle som er i huset til middagstid får tilbud om å spise. 

 

Anonymkode: 59c7b...666

Er dere veldig rike eller er dere ikke så opptatt av kosthold og mat? Jeg har ikke råd å spandere 1-2 kyllingfileter på flere barn hver dag, eller biff, lammesadel, fiskefileter etc… Jeg hadde måttet spe på med masse billige karbohydrater som brød, pasta, potet, ris, evt ultraprosessert junkfood som den billige typen pølser og sånt for å ha råd til det, og det ønsker jeg hverken å spise selv eller gi barna mine til daglig.

Salat og grønnsaker har jo også blitt kjempedyrt.

Anonymkode: 56442...a6b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dere veldig rike eller er dere ikke så opptatt av kosthold og mat? Jeg har ikke råd å spandere 1-2 kyllingfileter på flere barn hver dag, eller biff, lammesadel, fiskefileter etc… Jeg hadde måttet spe på med masse billige karbohydrater som brød, pasta, potet, ris, evt ultraprosessert junkfood som den billige typen pølser og sånt for å ha råd til det, og det ønsker jeg hverken å spise selv eller gi barna mine til daglig.

Salat og grønnsaker har jo også blitt kjempedyrt.

Anonymkode: 56442...a6b

Ikke den du siterte men vi spiser 100 % plantebasert her i hus og som oftest lager vi maten fra bunn, men vi er ikke like hysteriske som det du er. Men til poenget. Vi er langt fra rike og med tanke på junk Food/Ultra prosesser produkter ikke er det du spiser mest av her i hus så kan vi vel si at vi bryr oss om kostholdet spiser plantebasert så går det jo mye grønnsaker, men allikevel så tilbyr vi middag til barnas venner hvis de er her under middagstid.

Anonymkode: 6c1ed...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser sent, rundt kl 2000. Har de venner på besøk blir de selvfølgelig tilbudt mat.

Ungdomsskolealder på barna, de ordner seg kl 21, legger fra seg telefoner, og går på rommet. De legger seg til å sove ca 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke den du siterte men vi spiser 100 % plantebasert her i hus og som oftest lager vi maten fra bunn, men vi er ikke like hysteriske som det du er. Men til poenget. Vi er langt fra rike og med tanke på junk Food/Ultra prosesser produkter ikke er det du spiser mest av her i hus så kan vi vel si at vi bryr oss om kostholdet spiser plantebasert så går det jo mye grønnsaker, men allikevel så tilbyr vi middag til barnas venner hvis de er her under middagstid.

Anonymkode: 6c1ed...c63

Hva var det som var hysterisk i innlegget mitt, å ikke ville måtte spise hovedsaklig raske karbohydrater på daglig basis fordi kjøttet og grønnsakene som faktisk inneholder bra næring plutselig må fordeles på flere, eller å ikke ville spise muk-pølser og posemat?

Personlig anser jeg det eller som mye mer hysterisk å nekte å spise alt av kjøtt, fisk, fugl, egg, beinkraft, honning, ost, fløte, smør, yoghurt, rømme, melk, gelatin etc, enn å nekte å spise ultraprosessert mat eller at hoveddelen av det daglige kostholdet skal bestå av raske karbohydrater, men men.

Anonymkode: 56442...a6b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...