Gå til innhold

Hjelp, jeg er i konflikt med barnehagen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva trenger du empati og foratåelse for? Som voksen "trenger" man vel ikke mer enn at de tar godt vare på barna?

Anonymkode: 0c126...325

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lillevill skrev (4 minutter siden):

Skal alle foreldrene begynne å rope ut at "jaaa nå ble ikke DU sist" når de ser at det står andre barn og venter på å bli hentet? Jeg synes det er helt kaos. Man må ikke gaule ut det man tenker når man er en voksen.  Man kan være litt taktisk og tenke på små ører som lytter. :P Og ha litt empati for de som faktisk står igjen, og hvordan det oppleves for dem at voksne koser seg over at de står igjen og er den siste som venter. Ærlig talt altså. 😜🙈

Hvem har sagt at TS ropte? Og tviler på at dette var en sak før den ansatte laget en sak ut av det! Den ansatte som er pedagog burde absolutt vært litt mer taktisk. Hadde TS gnidd det inn hver eneste dag ved henting hadde det vært grunnlag for å ta opp i en samtale uten barn, men en engangshendelse? Snakk om overreaksjon fra den ansatte!

Det den ansatte burde sagt: «så kjekt du ble hentet Pål. God middag, så gleder jeg meg til å se deg i morgen. Kom Per og Espen, hva vil dere finne på nå? Skal vi finne frem bilbanen, eller vil dere slappe av litt med nrk super?»

Anonymkode: 75b6a...ab5

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem man mener har skyld, du hevet stemmen til de som jobber i barnehagen? OMG. :ler:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (5 minutter siden):

Ø.. ja, Hva ser du for deg da egentlig? Da ser jeg for meg en mamma som faktisk ser den andre pjokken der som blir sint, har empati med han,, og ikke lager en så big deal ut av det, gir barnet sitt en klem og sier hei så fint å se deg, har du gjort noe morro?

Jeg ser ikke for meg en mamma som ikke ser det andre barnet, eller ser på barnet, men sier JESS du ble ikke det. OG feirer det som en bragd? Når det står en liten pjokk rett ved og ser i bakken og er lei seg. ser på døra og lurer på om ikke moren kommer inn nå? Hva gjør den voksne da? Bare ignorerer det andre barnet.

 Jeg blir helt guffen i hjertet jeg. Herregud. 🙈

Eller overdriver du følelsene til de TO andre barna som var der? Som kanskje aldri har blitt hentet sist før?

Virker ikke som at TS gnidde noe inn, og hadde ikke den ansatte laget sak ut av det, så kan jeg love deg at ingen av barna hadde tenkt mer over det.

Anonymkode: 75b6a...ab5

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller overdriver du følelsene til de TO andre barna som var der? Som kanskje aldri har blitt hentet sist før?

Virker ikke som at TS gnidde noe inn, og hadde ikke den ansatte laget sak ut av det, så kan jeg love deg at ingen av barna hadde tenkt mer over det.

Anonymkode: 75b6a...ab5

Hjelpes som du tar av , er du en av de som sier det selv og føler deg truffet? 
 

Anonymkode: b3e14...62b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva trenger du empati og foratåelse for? Som voksen "trenger" man vel ikke mer enn at de tar godt vare på barna?

Anonymkode: 0c126...325

Dette lurer jeg også på. Hvorfor mener du personalet på barnehagen skal møte deg med empati og forståelse? 

Synd å si det men virker som du skal ha et frikort for en eller annen oppførsel eller manglende omsorgsevne. 

Anonymkode: 0e037...d5f

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du er inne på noe her altså......! Dette beskriver mye av mine følelser. Takk!

Hva gjør jeg nå? TS

Anonymkode: bd1db...da2

Jeg (som du siterte) har slike følelser selv, men har vokst opp med forelder med veldig tydelig adhdsymptomer (ikke diagnostisert, og mener såklart at ingenting er galt). Det er tøft å hele tiden måtte regulere seg selv, men det er SÅ viktig å innse at folk flest faktisk ikke er ute etter å være kjipe/ta deg/dømme deg, og om det føles sånn ut er det mye mer sannsynlig at det er følelsene dine som lurer deg. Og så prøve så godt man kan å reagere med det i bakhodet, altså bruke det til å forsøke å roe seg litt og "la tvilen komme tiltalte til gode" før man blir sint. Da blir du en mye bedre rollemodell for barnet ditt også! 

I forhold til barnehagen tenker jeg du ikke bør gjøre så mye. Du har sagt unnskyld, og siden dere skal flytte er ikke det å kjempe mot sukker så viktig. Jobb hardt for at det ikke skal skje noe liknende fremover, ikke la deg provosere. Vær høflig så langt det lar seg gjøre, selv om det føles falsk (dette er også noe de fleste jeg kjenner med adhd sliter med, de er så opptatt av ærlighet, men ærligheten fra de blir veldig fort mottatt som mye frekkere (sett utenfra) - derimot å være høflig mot noen du mener har dømt deg og vært frekk etc er utrolig effektivt, folk endrer ofte inntrykk ganske raskt, og hvis ikke blir det hvertfall ikke verre.

Så kontakter de trolig ikke barnevernet, men hvis de gjør det er det lurt å bare være ærlig om at du reagerte litt kraftig den ene gangen, men at det ikke er vanlig eller noe som skjer mot barnet. Ikke si alt du mener om barnehagen, hvis du virker altfor bitter kan det gjøre de bekymret seg jeg for meg. Tror nok uansett dette skal gå helt fint

Anonymkode: 5f75c...523

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at her går det begge veier. Du reagerte på en måte som ikke er greit. Å bli sint og heve stemmen foran andre barn i barnehagen, barn du ikke har kjennskap til og derfor ingen aning om hva de har av eventuelle traumer eller opplevelser hjemmefra, er ikke greit. Da kan jeg godt forstå at barnehagen reagerer og blir bekymra. Det er helt i orden å si i fra til de ansatte i barnehagen når man opplever ting som er ugreit, men det skal gjøres på en ordentlig og profesjonell måte. 
Du opplever barnehagen som uprofesjonell og du føler de har håndtert ting feil - det kan godt hende, men vi her inne får kun din versjon og opplevelse av ting. 
 

Når det gjelder tingene du reagerer på, så kan jeg forstå barnehagens synspunkt. Det er sårt for barn å være den siste som blir hentet. På slutten av dagen er barn slitne, de lengter hjem og venter spent på egne foreldre. At du som mor kommer og henter din lille og sier ting som «elskling, i dag er du ikke sistemann» kan oppleves sårt for de andre barna. Gi heller barnet ditt en lang og god klem, spør om det har hatt en fin dag og om det er klar for å bli med hjem. Så kan dere heller ta «sistemann-praten» på tomannshånd. Mulig barnehagen sa i fra på en litt uheldig måte, men det kan jo være du la litt mer i det enn nødvendig også. 
Angående mat i barnehagen; hva legger du i at barnet ditt ikke skal ha sukker? Snakker du om kake og is, eller er det også snakk om frukt, smoothies, saft, mat med sukker i osv? 
Husk at det er flere enn bare ditt barn de skal ta hensyn til. Lurt å gi de litt spillerom. 

Anonymkode: 6a5f8...227

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns det er merkelig at de reagerte på at barnet ikke ble redd eller reagerte.. Det er vel mer vanlig at barn som vokser opp i hjem med vold og kjefting blir veldig raskt redde og gråter selv om man bare hever stemmen litt. Vokste selv opp i et hjem med fysisk og psykisk vold og gjennom hele barndommen og tenårene tok jeg til ekstremt lett til tårene og hyperventilerte bare noen hevet stemmen litt eller snakket i et irritert toneleie fordi da ble jeg redd for at folk var sinte... 

Anonymkode: 37610...7e4

Ikke hvis barnet er trygg på de voksne i barnehagen som er tilstede. Da trenger ikke barnet reagere nevneverdig. Eller det dissosierer når mor hever stemmen. 

Evt. om en mor befinner seg på 2-3 av en "sinnaskala" som går fra 1-10, er det kanskje normalen for barnet, men urovekkende for personalet som forholder seg til en helt annen normal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at her går det begge veier. Du reagerte på en måte som ikke er greit. Å bli sint og heve stemmen foran andre barn i barnehagen, barn du ikke har kjennskap til og derfor ingen aning om hva de har av eventuelle traumer eller opplevelser hjemmefra, er ikke greit. Da kan jeg godt forstå at barnehagen reagerer og blir bekymra. Det er helt i orden å si i fra til de ansatte i barnehagen når man opplever ting som er ugreit, men det skal gjøres på en ordentlig og profesjonell måte. 
Du opplever barnehagen som uprofesjonell og du føler de har håndtert ting feil - det kan godt hende, men vi her inne får kun din versjon og opplevelse av ting. 
 

Når det gjelder tingene du reagerer på, så kan jeg forstå barnehagens synspunkt. Det er sårt for barn å være den siste som blir hentet. På slutten av dagen er barn slitne, de lengter hjem og venter spent på egne foreldre. At du som mor kommer og henter din lille og sier ting som «elskling, i dag er du ikke sistemann» kan oppleves sårt for de andre barna. Gi heller barnet ditt en lang og god klem, spør om det har hatt en fin dag og om det er klar for å bli med hjem. Så kan dere heller ta «sistemann-praten» på tomannshånd. Mulig barnehagen sa i fra på en litt uheldig måte, men det kan jo være du la litt mer i det enn nødvendig også. 
Angående mat i barnehagen; hva legger du i at barnet ditt ikke skal ha sukker? Snakker du om kake og is, eller er det også snakk om frukt, smoothies, saft, mat med sukker i osv? 
Husk at det er flere enn bare ditt barn de skal ta hensyn til. Lurt å gi de litt spillerom. 

Anonymkode: 6a5f8...227

Akkurat det er ikke så lurt. Har selv gått i fella selv og sagt "skal vi gå hjem?" "skal vi pusse tennene?" men i de situasjonene barnet ikke kan velge, så er det ikke så lurt å gi hen et valg. Det har jeg erfart i hvert fall.

Anonymkode: 67c4c...dfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du krever empati, forståelse og tilrettelegging for deg og dine, men står selv og SKRIKER til andre.......

Er du ofte i konflikter, er det alltid de andre som går i utakt? 

Anonymkode: 62241...c47

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, syns det virker som ts har skremmende lite selvinnsikt. Har selv sett på nært hold hvor skadelig det kan være med ustabile omsorgspersoner. Håper virkelig barnevernet kommer inn i bildet. 

Anonymkode: a2b6a...568

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Akkurat det er ikke så lurt. Har selv gått i fella selv og sagt "skal vi gå hjem?" "skal vi pusse tennene?" men i de situasjonene barnet ikke kan velge, så er det ikke så lurt å gi hen et valg. Det har jeg erfart i hvert fall.

Anonymkode: 67c4c...dfb

Så gjør om setningen til det som passer deg og ditt barn best. Ikke verre enn det. Her har det aldri vært et problem å si det på den måten. 

Anonymkode: 6a5f8...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem har sagt at TS ropte? Og tviler på at dette var en sak før den ansatte laget en sak ut av det! Den ansatte som er pedagog burde absolutt vært litt mer taktisk. Hadde TS gnidd det inn hver eneste dag ved henting hadde det vært grunnlag for å ta opp i en samtale uten barn, men en engangshendelse? Snakk om overreaksjon fra den ansatte!

Det den ansatte burde sagt: «så kjekt du ble hentet Pål. God middag, så gleder jeg meg til å se deg i morgen. Kom Per og Espen, hva vil dere finne på nå? Skal vi finne frem bilbanen, eller vil dere slappe av litt med nrk super?»

Anonymkode: 75b6a...ab5

Det meste i dette innlegget er bare spekulasjoner. Ingen vet hvorvidt ts ropte eller ikke. Ingen vet om hun evt roper dette ut hver gang hun henter barnet eller om det skjedde en gang. Ingen vet hvor mange andre barn som var tilstede og hvordan de barna evt reagerte. 
Ingen vet hvordan den ansatte tok dette opp med ts, eller om det har vært tatt opp før. 
Det er ikke noe grunnlag for å hevde at dette var en overreaksjon fra den ansatte. 

Det eneste vi vet er at ts ble rasende og ropte foran ansatte og barn, noe som er uakseptabelt i denne settingen. 

Anonymkode: 5cd9c...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det meste i dette innlegget er bare spekulasjoner. Ingen vet hvorvidt ts ropte eller ikke. Ingen vet om hun evt roper dette ut hver gang hun henter barnet eller om det skjedde en gang. Ingen vet hvor mange andre barn som var tilstede og hvordan de barna evt reagerte. 
Ingen vet hvordan den ansatte tok dette opp med ts, eller om det har vært tatt opp før. 
Det er ikke noe grunnlag for å hevde at dette var en overreaksjon fra den ansatte. 

Det eneste vi vet er at ts ble rasende og ropte foran ansatte og barn, noe som er uakseptabelt i denne settingen. 

Anonymkode: 5cd9c...dfe

Det var tre barn der, mener jeg at TS skrev. og så skrev hun at hun ble rasende og at det klikket for henne, når de ansatte sa at hun ikke kunne si "nå er du ikke siste som blir hentet" 

Hennes barn reagerte ikke, og det mente de var bekymringsverdig. Men vi vet ikke hvordan de andre barna reagerte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, både mitt barn og tre andre barn var tilstede og to pedagoger. 

Ja, jeg får flashback til barndommen med min far som også var kontrollerende og viste meg lite empati. Jeg ble utsatt for psykisk vold. TS

Anonymkode: bd1db...da2

Det er  ikke bra. Skjønner jo at de reagerer da. Trist at du hadde en tøff oppvekst og sliter med flashback, men da må du gjøre noe med det prøve å få hjelp for det. Man kan ikke unnskylde den oppførselen om man ikke klarer å styre seg. Barnet ditt og andre barn var til stede. Hva skjer om du får sånne flashback hjemme med barnet.  Det er nok det barnehagen er redd for. 

Anonymkode: 6aeb0...f7c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du ikke er sint hjemme, så gjør det vel ikke noe om de kontakter barnevernet. Er ikke sånn at da kommer de å henter barnet ditt plutselig. 

Anonymkode: a2740...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Bare for å få svar på en ting..

Du blir sint på barnehagen da de gir barnet mat den ikke skal få..du nevner at barnet ditt for sukker.

Siden du blir sint for dette er ikke dette en engangshendelse...

Så hva er det barnehagen gir som er så mye sukker i..så ofte???

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, både mitt barn og tre andre barn var tilstede og to pedagoger. 

Ja, jeg får flashback til barndommen med min far som også var kontrollerende og viste meg lite empati. Jeg ble utsatt for psykisk vold. TS

Anonymkode: bd1db...da2

Og hva så, lever du på den unnskyldningen hver gang du ikke klarer å oppføre deg? Mener du at verden skal tilpasse seg og tåle alt mulig fra deg fordi du har hatt det vondt? Jeg har selv vokst opp med narsissistisk mor, og har mange arr, men har ALDRI tillat meg å trigges så jeg skriker til en barnehageansatt. Du er så voksen at du har valgt å få barn, da er litt av konsekvensen for egne valg at man lærer seg å ta seg sammen. Slutt med unnskyldninger for egen oppførsel som går utover ditt eget barn!  

Anonymkode: fda7a...ad2

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts virker umoden, selvsentrert, uten selvinnsikt og impulskontroll. ADHEn er ingen unnskyldning for oppførselen. Klikker man trenger man hjelp og eventuelt medisiner. Barnehager, skoler, offentlige instanser skal ikke forholde seg til din ADHD eller tilrettelegge for den, DU skal kunne håndtere det uansett. Handler ikke noe om empati eller ikke.  

Det du har stor konflikt om høres som filleting du blåser opp.  

Anonymkode: 6eed9...94e

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...