Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å få gode karakterer på Rettsvitenskap master?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal begynne på jusstudiet til høsten, og lurer på hvor vanskelig det er å få gode karakterer der? Kan være vanskelig å gi sammenligningsgrunnlag til meg som ikke har gått der enda, men f.eks. sammenlignet med å få gode karakterer på vgs.?

Hvor ligger det typiske snittet? Er det mange som får "bare" A og B?

 

 

Anonymkode: da722...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også planer om å starte på rettsvitenskap til høsten og mener å ha hørt om normalfordeling av karakterer på studiet. Det betyr i praksis at det kun er noen få som får A, med litt flere B-er og et overtall av C-er. Siden de mest ettertraktede arbeidsgiverne etterspør gjerne et A/B-snitt, skaper det et enormt press og forsurer miljøet på studiet.

Mange får seg også en overraskelse om hvor brå overgangen er mellom VGS og jussen.

Anonymkode: c714e...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har også planer om å starte på rettsvitenskap til høsten og mener å ha hørt om normalfordeling av karakterer på studiet. Det betyr i praksis at det kun er noen få som får A, med litt flere B-er og et overtall av C-er. Siden de mest ettertraktede arbeidsgiverne etterspør gjerne et A/B-snitt, skaper det et enormt press og forsurer miljøet på studiet.

Mange får seg også en overraskelse om hvor brå overgangen er mellom VGS og jussen.

Anonymkode: c714e...f40

Ja, har hørt ganske masse kjipt om miljøet; synes det er litt skremmende hvor kjipe folk kan være med hverandre.... 

Takk for svar, da! Masse lykke til, til høsten🤩

Ts

Anonymkode: da722...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, har hørt ganske masse kjipt om miljøet; synes det er litt skremmende hvor kjipe folk kan være med hverandre.... 

Samme. Vurderer av denne grunnen et annet studium, men lener fortsatt sterkere mot jussen. Om det virkelig er så ille, kan man jo alltid studere for seg selv. 🥲

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, da! Masse lykke til, til høsten🤩

Skulle ønske jeg kunne svart mer omfattende, men er litt i samme situasjon som deg. I like måte! Starter du i Oslo, så ses vi kanskje til høsten 🤭

Anonymkode: c714e...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå studerer jeg ikke juss, men sykepleie.

Mitt beste tips er å senke forventningene dine når det kommer til karakterer, og ikke sammenligne det med VGS. Det er helt andre forventninger til teknikk, metode, struktur, akademisk skriving, referering og innhold på et universitet kontra VGS.

Sensorer sammenligner gjerne en C med karakter 5-6 på VGS. 

Lykke til med studiene! 

Anonymkode: f13b4...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå studerer jeg ikke juss, men sykepleie.

Mitt beste tips er å senke forventningene dine når det kommer til karakterer, og ikke sammenligne det med VGS. Det er helt andre forventninger til teknikk, metode, struktur, akademisk skriving, referering og innhold på et universitet kontra VGS.

Sensorer sammenligner gjerne en C med karakter 5-6 på VGS. 

Lykke til med studiene! 

Anonymkode: f13b4...ee5

Nja, jeg er sensor på universitetet, og hvis du ser på karakterbeskrivelsene på vgs og universitetet, så er ikke en 6er tilsvarende en C. En sekser er en A. En firer («god») tilsvarer en C, som også er definert som «god». Her kan du finne definisjonene:
https://www.uhr.no/temasider/karaktersystemet/karakterbeskrivelser

https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/indikatorveiledning-stastedsanalysen-og-tilstandsrapporten-videregaende/karakterer/

 

Selvsagt kreves det mer på høyere nivå, men det endrer jo ikke karakterskalaen.

Anonymkode: c6cda...7ab

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nja, jeg er sensor på universitetet, og hvis du ser på karakterbeskrivelsene på vgs og universitetet, så er ikke en 6er tilsvarende en C. En sekser er en A. En firer («god») tilsvarer en C, som også er definert som «god». Her kan du finne definisjonene:
https://www.uhr.no/temasider/karaktersystemet/karakterbeskrivelser

https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/indikatorveiledning-stastedsanalysen-og-tilstandsrapporten-videregaende/karakterer/

 

Selvsagt kreves det mer på høyere nivå, men det endrer jo ikke karakterskalaen.

