AnonymBruker Skrevet 25. mai #21 Del Skrevet 25. mai 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg syns ikke man skal skylde alt på TS her sånn umiddelbart. At en valp på 4 måneder knurrer og viser aggressiv atferd høres merkelig ut. Den «skal» jo i utgangspunktet fremdeles være innenfor en alder der de skal være relativt uredd og dermed åpen for nye erfaringer. Og den mosjoneres vel strengt tatt ikke ved å tas utenfor husets fire vegger…? Dette er jo kjempeviktig i denne perioden. Du sier dere hentet den for en uke siden. Hvorfor er den hentet så sent? De fleste valper hentes ved 8-10 ukers alder. Spør fordi at de ukene dere har gått glipp av er kjempeviktige. Her ville jeg spurt oppdretter hva valpen ble introdusert til, og hvordan den oppførte seg. Hvor mye sover den? Valper har behov for ekstremt mye søvn, opp mot 18-20 timer. Dette må ofte tilrettelegges for dersom ikke valpen sover på eget initiativ. Dette vet du sikkert siden dere allerede har hatt en hund. Jeg syns egentlig ikke der er spesielt bekymringsverdig at dere tar med dere en valp dere har hatt en uke på kurs heller. Jeg tror min var to uker når jeg tok han med på valpekurs. Det gikk helt fint. Men han var en trygg og selvsikker valp. Hvor i landet bor dere? Jeg ville vurdert å enten oppsøke eller ta en telefon til Siri Linnerud i Siddis hundeskole, for en atferdskonsultajon. Eventuelt en annen sertifisert atferdskonsulent. Å forklare atferden til noen som har veldig mye erfaring og ikke minst trener belønningsbasert tror jeg er verdt prisen for en konsultasjon. Dere er fremdeles i en viktig periode som former mye av hundens fremtidige liv, og det er det verdt å bruke litt lenger på å få til på en god måte. For alt du vet, så har du en helt vanlig valp som bare trenger litt hjelp til å finne ut av ting. Anonymkode: 0da0b...ee9 For å presisere: jeg hadde hatt valpen i to uker da jeg tok han med på kurs. Han var ikke to uker. 👍 Anonymkode: 0da0b...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #22 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 23.22): Valpen er 4 måneder og et rolig og flink med barna. Men med en gang vi går ut et det full rulle, bjeffer, knurrer og er aggressiv mot alt av folk og dyr. Har vært på en kurskveld, og valpen var hysterisk! Og godbiter, ro og ros hadde liten effekt. Og kursleder mente det kom til å bli MYE jobb å få valpen rolig å trygg. Og jeg forsøker alle de tipsene fra kurset og erfaring fra tidligere hundehold. Men ser svart på det. Å få fokuset er umulig. Oppdretter sa de hadde hatt valpen litt i bånd og det hadde fått greit. Men det tviler jeg på altså. Mannen som har erfaring med valp sier det ikke er vanlig med så aggressiv adferd, men mer nysgjerrighet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg var klar for å gjøre en jobb med valpen. Men her er det ikke vare snakk om å lære valpen, men må også håndtere problematisk adferd. Har egentlig litt lyst å levere valpen tilbake, selv om det ikke er ideelt, men føler litt på katta i sekken. Men er jo ikke angrerett på dyr, så går da ihvertfall ikke pengene tilbake. Vi har hatt valpen i snart en uke, og jeg syns dette er vanskelig. Det er trist for valpen, og barna, men jeg kjenner dette blir mye. Tips? Anonymkode: be0ad...54d Enda en bekreftelse på at det er mange mennesker der ute som aldri burde ha skaffet seg et kjæledyr. Anonymkode: d23c4...144 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #23 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å presisere: jeg hadde hatt valpen i to uker da jeg tok han med på kurs. Han var ikke to uker. 👍 Anonymkode: 0da0b...ee9 1 uke to uker det er samme greia Anonymkode: d23c4...144 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #24 Del Skrevet 25. mai Er det hund av liten eller stor rase? Hvilken type hunderase er det, brukshund, selskap hund etc? Hva hunden er avlet til er ganske vesentlig. Vi har ei tispe av en hunderase som opprinnelig var gjeterhund/ vokter. Hun kom til oss ved fire mnd, oppdretter hadde ikke tatt henne med noe annet sted enn på gården. Hun var kjemperedd når vi gikk ut, redd andre dyr og mennesker. Hun ville egentlig ikke gå ut engang så redd hun var. Men vi jobbet litt etter litt med det. Vi lot henne gå ut på dotur i hagen og så inn igjen, slik drev vi på i en uke mens vi gikk litt lenger hver gang. Vi var veldig obs på det å ikke la alle komme å hilse på, vi gikk turer der hvor det gikk få mennesker. Og vi avtalte med en nabo om å la hundene sosialiseres istedet for å treffe mange forskjellige. Hunden vår er nå fire, går fint på tur og med andre hunder. Nå mister hun hodet bare ved raketter/droner osv. Anonymkode: 18761...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #25 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 11.38): Det er båndtvang, uavhengig av størrelse og alder på hund. Anonymkode: c5346...eb8 Derfor jeg skrev LANGLINE. Tar det som en selvfølge at ts klarer å lese. Samme råd gjelder utenom båndtvang og da kan hunden være løs. Derfor jeg skrev begge deler. Anonymkode: 34e11...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå