AnonymBruker Skrevet 4. juni #21 Del Skrevet 4. juni Du sier ingenting om du ønsker barn? For det er tydelig at du ikke spiser nok til å være fruktbar. Du burde spise normalt fremover hvis du ønsker barn... Mange som strever med fertilitet etter spiseforstyrrelser. Mange fordi de ikke er 100% friske Anonymkode: 8bcff...bb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #22 Del Skrevet 4. juni Kanskje du kan finne noe fornuftig her? Blant annet står det at kvinner tåler lange fasteperioder dårligere enn menn. Sitat Det er imidlertid en tendens til at kvinner er mer utsatt for bivirkninger. Kvinner har mer komplekse hormonsykluser enn menn, og foreløpige studier viser at utsatt spising kan påvirke kvinners hormonbalanse og ha en negativ effekt på energinivået, humøret og evnen til å få barn. De foreløpige studiene viser også at forekomsten av bivirkninger øker jo lenger kvinner går uten å spise. Anonymkode: 376b7...d85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #23 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje du kan finne noe fornuftig her? Blant annet står det at kvinner tåler lange fasteperioder dårligere enn menn. Anonymkode: 376b7...d85 Nå er strengt tatt ikke 16t faste så voldsomt lenge, er det ikke snakk om faster langt over det? Typ flere døgn? Anonymkode: 33e00...13d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 4. juni Forfatter #24 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg bare tenkte på det... hvis du aldri har opplevd normaltilstand uten prevensjon etter at du ble frisk fra SF. Så er det umulig å si om det skyldes 16:8. Kan hende at du kan korte ned litt på fasten en periode og fokusere på næringsinntaket? Kanskje 14:10 eller noe? Anonymkode: 33e00...13d Aldri opplevd normaltilstand uten prevensjon etter SF. Så tror jeg gir det ut juni og juli, og korter ned på fasten og evt øker mengde mat fra august av om jeg fortsatt ikke har mensen. Da har det gått 7 mnd siden p-pille slutt. Takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 4. juni Forfatter #25 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er strengt tatt ikke 16t faste så voldsomt lenge, er det ikke snakk om faster langt over det? Typ flere døgn? Anonymkode: 33e00...13d Nei, bare 16:8. Noen få ganger har det blitt 17-18 timer . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 4. juni Forfatter #26 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du kan finne noe fornuftig her? Blant annet står det at kvinner tåler lange fasteperioder dårligere enn menn. Anonymkode: 376b7...d85 Takk! Skal lese mer på lenken du delte🙏🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 4. juni Forfatter #27 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier ingenting om du ønsker barn? For det er tydelig at du ikke spiser nok til å være fruktbar. Du burde spise normalt fremover hvis du ønsker barn... Mange som strever med fertilitet etter spiseforstyrrelser. Mange fordi de ikke er 100% friske Anonymkode: 8bcff...bb3 Jeg ønsker veldig å få barn! Ønsker gjerne å bli gravid innen 1-2 år💛Hvordan vet du at jeg ikke spiser nok/normalt? Det er mange ting som påvirker fravær av syklus og det jeg prøver å finne ut av nå. For eks sluttet jeg for fem mnd på prevensjon etter å ha gått på det i 11 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 4. juni Forfatter #28 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må bare si at for meg har periodisk faste vært utelukkende positivt for syklusen, men det skyldes motsatt problem og at jeg har PCOS. Kan skylde på 16:8 og kondisjonstrening for at jeg ble gravid uten medisiner. Anonymkode: 33e00...13d Glad for å høre at 16:8 og kondisjonstrening har gjort underverker for deg😍🫶🏻Trives veldig med begge disse to tingene selv og håper jeg kan fortsette med det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #29 Del Skrevet 4. juni Fairy95 skrev (2 timer siden): Hm, ja. Kanskje jeg må prøve å øke inntaket.. eller innføre frokosten. Det siste er kjipt i så fall. Trives sånn med måten jeg spiser på! Men det viktigste er jo at kroppen fungerer selvsagt 🫶🏻 Hva legger du i at «kroppen fungere da? Kun at du får jevnlig menstruasjon, eller også alle de positive effektene du nå føler du får av periodisk faste? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du sier ingenting om du ønsker barn? For det er tydelig at du ikke spiser nok til å være fruktbar. Du burde spise normalt fremover hvis du ønsker barn... Mange som strever med fertilitet etter spiseforstyrrelser. Mange fordi de ikke er 100% friske Anonymkode: 8bcff...bb3 Det er på ingen måte tydelig, det er en av flere muligheter. Andre kan være at effekt av tidligere hormonprevensjon sitter igjen, prematur overgangsalder eller eggstokk-svikt, mentalt stress som ikke er relatert til vekt/fettprosent/matinntak, og hundre andre alternative grunner. Anonymkode: 1be69...d99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 4. juni Forfatter #30 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva legger du i at «kroppen fungere da? Kun at du får jevnlig menstruasjon, eller også alle de positive effektene du nå føler du får av periodisk faste? Det er på ingen måte tydelig, det er en av flere muligheter. Andre kan være at effekt av tidligere hormonprevensjon sitter igjen, prematur overgangsalder eller eggstokk-svikt, mentalt stress som ikke er relatert til vekt/fettprosent/matinntak, og hundre andre alternative grunner. Anonymkode: 1be69...d99 Jevnlig mensen og at jeg føler meg bra ellers (mentalt og fysisk) er det jeg legger i at kroppen fungerer optimalt. Nå føler jeg meg bra mentalt og fysisk, men har ikke jevnlig mensen. Så noe er det som ikke «stemmer». Takk for oppramsing av ulike årsaker det kan være. Jeg venter på svar på blodprøver av hormoner som jeg tok forrige uke. Spent på svarene der og om de kan si noe om årsaken dersom nivåene ikke er normale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #31 Del Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nå er strengt tatt ikke 16t faste så voldsomt lenge, er det ikke snakk om faster langt over det? Typ flere døgn? Anonymkode: 33e00...13d Faktisk anbefales kvinner å begynne med 12-14 timer faste for å se hvordan de reagerer på dette, siden mange kvinner har rapportert problemer med lengre faste. Det som rapporteres oftest er at 16:8 ikke har samme effekt på insulinsensitiviteten som hos menn, og at det i noen tilfeller kan føre til redusert glukosetoleranse (prediabetes). Det kvinnelige hormonsystemet er mer komplekst enn det mannlige, og påvirkes derfor på en annen måte. Søvnproblemer, angst, og uregelmessig menstruasjon er noen andre av bivirkningene kvinner har rapportert etter å ha begynt med 16:8. Det står litt om det her. Dette er ikke en forskningsrapport, men det er henvist til noen studier om temaet. https://www.paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/ (Og jeg påpeker at jeg ikke er kritisk til dette spisemønsteret siden jeg selv er en kvinne som har levd med et slikt måltidsmønster nesten hele livet. Men siden hele familien min har spist slik i alle år, vet jeg også at selv om mange tåler 16 timers faste uten negative konsekvenser, er det langt fra alle som tåler så lenge ) Anonymkode: 376b7...d85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 5. juni Forfatter #32 Del Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Faktisk anbefales kvinner å begynne med 12-14 timer faste for å se hvordan de reagerer på dette, siden mange kvinner har rapportert problemer med lengre faste. Det som rapporteres oftest er at 16:8 ikke har samme effekt på insulinsensitiviteten som hos menn, og at det i noen tilfeller kan føre til redusert glukosetoleranse (prediabetes). Det kvinnelige hormonsystemet er mer komplekst enn det mannlige, og påvirkes derfor på en annen måte. Søvnproblemer, angst, og uregelmessig menstruasjon er noen andre av bivirkningene kvinner har rapportert etter å ha begynt med 16:8. Det står litt om det her. Dette er ikke en forskningsrapport, men det er henvist til noen studier om temaet. https://www.paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/ (Og jeg påpeker at jeg ikke er kritisk til dette spisemønsteret siden jeg selv er en kvinne som har levd med et slikt måltidsmønster nesten hele livet. Men siden hele familien min har spist slik i alle år, vet jeg også at selv om mange tåler 16 timers faste uten negative konsekvenser, er det langt fra alle som tåler så lenge ) Anonymkode: 376b7...d85 Takk for tips til artikkel! Den skal jeg lese. Når du sier at alle ikke tåler det, vet du om de som ikke tåler det har følt seg dårlig? For jeg føler meg fysisk og mentalt veldig bra, det er «kun» det at jeg ikke har mensen som gjør meg bekymret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #33 Del Skrevet 5. juni Fairy95 skrev (1 minutt siden): Takk for tips til artikkel! Den skal jeg lese. Når du sier at alle ikke tåler det, vet du om de som ikke tåler det har følt seg dårlig? For jeg føler meg fysisk og mentalt veldig bra, det er «kun» det at jeg ikke har mensen som gjør meg bekymret. Jeg føler meg veldig bra i fasteperioden, men blodsukkeret mitt tåler ikke særlig godt faste over 14 timer. ( Jeg får forhøyet blodsukker ved lengre tid uten mat) Jeg kan ikke si at at jeg vet svaret på spørsmålet ditt, det er ikke noe vi har snakket om i familien. Men ingen har noen gang klaget på at de har følt seg dårlige, eller vist tegn på det. Alle har vært friske og oppegående i alle år, men jeg vet at i alle fall en tante og en bestemor har brukt å ha kortere fasteperiode enn resten av familien. (For eksempel at de spiste litt før de gikk i fjøset, mens resten ventet til etter at fjøsstellet var over før de spiste frokost) Anonymkode: 376b7...d85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #34 Del Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Faktisk anbefales kvinner å begynne med 12-14 timer faste for å se hvordan de reagerer på dette, siden mange kvinner har rapportert problemer med lengre faste. Det som rapporteres oftest er at 16:8 ikke har samme effekt på insulinsensitiviteten som hos menn, og at det i noen tilfeller kan føre til redusert glukosetoleranse (prediabetes). Det kvinnelige hormonsystemet er mer komplekst enn det mannlige, og påvirkes derfor på en annen måte. Søvnproblemer, angst, og uregelmessig menstruasjon er noen andre av bivirkningene kvinner har rapportert etter å ha begynt med 16:8. Det står litt om det her. Dette er ikke en forskningsrapport, men det er henvist til noen studier om temaet. https://www.paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/ (Og jeg påpeker at jeg ikke er kritisk til dette spisemønsteret siden jeg selv er en kvinne som har levd med et slikt måltidsmønster nesten hele livet. Men siden hele familien min har spist slik i alle år, vet jeg også at selv om mange tåler 16 timers faste uten negative konsekvenser, er det langt fra alle som tåler så lenge ) Anonymkode: 376b7...d85 Aha Det kommer nok litt an på hvilken kilde man oppsøker, hva som menes med faste, lang faste, osv. Dersom man snakker om flere dagers faste så blir 18t kort, men sammenlignet med 12t er det en god del lenger. Vil tro at det kommer an på individet i tillegg til kjønn og mye annet, ja. Jeg selv føler meg bra av 16-18t faste og har hatt god nytte av det, men så er også mitt problem stikk motsatt av TS sitt her. Dvs. jeg er "overernært" Anonymkode: 33e00...13d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 5. juni #35 Del Skrevet 5. juni Kan det være REDs? Det handler om at selv om du er normalvektig, nedprioritere enkelte funksjoner (som menstruasjon) når en er i energiunderskudd. Det er spesielt vanlig blant idrettsutøvere, men ut ifra det du skriver, tror jeg kanskje det kan gjelde deg også. Her kan du lese mer: REDs - NHI.no 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 5. juni Forfatter #36 Del Skrevet 5. juni Gnå skrev (4 timer siden): Kan det være REDs? Det handler om at selv om du er normalvektig, nedprioritere enkelte funksjoner (som menstruasjon) når en er i energiunderskudd. Det er spesielt vanlig blant idrettsutøvere, men ut ifra det du skriver, tror jeg kanskje det kan gjelde deg også. Her kan du lese mer: REDs - NHI.no Veldig interessant og spennende. Vet ikke hvor jeg evt skal få hjelp til å vurdere om det er dette. Får det bare ikke til å stemme at det er dette siden jeg ikke har gått bemerkelsesverdig ned i vekt? Det gjør man jo ved underskudd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 6. juni #37 Del Skrevet 6. juni Fairy95 skrev (7 timer siden): Veldig interessant og spennende. Vet ikke hvor jeg evt skal få hjelp til å vurdere om det er dette. Får det bare ikke til å stemme at det er dette siden jeg ikke har gått bemerkelsesverdig ned i vekt? Det gjør man jo ved underskudd Jo, men slik jeg har forstått det, trenger det ikke innebære vektnedgang. Nettopp derfor det kan gå litt under radaren. Det kan også være at du totalt får i deg "nok", men har for lite "bensin" rundt treningsøktene dine. Og det kan jeg se for meg kan skje når du faster. Hvis du vil lese mer, kan du også søke på "den kvinnelige utøvertriaden", f. eks. her: Den kvinnelige utøvertriaden - Sunn Idrett. "Treningspodden har også noen fine episoder om dette. Kanskje begynne med å snakke med legen din om det? Evt. bare bli mer bevisst på å spise mer, spesielt i forbindelse med treningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #38 Del Skrevet 6. juni Luksusbia skrev (På 3.6.2024 den 21.17): Hun har litt over 20 i Bmi, og da kan hun ikke faste/ innta få kalorier lenge før hun blir undervektig. Går hun ned ti kilo mister hun kanskje mensen for alltis Det er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt. Skjerp deg. Anonymkode: 36116...e7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 6. juni #39 Del Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt. Skjerp deg. Anonymkode: 36116...e7a Det er jo sant at kvinner som er undervektige mister mensen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 6. juni Forfatter #40 Del Skrevet 6. juni Gnå skrev (2 timer siden): Jo, men slik jeg har forstått det, trenger det ikke innebære vektnedgang. Nettopp derfor det kan gå litt under radaren. Det kan også være at du totalt får i deg "nok", men har for lite "bensin" rundt treningsøktene dine. Og det kan jeg se for meg kan skje når du faster. Hvis du vil lese mer, kan du også søke på "den kvinnelige utøvertriaden", f. eks. her: Den kvinnelige utøvertriaden - Sunn Idrett. "Treningspodden har også noen fine episoder om dette. Kanskje begynne med å snakke med legen din om det? Evt. bare bli mer bevisst på å spise mer, spesielt i forbindelse med treningen Tusen takk for nyttige innspill. Jeg skal sette meg mer inn i REDS😊Pleier å trene mellom mine to hovedmåltid, men blir jo fort noen gode timer mellom måltidene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå