Gå til innhold

Sier ikke mannen dette feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er nok dialekt, men istedet for å si «skal du legge deg i egen seng» så sier han «skal du legge deg i senga di sjøl». Hva heter det han bytter om på?

Anonymkode: b1757...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hahaha for en teit ting å si 🤪 er han 10 år?  Hva det heter? Det heter barnslig ukorrekt norsk…

Anonymkode: afb25...f93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke 10 år nei;) men han blir så sint når jeg sier jeg tror han setter ordnene på feil sted… han er ikke enig!

Anonymkode: b1757...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok dialekten hans å si det på denne måten. Synes egentlig du er ganske ufin som pirker på dette. 🙄

Anonymkode: 641c1...85d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener han med setningen? Om du skal legge deg i din egen seng istedenfor noen andres? Eller om noen andre skal hjelpe deg å legge deg i senga? Rart blir det uansett. 

Anonymkode: d4330...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har feil syntaks, og han bruker feil determinativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av setningene er feil i seg selv, men de betyr litt forskjellige ting.

I «skal du legge deg i egen seng» spør man om du skal legge deg i din seng og ikke noe andres seng.

I «skal du legge deg i senga di sjøl» spør man om du skal gå til senga og legge deg på egenhånd/uten hjelp (altså i motsetning til at noen skal "legge deg" slik man gjør med små barn).

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to setningene betyr jo helt ulike ting?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Uanonym bruker said:

Ingen av setningene er feil i seg selv, men de betyr litt forskjellige ting.

I «skal du legge deg i egen seng» spør man om du skal legge deg i din seng og ikke noe andres seng.

I «skal du legge deg i senga di sjøl» spør man om du skal gå til senga og legge deg på egenhånd/uten hjelp (altså i motsetning til at noen skal "legge deg" slik man gjør med små barn).

Ja, var det jeg også lurte på lengre opp i tråden her. Begge de tingene er rare å spørre om, så jeg mistenker at TS sin mann egentlig mente å spørre om noe helt annet igjen. Men litt usikkert hva 😛 

Anonymkode: d4330...de9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...