Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med lite gjeld og kun seg selv å tenke på, er det helt greit. 
Til sammenligning: jeg har utbetalt ca 35k i mnd, og 23 av de går til gjeld, strøm, bhg og husleie. Jeg synes jeg lever temmelig greit på resterende 12🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 52951...d89

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Man må sannsynligvis fryse om vinteren, spise usunn mat og bo både trangt og usentral. 

I 2023 var gjennomsnittslønnen ca 675 000 og medianlønnen 608 000. Lønnen har steget siden i fjor. 400 000 er ekstremt lite å leve for. 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge

Anonymkode: 0f5f6...cbe

Generaliserende og fordomsfull egentlig. Ja, jeg bor usentralt, men det er etter eget valg. Jeg har et stort hus, har egen skog og gratis ved. Og jeg har nok penger til å spise den maten jeg vil ha, med grønsaker og alt. Jeg har veldig liten gjeld, nesten null og huset er arvet. Det er ikke to personer som har lik situasjon derfor kan man aldri svare ja eller nei på TS sitt spørsmål. 

Anonymkode: 530f5...f6e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Generaliserende og fordomsfull egentlig. Ja, jeg bor usentralt, men det er etter eget valg. Jeg har et stort hus, har egen skog og gratis ved. Og jeg har nok penger til å spise den maten jeg vil ha, med grønsaker og alt. Jeg har veldig liten gjeld, nesten null og huset er arvet. Det er ikke to personer som har lik situasjon derfor kan man aldri svare ja eller nei på TS sitt spørsmål. 

Flere burde gå for å arve hus. Heller leie de årene det trengs og då komme til meget lave boutgifter.

Fatter ikke at flere ikke tenker sånn. Men det er om å gjøre å kjøpe så fort som mulig.

Anonymkode: cd83b...eb4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Flere burde gå for å arve hus. Heller leie de årene det trengs og då komme til meget lave boutgifter.

Fatter ikke at flere ikke tenker sånn. Men det er om å gjøre å kjøpe så fort som mulig.

Flere har ikke noe hus å arve...

Anonymkode: 2e17d...6c0

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Flere har ikke noe hus å arve...

Det vil være logisk å anta at det ikke er disse jeg sikter til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og jeg svarte slik for de du sikter til er en marginal bitteliten gruppe. Flesteparten av voksne folk sitter ikke og "venter"på leiemarkedet i  20 - 30 år eller mer på at foreldrene skal dø slik at de har et hus å arve. Og de fleste har også søsken de må dele det huset med...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mayer skrev (19 timer siden):

Kan man leve greit med 400 000 i årslønn (1 person med lite gjeld)? Med tanke på uforutsette utgifter, mulighet til å kunne reise, og kjøpe litt god mat, f.eks.

Det er utrolig dårlig. Jeg synes jeg tjener veldig dårlig og jeg har 200 000 mer

Anonymkode: 2b296...9b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så man skal vente til man er 50-70 år før man får seg sitt eget sted. Leie frem til da? Godt du ikke er økonomisk rådgiver, for matte kan du i hvert fall ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, og jeg svarte slik for de du sikter til er en marginal bitteliten gruppe. Flesteparten av voksne folk sitter ikke og "venter"på leiemarkedet i  20 - 30 år eller mer på at foreldrene skal dø slik at de har et hus å arve. Og de fleste har også søsken de må dele det huset med...

Bitteliten gruppe... Det er over 2.7 millioner boliger i Norge, mange av disse er både nedbetalt og har arvinger.

AnonymBruker
Skrevet
Mayer skrev (19 timer siden):

Nedbetalt hus fra 1800 tallet. Men må etter hvert skifte vinduer og kanskje kledning ++. Har 400 000 k på sparekonto

Syns nå det høres veldig greit ut jeg da. Tror det spørs hvor du bor også og hvilken livsstil du ønsker deg. 

Anonymkode: d3c22...c3a

AnonymBruker
Skrevet

Så man skal vente til man er 50-70 år før man får seg sitt eget sted. Leie frem til da? Godt du ikke er økonomisk rådgiver, for matte kan du i hvert fall ikke. 

Har jeg presentert deg noe som kan forveksles med matte...?

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg presentert deg noe som kan forveksles med matte...?

Har du tenkt gjennom at for å arve et hus må de som bor der dø? Eller flytte til eldre hjem eller lignende? Å hva med de kostnadene? Noen vil sikkert bare selge huset når de flytter videre? 

Vi har også flere søsken mange av oss.

Nå har jeg hus, men har aldri tenkt tanken på at jeg har vært sikret hus i arv, det er det kun noen få som er og er ikke en løsning for folk flest i denne bolig krisen som også gjelder de som skal arve bort huset og også har høyere livskostnader. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Herregud for et hjernedødt forslag.... Leiemarkedet i 30-40 år mens man venter på at foreldrene skal dø, og så skal man dele arven med kanskje opptil flere søsken, før man kanskje får karret seg til et hus, barndomshjemmet som kanskje ligger på et helt annet sted i landet enn der man ønsker å bo, eller KAN bo pga jobb???

Det var mildt sagt et dårlig forslag til "hvordan komme seg inn på boligmarkedet før man blir gammel".

Anonymkode: a5120...c9f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du tenkt gjennom at for å arve et hus må de som bor der dø? Eller flytte til eldre hjem eller lignende? Å hva med de kostnadene? Noen vil sikkert bare selge huset når de flytter videre? 

Vi har også flere søsken mange av oss.

Nå har jeg hus, men har aldri tenkt tanken på at jeg har vært sikret hus i arv, det er det kun noen få som er og er ikke en løsning for folk flest i denne bolig krisen som også gjelder de som skal arve bort huset og også har høyere livskostnader. 

Jeg snakker ut fra min situasjon og folk som har det på omtrent samme måte.

Du er ikke der, helt ok.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud for et hjernedødt forslag.... Leiemarkedet i 30-40 år mens man venter på at foreldrene skal dø, og så skal man dele arven med kanskje opptil flere søsken, før man kanskje får karret seg til et hus, barndomshjemmet som kanskje ligger på et helt annet sted i landet enn der man ønsker å bo, eller KAN bo pga jobb???

Det var mildt sagt et dårlig forslag til "hvordan komme seg inn på boligmarkedet før man blir gammel".

Anonymkode: a5120...c9f

Ja, helt på trynet. Er sikkert derfor jeg havnet der, med både hus og hytte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Bitteliten gruppe... Det er over 2.7 millioner boliger i Norge, mange av disse er både nedbetalt og har arvinger.

Ja,  det er en bitteliten gruppe som går og venter på at foreldrene kan dø når som helst, og som også er enebarn og dermed arver hele huset alene.

Fullstendig idioti å være på leiemarkedet i flere tiår hvis man kan la være. Mannen min er over 50 år og moren hans lever enda. Du tenker at han skulle vært på leiemarkedet fra han var 20 til han er nærmere 60?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva er galt med å vente? Jeg hadde aldri fått eie hus om jeg ikke hadde arvet så det er sandelig verdt å vente på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er galt med å vente? Jeg hadde aldri fått eie hus om jeg ikke hadde arvet så det er sandelig verdt å vente på. 

Her er det visst ikke hjelp i å si noe. Synd, jeg håpte på en ok debatt, men trekker meg ut.

Takk for at i det minste noen forsto meg.

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, DelvisPresley said:

Man får vel ikke faste stillinger uten fagbrev der lenger?

Joda, men de betaler mer enn 400 i Oslo. Lønnstrinn 9 som er roughly 440k 

Anonymkode: a4fa0...31d

AnonymBruker
Skrevet

Grei inntekt hvis man er ung og har null ansiennitet. Jeg har 30 års erfaring og tjener 500.000,- med mye ansvar.

Anonymkode: bd1b0...2c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...