Gå til innhold

Bør ringevikar gi beskjed om ferieplaner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bør en ringevikar gi beskjed til jobben om ferieplanene sine? F.eks. at man har bestilt Sydenferie uke 29 og 30, og skal på hyttetur i uke 32, så da er det ikke vits å ringe for ekstrajobb.

Hva er vanlig å gjøre når man er ringevikar? 

Anonymkode: 042d5...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig gir man beskjed.

Da antar jeg også at denne vikaren ikke er ansatte som sommervikar, men som helårs ringevikar.

Anonymkode: 0c061...ab1

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig gir man beskjed.

Da antar jeg også at denne vikaren ikke er ansatte som sommervikar, men som helårs ringevikar.

Anonymkode: 0c061...ab1

Jeg er ringevikar hele året, ja. Men dette er første sommeren så jeg vet ikke hva som er vanlig å si fra om. 

Anonymkode: 042d5...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at arbeidsgiver selv bør be om at folk sender inn lister/beskjeder over når de er ledige og ikke. En ringevikar er ikke ansatt på lik linje med andre og kan selv velge når han/hun vil jobbe og har ingen krav om å melde i fra om hvor han/hun drar. 

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent juridisk trenger du ikke å melde fra, men det er nok mest redelig av deg å gjøre det. 

Anonymkode: bad2e...7a5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bør en ringevikar gi beskjed til jobben om ferieplanene sine? F.eks. at man har bestilt Sydenferie uke 29 og 30, og skal på hyttetur i uke 32, så da er det ikke vits å ringe for ekstrajobb.

Hva er vanlig å gjøre når man er ringevikar? 

Anonymkode: 042d5...5a9

Jeg er sikker på at arbeidsgiver ville sette pris på om du sier i fra om det, så det ville jeg gjort. Akkurat hva du skal og hvor du skal, det trenger du ikke opplyse om, men det er ryddig av deg å gi beskjed om uker du vil være utilgjengelig for vakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke, men jeg ville gjort det, mest for å slippe å få telefoner fra arbeidsgiver mens jeg ligger og koser meg i solen. Tipper arbeidsgiver også vil sette pris på det. 

Anonymkode: 27952...780

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man i tvil om man skal informere om sånne ting - spør leder. Det er uansett bedre å gi litt for mye informasjon enn for lite. Dessuten er det vel også i din egen interesse å slippe henvendelser når du er på ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig informerer man om det.

Har dere ikke et system for å sette dere tilgjengelige/utilgjengelige?

 

Anonymkode: 07ae7...ee4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med dere som sier at det er mest rederlig å si ifra, jeg er faktisk hel enig, men på en annen side tenker jeg at arbeidsgivere får det de betaler for.

Det er en uting at arbeidgivere kan ansette ringevikarer og at de ansatte forventes å melde i fra om for eksempel ferie uten at de trenger å følge det opp selv, for det gjør det alt for enkelt for arbeidsgivere å bruke ringevikarer i små stillinger fremfor ansettelse. 

Jeg vet om arbeidsplasser som bruker ringevikarer over en lav sko, og ikke ringer til de ringevikarene de har ansatt om de sier nei to ganger på rad for eksempel. Slik bør ikke en ringevikar behandles. 

Om jeg hadde tatt meg jobb som ringevikar hadde jeg gjort det fordi jeg hadde et behov for å kunne være fri til å gjøre som jeg ville, ikke at jeg nærmest ble sett på som en ansatt uten å være der. Om noen takker ja til å være ringevikar i håp om å få fast jobb mener jeg at dette en ekstremt ufin måte for arbeidsgivere å ansette folk på. 

Om ikke arbeidsgivere lar ansatte stille krav til seg selv, bør de ikke stille krav til de ansatte heller.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg sier seg selv, at man burde opplyse om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bør en ringevikar gi beskjed til jobben om ferieplanene sine? F.eks. at man har bestilt Sydenferie uke 29 og 30, og skal på hyttetur i uke 32, så da er det ikke vits å ringe for ekstrajobb.

Hva er vanlig å gjøre når man er ringevikar? 

Anonymkode: 042d5...5a9

Det er jo opp til hver enkelt. Men det gjør jo jobben for de som leiter ette vikarer enklere hvis de vet hvem som er vekkreist /utilgjengelig. Og man slipper å bli ringt ned på ferie. 

 

Anonymkode: 6a398...147

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Granskudd skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke uenig med dere som sier at det er mest rederlig å si ifra, jeg er faktisk hel enig, men på en annen side tenker jeg at arbeidsgivere får det de betaler for.

Det er en uting at arbeidgivere kan ansette ringevikarer og at de ansatte forventes å melde i fra om for eksempel ferie uten at de trenger å følge det opp selv, for det gjør det alt for enkelt for arbeidsgivere å bruke ringevikarer i små stillinger fremfor ansettelse. 

Jeg vet om arbeidsplasser som bruker ringevikarer over en lav sko, og ikke ringer til de ringevikarene de har ansatt om de sier nei to ganger på rad for eksempel. Slik bør ikke en ringevikar behandles. 

Om jeg hadde tatt meg jobb som ringevikar hadde jeg gjort det fordi jeg hadde et behov for å kunne være fri til å gjøre som jeg ville, ikke at jeg nærmest ble sett på som en ansatt uten å være der. Om noen takker ja til å være ringevikar i håp om å få fast jobb mener jeg at dette en ekstremt ufin måte for arbeidsgivere å ansette folk på. 

Om ikke arbeidsgivere lar ansatte stille krav til seg selv, bør de ikke stille krav til de ansatte heller.  

Om man mangler folk så vil man ha tak i noen så fort som mulig og da gidder man ikke ringe 20 stykker som svarer at de ikke kan komme. Da ringer man de som har gitt beskjed om at de er tilgjengelige. 

De som har meldt seg som ringevikar, men ikke gidder gjøre såpass som å gi beskjed om når de har mulighet /ikke mulighet til å jobbe forsvinner naturlig nok fort ut av lista.

Anonymkode: 07ae7...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har dere ikke et system for å sette dere tilgjengelige/utilgjengelige?

 

Anonymkode: 07ae7...ee4

Det var faktisk det jeg spurte om. Leder svarte så rart, så jeg ble usikker på om jeg kanskje gjorde noe feil da jeg prøvde å gi beskjed. Nå er det gått et par uker og leder tok aldri kontakt igjen. 

Anonymkode: 042d5...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For din egen del er det greit, da slipper du å bli mast på.

Anonymkode: e39ba...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var faktisk det jeg spurte om. Leder svarte så rart, så jeg ble usikker på om jeg kanskje gjorde noe feil da jeg prøvde å gi beskjed. Nå er det gått et par uker og leder tok aldri kontakt igjen. 

Anonymkode: 042d5...5a9

Svarte rart? 

Har du jobbet der veldig kort siden du ikke allerede vet hvordan dette fungerer?

Anonymkode: 07ae7...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man mangler folk så vil man ha tak i noen så fort som mulig og da gidder man ikke ringe 20 stykker som svarer at de ikke kan komme. Da ringer man de som har gitt beskjed om at de er tilgjengelige. 

De som har meldt seg som ringevikar, men ikke gidder gjøre såpass som å gi beskjed om når de har mulighet /ikke mulighet til å jobbe forsvinner naturlig nok fort ut av lista.

Anonymkode: 07ae7...ee4

Svaret ditt poengterer mitt innlegg helt perfekt! 😀

1. Om du har 20 ringevikarer har du for stort behov for folk og bør ansette i stedet.

2. Om du ikke gidder å ringe til ringevikarer og følge dem opp med å for eksempel spørre om tilgjengelighet skjønner jeg hvorfor ringelista di blir lang.

3. Om ringlista de bare er numre og ikke mennesker, så tenker jeg at du burde sortere prioriteringene dine. Bak hvert nummer er det et menneske som for eksempel vil ha frihet, eller fast jobb - om det ikke passer for deg, har du feil folk på lista og bør omsortere og prioritere å følge dem opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svarte rart? 

Har du jobbet der veldig kort siden du ikke allerede vet hvordan dette fungerer?

Anonymkode: 07ae7...ee4

Ja😊

Anonymkode: 042d5...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (9 minutter siden):

Svaret ditt poengterer mitt innlegg helt perfekt! 😀

1. Om du har 20 ringevikarer har du for stort behov for folk og bør ansette i stedet.

2. Om du ikke gidder å ringe til ringevikarer og følge dem opp med å for eksempel spørre om tilgjengelighet skjønner jeg hvorfor ringelista di blir lang.

3. Om ringlista de bare er numre og ikke mennesker, så tenker jeg at du burde sortere prioriteringene dine. Bak hvert nummer er det et menneske som for eksempel vil ha frihet, eller fast jobb - om det ikke passer for deg, har du feil folk på lista og bør omsortere og prioritere å følge dem opp.

Du tuller nå...?😂

Du har aldri jobbet i helsevesenet skjønner jeg.

Ringevikarer kommer og går hele tiden og enhver som tilfeldigvis er på jobb  er nødt til å ta ringerunden når noen ringer inn og er syk.

Man har da ikke tid til å kontakte vikarene hele tiden for å spørre dem om når de er tilgjengelige. De som gir beskjed om at de er tilgjengelige får vakter, enkelt og greit.

De som er ringevikarer er ikke aktuelle for fast jobb. Hadde de vært det så hadde de søkt fast stilling. 

Anonymkode: 07ae7...ee4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...