Gå til innhold

Stokki-genser og noe vanskeligheter med tyding av oppskrift

Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Famler litt i blinde her, men er det noen av dere som har strikket genseren Stokki-genser og kan hjelpe meg litt? Er denne her:

2339-10 Stokki genser - Garnius - Garnius.no

Det jeg lurer på er setningen der det står: Når arbeidet måler 61 cm settes de 17 miderste m foran på en hjelpetråd for halsfelling. Forstett med mønster A som før og legg samtidig opp 4 nye m over m på hjelpetråden (=klippem som hele tiden strikkes vrangt i bunnfargen og uten mønster). Fortsett rundt med mønster A til arbeidet måler 68 cm midt bak. 

Altså, jeg skjønner det med å sette de 17 maskene på en hjelpetråd, men jeg skjønner bare ikke hva som menes med å legge opp 4 nye masker over maskene på hjelpetråden??  Er dette masker jeg skal legge opp før og etter hjelpetråden, altså 4 på hver side? 

Kan også tilføye at det var noe liknende tidligere på bolen også, men det skjønte jeg litt mer av: Når arbeidet måler ca 43 cm felles 3 m i hver side for ermeåpning (2 m på forstykket og 1 m på bakstykket). Fortsett rundt med mønster A som før og legg opp 4 nye m over hver felling (= klippem som hele tiden strikkes vrangt i bunnfargen og uten mønster).

Jeg har nå strikket begge ermene ferdig og mangler altså bare dette siste som jeg ikke skjønner meteren av. Kan noen hjelpe meg av dere kyndige strikkere eller noen som har strikket denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke strikket denne genseren, men prinsippet i oppskriften er vanlig for gensere med mønsterstrikk. Det kan være tungvint å strikke frem og tilbake med flere farger etter felling for ermehull og hals. Derfor legges det opp såkalte klippemasker. Disse maskene er ikke en del av selve plagget, men legges opp slik at du kan fortsette å strikke rundt og rundt. Etterpå må du oftest frem med symaskinen (finnes også andre metoder, avhengig av hvilket garn som er brukt) og sy to maskinsømmer her og klippe opp mellom. Mange videoer på YouTube hvis du ikke har gjort dette før. 

Maskene du har satt på hjelpetråd til hals skal du bare la være i fred, men du legger i stedet opp 4 masker der disse 17 maskene var før. Altså får du nå 4 masker der du før hadde 17, og disse skal strikkes vrangt hele tiden. 
Samme prinsipp for ermehullet. 
Var det forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulletull skrev (9 timer siden):

Har ikke strikket denne genseren, men prinsippet i oppskriften er vanlig for gensere med mønsterstrikk. Det kan være tungvint å strikke frem og tilbake med flere farger etter felling for ermehull og hals. Derfor legges det opp såkalte klippemasker. Disse maskene er ikke en del av selve plagget, men legges opp slik at du kan fortsette å strikke rundt og rundt. Etterpå må du oftest frem med symaskinen (finnes også andre metoder, avhengig av hvilket garn som er brukt) og sy to maskinsømmer her og klippe opp mellom. Mange videoer på YouTube hvis du ikke har gjort dette før. 

Maskene du har satt på hjelpetråd til hals skal du bare la være i fred, men du legger i stedet opp 4 masker der disse 17 maskene var før. Altså får du nå 4 masker der du før hadde 17, og disse skal strikkes vrangt hele tiden. 
Samme prinsipp for ermehullet. 
Var det forståelig?

Ja, tusen takk ❤️ Det var svært godt og enkelt forklart. Det ga mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...