Gå til innhold

Bilselgere/ firma er de generelt sleipe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har kjøpt min tredje bil, de to forrige ble kjøpt av store forhandlere, aldri noe problem, var det noe så bare ring, og de ordnet opp, den andre bilen kjøpte jeg usett og har tydeligvis vært heldig, alt var kjempefint. Så kom jeg til tredje bilen, prøvekjørte og den virket helt super. Bilselgeren fra et lite privat firma måtte prate i timesvis om hvor mye idioter som var bilselgere nå, og det var viktig å være ærlig og oppriktig, stusset mye på at han aldri tok meg til bilen, den var ikke tilstede akkurat da, og sto ute og det var mørkt, spurte om det var noen skader på fasaden, men det nektet han på. Det var forresten bare å komme innom hvis det var noe.

Når jeg da hadde godtatt kontrakt og skulle sette meg inn i bilen, var den ikke vasket, hva faen? Er ikke det vanlig da? Så kom jeg hjem og ser at det er hull i interiøret på ene døra, og bulk ikanten på en annen dør utvendig. Så tok jeg kontakt og forklarte, og møtte en fly forbanna selger som mente det var min egen feil, at jeg ikke hadde sett over. Kunne bare drite i få det reparert av han, og det tok dagevis før han tok telefonen, holdt på i 2mnd å få han til å forstå, til slutt ba jeg han selge bilen og finne en annen. Han ga blanke faen, så jeg fant ut at jeg selger den heller via en annen forhandler, forklarte han hva som hadde skjedd, og han syns jeg hadde vært svært uheldig og trist det skulle ende sånn. 

Er dette real life i bilbransjen idag? Er rimelig utmattet etter mye krangling, og påstander om hvilken jævla batch jeg var.. får ekkel smak bare ved tanken på å ha den bilen lenger...føler meg rundlurt og får liksom slengt I trynet at jeg ikke var oppmerksom nok. Har virkelig fått meg en lærepenge..skal jeg forsone meg med det? Eller bli kvitt bilen og dermed problemet?

Anonymkode: 03eb6...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Små bilfirmaer - alle sleipe. Store "seriøse" - først og fremst ledelsen, men selgerne gjør som de får beskjed.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bilselgere er alltid sleipe, ja. Gjelder også, og kanskje særlig, de store kjedene som Møller, BOS og slikt. Det er et yrke der man tjener penger på en informasjonsulikhet. Det ligger nærmest i yrkesbeskrivelsen å være sleip her.

Anonymkode: 4496b...10c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

KJøper du bil usett????? Da må du nesten skylde deg selv.

Anonymkode: b9026...6ba

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja.

Anonymkode: 96d0c...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

KJøper du bil usett????? Da må du nesten skylde deg selv.

Anonymkode: b9026...6ba

Har kjøpt både bil og MC usett fra andre deler av landet, men ville jo ideelt sett kikket på dem før jeg bestemte meg, uansett hvor mørkt eller mye det regnet!! 

Anonymkode: 8a367...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 16.41):

Bilselgere er alltid sleipe, ja. Gjelder også, og kanskje særlig, de store kjedene som Møller, BOS og slikt. Det er et yrke der man tjener penger på en informasjonsulikhet. Det ligger nærmest i yrkesbeskrivelsen å være sleip her.

Anonymkode: 4496b...10c

Tror dette er en god beskrivelse. Selgere generelt, enten de selger biler eller om de selger hvitevarer på Elkjøp, eller er overbetalte eiendomsmeglere som selger boliger, må jo være "sleipe" for å maksimere profitten til sin arbeids- eller oppdragsgiver. Det er nok de færreste som er skurker i den forstand at de forsettlig og bevisst svindler folk. Men selvfølgelig tilpasser man den informasjonen man gir eller ikke gir for å gjøre produktet mest mulig tiltalende. Det gjør vi jo strengt tatt alle hvis vi for eksempel skal selge noe på Finn som privatperson. Man tenker gjennom hvordan man ordlegger seg i annonsen. Hvordan man kan framstille produktet sitt mest mulig positivt uten å gi direkte feilinformasjon man kan bli tatt på i ettertid?

Så det gjelder å være klar over at man alltid møter en "sleip" selger, og gjøre sine egne vurderinger og undersøkelser. Blant annet vil det alltid være risikosport å kjøpe bruktbil usett. 

Anonymkode: b9d34...82e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, også de større er sleipe som faan. Du bør være bilkyndig og ha røntgensyn for ikke å tape på bilkjøp. 

Anonymkode: 9ed43...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...