Gå til innhold

Ikke noe rart folk blir sykmeldte unødvendig ... avvist av lege OG legevakt i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og nordmenn ler av helsevesenet i USA.

Anonymkode: e1bfd...a3a

Har du brukt helsevesenet i USA? Det er ikke mer effektivt om du trodde det, bare dyrere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Har du brukt helsevesenet i USA? Det er ikke mer effektivt om du trodde det, bare dyrere

Nettopp. I USA kan man betale, eventuelt ha god forsikring via jobben, og få den hjelpen man trenger med god kvalitet. I Norge må man ofte vente i lang tid (nå tenker jeg ikke på mitt tilfelle, men på mer alvorlige ting), fordi det ikke er private tjenester å oppdrive i nærheten eller i det hele tatt (for eksempel fødsler). Mye av det norske helsevesenet er bra, men det er masse rot, tungvint byråkrati og den idiotiske Helseplattformen som kostet masse penger og ble en flopp.

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg lest alle svar. Takker for alle konstruktive svar, både positive og negative. De spydige trollene kan ta seg en bolle. Jeg har blitt litt kvikkere nå, og i hvert fall ikke blitt verre. Smertene er håndterbare, og jeg får nok sove litt bedre i natt. I morgen skal jeg gå på jobb og være med på de tre viktige møtene. Kan også dra på lekeplassen med ungene og fungere hjemme sånn cirka greit. Så kan folk som elsker smerte, langvarig infeksjon og "survival of the fittest" a la steinalderen ta ut så mye sykmeldinger de vil, slik at VI som faktisk går på jobb må ta unna det de ikke gjør fordi de absolutt skal fornekte moderne medisin og kose seg med smertene sine. 

 

TS

Anonymkode: 36ba2...f95

Du skriver svært nedlatende og dømmende. Jeg forstår at du er frustrert over legekontoret ditt og legevakten, men i dag var det ikke kapasitet. Bra du fant en annen løsning. Det betyr ikke at du har større arbeidsvilje eller bidrar mer til samfunnet enn andre. 

Anonymkode: 4a2b6...c49

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. I USA kan man betale, eventuelt ha god forsikring via jobben, og få den hjelpen man trenger med god kvalitet. I Norge må man ofte vente i lang tid (nå tenker jeg ikke på mitt tilfelle, men på mer alvorlige ting), fordi det ikke er private tjenester å oppdrive i nærheten eller i det hele tatt (for eksempel fødsler). Mye av det norske helsevesenet er bra, men det er masse rot, tungvint byråkrati og den idiotiske Helseplattformen som kostet masse penger og ble en flopp.

Anonymkode: 36ba2...f95

Fortsett å tro det du.

Forsikringene krever at du går til leger i deres nettverk og ventetiden er ofte veldig lang + out of pocket er ofte høy.

Kvaliteten er langtifra bedre men systemet deres er elitisk og rasistisk 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skriver svært nedlatende og dømmende. Jeg forstår at du er frustrert over legekontoret ditt og legevakten, men i dag var det ikke kapasitet. Bra du fant en annen løsning. Det betyr ikke at du har større arbeidsvilje eller bidrar mer til samfunnet enn andre. 

Anonymkode: 4a2b6...c49

Problemet var ikke kapasiteten, men rotet de har skapt ved å ikke sjekke at legen var på legevakta. Hadde de sjekket det, ville de ha gitt meg time hos denne legen senere på dagen, da hun returnerte til legesenteret. Men de rotet. Så ringte de meg noen få minutter før timen skulle starte og opplyste om det. Dårlig kundeservice er dårlig kundeservice, uavhengig av hva slags bransje det er. Det er snakk om et lite legesenter, altså ikke akkurat 80 leger og 1000 pasienter å holde styr på. Fire leger. Så vet ikke sekretæren timeplanen deres. 

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Fortsett å tro det du.

Forsikringene krever at du går til leger i deres nettverk og ventetiden er ofte veldig lang + out of pocket er ofte høy.

Kvaliteten er langtifra bedre men systemet deres er elitisk og rasistisk 

Min søster har bodd i USA, så det er ikke noe jeg TROR. Det er ekstremt vanskelig for vanskeligstilte der, som fattige, arbeidsløse og så videre. Men for folk med god jobb kan tjenesten være mye bedre enn her på berget. Folk må virkelig slutte å tro at alt er best i Norge.

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå har jeg lest alle svar. Takker for alle konstruktive svar, både positive og negative. De spydige trollene kan ta seg en bolle. Jeg har blitt litt kvikkere nå, og i hvert fall ikke blitt verre. Smertene er håndterbare, og jeg får nok sove litt bedre i natt. I morgen skal jeg gå på jobb og være med på de tre viktige møtene. Kan også dra på lekeplassen med ungene og fungere hjemme sånn cirka greit. Så kan folk som elsker smerte, langvarig infeksjon og "survival of the fittest" a la steinalderen ta ut så mye sykmeldinger de vil, slik at VI som faktisk går på jobb må ta unna det de ikke gjør fordi de absolutt skal fornekte moderne medisin og kose seg med smertene sine. 

 

TS

Anonymkode: 36ba2...f95

Viktigere å gå på jobb enn å unngå antibiotikaresistens, si 

Anonymkode: 91778...c6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Viktigere å gå på jobb enn å unngå antibiotikaresistens, si 

Anonymkode: 91778...c6a

Nei. Viktigere å benytte seg av moderne medisin som har blitt utviklet over flere hundre år, enn å håpe at kroppen klarer seg selv. Viktigere å slippe å utsette kroppen for høy crp og store smerter. Men det kan hende at du elsker smerter, hva vet jeg. Folk er forskjellige. Jeg liker dem ikke.

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt matt av alle som svaret TS med at en halsbetennelse ikke et noe å gå til legen for. Og at UVI også går fint over av seg selv. Prøvde det en gang, og det endte opp med sykehusinnleggelse og kraftig nyrebekkenbetennelse. 
 

Jeg har årlige streptokokkinfeksjoner, av en eller annen grunn er noen mer plaget enn andre. Har du hatt streptokokker noen ganger, så kjenner du det lett igjen. Èn av gangene jeg hadde det, var legesenteret veldig travelt, spurte om jeg fikk i meg mat og drikke, og jeg svarte som sang var at ja, det fikk jeg pga bruk av smertestillende. Fikk beskjed om å ringe igjen dagen etter. Ringte dagen etter og fikk samme svar, jeg fortalte at jeg var dårligere og at jeg visste at det var streptokokker, men neida. Tredje dagen kjente jeg at betennelsen hadde flyttet seg fra å bare være i halsen. Fikk omsider mast meg til legetime, der legen gjør seg klar for å ta streptest, kikker så vidt ned i halsen min, snur seg mot pc’en mens han sier «tester bruker vi bare når vi er i tvil. Det der er det ikke tvil om!» Siden jeg hadde gått flere dager med ubehandlet betennelse og den hadde fått spredd seg, hjalp det ikke med en kur som vanlig, men jeg måtte til på ny kur rett etterpå. Da snakker vi unødvendig antibiotikabruk, for den siste kuren hadde vært unngått med tidlig behandling.
 

Har også et barn som er blitt kronisk syk som følge av streptokokker - det er virkelig ikke noe man skal overse.

Halsvondt og bakteriell halsinfeksjon et to vidt forskjellige ting! Godt å høre at du fikk hjelp, TS ❤️

Anonymkode: 9105f...123

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann her, vet ikke hvilken side jeg er på. Men må bare si at dere kvinner er skikkelig intense!

Anonymkode: 401b7...7a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nå har jeg lest alle svar. Takker for alle konstruktive svar, både positive og negative. De spydige trollene kan ta seg en bolle. Jeg har blitt litt kvikkere nå, og i hvert fall ikke blitt verre. Smertene er håndterbare, og jeg får nok sove litt bedre i natt. I morgen skal jeg gå på jobb og være med på de tre viktige møtene. Kan også dra på lekeplassen med ungene og fungere hjemme sånn cirka greit. Så kan folk som elsker smerte, langvarig infeksjon og "survival of the fittest" a la steinalderen ta ut så mye sykmeldinger de vil, slik at VI som faktisk går på jobb må ta unna det de ikke gjør fordi de absolutt skal fornekte moderne medisin og kose seg med smertene sine. 

 

TS

Anonymkode: 36ba2...f95

Kaller du alle mennesker som ikke er enig med deg i det virkelige liv for troll også?

Anonymkode: 9021a...d5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min søster har bodd i USA, så det er ikke noe jeg TROR. Det er ekstremt vanskelig for vanskeligstilte der, som fattige, arbeidsløse og så videre. Men for folk med god jobb kan tjenesten være mye bedre enn her på berget. Folk må virkelig slutte å tro at alt er best i Norge.

Anonymkode: 36ba2...f95

Jeg har bodd endel år i USA selv, har pr d d ett barn + barnebarn i USA så har førstehånds kunnskap i tillegg til fam som bor der år d d.

Om du gidder lese statestikk så viser den det jeg sier at USA+Helse=ikke bra

https://www.forskning.no/samfunnsmedisin/usas-helsesystem-er-ikke-bedre-enn-vart-selv-for-de-rikeste/1793588

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Jeg har bodd endel år i USA selv, har pr d d ett barn + barnebarn i USA så har førstehånds kunnskap i tillegg til fam som bor der år d d.

Om du gidder lese statestikk så viser den det jeg sier at USA+Helse=ikke bra

https://www.forskning.no/samfunnsmedisin/usas-helsesystem-er-ikke-bedre-enn-vart-selv-for-de-rikeste/1793588

stat-i-stikk

Selvfølgelig vil norske kilder messe om at det er Norge som er best, det er Norge som er bra. Folk må ta av skylappene og slutte å tro at det norske helsevesenet er det beste i verden. Det er ikke engang innen topp ti. Og selvfølgelig er helsevesenet i USA dårligere generelt sett. Helsevesenet i Burkina Faso er sikkert enda dårligere. Men må vi sammenligne oss med land som har dårlig helsevesen, for å føle oss bedre og slippe å endre på noe som helst?

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Angrer allerede på at jeg opprettet tråden. Fordi det utarter seg akkurat på samme måte som sist gang. Her er det bare trolljegere og folk som skal fortelle meg hvilken dramatisk pyse jeg er. Takk for meg.

Anonymkode: 36ba2...f95

Jammen du kan da ikke vite om det er virus eller bakterier før du har kommet deg til legen og tatt prøve. Og fått riktig medisin som gjør deg frisk.

Anonymkode: d510c...5f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og nordmenn ler av helsevesenet i USA.

Anonymkode: e1bfd...a3a

Ja. Det er så utrolig ræva det vi har i Norge.

Anonymkode: 0c766...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å ta de stakkars menneskene som tar bukplastikk i Norge og sikkert mange andre operasjoner. De ser ut som noe Gilde har slakta og sydd igjen.

Anonymkode: 0c766...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jammen du kan da ikke vite om det er virus eller bakterier før du har kommet deg til legen og tatt prøve. Og fått riktig medisin som gjør deg frisk.

Anonymkode: d510c...5f3

Sitter akkurat nå på jobb og skal gå til lunsj snart. Pigg og fin, selvfølgelig enda noe vondt og lett feber, men fullt håndterlig. Som sagt, jeg har hatt akkurat det samme før. Hvit belegg, ikke hoste, "ståltrådfølelse" i halsen, rask forverring, puss osv. Virus gir ikke hvitt belegg og puss. 

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sånne historier kan selfølgelig oppstå, men det gjelder jo generelt alt. Vet om en som hadde litt vondt i hoften å gikk til legen å hadde kreft med spredning. Skal en se det sånn, så burde man gå til lege med den minste lille ting for tenk om det er noe annet. 

Nå kjenner jo ts tydeligvis tegnene å vet at det er halsbetennelse noe ta har hatt tidligere.. 

Anonymkode: c774e...4f4

Philippa?

Anonymkode: b4142...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

stat-i-stikk

Selvfølgelig vil norske kilder messe om at det er Norge som er best, det er Norge som er bra. Folk må ta av skylappene og slutte å tro at det norske helsevesenet er det beste i verden. Det er ikke engang innen topp ti. Og selvfølgelig er helsevesenet i USA dårligere generelt sett. Helsevesenet i Burkina Faso er sikkert enda dårligere. Men må vi sammenligne oss med land som har dårlig helsevesen, for å føle oss bedre og slippe å endre på noe som helst?

Anonymkode: 36ba2...f95

https://freopp.org/united-states-11-in-the-2022-world-index-of-healthcare-innovation-7175b47ab5d7

 

https://www.commonwealthfund.org/publications/newsletter-article/us-ranks-last-among-seven-countries-health-system-performance

 

https://edition.cnn.com/2023/01/31/health/us-health-care-spending-global-perspective/index.html

Mer fornøyd nå? 

 

 

Ps. Dette er ett forum ikke en norsktime

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sitter akkurat nå på jobb og skal gå til lunsj snart. Pigg og fin, selvfølgelig enda noe vondt og lett feber, men fullt håndterlig. Som sagt, jeg har hatt akkurat det samme før. Hvit belegg, ikke hoste, "ståltrådfølelse" i halsen, rask forverring, puss osv. Virus gir ikke hvitt belegg og puss. 

Anonymkode: 36ba2...f95

Kollegaene dine synes sikkert det er topp å risikere smitte. 

Anonymkode: 91778...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...