Gå til innhold

samboer ønsker at han betaler lånet og jeg betaler mat/husholdning.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Slik jeg kjenner han er dette mer tilfelle men likevel 

 

Lurt tips. Vi skla snakke med en advokat angående samboerkontrakten vår og et testamente uansett så jeg tenker ejg kan ta opp dette og da.

Anonymkode: e3e35...8ae

Nei, ikke ta det opp med felles advokat!!

Ta en egen advokat for dette, for kun da er du sikret at dine interesser blir godt nok ivaretatt.

Du svarte ikke på hva han spesifikt sier er årsaken til at han plutselig vil ha denne ordningen?

Anonymkode: dd948...b3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten89 skrev (2 minutter siden):

Han «føler» at han betaler mer.. det er jo rene tall og fakta. Sett in LIK sum på felles konto og trekk alt felles derifra. Problem løst. 

Ja jeg jenter vesentlig mindre derfor har han betalt litt mer Utgangspunktet var sette inn likende. Men så har det blitt timt på fellesen og han må fyllle på og han har betalt ting fra sin konto uten å bruke felles og noenganger som burde vært fra felles, 

Anonymkode: e3e35...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg var gift og eide hus 50-50. Fikk likevel med med langt mindre enn eksen ut av huset. Fordi han hadde mer EK da vi kjøpte det. Jeg mistenker at det samme kan skje hvis pengene betales kun fra hans konto. Som samboer må du ikke finne på å gå med på det . Koster lånet 10.000 i måneden ville jeg satt inn 5000 rett fra din konto og til lånet, så er det ikke tvil. 

 

i tillegg: Hvor mye som går med til mat og alt annet vil variere veldig fra måned til måned, mens han vil ha en fast utgift.  Nei, virkelig ikke. Betal halvparten av lånet hver, og så betaler han inn mer på felleskontoen i tillegg.

Bra du spør her! 😀

Anonymkode: 71b64...e7a

I ditt tilfelle var det skjevdeling, hvor man kan holde det man hadde med inn i ekteskapet utenfor ved et brudd som ble gjeldende.

Dette er ikke saken i ts sitt tilfelle. Hun eier 50% av boligen og er ansvarlig for 50% av lånet. Jeg vil likevel ikke anbefale hennes samboers løsning. Det å opprette en felles konto hvor lånet betales fra, og ts handler mat fra ( hvis det er viktig at det er hun som skal være ansvarlig for innkjøp), er da langt smartere. De må da bli enige om hvor mye hver skal bidra. Begge får da skattefordel av betalte renter. Samtidig er det viktig at det ikke er en sparekonto. Den som eier kontoen, eier også pengene.

Anonymkode: 9d61b...336

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men han har vel full adgang/oversikt over felleskontoen han også, og kan passe på at disse tingene er på stell? Personlige kjøp går vel fra Ts sin private konto… 

Anonymkode: be6f3...d73

Jeg har kanskje gått glipp av noe, men var det ikke slik at samboer ikke ønsket å ta dette fra felleskontoen? Men sant at hvis det skal gå fra felleskontoen så har han oversikt. Det opprettes vel normalt avtalegiro for lånet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (3 minutter siden):

Jeg har kanskje gått glipp av noe, men var det ikke slik at samboer ikke ønsket å ta dette fra felleskontoen? Men sant at hvis det skal gå fra felleskontoen så har han oversikt. Det opprettes vel normalt avtalegiro for lånet også. 

Det er jo derfor mange av oss sliter med å forstå motivet hans? Hvorfor ikke fortsette å betale fra felleskontoen slik som nå? Det er jo ryddigest, og enkelt for begge å følge med på at alt er i orden. Og hvorfor endre på det dersom «det ikke har noe å si»? Så må jo selvfølgelig ikke Ts tømme felleskontoen på andre ting, før faste utgifter er betalt. 

Anonymkode: be6f3...d73

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo derfor mange av oss sliter med å forstå motivet hans? Hvorfor ikke fortsette å betale fra felleskontoen slik som nå? Det er jo ryddigest, og enkelt for begge å følge med på at alt er i orden. Og hvorfor endre på det dersom «det ikke har noe å si»? Så må jo selvfølgelig ikke Ts tømme felleskontoen på andre ting, før faste utgifter er betalt. 

Anonymkode: be6f3...d73

Dette kan faktisk være motivet hans. Selv om det selvsagt også kan være at han ønsker å sitte igjen med mer enn henne ved et evt brudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Felleskonto til alt det felles. Alt annet er dumt langsiktig. Slik så kan du spare for deg selv, eller om du ønsker å bruke overstående på noe du ønsker deg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (4 minutter siden):

Dette kan faktisk være motivet hans. Selv om det selvsagt også kan være at han ønsker å sitte igjen med mer enn henne ved et evt brudd. 

Har brukt felles  konto til å betale psykolog  privat men han sa det var ok og. Ille jeg skulle gå dit for vårt forhold  sin del også. Vi flyttet nylig og da har det gått med en god del ekstra penger på dobbel husleie nye møbler mm. 

  

Anonymkode: e3e35...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke gått til inkasso altså. Det passa jeg på men ja. At jeg tar handlingen sammen med klesvask og oppvask,skifte på seng  gå med søppel og rydding  tenker jeg er greit når han lager middag hver dag og vasker gulv/støvsuger. 

Anonymkode: e3e35...8ae

Forstår godt hvis han blir litt nervøs siden det har kommet purringer og inkassovarsler. 
Synes også det høres ut som han gjør ganske mye hjemme ("lager middag hver dag og vasker gulv/støvsuger").
Selv om du ikke klarer å gjøre så mye som ham så synes jeg dette setter alt i et litt annet lys.

Men mener allikevel at du har rett på halvparten av boligverdien ved et eventuelt samlivsbrudd, i samsvar med din tinglyste eierbrøk.

"Dersom en har betjent lånet og den andre har betalt forbruksutgifter, så betyr ikke det nødvendigvis at den som har betjent lånet skal ha en større andel av boligen ved samlivsbrudd."
https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/fordeling-av-bolig-ved-samlivsbrudd/

Anonymkode: 569b8...393

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS!

 

Trist å høre at du er delvis ufør og sliter psykisk. Du nevner at rekninger nesten har gått til inkasso, du har brukt fra felleskontoen til egen psykolog (dog med lov fra han). 

Mange av innleggene så langt tillegger din mann mange negative sider, og vil ikke gå ned den vegen i mitt innlegg. Kan det være han er redd for misligholdelse av lån med de farer det fører med seg?

Det kan være dere allerede har gjort det, men om ikke så foreslår jeg at dere sette dere ned; setter opp et budsjett (ala luksusfellen), finne ut hva man kan trekke kortet på fra felleskontoen, og hva som skal gå fra privatkonto, se på når de faste regningene kommer inn til konto og hvor mye da så må stå på felleskontoen for at trekkene skal la seg gjennomføre.
 

En må også være flink å sette å sette tæring etter næring. Det betyr at man må økonomisere med de ressursene man har. Kanskje må en klare seg med skoene en har til trygda kommer inn, vente med ny sofa til en har økonomien til det osv. 

Så må/bør dere også gå i dialog med hverandre om dere skal sette inn prosentsats av hva dere tjener inn på felleskontoen vs om det skal være på kroner og ører likt. Om en er litt sosialistisk anlagt som meg, hadde den første løsningen vært mest rettferdig, men som nevnt; dette kommer ann på hvordan man er oppdratt/politisk ståsted osv. 

Å hyre inn advokat er dyre greier. Dialog er en god ting, det kommer en ofte langt med. Lykke til! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke gått til inkasso altså. Det passa jeg på men ja. At jeg tar handlingen sammen med klesvask og oppvask,skifte på seng  gå med søppel og rydding  tenker jeg er greit når han lager middag hver dag og vasker gulv/støvsuger. 

Anonymkode: e3e35...8ae

Men han tar jo ikke mesteparten av husarbeidet da, det ser ca likt ut, som jo er helt rettferdig? Du tar alt bortsett fra middag i hverdagen, og han vasker og støvsuger (litt større jobber) innimellom? Da er ikke andel av husarbeid et argument for å få noe igjen økonomisk.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem når du eier 50%, dessverre mange uvitende her inne som skriker Kvinnefella uansett, de kan vel ikke lese en gang antagelig

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utspekulert jævel…. Å han der skal du leve og bo med 🤯

Anonymkode: a9c28...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har det men det går enn del fra denne kontoen og jeg tror han føler på at han betaler mer enn meg derfor er han ikke interessert i betale mer for den. Jeg tjener mindre enn han i utgangspunktet og. Jeg er delvis ufør.

 

Ja når vi kjøpte den så er det registrert at både bolig og bolig lån er registrert 50% på oss begge. Så hvis det da ikke har noe å si hvilken konto lånet betales fra så har jeg ikke t problem med å gjøre slik han vil. Hvis han derimot kan si at han har betalt ned mer av lånet eller eier mer av boligen når det blir slutt da er det ikke ok. 

Anonymkode: e3e35...8ae

Det er nettopp det han kan. Så ikke gjør det. 

Anonymkode: 1e2c4...e9a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er argumentasjonen hans?

Vi også eier 50/50, og fører over likt beløp på egen felles regningskonto hvor boliglån/strøm/forsikringer osv. trekkes fra, og lik sum til felles matkonto hver måned. Matkonto har vi eget VISA-kort til. Fungerer helt utmerket. Resten av pengene våre disponerer vi som vi ønsker. 

Anonymkode: 6fe77...646

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

I ditt tilfelle var det skjevdeling, hvor man kan holde det man hadde med inn i ekteskapet utenfor ved et brudd som ble gjeldende.

Dette er ikke saken i ts sitt tilfelle. Hun eier 50% av boligen og er ansvarlig for 50% av lånet. Jeg vil likevel ikke anbefale hennes samboers løsning. Det å opprette en felles konto hvor lånet betales fra, og ts handler mat fra ( hvis det er viktig at det er hun som skal være ansvarlig for innkjøp), er da langt smartere. De må da bli enige om hvor mye hver skal bidra. Begge får da skattefordel av betalte renter. Samtidig er det viktig at det ikke er en sparekonto. Den som eier kontoen, eier også pengene.

Anonymkode: 9d61b...336

En "felleskonto" vil vel fortsatt ha en av partene som eier, selv om den andre også har bruksrett på den. Hvorfor en slik konto skulle påvirke skattefordelen av betalte renter skjønner ikke jeg, skattefordelen får begge hvis lånet er delt 50/50, uavhengig av hvilken konto det betales fra.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er mann i et forhold og vi har gjort det slik. Lånet står på meg, og hun står for mat og husholdningsartikler. Synes det var mest ryddig slikt.

Anonymkode: 67d36...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 time siden):

Dette forklarer bedre. Forstår veldig godt at han ikke ønsker purringer og inkassovarsler på et huslån.

Så lenge begge har fast overføring til felleskonto og lånet trekkes fra den kontoen så blir ikke dette noe problem. 

Anonymkode: cdc98...8d9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er mann i et forhold og vi har gjort det slik. Lånet står på meg, og hun står for mat og husholdningsartikler. Synes det var mest ryddig slikt.

Anonymkode: 67d36...8ce

Hvorfor er det mest ryddig? Eier du alene? Det mest ryddige er at man  betaler inn et fast beløp fordelt prosentmessig etter hvor mye man tjener, og at dette dekker alle faste (og variable)  utgifter / regninger.

Det blir noe annet hvis den ene parten ikke har økonomistyring. Da bør den andre ta over den kontrollen.

Når det gjelder handling utenom så tok vi "oppgjør " en gang i måneden etter prosentvis inntekt slik at ikke den som handler inn skal få store ekstrautgifter. Handling koster ofte mer enn man tror hvis man ikke er den som pleier handle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så lenge begge har fast overføring til felleskonto og lånet trekkes fra den kontoen så blir ikke dette noe problem. 

Anonymkode: cdc98...8d9

Det kan bli det hvis den ene ikke har kontroll på økonomien og tar ut mer penger fra felleskontoen enn lånet er på før lånet skal trekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...