Anonymkode: c6cda...7ab

Jeg er enig i at ikke karakterskalaen endres, men kravene er jo annerledes. Det er flere elever som går ut fra VGS med gjerne 5-6 i snitt og har en forventning til at det er "lett" å få A og B på eksamener og innleveringer på universitetet. 

Jeg gjenforteller kun det jeg har hørt fra sensor at ofte om en får en C, så vil det være oppfyllende til et krav på 5-6 på tilsvarende oppgaver på VGS. 

Det er igjen vanskelig å sammenligne da kravene er annerledes. 

Er dette helt feil? 

Anonymkode: f13b4...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle på jussen har stort sett toppkarakterer fra vgs, så konkurransen blir hard. Min opplevelse er at sensorene er strenge med karaktersettingen. Svært få får A. Vi hadde nylig en hjemmeeksamen. 3 stykker fikk A av 170 stk. Så det sier seg selv at det ikke er lett i det hele tatt. Oppleves egentlig ganske urimelig at de er såpass strenge. For de fleste av oss føles A nærmest uoppnåelig. Det er demotiverende, rett og slett. 

 

Anonymkode: f7e20...198

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig for de aller fleste. Jeg jobbet masse med fagene hver eneste dag, og fikk aldri en A. Jeg har C/D-snitt, likt som flertallet på jussen. Det gikk helt fint. Jobber med forretningsjuss i en av de ti største selskapene. 

Anonymkode: 34c6b...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet veldig lite med jussen, ettersom jeg jobbet 100 % som sykepleier samtidig og hadde udiagnostisert ADHD 😝 Har mest C og D, men det var ikke noe problem å få de karakterene. Det var vanskelig å få tid til lesing og ingenting satt når jeg først leste. 

Anonymkode: 9d363...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk ut av videregående var det 2 studier i Oslo som var åpne, Jus og Menighetsfakultetet.
Noe har skjedd siden dengang...

Anonymkode: 91196...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at ikke karakterskalaen endres, men kravene er jo annerledes. Det er flere elever som går ut fra VGS med gjerne 5-6 i snitt og har en forventning til at det er "lett" å få A og B på eksamener og innleveringer på universitetet. 

Jeg gjenforteller kun det jeg har hørt fra sensor at ofte om en får en C, så vil det være oppfyllende til et krav på 5-6 på tilsvarende oppgaver på VGS. 

Det er igjen vanskelig å sammenligne da kravene er annerledes. 

Er dette helt feil? 

Anonymkode: f13b4...ee5

Du kan jo ikke sammenligne en oppgave du leverer på videregående og en på universitetet. Kravene er annerledes, for nivået er høyere. Jeg mener det ikke gir noen mening å sammenligne en oppgave på vgs med en oppgave på universitetet, og sette dem inn i samme skala. En 6 på vgs er en 6, en C på universitetet er en C. En 6 på vgs tilsvarer ikke en C.

Anonymkode: c6cda...7ab

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg studerer jus på 3.året, og støtter de som sier at man må justere forventningene sine i det man begynner på studiet i forhold til karakterer. Alle på jussen er flinke og motiverte, og er gjerne de flinkeste studentene fra sine klasser fra VGS rundt om i landet.

En C er en god karakterer - det betyr at man har prestert "godt".

Dessverre fores vi studenter med historier fra advokatselskaper som aldri vil ta i folk med en C på vitnemålet, og det bidrar til et fryktelig karakterpress. Samt alle de store og skjøre egoene til juss studenter, som aldri har fått karakterer midt på treet før.

Går fra 6 på videregående til D på juss­utdanningen (khrono.no)

Anonymkode: cc002...5e1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 16.54):

Jeg er enig i at ikke karakterskalaen endres, men kravene er jo annerledes. Det er flere elever som går ut fra VGS med gjerne 5-6 i snitt og har en forventning til at det er "lett" å få A og B på eksamener og innleveringer på universitetet. 

Jeg gjenforteller kun det jeg har hørt fra sensor at ofte om en får en C, så vil det være oppfyllende til et krav på 5-6 på tilsvarende oppgaver på VGS. 

Det er igjen vanskelig å sammenligne da kravene er annerledes. 

Er dette helt feil? 

Anonymkode: f13b4...ee5

Kan ikke sammenligne VGS karakterer og karakterskalaen på Universitetet. To helt forskjellige verdener.

Anonymkode: cc002...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 17.24):

Alle på jussen har stort sett toppkarakterer fra vgs, så konkurransen blir hard. Min opplevelse er at sensorene er strenge med karaktersettingen. Svært få får A. Vi hadde nylig en hjemmeeksamen. 3 stykker fikk A av 170 stk. Så det sier seg selv at det ikke er lett i det hele tatt. Oppleves egentlig ganske urimelig at de er såpass strenge. For de fleste av oss føles A nærmest uoppnåelig. Det er demotiverende, rett og slett. 

 

Anonymkode: f7e20...198

Ikke bare jus dette gjelder. På sykepleien var det en eksamen der 0 av  200 stk fikk A. På mannen mitt sitt matte studie strøk 60% av kullet på en eksamen. 

Anonymkode: b36ba...80e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det handler om en blanding av hvor mye og hvordan man jobber og hva man har anlegg for. Da jeg begynte på juss rett etter VGS fikk jeg C over hele linja. Jeg forsto ikke helt hvorfor. Jeg møtte jo på forelesning, gjorde arbeidskravene og leste det jeg skulle før forelesningene. Jeg følte jo at jeg kunne pensum. Sett i ettertid forstår jeg at det ikke var nok. Jeg hadde i for stor grad en VGS-måte å jobbe på. Jeg brukte ikke nok tid på selvstudier. En annen ting var at jeg aldri fikk helt taket på den juridiske metoden. Forsto det i teorien, men det var verken min måte å tenke eller skrive på. Jeg burde nok brukt mer tid på dette, men skrivemåten føltes bare feil. Det var en helt unaturlig måte for meg å skrive på.

Jeg droppet ut etter første året. Begynte på et annet studie. La fortsatt ikke inn all verdens tid i studiet, men det passet meg mye bedre. Det stemte overens med hvordan jeg tenker og skriver. Gjennom de fem årene fikk jeg bare A og B med unntak av én C. Så hvor vanskelig det er å få gode karakterer kommer stort sett an på deg selv.

Anonymkode: 5b9c2...d6d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 17.24):

Alle på jussen har stort sett toppkarakterer fra vgs, så konkurransen blir hard. Min opplevelse er at sensorene er strenge med karaktersettingen. Svært få får A. Vi hadde nylig en hjemmeeksamen. 3 stykker fikk A av 170 stk. Så det sier seg selv at det ikke er lett i det hele tatt. Oppleves egentlig ganske urimelig at de er såpass strenge. For de fleste av oss føles A nærmest uoppnåelig. Det er demotiverende, rett og slett. 

 

Anonymkode: f7e20...198

Det er jo ikke sensorene som er strenge, det er studentene som ikke skriver bra nok oppgaver. Det var ikke særlig flere A’er på min mastergrad i et helt annet fag heller. 

Anonymkode: d7cb4...e39

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke sensorene som er strenge, det er studentene som ikke skriver bra nok oppgaver. Det var ikke særlig flere A’er på min mastergrad i et helt annet fag heller. 

Anonymkode: d7cb4...e39

Ja, en A skal klart utmerke seg. Hvor mange besvarelser er det som kan «klart utmerke seg»?

Anonymkode: c6cda...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke sensorene som er strenge, det er studentene som ikke skriver bra nok oppgaver. Det var ikke særlig flere A’er på min mastergrad i et helt annet fag heller. 

Anonymkode: d7cb4...e39

I forhold til andre land med normalfordeling (feks USA og Storbritannia) så er de veldig strenge jo... Undervisningen er og dårligere her 

Anonymkode: b36ba...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...