Gå til innhold

Hva er dine tanker om hjemmefødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde ikke tatt sjansen og unødvendig bruk av ressurser.

Anonymkode: be875...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert en flott opplevelse om fødselen går sin naturlige gang uten komplikasjoner. Men det kan man aldri vite. Jeg ville aldri tatt den sjansen. 

Anonymkode: 5f63c...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hjemmefødsel er idiotisk, og jeg dømmer de som gjør det, hardt inni meg. 

En gammel venninne av meg ble svært alternativ, og fødte et barn hjemme. Hadde droppet alt av undersøkelser og ultralyd i tillegg, for ultralyd er jo dritfarlig. Så stilte hun opp i en podcast, der hun sa at det ikke var så nøye for henne om hun eller barnet døde, for det er bare sånn verden er. 

Ikke hatt kontakt med henne siden, for å si det slik.

Anonymkode: d0380...3fd

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt det om fødsel på sykehus var mulig. Spesielt etter at min venninne, som hadde to problemfrie svangerskap og fødsler bak seg, fikk plutselige og uventede komplikasjoner under den tredje fødselen. Det tredje svangeskapet var også uten komplikasjoner og fødselen startet av seg selv. Om hun ikke hadde vært på sykehus og fått akutt keisersnitt, ville hverken hun eller barnet ha overlevd.

Anonymkode: 91b7c...753

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2024 at 12:10 PM, AnonymBruker said:

Å velge hjemmefødsel virker som en romantisering av det å føde. Her er det kvinnens følelser som står i høysetet. Om man synes egne følelser rundt fødselen er viktigere en mor og barns trygghet, så kjør på. 

Anonymkode: 4532d...4c3

 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde aldri risikert livet til barnet mitt bare for å ha en «mindre stressende» fødsel. Barnet mitt ble født med oksygenmangel og vi fikk det ekstremt travelt for å få han ut da navlestrengen kom i klem. Holdt på å bli keisersnitt. Hadde jeg vært hjemme kunne babyen dødd, eller i beste fall blitt handikappet. Så nei takk, jeg benytter meg av det privilegiet vi har i å føde trygt på et sykehus❤️

Anonymkode: 5d82d...5af

Nå er kvinnens følelser ganske essensielt under en fødsel da. Hormonene som driver fødselen påvirkes ekstremt av hvordan kvinnen opplever og føler situasjonen. Så om en mor som har alle faktorene som tilsier at hjemmefødsel er innafor, pluss at hun f.eks har opplevelser fra sykehus som gjør at hun opplever mye stress/angst av å være på sykehus, så kan det nettopp pga mindre stress være positivt å føde i en annen setting enn sykehuset. Adrenalin og stresshormoner jobber imot en fødsel, og en fødsel med mye stress hos mor vil sannsynligvis bli en mye mer krevende fysiologisk fødsel enn om mor FØLER seg trygg. 

Jeg skulle ønske det var tilbud ala ABC (men med smertelindring tilgjengelig) som var standarden for friske fødende ved norske fødeinstutisjoner da jordmordstyrte avdelinger med kontinuitet i oppfølgingen har best resultater for friske, lavrisiko fødende med mindre medisinske inngrep og mindre komplikasjoner enn for tilsvarende gruppe på vanlig medisinsk fødeavdeling. Da vil man også ha akuttberedskapen tilgjengelig om fødselens art endrer seg. Slik forholdene er nå på fødeavdelingene jeg hadde soknet til er det uaktuelt for min del å gå gjennom en fødsel. Men er ikke interessert i en hjemmefødsel heller. Så her er det null barn som er resultatet. 

Anonymkode: 17044...ec3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født både hjemme og på sykehus. Og vil 100% gjort det hjemme om jeg skulle gjort det igjen. På sykehuset endte både jeg og baby opp med en rekke infeksjoner og komplikasjoner som jeg mener vi hadde unngått om jeg hadde født hjemme. 

Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk til hjemmefødsel av de samme grunnene som mange nevner over. Men den jordmoren jeg hadde ved hjemmefødsel trygget meg veldig, og poengterte at hun har ekstremt lav terskel for å sende til sykehus. Det er også veldig mange risikofaktorer på forhånd som gjør at man ikke får lov til å føde hjemme, og mange ting som kan skje underveis i fødselen som gjør at jordmor sender deg videre til sykehus. 

Jeg mener i dag at hjemmefødsel er mye tryggere enn å føde på sykehus. Når man er hjemme har man 1-2 jordmødre som kun har deg å passe på. På et sykehus har jordmødre mye mer å gjøre og flere pasienter å ta seg av. Statistisk er det også færre komplikasjoner og inngrep ved hjemmefødsler. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukompliserte graviditeter, både jeg og ungen hadde dødd alle gangene om jeg hadde født hjemme.

Jeg har forståelse for feks amerikanere som må betale en halv million for å føde på sykehus, men her i Norge er det i min mening ingen grunn til å ta risikoen.

Anonymkode: a73ea...398

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som sier dere/babyen ville dødd om dere hadde født hjemme, hvilke komplikasjoner har dere hatt? Jeg mener at en god jordmor hadde klart å fange det opp og sendt dere til sykehus før det hadde blitt livstruende. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke turt det. Hadde selv komplikasjoner under fødsel. Svangerskapet var ganske problemfritt bortsett fra placenta previa (som flyttet seg) og småblødninger på slutten. Blir det et barn til, så vil jeg også føde på sykehus. I tilfelle det skulle skje noe. Dessuten koster det vel ganske mye å ha hjemmefødsel? Hvis man skal leie inn en jordmor. Jeg orker heller ikke tenke på all rengjøringen som må gjøres etterpå! Føder man i senga vil jo hele greia bli ødelagt. Noe sånn oppblåsbart badekar har vi ikke plass til i stua, og det lille badekaret på badet er ikke så behagelig. Det er nok for de som har god råd og plass. For min del er det ikke verdt pengene og stresset.

Men mange har jo helt fine fødsler. Og er man sikker på at dette kommer til å gå bra, og har tenkt nøye over valget sitt, så kjør på. 

Anonymkode: 4470b...42f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle dere som sier dere/babyen ville dødd om dere hadde født hjemme, hvilke komplikasjoner har dere hatt? Jeg mener at en god jordmor hadde klart å fange det opp og sendt dere til sykehus før det hadde blitt livstruende. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Min baby var livløs da hun kom ut. Apgar 2. Fostervann i lungene og lav puls. Morkaka satt fast. 

Anonymkode: 4470b...42f

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde ikke tatt sjansen og unødvendig bruk av ressurser.

Anonymkode: be875...ec3

Unødvendig bruk av ressurser? Må si meg nysgjerrig på det regnestykket. Kan du utdype hva du mener med det?

Anonymkode: 7dbe1...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle dere som sier dere/babyen ville dødd om dere hadde født hjemme, hvilke komplikasjoner har dere hatt? Jeg mener at en god jordmor hadde klart å fange det opp og sendt dere til sykehus før det hadde blitt livstruende. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Morkakeløsning. Ingen tydelig blødning underveis i fødsel, men forsterlyden ble uregelmessig og når man da undersøkte med ultralyd så de det. Tror ikke dette kunne ha blitt oppdaget hjemme i et plaskebasseng (jada, satt på spissen). 

Anonymkode: f92e0...68e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkerhet, men jeg skjønner heller ikke at folk vil grise til hjemme.. det blir et nei fra meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde dødd under tre av tre fødsler, og barnet hadde dødd i to av tilfellene.

Så fryktelig glad jeg slapp å føde hjemme! 

 

Barnefødsler er noe av det farligste vi gjør i løpet av livet. Det som er en stor årsak til dødsfall på friske kvinner i verden.  Kvinner som ville ofret alt for å føde på sykehus. 

Mens vi drømmer om det naturlige... 

Som Hans Rosling sa, folk i gamle dager levde ikke i pakt med naturen, de døde i pakt med naturen. 

Anonymkode: 99308...8df

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistisk, patetisk, latterlig.. listen er lang.

 

Finnes ikke et eneste godt argument for hjemmefødsel. 

 

Anonymkode: 899f4...7c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her endte det med katastrofesnitt, hadde jeg valgt hjemmefødsel hadde ikke min sønn vært i live i dag.

Anonymkode: c2384...279

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

...

Jeg mener i dag at hjemmefødsel er mye tryggere enn å føde på sykehus. Når man er hjemme har man 1-2 jordmødre som kun har deg å passe på. På et sykehus har jordmødre mye mer å gjøre og flere pasienter å ta seg av. Statistisk er det også færre komplikasjoner og inngrep ved hjemmefødsler. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Det er vel fordi man er ekstremt selektiv på hvem som får ha hjemmefødsel. Hvis det er det minste som kan gi komplikasjoner, må man på sykehus. Om man kun så på den samme gruppen bare på sykehus i stedet, vil det også være svært få komplikasjoner og inngrep.

Anonymkode: 91b7c...753

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte hjemme 4 ganger. Absolutt mine beste fødsler. 😊

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle dere som sier dere/babyen ville dødd om dere hadde født hjemme, hvilke komplikasjoner har dere hatt? Jeg mener at en god jordmor hadde klart å fange det opp og sendt dere til sykehus før det hadde blitt livstruende. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Ikke meg men hun jeg delte rom med på barsel. Morkaken kom ikke fullstendig ut. Da blør man ihjel på kortere tid enn man klarer å komme seg til sykehus. Og det kan ikke forutsees.

Anonymkode: 7c019...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle dere som sier dere/babyen ville dødd om dere hadde født hjemme, hvilke komplikasjoner har dere hatt? Jeg mener at en god jordmor hadde klart å fange det opp og sendt dere til sykehus før det hadde blitt livstruende. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Mitt barn hadde asfyksi og apgar 2 når den kom ut. Masse seig mekonium i lungene, komplisert intubering pga det. Navlen kom også i klem under fødsel så hen var uten oksygen en stund..

Anonymkode: 693bb...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...