AnonymBruker Skrevet 13. juni #141 Del Skrevet 13. juni Supernova8 skrev (2 timer siden): Vi har 5 barn, så noe strømgjerde går ikke. Men tenkte sende noe slikt som dette istede: Varsel om oppsigelse: Nå har det seg slik at 1 av barna våre har allergi mot kart. Dette må respekteres. Da det er snakk om barnas helse. Dersom ikke katten kan holdes som innekatt, ser vi oss nødt for og si opp leieavtalen. Katten skaper uro og trenger seg inn i vårt hjem, brudd på husleieloven paragraf 5-2 . Noe som byr på problemer. Behovet vårt har også endret seg, der vi nå har behov for leiligheten til privat bruk. mvh xxxx Først sier du at de kan bo der hvis katten holdes inne, men nederst sier du at leiligheten skal brukes til privat bruk? Forvirrende. Ser flere har kommet med tips til hvordan du skal formulere deg, hva med å bruke tipsene? Synes kanskje ikke dette var godt skrevet. Litt rart å skrive "nå har det seg slik..." "dette må respekteres", "barns helse" osv. Litt spesielt å kreve at man skal holde katten inne, isåfall hvis dette ikke stod i leieavtalen. Gjorde det det? Anonymkode: 161d5...6cc 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #142 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til TS; Har dere forsøkt å kjøpe og strø rundt huset et stoff som heter; «Katt deg vekk»? Tror man får tak i det på Felleskjøpet og Coop Obs. Lukter såpe for oss mennesker, men er visstnok uutholdelig for katter. Hadde kjøpt det inn, testet det ut og strødd det i alle retninger på tomta og sett om det hjalp noe. 😅👍 Anonymkode: 841eb...21f Katten min ligger og ruller seg i Katt deg vekk, så de funker ikke på alle katter. Anonymkode: 01a06...293 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #143 Del Skrevet 13. juni Ikke nevn katten. Bare skriv at dere skal benytte dere av boenheten/leiligheten selv og vis til riktig paragraf i loven. Broren din var jo interessert i å leie? Anonymkode: 9e5a9...129 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #144 Del Skrevet 13. juni Supernova8 skrev (5 timer siden): Sparke den gjør vi ikke. Men vi har prøvd sånn lydform, spray med springvann. Gjør vi det så bykser den fram for ta oss. Står i full angrepsmodus. Så vi går omtrent og tråkker på eggeskall. Ungene stivner til og fryser. For de opplever at når dem prøver gå unna så kommer katten etter og helter seg fast i klærene dems. Katten her er virkelig ikke stabil i gemytte sitt. Sett deg klar ute med hageslange og spyl den skikkelig. Det var eneste løsningen med en katt som kom inn hos oss, og angrep både hunden og katten vår flere ganger. To runder med hageslange, og vi så den aldri mer. Det må selvfølgelig være nå som det er varmt ute. Ellers så er jeg helt enig i at leietakere må gjøre noe her, for dette skal ikke gå ut over dere. Anonymkode: a7576...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 13. juni #145 Del Skrevet 13. juni Supernova8 skrev (19 timer siden): Vi har prøvd ganske mye, blant annet forhøyet kompost gjerder, ekstra dør med myggnetting, den har katta spist seg igjennom/klort opp, spray (som katter ikke skal like) har vi prøvd. Og selv vinduet klarer den katta ta seg igjennom. Selv med lukkede dører. Så ja sikkert jeg som helt blåst i hode her. Men jeg går faktisk tom for løsninger. Vi bor og eier gården og at vi skal bli sperret inne av katt, er vel ikke helt riktig føler jeg. Vi har nå prøvd i det minste med de løsninger vi fram til nå har prøvd. Men altså, en katt er et lite dyr! Dere kan ærlig talt ikke la dere styre av en katt. Løft den opp, sett den ut og lukk døra. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 13. juni #146 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er grunnen til at folk ikke vil leie ut til noen som har dyr. Anonymkode: b316c...2d5 Eh, jeg er leietaker og har katt. Det er innekatt og har aldri vært et problem. Utleier bor i samme hus, men har aldri hørt kattens mjauing engang. Og de har gladelig tilbudt seg å mate den / se til den når jeg har vært sykehusinnlagt. Forskjellen er vel at jeg har kontroll på katten, i motsetning til disse eierne. Jeg støtter ts i at denne katten nok ikke får nok stimuli og at det er derfor den utagerer så voldsomt og søker kontakt hos familien. Kan likevel ikke forstå at det skal være så vanskelig å hive en katt ut .. er jo ikke snakk om et stort dyr akkurat 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #147 Del Skrevet 13. juni Supernova8 skrev (6 timer siden): Vi har alt hatt samtale med dem, ikke bare 1 gang, men 4 ganger siste 3 mnder. Så punktene er dem godt kjent med og ingenting skjer. Så blir sende skriftlig nå. Vi har sendt 2 varsler før på sms. Da er dette eneste dere trenger. Dere kan heve leieavtalen etter §9.9, b og e. Pass forøvrig også på at oppsigelsen/hevingen av leieavtalen oppfyller de formelle kravene i § 9.9. Brukes oppsigelse etter § 9.7 så pass på at kravene til den skriftlige oppsigelsen oppfylles, ellers er ikke oppsigelsen gyldig. Ikke send det siste forslaget du skrev, for det blir en sammenblanding av flere grunner som kan gi leietaker klagegrunn. Her er saken at dere har gitt fire muntlige advarsler og to skriftlige på sms, og leietaker har ikke tatt advarslene til etterretning, men tvert imot fortsatt å overlate katten alene, slippe den ut uten tilsyn selv om de vet at katten er aggressiv mot dere eiere, inkl. også deres barn. Dette er nok til en heving, fordi leietaker har misligholdt avtalen, ikke overholdt advarsler fra eier om dette, og at leietakers katt er aggressiv og stadig kommer inn til dere, som også har et barn med alvorlig allergi. En heving av leieavtalen kan få leietaker raskere ut av huset, om de tar det på alvor. Ellers kan dere gi en oppsigelse som følger leiekontraktens oppsigelsestid. Pass på at du bruker paragrafene rett, og at du følger formkravene til heving eller oppsigelse helt korrekt. Og vær så snill, kontakt Mattilsynet nå, ikke utsett det, den katten har det ikke bra! Anonymkode: 2df2f...bca 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 13. juni #148 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Helt seriøst hvordan tror du? Anonymkode: 99d26...deb AnonymBruker skrev (7 timer siden): Wow. En katt har fire bein, disse bruker den til å sette et etter ett foran hverandre. På den måten kan den bevege seg bortover. Akkurat som vi gjør med våre to bein. Etter å ha beveget seg noen meter kommer den til TS sitt hus. Det er varmt så TS lufter da hun ikke har aircondition. Katter har også øyne og ser denne åpne døra på terassen til TS og starter denne fantastiske mekanismen med å bevege ett bein foran det andre igjen før den går igjennom den åpne døra. Anonymkode: bd555...deb At den fysisk går inn, er én ting. Da må jo ts lukke dørene og ikke tillate den å komme inn. Evt bære den ut. Det er en katt, ikke en løve, som noen skrev her. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #149 Del Skrevet 13. juni Samfunnsengasjert skrev (9 minutter siden): Eh, jeg er leietaker og har katt. Det er innekatt og har aldri vært et problem. Utleier bor i samme hus, men har aldri hørt kattens mjauing engang. Og de har gladelig tilbudt seg å mate den / se til den når jeg har vært sykehusinnlagt. Forskjellen er vel at jeg har kontroll på katten, i motsetning til disse eierne. Jeg støtter ts i at denne katten nok ikke får nok stimuli og at det er derfor den utagerer så voldsomt og søker kontakt hos familien. Kan likevel ikke forstå at det skal være så vanskelig å hive en katt ut .. er jo ikke snakk om et stort dyr akkurat Har du ikke fått med deg hvor utrolig aggressiv denne katten er og at den angriper dem? Denne katten er mest trolig syk, for en slik aggressiv adferd er på ingen måte normalt. Denne katten trenger tilsyn av veterinær NÅ! Anonymkode: 2df2f...bca 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #150 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er dette eneste dere trenger. Dere kan heve leieavtalen etter §9.9, b og e. Pass forøvrig også på at oppsigelsen/hevingen av leieavtalen oppfyller de formelle kravene i § 9.9. Brukes oppsigelse etter § 9.7 så pass på at kravene til den skriftlige oppsigelsen oppfylles, ellers er ikke oppsigelsen gyldig. Ikke send det siste forslaget du skrev, for det blir en sammenblanding av flere grunner som kan gi leietaker klagegrunn. Her er saken at dere har gitt fire muntlige advarsler og to skriftlige på sms, og leietaker har ikke tatt advarslene til etterretning, men tvert imot fortsatt å overlate katten alene, slippe den ut uten tilsyn selv om de vet at katten er aggressiv mot dere eiere, inkl. også deres barn. Dette er nok til en heving, fordi leietaker har misligholdt avtalen, ikke overholdt advarsler fra eier om dette, og at leietakers katt er aggressiv og stadig kommer inn til dere, som også har et barn med alvorlig allergi. En heving av leieavtalen kan få leietaker raskere ut av huset, om de tar det på alvor. Ellers kan dere gi en oppsigelse som følger leiekontraktens oppsigelsestid. Pass på at du bruker paragrafene rett, og at du følger formkravene til heving eller oppsigelse helt korrekt. Og vær så snill, kontakt Mattilsynet nå, ikke utsett det, den katten har det ikke bra! Anonymkode: 2df2f...bca Linken: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9 Anonymkode: 2df2f...bca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odine Skrevet 13. juni #151 Del Skrevet 13. juni Dersom ikke katten fjernes, si opp kontrakt og finn deg ny leieboer som ikke får ha dyr 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #152 Del Skrevet 13. juni Samfunnsengasjert skrev (6 minutter siden): At den fysisk går inn, er én ting. Da må jo ts lukke dørene og ikke tillate den å komme inn. Evt bære den ut. Det er en katt, ikke en løve, som noen skrev her. Tror det er en løve, jeg. En liten løve. Den virker i hvert fall like farlig når den freser og klorer osv. TS får den ut, men den smetter inn igjen ... og igjen .... og igjen ... Dørene og vinduene må få stå oppe for å få inn litt luft når de ikke har AC. Det er ikke huseieren som skal tilpasse seg en gæærn katt, det er eierne av katten som må passe på katten sin, enten ved å ha den i bånd ute eller ha den som innekatt (og begge deler er sannsynligvis omtrent umulig å få til siden katten ikke er vant til noen av delene) Enkelte katter kan bli helt forferdelige å ha med å gjøre. Jeg skjønner at dette ikke er en levelig situasjon for TS og deres 5 barn. Katten må bort, enten ved at leietakerne flytter, omplasserer katten eller holder den inne. Anonymkode: 7acd2...057 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 13. juni #153 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det en rød hankatt eller? Ene naboen i gata fikk en ung rød hankatt for noen år siden, når den kom i voksen alder så klikket den fullstendig, angrep folk og dyr, hunder som var i egne hager, gikk inn til folk og freset så hele gata hørte, angrep hvis man prøvde å jage den med kost, osv. Til slutt ble et barn klort så grusomt at det måtte sy noen sting, da fikk katteier grei beskjed at forsvinner ikke katten straks så blir den borte uansett. Røde hankatter kan visst være veldig ustabile og rett ut farlige hvis de får det for seg ble jeg fortalt av dyrlegen min. Føler med deg, si opp leieforholdet, om denne katten forsvinner så kan det hende de får andre dyr, høres ikke ut som de burde ha dyr i det hele tatt. Anonymkode: 99d26...deb Det er vel en sannhet med modifikasjoner 😄 Naboen under meg har en rød hannkatt. Det er en av de roligste og snilleste katten jeg har vært borti. Han gjør knapt nok en flue fortred 😊 Nydelig pus ♥️ Og det kommer fra meg, som ikke en gang liker katter spesielt godt 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #154 Del Skrevet 13. juni Denne klagen ser ut som den et formulert i fylla. Anonymkode: 6af6f...554 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #155 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror det er en løve, jeg. En liten løve. Den virker i hvert fall like farlig når den freser og klorer osv. TS får den ut, men den smetter inn igjen ... og igjen .... og igjen ... Dørene og vinduene må få stå oppe for å få inn litt luft når de ikke har AC. Det er ikke huseieren som skal tilpasse seg en gæærn katt, det er eierne av katten som må passe på katten sin, enten ved å ha den i bånd ute eller ha den som innekatt (og begge deler er sannsynligvis omtrent umulig å få til siden katten ikke er vant til noen av delene) Enkelte katter kan bli helt forferdelige å ha med å gjøre. Jeg skjønner at dette ikke er en levelig situasjon for TS og deres 5 barn. Katten må bort, enten ved at leietakerne flytter, omplasserer katten eller holder den inne. Anonymkode: 7acd2...057 Et av hovedproblemene til katter er at de blir likestilt som gullfisk. Mates en gang om dagen og resten er opp til de selv. Katter med dedikerte eiere er sub-katter. De løper hjem om de møter på noe de ikke liker. De søker leder. Den katten der bør nok omplasseres eller avlives. Anonymkode: 43daa...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 13. juni #156 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har du ikke fått med deg hvor utrolig aggressiv denne katten er og at den angriper dem? Denne katten er mest trolig syk, for en slik aggressiv adferd er på ingen måte normalt. Denne katten trenger tilsyn av veterinær NÅ! Anonymkode: 2df2f...bca AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror det er en løve, jeg. En liten løve. Den virker i hvert fall like farlig når den freser og klorer osv. TS får den ut, men den smetter inn igjen ... og igjen .... og igjen ... Dørene og vinduene må få stå oppe for å få inn litt luft når de ikke har AC. Det er ikke huseieren som skal tilpasse seg en gæærn katt, det er eierne av katten som må passe på katten sin, enten ved å ha den i bånd ute eller ha den som innekatt (og begge deler er sannsynligvis omtrent umulig å få til siden katten ikke er vant til noen av delene) Enkelte katter kan bli helt forferdelige å ha med å gjøre. Jeg skjønner at dette ikke er en levelig situasjon for TS og deres 5 barn. Katten må bort, enten ved at leietakerne flytter, omplasserer katten eller holder den inne. Anonymkode: 7acd2...057 Når jeg nå leser gjennom hele tråden tenker jeg også i retning av at den enten er psykisk skadet av dårlig dyrehold (fra katteeiers side) og utagerer som en unge utsatt for omsorgssvikt, eller at den er syk. Og at den kanskje burde avlives pga aggressivitet / sykdom. Den bør få veterinærtilsyn, ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 13. juni #157 Del Skrevet 13. juni 20 hours ago, Supernova8 said: Det jeg vet står i husleiekontrakten er at «dersom dyreforholdet forstyrrer gårdens daglig medvirke» at leieforholdet kan opphøres uten motsigelse - hvis jeg husker riktig. Den stipulasjonen tror jeg ikke er lov. Det er vel noe krav til varsling før det går så langt som oppsigelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 13. juni #158 Del Skrevet 13. juni 18 hours ago, Supernova8 said: Den katten representerer «frykt» noe som er veldig synn. Ja, nei går alt for langt. Sa til samboer. Jeg drar til min bror med ungene, fram til at det sies opp her. Jeg går ut i steik. Streiker med klesvask, matlaging, vasking…. Vil ikke at katta skal få styre noe mer. Jeg tror du gjør smart i å få ordentlig juridisk rådgivning. Det er så mye rare råd her som strider med utleieloven, hadde du fulgt disse rådene ukritisk kunne du i værste fall blitt stil rettslig ansvarlig. Du har nok gyldig grunn til å si de opp. Men det er noe krav til riktig saksgang, om det skal varsles først slik at de får mulighet til å rette opp og hva spesifikt som står i avtalen. Om du bare hiver de ut ukritisk kan det by på problemer om ikke riktig saksgang er brukt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #159 Del Skrevet 13. juni Supernova8 skrev (6 timer siden): Vi har 5 barn, så noe strømgjerde går ikke. Men tenkte sende noe slikt som dette istede: Varsel om oppsigelse: Nå har det seg slik at 1 av barna våre har allergi mot kart. Dette må respekteres. Da det er snakk om barnas helse. Dersom ikke katten kan holdes som innekatt, ser vi oss nødt for og si opp leieavtalen. Katten skaper uro og trenger seg inn i vårt hjem, brudd på husleieloven paragraf 5-2 . Noe som byr på problemer. Behovet vårt har også endret seg, der vi nå har behov for leiligheten til privat bruk. mvh xxxx Herregud, du kan jo ikke sende dette heller, du må få noen med bestått norskkarakter til å skrive for deg. Du har merkelige setninger som ikke henger sammen, punktum på merkelige steder, rare formuleringer, unødvendig informasjon og er uklar på om du sier opp eller bare truer med det «hvis ikke». Ikke rart de ikke tar dere seriøst om de fire forrige klagene er formulert på lignende måte. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dysleksi er oppgitt som årsak.. Anonymkode: 4f407...818 Men om man har så alvorlig dysleksi må man jo få noen andre til å formulere skeiv for seg. Anonymkode: 5b0fc...46a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernova8 Skrevet 13. juni Forfatter #160 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, du kan jo ikke sende dette heller, du må få noen med bestått norskkarakter til å skrive for deg. Du har merkelige setninger som ikke henger sammen, punktum på merkelige steder, rare formuleringer, unødvendig informasjon og er uklar på om du sier opp eller bare truer med det «hvis ikke». Ikke rart de ikke tar dere seriøst om de fire forrige klagene er formulert på lignende måte. Men om man har så alvorlig dysleksi må man jo få noen andre til å formulere skeiv for seg. Anonymkode: 5b0fc...46a Ikke jeg som sender smser med de, nå er vel poenget at jeg trengte få luftet mine tanker, få litt tips og råd på evt klage. Det er uansett min samboer som holder den dialogen. Da han vet jeg har dysleksi. Syns det unødvendig «angripe» meg for noe jeg ikke kan noe for. Svaret er ja, jeg har samboer til både filtere og skrive for meg. Men han har vært veldig opptatt på gården og trengte en plass & få «tømt» meg for en kjedelig situasjon om ytre frustrasjonen ovenfor familien min. Har fått mange fine og konstruktive tips som min samboer nå har gått igjennom og henviser til blant annet paragraf 5-2 noe jeg ikke viste om før tråden begynte rulle. Så har lært flere nye ting blant annet at selvom folk er stygg og gir refs for dysleksien. Så kom det noe godt ut av få luftet tankene likevel på juridisk rådgivning, tips om at noen i nettverket kan gå over korrektur, husleieloven, paragrafer man kan benytte seg av og generelt annet med midlertidige løsninger selvom mange av alt har vært tatt i bruk uten hell. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå