Gå til innhold

Ikke noe rart folk blir sykmeldte unødvendig ... avvist av lege OG legevakt i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kjenner ei som dro på legevakta med bare halsbetennelse. Derfra med ambulansen rett på operasjonsbordet på riksen.

Anonymkode: 353c2...c93

Har du hatt feber før? Jeg regner med du har hatt det flere ganger.  Har  du gått til legen hver gang du har hatt det ? Visst man tenker som du gjør nå så bør jo man faktisk gå til legen for den minste ting for det kan alltid være mer enn en liten infeksjon . Feber kan også være symptom på blodforgiftning, flere krefttyper kan gi feber, infeksjon i hjerte kan gi feber, hjernehinne betennelse kan gi feber osv osv. Feber kan være veldig mye forskjellig men man pleier ikke å gå til legen med en gang man får feber. Ts har en halsbetennelse og vil ha behandling for en halsbetennelse, ts går ikke til legen for å finne ut om det er alt mulig annet som kan gjøre til at man blir hastesendt til sykehuset. 

Anonymkode: c774e...4f4

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De fleste halsbetennelser går over helt av seg selv. Akkurat som UVI. 

Anonymkode: 6d0e9...a46

UVI kan fort gå over i nyrebekkenbetennelse. Slutt å spre farlig feilinformasjon!

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakta for halsbetennelse.. Saromaa hadde helt rett. 

Anonymkode: cb31d...03a

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legevakta for halsbetennelse.. Saromaa hadde helt rett. 

Anonymkode: cb31d...03a

Ja herregud. Spiller jo ingen rolle om folk får nødvendig hjelp eller ender med å bli skikkelig syke! 

Anonymkode: 91122...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ringte legevakta etter et stort blodtap. Ble ikke trodd, "det kan se mye ut" fikk jeg som svar, enda jeg sa jeg var slapp og svimmel. Ikke ringte vakthavende lege meg opp heller, så han så det vel ikke som alvorlig nok.

Ringte legekontoret dagen etter, og fikk "krangla" meg til time samme dag. Ble lagt inn på sykehuset. Hadde mista 2-3 liter blod, så det var da litt.

Anonymkode: 1fec2...188

Hvilken avdeling på sykehuset? Likkjelleren? 

Anonymkode: 9f2d4...57d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg snakket om trolljegere. Dette er når folk stiller "lurespørsmål" for å avsløre at hovedinnlegget troller.

Anonymkode: 36ba2...f95

Trolljegerne eller troll er same same og poenget er det samme. Spørsmålene du fikk var helt fair og det å skrike trolljegere bare fordi man ikke får full sympati for hovedinnlegget er helt på jordet.

Anonymkode: 9021a...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fullt inneforstått med at det er en betydelig risiko for at jeg dør den dagen jeg blir avvist av førsteskansen til legevakta (jeg har noe hjertegrums som gir vage symptomer), og en sånn martyrdød kan jeg på sett og vis leve godt med (pun intended). Jeg kommer ikke til å trygle og be om å få bli undersøkt om pleieren gir tommelen ned.

Til gjengjeld har jeg alltid opplevd å få den beste VIP-servicen når jeg kommer inn der med et sykt spedbarn, og takk og lov for det. Da går man fort forbi køen om det er alvorlig nok.

Anonymkode: 2388a...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kjenner ei som dro på legevakta med bare halsbetennelse. Derfra med ambulansen rett på operasjonsbordet på riksen.

Anonymkode: 353c2...c93

Ja da så. Da burde alle som har halsbetennelse oppsøke legevakta og bli prioritert foran alle andre som har langt mer alvorlige problemer sånn i tilfelle rottefelle det skulle være et sjeldent tilfelle hvor det viste seg å være noe annet enn halsbetennelse.

Anonymkode: 9021a...d5f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ts har ikke sagt det 

Anonymkode: f3026...aaa

Jeg anbefaler deg å lese tråden på nytt før det kommer med bastant påstand som ikke stemmer.

Anonymkode: 9021a...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Leste kronikken til Sarromaa tidligere i dag, og begynte å tenke på den igjen etter opplevelsen med helsevesenet her jeg bor. Jeg har utviklet en halsbetennelse i helga, og ringte tidlig på morgenen til fastlegen for å få akuttime, da det er nesten umulig å spise og veldig vondt å svelge. Erfaringsmessig vet jeg at det blir raskt verre, med høy CRP, feber og store smerter, altså viktig å få behandling tidlig. Jeg fikk i utgangspunktet time klokka 10. Så ringte de plutselig rett før og sa at legen hadde dratt til legevakt, og det ble rot i systemet. Timen min måtte avlyses, og jeg ble henvist til å kontakte legevakta. Der sa de at min lege dro tilbake til legesenteret for å ta unna pasienter, og at legevakta ikke hadde kapasitet til å ta meg imot i dag.

Ringte tilbake til legesenteret, og de skulle sjekke med legen. Fikk nå melding om at hun dessverre ikke hadde ledig kapasitet i dag, beklager.

Jeg må altså ringe igjen i morgen tidlig. Resultat er søvnløs natt og sykmelding i morgen fordi jeg ikke vil fungere i jobb med 1 time søvn innabords og store smerter. Det er første gang jeg opplever å bli avvist fra både legevakt og lege. Denne sykmeldingen kunne ha vært unngått hvis de faktisk dreit i å rote sånn. Da ville jeg ha fått medisin allerede i dag, og blitt bedre i morgen. Jeg har opprinnelig to viktige møter i morgen som jeg blir nødt til å avlyse, og det ene møte blir det problematisk å beramme på nytt før sommerferien.

Har flere opplevd det samme? At dere ikke kommer noe sted, og må bare sitte der og ha det vondt, og bli verre? Hvorfor venter de til man nesten må innlegges før de gjør noe?

Anonymkode: 36ba2...f95

Men det skal mye til at du hadde blitt SÅ mye bedre til i morgen. Heller ikke sikkert at du hadde fått antibiotika så raskt, kanskje de vil se det an noen dager. Av og til blir vi bare syke, ingen som kan trylle.

Anonymkode: 6697c...f58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg begynte med halsvondt en fredag ettermiddag. Utover lørdagen begynte det å bli ganske jævlig. Ingen søvn natt til søndag. Søndag morgen kom min mor med antibiotika. Søndag kveld var det ingen tegn til bedring, feber, og måtte sleve i en klut da jeg ikke lenger kunne svelge og slet med å snakke. Min mor ringte da akutten, mistanke om begynnende sepsis, og la meg inn, viste seg at jeg hadde streptokokk infeksjon og crp på 291 og måtte legges inn med pencillin intravenøst i en arm, og antibiotika i den andre armen. Fikk morfin for å klare å sove. Var innlagt til onsdagen. Sykemeldt ut uken etter (men gikk på jobb da jeg heldigvis kom meg i løpet av påfølgende helg) 

Det er en skummel tanke på hva som kunne skjedd om det ikke var for at jeg hadde en mor som kunne legge meg inn på sykehus. Ville virkelig kommet meg på legevakten om jeg var deg TS, og krevd at de sjekket crp. Mulig utslaget blir for høyt til at de i det hele tatt kan se hva den er på (vet at legekontorer ikke kan sjekke så høy crp som jeg hadde) 

Vil tro at de da sender deg videre til sykehus, og ikke hjem igjen med en resept på antibiotika

Anonymkode: 0ca41...783

Ja la oss oppfordre alle som som har vondt i halsen og problemer med å svelge til å fylle opp legevakten sånn i tilfelle det skulle være noe mer alvorlig🙄

Anonymkode: 9021a...d5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk til anonyme som anbefalte Dr. Dropin. 375 kroner og 10 minutter senere sitter jeg med en resept i hånden. Får en tålelig natt og kan gå på jobb i morgen. Vinn-vinn for meg. Så kan dette udugelige legekontoret ha det så fint. 

 

TS

Anonymkode: 36ba2...f95

De er sikkert sjeleglad for å slippe å høre fra deg igjen 🤣 Du vet at det tar noen dager før antibiotikaen virker sånn btw? 

Anonymkode: 100da...7a1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker veldig overdrevent med voksne folk som drar til lege (for ikke å snakke om legevakt) pga. halsbetennelse.

Og du hadde vel ikke blitt bra igjen til i morgen dersom du hadde kommet til legen i dag uansett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes, her var det mange som ikke kan noe om streptokokkinfeksjon i halsen. Er så flaut å lese alle innlegg fra de som rakker ned på hi uten peiling..🙈Streptokokker er ganske lett gjenkjennelig med hvitt puss (og joda, selvfølgelig KAN det være noe annet). Det er også en kjent sak at det utvikler seg fort, og derfor er anbefalt å komme igang med behandling så fort som mulig. Antibiotika virker fort på dette, så det er ikke tull at hi vil føle seg bedre allerede neste dag.

Man er ikke pingle fordi man går til legen raskt med streptokokker. Det kan føre til svært raskt stigende crp, og i verste fall kan det gi sepsis. 
 

Til poenget ditt i hi: helt enig med deg. Det er tragisk at man må benytte private aktører for slike ting som dette. Arbeidsfolk som i utgangspunktet er friske, bør kunne nå raskt frem for enkle diagnoser slik at de raskest mulig kan komme tilbake på jobb. En blodprøve, halsprøve, sjekk i halsen og resept. Dette tar maks 10 min. 

Anonymkode: df81c...f23

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Synes det virker veldig overdrevent med voksne folk som drar til lege (for ikke å snakke om legevakt) pga. halsbetennelse.

Og du hadde vel ikke blitt bra igjen til i morgen dersom du hadde kommet til legen i dag uansett?

Ja, la oss høre på dere tøffe i trynet-folka på KG og arrogante legesekretærer. Men ikke på legene. 

Anonymkode: 91122...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, la oss høre på dere tøffe i trynet-folka på KG og arrogante legesekretærer. Men ikke på legene. 

Anonymkode: 91122...a13

Sitat fra hovedinnlegg
 

«Ringte tilbake til legesenteret, og de skulle sjekke med legen. Fikk nå melding om at hun dessverre ikke hadde ledig kapasitet i dag, beklager.»

Anonymkode: 9021a...d5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg fikk mest sympati for den stakkars legen som høres ut som hun har stått i en skikkelig samtidighetskonflikt i dag, og helst skulle vært to steder samtidig - mens man får kritikk for at man ikke gjør nok. 

Anonymkode: 1a0a2...b24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne67 skrev (6 timer siden):

Problemet med antibiotikaresistens er at folk går til legen om alt slags småtteri og får antibiotika på ting som ikke er så farlig, tilogmed på virus som det ikke virker på engang (for å være på den sikre siden)

Halsbetennelse er en faktisk betennelse som er nødvendig å behandle med antibiotika, og jeg synes nå det er en fordel at arbeidstakere kommer tilbake til jobb så fort som mulig.

Det kommer an på om halsbetennelsen er forårsaket av bakterie eller virus. Om den er forårsaket av virus så hjelper det ikke med antibiotika.  Det er derfor man ofte blir anbefalt å se an, for er det virus så ordner kroppen opp selv. Selv om man kan være ganske så dårlig mens det pågår. 
 

Å måtte ta ut egenmelding/ kort sykemelding fordi man er nede for telling med et virus er bare sånn det er noen ganger. 

Anonymkode: 91778...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest alle svar. Takker for alle konstruktive svar, både positive og negative. De spydige trollene kan ta seg en bolle. Jeg har blitt litt kvikkere nå, og i hvert fall ikke blitt verre. Smertene er håndterbare, og jeg får nok sove litt bedre i natt. I morgen skal jeg gå på jobb og være med på de tre viktige møtene. Kan også dra på lekeplassen med ungene og fungere hjemme sånn cirka greit. Så kan folk som elsker smerte, langvarig infeksjon og "survival of the fittest" a la steinalderen ta ut så mye sykmeldinger de vil, slik at VI som faktisk går på jobb må ta unna det de ikke gjør fordi de absolutt skal fornekte moderne medisin og kose seg med smertene sine. 

 

TS

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...