Gå til innhold

Stressverdi på Garmin aktivitetsklokker.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp begynt å bruke Garmins body battery, og må lære meg hvordan den fungerer sammenlignet med Fitbits "Dagsform"-funksjon, men siden jeg ikke vet hva som er vanlig er det litt vanskelig å se om mine resultater er normale eller unormale.

Det jeg ser er at jeg er stresset hele dagen fra det minuttet jeg står opp, og av og til varer stresset til et par timer etter at jeg har lagt meg, og også når jeg slapper av. 
Gjennomsnittlig stressverdi på slutten av dagen er stort sett alltid mellom 35 og 38 (lavt stress), men likevel får jeg beskjed om at jeg ikke slapper av nok.

Derfor lurer jeg på, hva er normal stressverdi for dere andre som bruker Garmin?

Anonymkode: 2e18c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er jeg heldig så får jeg min opp til 35 ila natten og ender alltid på 5 før dagen er omme. 

Prøver å bruke den til å slappe av mer og finne ut hva det er som stresser meg så (vet jo selv at jeg er kronisk stresset)

Noen har høy og noen har lavere, litt som hvilepuls. Det kan også trenes noe. Poenget er heller å gjøre det beste ut av hva man har. Det er bare en indikasjon tenker jeg. 

Anonymkode: db85b...efd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jeg heldig så får jeg min opp til 35 ila natten og ender alltid på 5 før dagen er omme. 

Prøver å bruke den til å slappe av mer og finne ut hva det er som stresser meg så (vet jo selv at jeg er kronisk stresset)

Noen har høy og noen har lavere, litt som hvilepuls. Det kan også trenes noe. Poenget er heller å gjøre det beste ut av hva man har. Det er bare en indikasjon tenker jeg. 

Takk for svar.   Ja, jeg ser også på det som en indikasjon, men jeg er avhengig av å forstå verdiene for å fungere best mulig, og derfor spør jeg :)

Body Battery lades greit i løpet av natten så lenge jeg sover greit.  Selv i natt med dårlig søvn første halvdel ladet jeg opp til 60 % (fra 14 % da jeg la meg i går kveld), og det er ikke så ille.

Men det er stressverdiene jeg ikke helt forstår meg på.

Jeg kommer aldri ned i hvile på dagtid, selv ikke når jeg sitter og slapper av.  Er dette vanlig?
Så reiser jeg meg opp for å gjøre noe, for eksempel å hente meg et glass vann (noe rolig og hverdagslig) og stressverdien skyter i været, gjerne opp til 90 eller mer. Er dette vanlig?

Jeg har i mange år sagt at det virker som om kroppen min jobber med håndbrekket på, og jeg er egentlig ute etter å finne ut om stressmålingene bekrefter dette, eller om dette er noe "alle" opplever.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar.   Ja, jeg ser også på det som en indikasjon, men jeg er avhengig av å forstå verdiene for å fungere best mulig, og derfor spør jeg :)

Body Battery lades greit i løpet av natten så lenge jeg sover greit.  Selv i natt med dårlig søvn første halvdel ladet jeg opp til 60 % (fra 14 % da jeg la meg i går kveld), og det er ikke så ille.

Jeg kommer aldri ned i hvile på dagtid, selv ikke når jeg sitter og slapper av.  Er dette vanlig?
Så reiser jeg meg opp for å gjøre noe, for eksempel å hente meg et glass vann (noe rolig og hverdagslig) og stressverdien skyter i været, gjerne opp til 90 eller mer. Er dette vanlig?

Jeg har i mange år sagt at det virker som om kroppen min jobber med håndbrekket på, og jeg er egentlig ute etter å finne ut om stressmålingene bekrefter dette, eller om dette er noe "alle" opplever.  :)

Klokken din bekrefter det du allerede har tenkt en stund - at du gasser samtidig som du drar i brekket. 

Du bør gjøre noe med det problemet, tipper at kroppen din er i kronisk alarmberedskap (den kan være det uten at man oppfatter det som angst, feks). 

Jeg er lik deg. Klokken viser kronisk stress, skyhøyt hele dagen. Samboeren min er blå HELE DØGNET. Vi har byttet klokker, og de måler helt likt. Det er ikke noe galt med klokken min, som jeg trodde lenge. 

Det er noe galt med meg. Jeg jobber med saken. Du bør også det. 

Anonymkode: 10e12...490

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klokken din bekrefter det du allerede har tenkt en stund - at du gasser samtidig som du drar i brekket. 

Du bør gjøre noe med det problemet, tipper at kroppen din er i kronisk alarmberedskap (den kan være det uten at man oppfatter det som angst, feks). 

Jeg er lik deg. Klokken viser kronisk stress, skyhøyt hele dagen. Samboeren min er blå HELE DØGNET. Vi har byttet klokker, og de måler helt likt. Det er ikke noe galt med klokken min, som jeg trodde lenge. 

Det er noe galt med meg. Jeg jobber med saken. Du bør også det. 

Takk for bekreftelsen, den trengte jeg!

Jeg prøver å gjøre noe med det, men jeg vet ikke helt hva det skal være.

Jeg får gå i tenkeboksen, igjen.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På natten kan ha stressverdier på mellom 50-100. Jeg ser at for min del er alt under 50 lavt stressnivå, og på dagtid klarer jeg nå å hode meg på det nivået og lavere. Det er fordi jeg har jobbet målrettet mot å senke stressnivået. Jeg har blant annet gått innover og reflektert mye over hva jeg stresser over, og brukt ulike teknikker for å bearbeide det/jobbe igjennom det. Jeg mediterer også mye (tok lang tid før jeg klarte det altså) og øver på å være tilstede her og nå. Jeg klarer også i større grad å distrahere meg selv på dagtid.

Anonymkode: 9bba4...859

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dutullernå?

Jeg tar både body battery-verdiene og søvnregistreringen med en stor klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har samme verdier som deg, ts. Jeg spenner kroppen min oftere enn jeg trodde. På en god dag starter jeg dagen på 70-80 i body battery og ender på 10-20. Da har nesten hele dagen vært rød. Jeg må jobbe med å komme ned i blått, og det er egentlig ikke så mye som får meg i blått. På en dårlig dag starter jeg på 40-50, og ender på 5 rundt 12. Alkohol ødelegger i flere dager. Mye innhold i dagen ødelegger. Korte tidsfrister (tidsfrister i det hele tatt) m.m. 

Er trygda pga kptsd. 

Anonymkode: bb447...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På natten kan ha stressverdier på mellom 50-100. Jeg ser at for min del er alt under 50 lavt stressnivå, og på dagtid klarer jeg nå å hode meg på det nivået og lavere. Det er fordi jeg har jobbet målrettet mot å senke stressnivået. Jeg har blant annet gått innover og reflektert mye over hva jeg stresser over, og brukt ulike teknikker for å bearbeide det/jobbe igjennom det. Jeg mediterer også mye (tok lang tid før jeg klarte det altså) og øver på å være tilstede her og nå. Jeg klarer også i større grad å distrahere meg selv på dagtid.

Anonymkode: 9bba4...859

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har samme verdier som deg, ts. Jeg spenner kroppen min oftere enn jeg trodde. På en god dag starter jeg dagen på 70-80 i body battery og ender på 10-20. Da har nesten hele dagen vært rød. Jeg må jobbe med å komme ned i blått, og det er egentlig ikke så mye som får meg i blått. På en dårlig dag starter jeg på 40-50, og ender på 5 rundt 12. Alkohol ødelegger i flere dager. Mye innhold i dagen ødelegger. Korte tidsfrister (tidsfrister i det hele tatt) m.m. 

Er trygda pga kptsd. 

Takk for at dere deler, det er nyttig for meg.

Jeg har prøvd å tenke på hva som stresser meg, men det er det som er problemet, jeg føler meg ikke stresset i det hele tatt.

Jeg har et godt liv som jeg er veldig takknemlig for, har svært få bekymringer, jeg har gode mennesker i livet mitt som jeg setter stor pris på, og som jeg vet setter stor pris på meg.

Jeg tror at det for min del handler mest om at jeg har fysiske begrensninger knyttet til egen kroniske sykdom, medisiner som gir høyt stressnivå (prednisolon), og at jeg kanskje krever for mye av meg selv (fysisk).

For eksempel i går kveld, da fikk jeg en telefon mens jeg holdt på å gjøre meg klar for senga.
Det var ikke en problematisk samtale, men den varte en god stund, jeg måtte konsentrere meg mye, og siden jeg allerede var "tom for energi" krevde den mye av meg fysisk sett.  Jeg tok meg sammen, presset meg selv tross at jeg var sliten og trett, og det fysiske stresset satt i i mange timer etterpå.  Det igjen  resulterte i at jeg ikke fikk hvilt godt nok i natt, som igjen fører til at jeg har lite overskudd i dag. 
Jeg ser at dette raskt kan bli en vond sirkel som må brytes :)

Jeg må kanskje være litt snillere med meg selv, for jeg har kanskje ikke kapasitet til å gjøre alt jeg vil lenger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det flere ting å tenke på. 

1) du angir stressverdier på 35-38 som "dagsscore". Det er en helt ok verdi det, og indikerer så absolutt ikke at du er stresset hele døgnet. Det indikerer derimot at du ente har topper med høye verdier men med hvile mellom eller et vedvarende middels stressnivå. 

2) det du bør fokusere på og få gransket litt mere er stressnivå målt umder søvn/hvile. Her ville jeg også sett på ting som sukker, koffein, mat og alkohol. Spiser man "rett før" man skal sove så vil kroppen ha høyt stressnivå registrert på den søvnen osv.

3) som tar meg til punkt 3. Det er ikke  meningen at man ikke skal ha noe utslag av stress ila en dag, stress har så absolutt sin funksjon for oss. Det som er mere viktig er hvordan kroppen reagerer på stress og om man får restitusjon. 

Sist men ikke minst, å fiksere mye på noe gir gjerne stress. En klokke er ikke et nøyaktig måleinstrument, du kan over år se trender og bruke informasjon på den måten men som et nåtidsverktøy er det langt bedre å "kjenne på kroppen".

Anonymkode: 857bb...a24

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men i alle dager - hvis du går på medisiner som gir økt stressnivå er det ikke noe rart du får utslag av det på klokken din……. Det er jo en særdeles relevant info du burde dele i innlegget ditt i starten!!!! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva som er normalt er kanskje ikke så lett og si, men jeg har høyere stress faktor enn deg og sover dårlig, det vil si stresser om natten også. Jeg konstant utslitt og føler jeg går på reserve batteriet, noe klokka også bekrefter🙈

Det er vanlig at målingene skyter opp når man spiser, drikker osv 

Jeg kan få noe hvile når jeg er på jobb og er kjempe fokusert på oppgaver, ellers lader jeg heller aldri om jeg feks ligger på sofaen og ser på tv. 

Finnes en bok om HRV som heter puls kuren, jeg tenkte jeg skulle lese den for å prøve å forske meg litt frem til hva som kan gjøre at jeg får mer overskudd. 

Største problemet mitt er at jeg ikke lader om nettene ser det ut til🙈 så lenge du gjør det så ville jeg ikke vert så bekymret over at du blir tappet for energi ila dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får voldsomt utslag av noen matvarer. Mest sukker og karbohydrater, egentlig. Hvis jeg faster så er det ofte gode målinger. 

Anonymkode: ea207...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du nettopp hqr begynt å bruke klokka må du gi den noen uker for å "bli kjent med deg". Den trenger vel 3uker+ for å se en trend og hva som er normale verdier for deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pust, meditasjon, yoga. Det hjelper for å komme ned i hvilemodus. Det er normalt at man er i stressmodus når man er i aktivitet, men cluet er å lære seg teknikker for å komme ned i hvile og bruke dem flere ganger om dagen. 

Anonymkode: a91f3...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for at dere deler, det er nyttig for meg.

Jeg har prøvd å tenke på hva som stresser meg, men det er det som er problemet, jeg føler meg ikke stresset i det hele tatt.

Jeg har et godt liv som jeg er veldig takknemlig for, har svært få bekymringer, jeg har gode mennesker i livet mitt som jeg setter stor pris på, og som jeg vet setter stor pris på meg.

Jeg tror at det for min del handler mest om at jeg har fysiske begrensninger knyttet til egen kroniske sykdom, medisiner som gir høyt stressnivå (prednisolon), og at jeg kanskje krever for mye av meg selv (fysisk).

For eksempel i går kveld, da fikk jeg en telefon mens jeg holdt på å gjøre meg klar for senga.
Det var ikke en problematisk samtale, men den varte en god stund, jeg måtte konsentrere meg mye, og siden jeg allerede var "tom for energi" krevde den mye av meg fysisk sett.  Jeg tok meg sammen, presset meg selv tross at jeg var sliten og trett, og det fysiske stresset satt i i mange timer etterpå.  Det igjen  resulterte i at jeg ikke fikk hvilt godt nok i natt, som igjen fører til at jeg har lite overskudd i dag. 
Jeg ser at dette raskt kan bli en vond sirkel som må brytes :)

Jeg må kanskje være litt snillere med meg selv, for jeg har kanskje ikke kapasitet til å gjøre alt jeg vil lenger?

ja, det er sånt jeg også ikke helt har vært klar over hvor mye det stresser meg. At jeg er veldig "på" i sosiale relasjoner. Det er svært sjeldent slapper av med andre. Jentekveld med vin har jeg alltid trodd var kos, men kroppen mener noe helt annet. Eller artige samtaler med min nærmeste venninne. Jeg spenner hele kroppen for å spille en rolle eller noe - jeg vet ikke helt hva, annet enn at det sliter meg ut helt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg reagerer ofte på større måltider litt for sent på kvelden, Da blir det en stresset natt. Og alkohol har jeg kuttet helt ut. ( men sliter litt med godteri ennå)

Ellers ser jeg at stress på jobb kan jeg fint utligne med en gåtur med en podcast eller en turvenn. Jo bedre jeg er til å holde kroppen i aktivitet, jo mindre stresset er jeg i følge klokka, selv om jeg kjenner på det innvendige stresset jobbmessig i perioder. 

SIden i fjor høst har jeg hatt et snitt på mellom 21 og 24 i stressnivå pr 4 uker.  Men når jeg er syk kan jeg fint lese av dette på stressnivået på min klokke. 

SIst jeg drakk alkohol var vi på tur en god uke, og det var daglig alkoholinntak. I tillegg mange sene middager med  vin til. Den uka lå mitt stressnivå på 30-50, selv om jeg hadde fri og hadde en fantastisk ferie

Anonymkode: 559de...2b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Her er det flere ting å tenke på. 

1) du angir stressverdier på 35-38 som "dagsscore". Det er en helt ok verdi det, og indikerer så absolutt ikke at du er stresset hele døgnet. Det indikerer derimot at du ente har topper med høye verdier men med hvile mellom eller et vedvarende middels stressnivå. 

2) det du bør fokusere på og få gransket litt mere er stressnivå målt umder søvn/hvile. Her ville jeg også sett på ting som sukker, koffein, mat og alkohol. Spiser man "rett før" man skal sove så vil kroppen ha høyt stressnivå registrert på den søvnen osv.

3) som tar meg til punkt 3. Det er ikke  meningen at man ikke skal ha noe utslag av stress ila en dag, stress har så absolutt sin funksjon for oss. Det som er mere viktig er hvordan kroppen reagerer på stress og om man får restitusjon. 

Sist men ikke minst, å fiksere mye på noe gir gjerne stress. En klokke er ikke et nøyaktig måleinstrument, du kan over år se trender og bruke informasjon på den måten men som et nåtidsverktøy er det langt bedre å "kjenne på kroppen".

Anonymkode: 857bb...a24

Takk for veldig mange gode poenger :)

1. Dagsscoren er såpass lav fordi jeg "lader" greit på natten, men fra det sekundet jeg står opp, og til omtrent 3-4 timer etter leggetid har jeg høyt stressnivå hver gang jeg gjør noe, og lavt stressnivå (ikke hvile) når jeg slapper av.  Hvis jeg sovner rundt kl 23 begynner jeg å lade rundt kl 2-3.

2. Jeg ser at jeg har en del å hente der.  Jeg ser at jeg har spesielt en stressende faktor før jeg legger meg, og at den påvirker nattesøvnen i første delen av natten.  Jeg vet også at jeg har en veldig urolig nattesøvn, og at jeg sover veldig lett (det behøver jeg ikke en klokke til å fortelle meg )

3. Selvfølgelig må vi ha noe stress i løpet av en dag, det er jo det som får oss til å fungere, men som sagt alle mine små gjøremål gir veldig høyt utslag på stresskalaen.  Jeg har i veldig mange år følt at jeg jobber med håndbrekket på, og følte at jeg fikk en bekreftelse på dette.

Som jeg skrev, for meg var det viktig å finne ut om dette var noe "alle" opplevde, eller om jeg fikk en bekreftelse på det jeg selv har tenkt og følt over flere år.

Og bare for å ha det sagt, jeg lever ikke livet mitt etter klokken og det den viser.  Jeg vet at den er kun et hjelpemiddel og en indikator, ikke en fasit, men for oss som ikke merker overbelastning på kroppen før det er for sent er en indikator bedre enn ingenting.

Nå har jeg ikke brukt body battery mange dagene, men tidligere så jeg på hvilepuls og hrv gjennom natten, og la opp dagen etter det.

Det er veldig viktig for meg at jeg har en god balanse mellom aktivitet og hvile slik at kronisk sykdom ikke blir aktivert, og
intensitetsstyring har hjulpet meg til å ikke bli utmattet, syk og sengeliggende med jevne mellomrom fordi kroppen forteller meg at den behøver hvile før jeg merker det selv.

thinkywinky skrev (11 timer siden):

Om du nettopp hqr begynt å bruke klokka må du gi den noen uker for å "bli kjent med deg". Den trenger vel 3uker+ for å se en trend og hva som er normale verdier for deg. 

Takk, det var veldig nyttig .

Da er det kanskje lurt å fortsette med å se på hvilepuls og hrv gjennom natten en stund fremover til jeg forhåpentligvis ser at klokken er riktig "kalibrert" for meg  :)

Til dere andre som jeg ikke svarte spesifikt.  Takk for at dere deler deres erfaringer.  Jeg leser og tar dem med meg selv om jeg ikke kommenterer på dem  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig viktig for meg at jeg har en god balanse mellom aktivitet og hvile slik at kronisk sykdom ikke blir aktivert, og
intensitetsstyring har hjulpet meg til å ikke bli utmattet, syk og sengeliggende med jevne mellomrom fordi kroppen* forteller meg at den behøver hvile før jeg merker det selv.

*klokken.  Det ble en liten autokorrekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe absolutte mål på stress og body battery. Det er bullshit. Slutt å mål alt, kast klokka.

Anonymkode: dc0a0...f08

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...