AnonymBruker Skrevet 26. mai #21 Del Skrevet 26. mai Som hesteeier har jeg forrytter fordi jeg vil ha «fri». Det er fullstendig uaktuelt å bruke dager i stallen på å undervise en nybegynner på min hest. Da kunne jeg like gjerne brukt tiden på hesteryggen selv. TS, det tar flere år før du er flink nok til å kunne ri uten bitt etc, med mindre du ønsker å ri på tur med islandshest, da. Hvis det er den typen ridning (tur med islandshest) du ønsker deg, dra på helgetur eller ukesleir på f.eks hestehagen. Der vil du lære masse på dine premisser. 😊 Anonymkode: cc860...924 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #22 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Som hesteeier har jeg forrytter fordi jeg vil ha «fri». Det er fullstendig uaktuelt å bruke dager i stallen på å undervise en nybegynner på min hest. Da kunne jeg like gjerne brukt tiden på hesteryggen selv. TS, det tar flere år før du er flink nok til å kunne ri uten bitt etc, med mindre du ønsker å ri på tur med islandshest, da. Nei, det gjør det ikke. Spesielt nybegynnere bør faktisk ikke ri med bitt. Nybegynnere må bygge opp balansen å lære seg og ikke være avhengig av tøylene som støtte. Under den læreprosessen kan det bli mye røkking og nykk i tøylene, dermed er et bitt mer ubehagelig for hesten. Anonymkode: fc9c9...2e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #23 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det gjør det ikke. Spesielt nybegynnere bør faktisk ikke ri med bitt. Nybegynnere må bygge opp balansen å lære seg og ikke være avhengig av tøylene som støtte. Under den læreprosessen kan det bli mye røkking og nykk i tøylene, dermed er et bitt mer ubehagelig for hesten. Anonymkode: fc9c9...2e5 Da må de jo leies eller longeres. Det er ikke å «ri uten bitt» slik TS ønsker å gjøre. Anonymkode: cc860...924 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 27. mai #24 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 2.50): Som hesteeier har jeg forrytter fordi jeg vil ha «fri». Det er fullstendig uaktuelt å bruke dager i stallen på å undervise en nybegynner på min hest. Da kunne jeg like gjerne brukt tiden på hesteryggen selv. Anonymkode: cc860...924 Jeg vil også ha hestepasser eller fôrrytter for å selv ha litt fri i blant, men om det innebærer å være sammen i stallen et halvt års tid med noen som ønsker å lære, så synes jeg det er helt topp! Da vil jeg jo være ganske trygg på hvordan personen er sammen med hesten, og at de gjør ting på "min" måte. For meg er det fullstendig uaktuelt å bare slippe noen andre til og la dem ha min hest på egen hånd, om jeg ikke helt vet hvordan de trener hest og hva slags holdninger de har til trening og hestehold, uavhengig av hvor mye erfaring de har. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #25 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da må de jo leies eller longeres. Det er ikke å «ri uten bitt» slik TS ønsker å gjøre. Anonymkode: cc860...924 Man rir ganske likt uten bitt, bare at man er mer avhengig av sete og sjenkler, jeg har ridd bittløst i 10 år nå. Hesten tilpasset seg og lærte veldig fort. Det er ikke sånn at det tar årevis før man kan ri uten bitt, det er ikke en spesiell teknikk som krever årevis av erfaring. Å ri helt uten hodelag derimot er jeg enig i, det tar nok lang tid å perfeksjonere og trene opp hesten godt nok til å gjøre ting på kommando. Anonymkode: fc9c9...2e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 27. mai #26 Del Skrevet 27. mai Synes han her beskriver forskjellen mellom lysten til å være med hos hest og hund veldig godt. https://www.equinebehaviorist.ca/post/do-horses-like-being-ridden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå