Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vurdere å sterilisere meg etter tredje svangerskap. Er det noen som har erfaring med dette? Angret dere i etterkant? 
  Jeg ønsker meg ikke flere barn, får ekstremt mye bivirkninger av hormonell prevensjon, og mannen min ønsker ikke å sterilisere seg. Jeg er i midten av 20 årene.

Anonymkode: f3879...462

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker så er det bare å gjøre det, men det er jo en større prosess og operasjon å sterilisere seg som kvinne enn som mann. Du sier du er i midten av 20-årene, vet at det er en 25årsgrense for å i det heletatt få sterilisert seg, og mulig det fortsatt er noen terapi-timer du må gjennom soden du er under 30. 

Anonymkode: 7c94b...b82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du at du skal ta keisersnitt og at de steriliserer samtidig?

Mannen min tok byrden med sterilisering, da det tross alt både er et enklere inngrep for menn samt billigere. Jeg tåler heller ikke hormonell prevensjon så godt.

Jeg syns også at du er altfor ung for å vurdere sterilisering når du kun er i midten av 20 årene. Mannen tok sterilisering da han var 32. (Men da hadde vi 4 barn).

Anonymkode: edec5...036

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er over 25 år og bosatt i Norge, kan du be legen din om å sette i gang denne prosessen for deg. Dersom ikke det er medisinske grunner må du betale en del selv tror jeg? Men hør med legen din, du har 3 barn og tåler prevensjon dårlig - vil tro du får dekket noe pga det. Jeg har hørt at det kan være lang ventetid på denne operasjonen, men det kan være det varierer. 

Anonymkode: dcc63...e0f

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert du "får lov" når du er såppass ung. Og så er det jo et inngrep med påfølgende arrdannelse og risikoene det medfører både på kort og på lang sikt. 

Det kan være bedre å prøve kobberspiral, f.eks ballerine spiral.

Anonymkode: 26d9a...8fe

AnonymBruker
Skrevet

Det var overraskende smertefullt de første dagene etter operasjonen og jeg var svært immobil. Det gikk seg til gradvis, men jeg hadde ikke klart å ta meg av småbarn de dagene. Jeg måtte bruke blodfortynnende i 10 dager for å forebygge blodpropp. 

Men jeg er fornøyd nå med at jeg ikke trenger å være redd for å bli gravid. 

Anonymkode: beccf...131

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 25 år, og vi ønsker oss ett tredje barn på sikt, er ikke gravid enda. Har født alle mine vaginalt så vil gjerne høre erfaringer fra noen som ikke har gjort det samtidig som keisersnitt, tenker mest på om det er veldig vondt eller om man kan få noen plager i ettertid 😊 får jo ikke gjort det med det første om vi skal ha ett barn til først, men tenker før jeg blir 30 år. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var overraskende smertefullt de første dagene etter operasjonen og jeg var svært immobil. Det gikk seg til gradvis, men jeg hadde ikke klart å ta meg av småbarn de dagene. Jeg måtte bruke blodfortynnende i 10 dager for å forebygge blodpropp. 

Men jeg er fornøyd nå med at jeg ikke trenger å være redd for å bli gravid. 

Jeg vil bare legge til at jeg hadde ingen problemer med å få legen til å skrive under på henvisning og alle de 5 fagpersonene jeg snakket med underveis i prosessen hadde (selvfølgelig) ingen problem med at jeg som barnløs 26år gammel kvinne ville sterilisere meg. Men de stilte spørsmål for å forsikre seg om at jeg visste hva det innebar og hadde fått tilbud om alle mindre permanente alternativer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det gjort da jeg var 31 år, har ikke barn og ønsker meg ikke biologiske barn. Ble henvist av legen, signerte elektronisk samtykkeskjema, inn og ut samme dag. Var kun planlagt at jeg skulle være borte fra jobb i en uke, men det ble oppdaget alvorlig og omfattende endometriose som de fjernet i samme slengen, så det tok lenger tid før jeg kom meg igjen etter operasjonen.

Anonymkode: 2460a...5e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 25 og hadde to barn, fastlegen ordnet med henvisning osv. Helt ok operasjon, men var ikke forberedt på de ekstreme luftsmertene i skulderen rett etterpå. Dro hjem etter operasjonen og var alene med ungene på 2 og 5 år fra dagen etter (far jobbet borte). Paracet i noen dager, så var alt i orden. 

Anonymkode: 7c779...d20

Gjest Frezia
Skrevet (endret)

.

Endret av Frezia
AnonymBruker
Skrevet

Min mann steriliserte seg etter vårt 3 barn, det er lettere og billigere for mannen å sterilisere seg.

jeg tåler heller ikke så godt hormoner og jeg er veldig takknemlig han tilbydde seg å gjør dette siden jeg har prøvd, piller, plaster og spiral og alle plagene det medførte

Anonymkode: 49a88...fef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke sikkert du "får lov" når du er såppass ung. Og så er det jo et inngrep med påfølgende arrdannelse og risikoene det medfører både på kort og på lang sikt. 

Det kan være bedre å prøve kobberspiral, f.eks ballerine spiral.

Anonymkode: 26d9a...8fe

Etter fylte 25 og tre barn vil TS garantert "få lov". 

Anonymkode: 00de2...a41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Etter fylte 25 og tre barn vil TS garantert "få lov". 

Anonymkode: 00de2...a41

Jeg har hørt om kvinner som får avslag selv om de er over 25

Anonymkode: 49a88...fef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er 25 år, og vi ønsker oss ett tredje barn på sikt, er ikke gravid enda. Har født alle mine vaginalt så vil gjerne høre erfaringer fra noen som ikke har gjort det samtidig som keisersnitt, tenker mest på om det er veldig vondt eller om man kan få noen plager i ettertid 😊 får jo ikke gjort det med det første om vi skal ha ett barn til først, men tenker før jeg blir 30 år. 

TS

Jeg var eldre enn deg (har også tre barn) og fikk sterilisering på medisinsk grunnlag fordi jeg ikke kan bruke hormonprevansjon pga en blodpropp i hjernen. 

Inngrepet var kjapt og smertefritt og jeg hadde ikke noe særlig med smerter etterpå heller. Tror kanskje jeg tok smertestillende samme dagen og muligens dagen etter. Jeg hadde ikke vondt i hvert fall.

Jeg er veldig glad for at jeg fikk sjansen til å sterilisere meg, jeg har absolutt ikke angret. 

Og jeg tror nok at det vil bli lettere for deg å få sterilisering siden du har tre barn enn en på samme alder som ikke har fått barn enda. 

Anonymkode: c4032...1a4

AnonymBruker
Skrevet

Steriliserte kvinner kan fortsatt oppleve svangerskap utenfor livmoren. 

Sterilisering er mannens ansvar! Det er så utrolig, ufattelig nedrig å legge det ansvaret også på en som allerede har født tre barn. Jeg hadde aldri akseptert et "vil ikke". Det hadde isåfall betydd "vil ikke ha sex mer".

Anonymkode: 4ca58...ee1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser flere er opptatt av at mannen min ikke ønsker å sterilisere seg selv, tenker at ett sånt inngrep må man få være helt alene om å ta avgjørelsen på. Føler ikke jeg kan presse han, og han har heller ikke foreslått at jeg skal gjøre dette, det er noe jeg har tenkt på selv. I og med at vi som sagt ønsker å få ett barn til først har jeg jo god tid å tenke på også 😊

TS

AnonymBruker
Skrevet

Helt merkelig at det er 25 års grense for å sterilisere seg, men ingen snakk om anger ved å få barn som 16 åring.

Anonymkode: 0761c...d7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Steriliserte kvinner kan fortsatt oppleve svangerskap utenfor livmoren. 

Sterilisering er mannens ansvar! Det er så utrolig, ufattelig nedrig å legge det ansvaret også på en som allerede har født tre barn. Jeg hadde aldri akseptert et "vil ikke". Det hadde isåfall betydd "vil ikke ha sex mer".

Anonymkode: 4ca58...ee1

Som sterilisert kvinne, så må jeg si meg sterkt uenig! Jeg ønsker meg ikke barn, men ønsker heller ikke å oppleve å ta abort, eller presset om å få barn fra en eventuell partner! Nå er det fysisk ingen mulighet for at jeg kan få barn, og det er en enorm lettelse for meg å vite. 

Det er kanskje sånn i ditt forhold og for deg personlig, men vennligst ikke snakk på vegne av alle kvinner og hva «vi» bør kreve. 

Anonymkode: 2460a...5e7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...