GÃ¥ til innhold

Saltgruvene Krakow


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen vært i Saltgruvene i Krakow? Jeg er litt dårlig til beins, og lurer på om man kan ta heisen både ned og opp igjen der? Er halve opplevelsen ødelagt da, isåfall? Fordi mye av opplevelsen er å gå ned trappene? Det stod man først går ned 27 etg, for så å gå 3 km i den «etg»? Stemmer det? Før man evt kan velge å ta heisen enda lenger ned? Går heisen helt fra bakkeplan og ned?

Anonymkode: e9e73...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, har vært der to ganger. Det er heis begge veier, og det er ikke noe problem. Jeg har aldri tatt trappa. Visste ikke at det var noe man burde gjøre engang.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok trappene, det er mye å se på vei nedover, det er utstillinger av hvordan de gravde ut saltet før i tiden, dukker, ganger, utskjæringer i salt osv.

Anonymkode: f3131...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan kjøpe en liten bildebok i gavebutikken der, den viser det som er i trappa, jeg kjøpte en å ha med hjem. 

Anonymkode: f3131...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltgruvene er verdt opplevelsen uansett om du ikke får med deg trappene! God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny1111 skrev (3 timer siden):

Ja, har vært der to ganger. Det er heis begge veier, og det er ikke noe problem. Jeg har aldri tatt trappa. Visste ikke at det var noe man burde gjøre engang.

 

Sirah skrev (3 timer siden):

Saltgruvene er verdt opplevelsen uansett om du ikke får med deg trappene! God tur :)

Takk for svar til dere begge😊 Jeg leste en som skrev at der er to heiser, og den ene måtte de gå 15-20 minutter til fra bunnen av gruvene? Og at de ble forvist dit? Kan man velge hvilken heis man evt tar?  Leste også en som skrev at de første gikk ned 29 etasjer, deretter gikk de 3 km innover i den etasjen, før de som ville tok heisen videre ned? 3 km var langt, da må det ha vært mye å se i den etasjen? Er det noe poeng om man bare tar heisen helt ned, og helt opp igjen? Jeg klarer ikke gå så mye nå, så derfor spør jeg så detaljert😊

Anonymkode: e9e73...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid tar heisen ned/opp, hele veien ned? Er det klaustrofobisk?

Anonymkode: e9e73...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Takk for svar til dere begge😊 Jeg leste en som skrev at der er to heiser, og den ene måtte de gå 15-20 minutter til fra bunnen av gruvene? Og at de ble forvist dit? Kan man velge hvilken heis man evt tar?  Leste også en som skrev at de første gikk ned 29 etasjer, deretter gikk de 3 km innover i den etasjen, før de som ville tok heisen videre ned? 3 km var langt, da må det ha vært mye å se i den etasjen? Er det noe poeng om man bare tar heisen helt ned, og helt opp igjen? Jeg klarer ikke gå så mye nå, så derfor spør jeg så detaljert😊

Anonymkode: e9e73...210

Vil si at du får sett en del bare du drar til den digre salen med saltlysekronene og rundt der. Jeg kan virkelig ikke huske at det var noe spesielt slitsomt å gå rundt i saltgruvene. Gikk ganske sakte og rolig, men jeg husker ikke hvor alle trappetrinene var heller. Gikk absolutt ikke 29 etasjer da.

Heisen tok ikke spesielt lang tid og var ikke mer klaustrofobisk enn andre heiser.

Anonymkode: 74bb1...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, trykka anonym ved uhell😅

Anonymkode: 74bb1...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vil si at du får sett en del bare du drar til den digre salen med saltlysekronene og rundt der. Jeg kan virkelig ikke huske at det var noe spesielt slitsomt å gå rundt i saltgruvene. Gikk ganske sakte og rolig, men jeg husker ikke hvor alle trappetrinene var heller. Gikk absolutt ikke 29 etasjer da.

Heisen tok ikke spesielt lang tid og var ikke mer klaustrofobisk enn andre heiser.

Anonymkode: 74bb1...e09

Er den store salen helt nederst? 😊

Anonymkode: e9e73...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står «3,5km labyrintiske ganger», er det på veien ned til den store hallen med lysekroner? Jeg har en partner som vil gå trappene og få meg seg hele opplevelsen,  men da vil jo han bruke ensomt mye tid på den veien, mens jeg evt bare skal ta heisen helt ned? 

Anonymkode: e9e73...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i 2002, husker ikke så veldig mye, husker at det var en katedral nede i saltgruvene og at det var en veldig rask heis som tok oss opp til overflaten igjen.

Jeg var bare 18 da jeg var der, og jeg brydde meg egentlig ikke så mye om den gruven.  Hadde nok funnet det mer interessant nå enn jeg gjorde da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du kan ta heis opp og ned, er det ganske mye gåing nedi der, så du får vurdere om du får det til.

Anonymkode: d24f9...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om du kan ta heis opp og ned, er det ganske mye gåing nedi der, så du får vurdere om du får det til.

Anonymkode: d24f9...0e9

Ja, det er en del gåing selv om man tar heisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har noen vært i Saltgruvene i Krakow? Jeg er litt dårlig til beins, og lurer på om man kan ta heisen både ned og opp igjen der? Er halve opplevelsen ødelagt da, isåfall? Fordi mye av opplevelsen er å gå ned trappene? Det stod man først går ned 27 etg, for så å gå 3 km i den «etg»? Stemmer det? Før man evt kan velge å ta heisen enda lenger ned? Går heisen helt fra bakkeplan og ned?

Anonymkode: e9e73...210

Var der i februar. Standard er at man går ned trappene, det er 5-600 trinn ned til første nivå, mener jeg, og tar heisen opp igjen. Vi gjorde det. Første etappen ned trapper er det lite å se, men etter at man er kommet ned og begynt omvisningen er det også en del trapper, men bare nedover. Følger du standardomvisningen, er det 2-3 kilometer med gåing nede i gruvene. Men vi ble fortalt at det finnes egne ordninger for bevegelseshemmede, og de har også egne omvisninger for rullestolbrukere, men det er ikke så mange ganger om dagen for disse gruppene, så sjekk nettsidene og bestill billetter til den omvisningsformen som passer deg best.

Endret av aksase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...