Gå til innhold

Hva er dine tanker om hjemmefødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror at å være så sterkt i mot hjemmefødsel som mange her virker å være handler mest om uvitenhet. Alle de tilfellene jeg leser om over der de mener mor eller barn hadde dødd om de ikke var på sykehus mener jeg er feil. En god jordmor vil oppdage dette tidlig og sende til sykehus. Jeg hadde ingen anelse om hvor mange ulike tegn og signal kroppen kan gi på at ikke alt er som det skal, men det kan hjemmejordmødrene. De har også alltid med en sprøyte for å stanse blødning (noe koagulerende, vet ikke helt hva denne heter). Så alle som har hatt problemer med morkaken etter fødsel hadde fått hjelp av den. 

Man har heller ikke lov til å bo mer enn en viss avstand fra sykehuset for å få hjemmefødsel (slik er det hvertfall her). 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Enten er du ung og naiv, eller så er du stokk dum. 

Anonymkode: b73c8...89f

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig glad jeg ikke hadde hjemmefødsel. Da hadde ikke yngste overlevd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med hjemmefødsler og det overrasker meg stadig hvor mange som mener noe om ting de ikke har peiling på. Sjeldent noen mener så mye om behandlingen av artrose skal være operativ eller konservativ, men hjemmefødsel (som faktisk er et anbefalt fødetilbud av norske myndigheter skal alle mene alt mulig rart om. I tillegg trakasserer dere kvinner som føder hjemme helt i tråd med norske anbefalinger.

Les retningslinjene for hjemmefødsel, svangerskapsveilederen, veileder for fødselsomsorg, hva som helst, bare slutt å plage helsepersonell og kvinner som handler i tråd med norske retningslinjer og lovverk fordi dere ukvalifisert mener noe annet.

Anonymkode: 8c250...ebb

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vanligvis bra med hjemmefødsel, fordi de fleste lavrisikofødsler går bra. Hvis man føler seg trygg, er det positivt for fødselens gang, og det er mindre komplikasjoner. 
Men - og det er et stort men - hvis the shit hits the fan, så kan det skje uten forvarsel og svært akutt. Jeg har selv blitt regelrett løyet til av jordmødre på jordmorstyrt fødestue, hvor de ikke har mulighet til å ta keisersnitt, og dermed må frakte den fødende i helikopter til nærmeste sykehus med gynekolog. De sa at de alltid så komplikasjoner i goooood tid slik at det ikke var noe problem med helikopter. Det er jo selvsagt løgn. Hvis jordmødre hadde hatt slike synske evner, hadde jo ingen fødsler endt i katastrofesnitt, og det vet vi jo skjer. Ting kan skje helt uten forvarsel under fødsel, og også rett etter. Hva gjør jordmor hvis hun står det med et barn som må gjenopplives OG en mor som holder på å blø ihjel? Hørte en gynekolog jeg kjenner beskrive stor blødning etter fødsel som å skru på en kran. Du kan ikke måtte ta deg av et spedbarn som trenger hjelp samtidig, og du trenger hjelp tilgjengelig der og da. Ikke en ambulansetur unna. 
Jeg har selv opplevd komplikasjoner som kom uventet i en «lavrisikofødsel». Heldigvis hadde jeg nektet den jordmorstyrte fødestua de prøvde å få meg til å velge (fordi de måtte holde fødselstallene oppe for å hindre nedleggelse), og vi hadde gynekologer og operasjonsstue tilgjengelig. 
Ikke ti ville hester ville fått meg til å føde hjemme. 

Anonymkode: e8314...94b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan skal en god jordmor oppdage tidlig at bare halve morkaken kommer? Når det skjer er det for sent.

Anonymkode: 7c019...524

Eh, vi ser jo fort om bare halve morkaken kommer. Da kan man enten forsøke ulike håndgrep på livmoren (samme som på sykehus), gi ulike medikamenter som hjelper til (samme som på sykehus), forsøke å hente ut restene manuelt (enten med redskaper eller hendene, akkurat som på sykehus) - fungerer ingen av disse tingene så må man holde på livmoren mens man overflytter til sykehus og samtidig gir kontinuerlig intravenøs tilførsel av hormoner som holder livmoren mest mulig sammentrukket. Alt dette har vi selvsagt alltid med oss. Det er ikke «for sent» for noe som helst.

Anonymkode: 8c250...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror at å være så sterkt i mot hjemmefødsel som mange her virker å være handler mest om uvitenhet. Alle de tilfellene jeg leser om over der de mener mor eller barn hadde dødd om de ikke var på sykehus mener jeg er feil. En god jordmor vil oppdage dette tidlig og sende til sykehus. Jeg hadde ingen anelse om hvor mange ulike tegn og signal kroppen kan gi på at ikke alt er som det skal, men det kan hjemmejordmødrene. De har også alltid med en sprøyte for å stanse blødning (noe koagulerende, vet ikke helt hva denne heter). Så alle som har hatt problemer med morkaken etter fødsel hadde fått hjelp av den. 

Man har heller ikke lov til å bo mer enn en viss avstand fra sykehuset for å få hjemmefødsel (slik er det hvertfall her). 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Den sprøyten skulle jordmødrene på Rikshospitalet ha visst om, så hadde de kanskje sluppet å løpe gjennom korridoren dyttende på en fødeseng mens de ropte «hold heisen» for å få den fødende ned i operasjonssalen i tide….

Tror ikke noen sprøyte kan stanse den blødningen.

Anonymkode: 7c019...524

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh, vi ser jo fort om bare halve morkaken kommer. Da kan man enten forsøke ulike håndgrep på livmoren (samme som på sykehus), gi ulike medikamenter som hjelper til (samme som på sykehus), forsøke å hente ut restene manuelt (enten med redskaper eller hendene, akkurat som på sykehus) - fungerer ingen av disse tingene så må man holde på livmoren mens man overflytter til sykehus og samtidig gir kontinuerlig intravenøs tilførsel av hormoner som holder livmoren mest mulig sammentrukket. Alt dette har vi selvsagt alltid med oss. Det er ikke «for sent» for noe som helst.

Anonymkode: 8c250...ebb

Jeg regner med du er enig i at det er mildt sagt suboptimalt at behandling blir forsinket med minst en halv time, i beste fall, gjerne mer? 

Anonymkode: e8314...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går vanligvis bra med hjemmefødsel, fordi de fleste lavrisikofødsler går bra. Hvis man føler seg trygg, er det positivt for fødselens gang, og det er mindre komplikasjoner. 
Men - og det er et stort men - hvis the shit hits the fan, så kan det skje uten forvarsel og svært akutt. Jeg har selv blitt regelrett løyet til av jordmødre på jordmorstyrt fødestue, hvor de ikke har mulighet til å ta keisersnitt, og dermed må frakte den fødende i helikopter til nærmeste sykehus med gynekolog. De sa at de alltid så komplikasjoner i goooood tid slik at det ikke var noe problem med helikopter. Det er jo selvsagt løgn. Hvis jordmødre hadde hatt slike synske evner, hadde jo ingen fødsler endt i katastrofesnitt, og det vet vi jo skjer. Ting kan skje helt uten forvarsel under fødsel, og også rett etter. Hva gjør jordmor hvis hun står det med et barn som må gjenopplives OG en mor som holder på å blø ihjel? Hørte en gynekolog jeg kjenner beskrive stor blødning etter fødsel som å skru på en kran. Du kan ikke måtte ta deg av et spedbarn som trenger hjelp samtidig, og du trenger hjelp tilgjengelig der og da. Ikke en ambulansetur unna. 
Jeg har selv opplevd komplikasjoner som kom uventet i en «lavrisikofødsel». Heldigvis hadde jeg nektet den jordmorstyrte fødestua de prøvde å få meg til å velge (fordi de måtte holde fødselstallene oppe for å hindre nedleggelse), og vi hadde gynekologer og operasjonsstue tilgjengelig. 
Ikke ti ville hester ville fått meg til å føde hjemme. 

Anonymkode: e8314...94b

1) Nesten alle hjemmejordmødre tilstreber å være to. Det er slik systemet er lagt opp - det gis helfotakst for to jordmødre. 
2) Jeg har jobbet maaaange år på sykehus, det er mange hastekeisersnitt vi ser komme på lang vei - men vi forsøker så godt vi kan å unngå det. 

Anonymkode: 8c250...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg regner med du er enig i at det er mildt sagt suboptimalt at behandling blir forsinket med minst en halv time, i beste fall, gjerne mer? 

Anonymkode: e8314...94b

Ja, men det påvirker ikke prognosen. Mor dør ikke. Det er kjipere, mer styr, mer ubehag, mer smerter om vi må holde trykket på livmoren hele veien - men det er alle som føder hjemme informert om. De anser risikoen for at det skal skje som så lav (som den faktisk er) at de heller tar den kjipe runden i ambulanse om det skulle skje. Risikoen for fastsittende morkake uten risikofaktorer, uten intervensjoner i fødsel, uten harde drag i navlesnoren etter barnet er født, i Norge i 2024 hvor man også sjekker morkake ved ordinær ultralyd - er fryktelig, fryktelig lav. 

Anonymkode: 8c250...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 15.39):

Alle dere som sier dere/babyen ville dødd om dere hadde født hjemme, hvilke komplikasjoner har dere hatt? Jeg mener at en god jordmor hadde klart å fange det opp og sendt dere til sykehus før det hadde blitt livstruende. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Begge barna mine satt fast og måtte tvinges ut på forskjellige måter. Fikk nesten sepsis av morkakerester den ene gangen og den andre gangen gikk kroppen min inn i sjokk slik at de måtte jobbe på meg i 45 minutter før jeg kom til meg selv.

Ingenting noen kunne ha forutsett, uansett hvor gode fagpersoner de hadde vært. 

Anonymkode: a73ea...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror at å være så sterkt i mot hjemmefødsel som mange her virker å være handler mest om uvitenhet. Alle de tilfellene jeg leser om over der de mener mor eller barn hadde dødd om de ikke var på sykehus mener jeg er feil. En god jordmor vil oppdage dette tidlig og sende til sykehus. Jeg hadde ingen anelse om hvor mange ulike tegn og signal kroppen kan gi på at ikke alt er som det skal, men det kan hjemmejordmødrene. De har også alltid med en sprøyte for å stanse blødning (noe koagulerende, vet ikke helt hva denne heter). Så alle som har hatt problemer med morkaken etter fødsel hadde fått hjelp av den. 

Man har heller ikke lov til å bo mer enn en viss avstand fra sykehuset for å få hjemmefødsel (slik er det hvertfall her). 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit, SÅ LENGE DET IKKE POSTES PÅ INSTAGRAM 🤢🤮

Anonymkode: 276c5...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror at å være så sterkt i mot hjemmefødsel som mange her virker å være handler mest om uvitenhet. Alle de tilfellene jeg leser om over der de mener mor eller barn hadde dødd om de ikke var på sykehus mener jeg er feil. En god jordmor vil oppdage dette tidlig og sende til sykehus. Jeg hadde ingen anelse om hvor mange ulike tegn og signal kroppen kan gi på at ikke alt er som det skal, men det kan hjemmejordmødrene. De har også alltid med en sprøyte for å stanse blødning (noe koagulerende, vet ikke helt hva denne heter). Så alle som har hatt problemer med morkaken etter fødsel hadde fått hjelp av den. 

Man har heller ikke lov til å bo mer enn en viss avstand fra sykehuset for å få hjemmefødsel (slik er det hvertfall her). 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Komplikasjoner som feks skulderdystoci og  meconiumsaspirasjon er umulig å forutsi på forhånd, uansett hvor «god» jordmor er. Det kan ikke forutsees på et sykehus eller, men der har man iallfall et team som kan iverksette tiltak og eventuelt resucitere barnet når det fødes. Er barnet skikkelig dårlig uten egenrespirasjon og etterhvert påvirket sirkulasjon, vil det ha behov for ventilering med bag, eventuelt intubering og hjertekompresjoner. Etablering av intravenøs inngang og tilførsel av væske  og adrenalin (eller katastrofeblod ved feks placentaløsning)  Stor sjans for at dette skjer? Neppe.

Men en jordmor på hjemmefødsel kommer til kort her. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 1d801...9be

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg lurer på her: Det er langt flere uplanlagte hjemmefødsøer enn planlagte hjemmefødsler her i landet, fordi folk ikke når fram til sykehuset. Hvis det er så farlig med hjemmefødsel som folk hevder her, hvorfor driver de og legger ned fødeavdelinger? Hvorfor råder jordmødrene de fødende til å vente så lenge som mulig med å komme til sykehuset? Hvorfor sender de folk hjem i påvente av at riene skal "ta seg opp"?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Komplikasjoner som feks skulderdystoci og  meconiumsaspirasjon er umulig å forutsi på forhånd, uansett hvor «god» jordmor er. Det kan ikke forutsees på et sykehus eller, men der har man iallfall et team som kan iverksette tiltak og eventuelt resucitere barnet når det fødes. Er barnet skikkelig dårlig uten egenrespirasjon og etterhvert påvirket sirkulasjon, vil det ha behov for ventilering med bag, eventuelt intubering og hjertekompresjoner. Etablering av intravenøs inngang og tilførsel av væske  og adrenalin (eller katastrofeblod ved feks placentaløsning)  Stor sjans for at dette skjer? Neppe.

Men en jordmor på hjemmefødsel kommer til kort her. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 1d801...9be

Mekoniumsaspirasjon er ekstremt sjeldent, man skal også overflyttes sykehus ved misfarget fostervann i fødsel. Det samme gjelder dersom det oppdages svært misfarget fostervann først akkurat ved fødselstidspunktet. Uten misfarget fostervann kan det åpenbart ikke skje noen aspirasjon av mekonium. Det skjer også i hovedsak hos enten svært stressede eller overtidige fostre - begge deler ekskluderer hjemmefødsel. Som sagt, les retningslinjene før du kritiserer noe du ikke vet noe om.

Vi har resusciteringsutstyr for barn. Vet ikke hvor du henter resten av algoritmen din fra, men dette ordnes eventuelt av ambulanse.

Du kan ikke bruke tilstander som skjer i små promiller av tilfeller og som kan skje når som helst i svangerskapet (folk uten risikofaktorer er stort sett hjemme uansett når de får placentaløsning, for det skjer ut av intet), placentaløsning i fødsel har derimot som oftest risikofaktorer som utelukker hjemmefødsel i utgangspunktet.

Som sagt, hjemmefødsel ANBEFALES til friske gravide. 

Anonymkode: 8c250...ebb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (1 time siden):

En ting jeg lurer på her: Det er langt flere uplanlagte hjemmefødsøer enn planlagte hjemmefødsler her i landet, fordi folk ikke når fram til sykehuset. Hvis det er så farlig med hjemmefødsel som folk hevder her, hvorfor driver de og legger ned fødeavdelinger? Hvorfor råder jordmødrene de fødende til å vente så lenge som mulig med å komme til sykehuset? Hvorfor sender de folk hjem i påvente av at riene skal "ta seg opp"?

Hvis du har fulgt med LITT på barselopprøret så handler ikke nedleggelse av fødeplasser om at det er så innmari bra og trygt å føde hjemme. Det handler om besparelser og en sørgelig nedprioritering av (kvinne)helse. Det samme kan sies om de to siste eksemplene, men man vet jo også at mange (ikke alle) slapper mer av hjemme, ergo fint å være hjemme før man er i aktiv fødsel.

Anonymkode: f92e0...68e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mekoniumsaspirasjon er ekstremt sjeldent, man skal også overflyttes sykehus ved misfarget fostervann i fødsel. Det samme gjelder dersom det oppdages svært misfarget fostervann først akkurat ved fødselstidspunktet. Uten misfarget fostervann kan det åpenbart ikke skje noen aspirasjon av mekonium. Det skjer også i hovedsak hos enten svært stressede eller overtidige fostre - begge deler ekskluderer hjemmefødsel. Som sagt, les retningslinjene før du kritiserer noe du ikke vet noe om.

Vi har resusciteringsutstyr for barn. Vet ikke hvor du henter resten av algoritmen din fra, men dette ordnes eventuelt av ambulanse.

Du kan ikke bruke tilstander som skjer i små promiller av tilfeller og som kan skje når som helst i svangerskapet (folk uten risikofaktorer er stort sett hjemme uansett når de får placentaløsning, for det skjer ut av intet), placentaløsning i fødsel har derimot som oftest risikofaktorer som utelukker hjemmefødsel i utgangspunktet.

Som sagt, hjemmefødsel ANBEFALES til friske gravide. 

Anonymkode: 8c250...ebb

Hvor anbefales dette? 

Anonymkode: f1c3c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt hjemmefødsel til min første fødsel. Bor 15 minutter unn sykehus med bil om det trengs noe utenom. Er sunn og har ikke et risiko svangerskap - Jeg føler meg trygg på at dette er 100% riktig valg da jeg helst vil unngå all form for medisinsk innblanding og forhindre at fødselen stopper opp når jeg skal flyttes hit og dit og være et sted som generelt gir meg dårlige vibber og utløser stress/adrenalin. Nei, best å være hjemme hvor jeg føler meg trygg og kan la oksytocinet flyte med hjelp fra min mann og to dyktige jordmødre 🥰 Fysiologisk fødsel er det sunneste for mor og barn om det lar seg gjøre så satser på det også er sykehus plan B om det er behov for det de tilbyr. Stoler på at kroppen vet hva den skal og at det blir en intens men magisk opplevelse på mine premisser. 
 

Norge henger langt etter her hvor utdaterte retningslinjer på hjemmefødsel har vært til diskusjon. Det er mer og mer forskning som viser at dette er å foretrekke for sunne resultater. 

 

 

Anonymkode: cb627...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har bestilt hjemmefødsel til min første fødsel. Bor 15 minutter unn sykehus med bil om det trengs noe utenom. Er sunn og har ikke et risiko svangerskap - Jeg føler meg trygg på at dette er 100% riktig valg da jeg helst vil unngå all form for medisinsk innblanding og forhindre at fødselen stopper opp når jeg skal flyttes hit og dit og være et sted som generelt gir meg dårlige vibber og utløser stress/adrenalin. Nei, best å være hjemme hvor jeg føler meg trygg og kan la oksytocinet flyte med hjelp fra min mann og to dyktige jordmødre 🥰 Fysiologisk fødsel er det sunneste for mor og barn om det lar seg gjøre så satser på det også er sykehus plan B om det er behov for det de tilbyr. Stoler på at kroppen vet hva den skal og at det blir en intens men magisk opplevelse på mine premisser. 
 

Norge henger langt etter her hvor utdaterte retningslinjer på hjemmefødsel har vært til diskusjon. Det er mer og mer forskning som viser at dette er å foretrekke for sunne resultater. 

 

 

Anonymkode: cb627...fc0

Kilder? 

Anonymkode: 7d167...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eh, vi ser jo fort om bare halve morkaken kommer. Da kan man enten forsøke ulike håndgrep på livmoren (samme som på sykehus), gi ulike medikamenter som hjelper til (samme som på sykehus), forsøke å hente ut restene manuelt (enten med redskaper eller hendene, akkurat som på sykehus) - fungerer ingen av disse tingene så må man holde på livmoren mens man overflytter til sykehus og samtidig gir kontinuerlig intravenøs tilførsel av hormoner som holder livmoren mest mulig sammentrukket. Alt dette har vi selvsagt alltid med oss. Det er ikke «for sent» for noe som helst.

Anonymkode: 8c250...ebb

På samme måte som om noen mener at de som er imot hjemmefødsel her ikke har kunnskap virker det som om flere som er for det har en betydelig overvurdering av hvor mye en enkelt jordmor utenfor sykehus faktisk kan håndtere. Ja, en jordmor er kompetent til å håndtere en del komplikasjoner hos den fødende og barnet helt på egenhånd og kan også heldigvis ofte oppdage tilfeller som burde sendes på sykehus tidlig nok til at det ikke blir alvorlig. En jordmor har derimot ikke kompetansen som en overlege i gynekologi eller en overlege i anestesihar, folka som kommer når shits virkelig hits the fan. Det er ikke alle komplikasjoner jordmor kan forutse før de står med det i fanget heller, og det er vel det de fleste som er kritiske til hjemmefødsel ønsker å påpeke. Jordmor har heller ingen blodbank med kriseblod tilgjengelig, og har som regel ikke flere helsepersonell å spille på og må da også bruke tid på å legge veneflon for å få administrert medisinene, for jeg antar at de med hjemmefødsel ikke har en ferdig veneflon som allerede sitter i. Blir vanskelig å både utføre håndgrep og uthenting når du samtidig skal legge veneflon, mens på sykehuset vil man jo få hjelp av flere ganske umiddelbart som vil dele på oppgavene. Selv om man bor nærme sykehuset står jo ikke ambulansen utenfor døra og venter heller. En blødning som begynner hjemme kan også blø ganske mye MED alle tiltak som settes igang før man i det hele tatt er i nærheten av sykehuset. Å blø mange liter på vei inn til sykehuset sammenliknet med det man blør i den korte heisturen opp til operasjonsstua (som også kan være betydelig) kan være forskjellen på et kort opphold på postoperativ og et langt intensivopphold med de komplikasjonene det ofte medfører. 
En nyfødt med ufri luftvei kan ha fått en alvorlig hjerneskade innen luftambulanselegen som kan intubere er på stedet, mens på sykehuset er anestesilegen der på noen få minutter og mulig allerede i rommet ved katastrofesnitt og tegn på stress hos babyen. 
Disse komplikasjonene skjer heldigvis ikke veldig ofte på sykehus heller, men om flere føder hjemme selv om de er nøye selektert vil det skje ved en hjemmefødsel også før eller siden, og den fødende og barnet har da et mye dårligere utgangspunkt enn om de hadde vært på sykehus. Det er der kjernen i debatten ligger for meg. Folk får gjøre hva de selv vil, men jeg er sterkt motstander av all reklamen for hjemmefødsel både i media og some, og påstander om at det er tryggere enn på sykehus. Det er trygt inntil du får en alvorlig uforutsett komplikasjon. 

For å sammenlikne med et annet medisinsk eksempel: En voksen kan overleve en hjertestans som skjer når fastlegen er på hjemmebesøk pga legen er trent i HLR og igangsetter det med en gang og får raskt ambulanse på stedet, men hva en enkelt helsepersonell får til på egenhånd uten absolutt alt utstyret man trenger er noe begrenset, sammenliknet med det å få hjertestans på en hjerteovervåkning hvor du har et helt team inkl spesialist på luftveier tilstede ila noen få minutter og i mellomtiden god hlr av flere sykepleiere som gjør det ofte og kan bytte slik at de ikke blir slitne og defibrillator tilgjengelig på avdelingen i umiddelbar nærhet + mulighet for å blokke ut den tette åren med en gang (om det var hjerteinfarkt som var problemet). Om jeg skulle fått hjertestans ville jeg definitivt ønsket meg det siste scenarioet. 

Anonymkode: dc724...844

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...