Gå til innhold

Egenandel, frikort - Time hos fastlege teller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig kan man ringe legekontoret for dette! Spesielt når det har gått mange uker siden timene var og de enda ikke er blitt registrert!

Anonymkode: a8053...817

Da kan man heller sende en melding til sekretærene på kontoret, via helsenorge "kontakt legekontoret". Unødvendig å ringe for slike ting. Det kan ta lenger tid enn 3 uker før en konsultasjon registreres hos HELFO, jeg har opplevd at det har tatt 5-6 uker, om jeg allerede da har oppnådd frikort, så får jeg det tilbakebetalt. 

Anonymkode: a31cd...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå i år og i din situasjon hjelper det ikke å sende kvitteringer til HELFO, du har ikke sagt nei takk til automatisk frikort. Dermed har du akseptert at du får frikortet når alle egenandelene er sendt inn og er registrert. 
Når du heller ikke tar vare på, eller betaler slik at du får kvitteringer, så er du både naiv og setter deg selv i en vanskelig situasjon. Hva gjør du dersom du får inkasso på en legetime du hevder å ha betalt via en link, uten kvittering? 
 

At noe skal gå automatisk betyr ikke at alt fungerer 100% til enhver tid selv om det gjør det i 99%av sakene. 
 

Hva som er godkjente egenandeler finner du på Helse-Norge.no. Du kan ikke bestemme når din lege, eller andre sender inn oppgjøret sitt til HELFO. Egenandeler er en del av legenes lønnsoppgjør. Noen sender inn flere ganger i uken andre foretrekker å vente og sender inn langt sjeldnere. Og glipper det, så kan en dag utebli, og egenandelene for denne dagen blir ikke registrert før noen oppdager at her er en feil. 
 

Du må oppdatere deg; frikort2 eksisterer ikke lengre, det opphørte for flere år siden. Vi har ett frikort for alt relatert til egenandeler  knyttet til helse. 
 

Hvor ofte fysioterapeuter og apotek, leger og sykehus sender inn  oppgjør er helt avhengig av den ansatte med ansvar for dette på området og virksomhetens bestemmelser. Ikke noe du kan svare generelt på.  Det hjelper heller ikke å purre når man har godtatt å få frikort automatisk. 
 

Avhengig av hvilket system ts sitt legekontor bruker så skal ts kunne logge seg inn med bank id og finne info hun etterspør. Noen har pasientskade, andre har Convene….

Anonymkode: ed9ce...0ae

Hei, legekontoret hadde fin betalingsautomat frem til i år. De har gjort endring, gått over til et helautomatisk system. Ikke noe jeg får gjøre med det. Hva skal jeg gjøre når jeg får en link, nekte å betale 🤪 Idioti å kalle meg naiv som betaler for legetimen slik det er lagt opp til. Hva med inkasso, jeg aner ikke jeg. Men siden jeg faktisk betaler så får jeg nå ikke det problemet da.

Grunnen for å ringe er jo å få oppklart hva som skjer. De kan jo kanskje fortelle meg at akkurat min fastlege han sender inn slikt en gang i halvåret, mens den andre legen jeg har sett på samme kontor gjør det en gang i uken, som er grunnen for at en legetime er der men ingen hos fastlegen min. 

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da kan man heller sende en melding til sekretærene på kontoret, via helsenorge "kontakt legekontoret". Unødvendig å ringe for slike ting. Det kan ta lenger tid enn 3 uker før en konsultasjon registreres hos HELFO, jeg har opplevd at det har tatt 5-6 uker, om jeg allerede da har oppnådd frikort, så får jeg det tilbakebetalt. 

Anonymkode: a31cd...394

Hadde jeg kunnet sende en melding til de hadde jeg gjort det. Eneste jeg kan sende melding til er fastlegen min, og det koster penger å få svar på henvendelser. Ergo da ringer man.

Og det er HELfO selv som sier at det kan ta opptil 3 uker før registreringer dukker opp. Slik de skriver det forstår jeg det jo som at om legen har godkjent avtale så vil det dukke opp på listen innen 3 uker. Og når det da ikke står der, selvsagt har jeg jo da spørsmål om hvorfor.

 

IMG_9539.jpeg

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Grunnen for at jeg spurte er jo at det nettopp på HELFO står at ikke alt teller. At det må være en avtale eller noe for at ting skal telle.

Og selvsagt kommer jeg til å ringe. Det står også på HELFO at alle registreringer skal dukke opp innen 3 uker. Det betyr jo at noen ikke har gjort den jobben de skal. Noen sa her tidligere at legen skal sende inn hver 14 dag, og det er jo tydelig ikke blitt gjort. 

Anonymkode: 51bca...abe

Du kontakter HELFO og ikke legekontoret. Og tenk om det var deg som akutt trengte å få kontakt med legen, men måtte vente i kø fordi en annen pasient oppholdt helsesekretærene med et spørsmål om frikort.

Anonymkode: 5336b...532

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig kan man ringe legekontoret for dette! Spesielt når det har gått mange uker siden timene var og de enda ikke er blitt registrert!

Anonymkode: a8053...817

Nei det gjør man selvfølgelig ikke. Om det er noen som skal ringes så er det helfo.

Anonymkode: 5336b...532

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kontakter HELFO og ikke legekontoret. Og tenk om det var deg som akutt trengte å få kontakt med legen, men måtte vente i kø fordi en annen pasient oppholdt helsesekretærene med et spørsmål om frikort.

Anonymkode: 5336b...532

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det gjør man selvfølgelig ikke. Om det er noen som skal ringes så er det helfo.

Anonymkode: 5336b...532

HELFO kan jo ikke svare meg på hva fastlegen min har gjort, eller pleier å gjøre 🤨 Gir jo ingen mening å kontakte dem.

De kan jo ikke fortelle meg noe mer enn den lista, at det ikke er registrert noe…

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde jeg kunnet sende en melding til de hadde jeg gjort det. Eneste jeg kan sende melding til er fastlegen min, og det koster penger å få svar på henvendelser. Ergo da ringer man.

Og det er HELfO selv som sier at det kan ta opptil 3 uker før registreringer dukker opp. Slik de skriver det forstår jeg det jo som at om legen har godkjent avtale så vil det dukke opp på listen innen 3 uker. Og når det da ikke står der, selvsagt har jeg jo da spørsmål om hvorfor.

 

IMG_9539.jpeg

Anonymkode: 51bca...abe

Govi helsenorge så kan man enten kontakte legen eller helsesekretærene.

Anonymkode: 5336b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Govi helsenorge så kan man enten kontakte legen eller helsesekretærene.

Anonymkode: 5336b...532

*Jo på

Anonymkode: 5336b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Govi helsenorge så kan man enten kontakte legen eller helsesekretærene.

Anonymkode: 5336b...532

Jeg får kun opp fastlegen min som alternativ til å sende melding til 🤷🏼‍♀️ Ingen søk funksjon eller noe annet jeg kan velge, kun sende til min fastlege.

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Govi helsenorge så kan man enten kontakte legen eller helsesekretærene.

Anonymkode: 5336b...532

At du og din fastlege har den løsningen via Helse-Norge.no / app betyr ikke at alle andre har samme løsningen. 
Kontakt legekontoret er en løsning som kan skrues av/på av legekontorene etter eget ønske. Noen har denne løsningen bare i åpningstiden, andre har den 24/7 og andre slår den av permanent. 
Noen leger har e-konsultasjon via Helse-Norge andre har det ikke, og noen skrur funksjonen av og å ettersom…

Men ts skal ikke betale for å få svar på hvorfor egenandelen hennes ikke er registrert av legen mer enn 3 uker etter legebesøket. Det faller utenfor det leger kan ta seg betalt for. Men spør ts legen i samme melding etter noe helserelatert, så kan legen sende faktura/kreve betalt. 
 

Der skal ikke være betalingsløsninger som ikke gir kvittering. Å betale via link har jeg aldri gjort. 
 

At man har betalt, forhindrer aldri noen fra å gjøre feil, og sende ting til inkasso, derfor er kvitteringer viktig å ta vare på. Der har vært rikelig med eksempler på dette i media oppigjennom årene. 

Anonymkode: ed9ce...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Da kan man heller sende en melding til sekretærene på kontoret, via helsenorge "kontakt legekontoret". Unødvendig å ringe for slike ting. Det kan ta lenger tid enn 3 uker før en konsultasjon registreres hos HELFO, jeg har opplevd at det har tatt 5-6 uker, om jeg allerede da har oppnådd frikort, så får jeg det tilbakebetalt. 

Anonymkode: a31cd...394

Eeh, det koster jo faktisk penger, så jo, man kan fint ringe til legekontoret med sånne ting som dette!

Anonymkode: a8053...817

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eeh, det koster jo faktisk penger, så jo, man kan fint ringe til legekontoret med sånne ting som dette!

Anonymkode: a8053...817

Tull og tøys, det koster ikke penger å bruke "kontakt legekontoret" dette er en funksjon som sekretærene bruker, det er "start e-konsultasjon" som koster penger, dette er to forskjellige tjenester. 

Anonymkode: a31cd...394

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tull og tøys, det koster ikke penger å bruke "kontakt legekontoret" dette er en funksjon som sekretærene bruker, det er "start e-konsultasjon" som koster penger, dette er to forskjellige tjenester. 

Anonymkode: a31cd...394

Om det sendes meldinger som kun legen kan ta seg av, svarer de på den.

Mange tenker at de ikke gidder å betale for svar fra legen, tar jo "bare" 2 sek. Men er ikke så lettvindt.

Anonymkode: f408f...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg skal ta en telefon til legekontoret over helge og høre med dem hva som skjer. Men akkurat nå er det helg, og derfor tenker jeg å høre litt om noen vet helt hva regler og slikt som gjelder.

Jeg har generelt gått lite til legen. Veldig lite, men har begynt å ta tak i helsa nå når jeg har passert 30. Og i forbindelse med det har det blitt en del turer til ulike instanser.

Jeg var inne for å sjekke litt hvordan jeg ligger an, og jeg ser jo at alle timene jeg har hatt hos fastlegen min ikke står oppført 😳

Altså skal de ikke det? Ved en av turene til legekontoret, måtte jeg til en annen lege enn fastlegen min, og den timen er registrert. Jeg ser jo at det står at det kan ta opp til 3 uker før ting registreres men noen av timene er det lengre enn det siden.

Derfor lurer jeg litt på; skal ikke timer hos fastlegen telle? Er det noen typer kontroller eller noe som ikke teller på frikortopptjening?

Jeg fant en oversikt et sted over priser og hva som skal telle, og jeg har betalt «vanlig egenandel», men ja det er ikke registrert. Og jeg bare forstår ikke helt hvorfor og hva som skjer.

Er det noen med litt mer erfaring rundt dette med legebesøk og frikort som kan dele litt erfaring rundt hva som evt. ikke teller inn mot frikort?

Anonymkode: 51bca...abe

Hva slags betalingsmåte bruker legekontoret ditt? Bruker de convene, kan du logge deg inn der. Ta printscreen av kvitteringene på se konsultasjonene som ikke er registrert og sende det inn til Helfo. Dette kan du gjøre gjennom helsenorge.

Anonymkode: f408f...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At du og din fastlege har den løsningen via Helse-Norge.no / app betyr ikke at alle andre har samme løsningen. 
Kontakt legekontoret er en løsning som kan skrues av/på av legekontorene etter eget ønske. Noen har denne løsningen bare i åpningstiden, andre har den 24/7 og andre slår den av permanent. 
Noen leger har e-konsultasjon via Helse-Norge andre har det ikke, og noen skrur funksjonen av og å ettersom…

Men ts skal ikke betale for å få svar på hvorfor egenandelen hennes ikke er registrert av legen mer enn 3 uker etter legebesøket. Det faller utenfor det leger kan ta seg betalt for. Men spør ts legen i samme melding etter noe helserelatert, så kan legen sende faktura/kreve betalt. 
 

Der skal ikke være betalingsløsninger som ikke gir kvittering. Å betale via link har jeg aldri gjort. 
 

At man har betalt, forhindrer aldri noen fra å gjøre feil, og sende ting til inkasso, derfor er kvitteringer viktig å ta vare på. Der har vært rikelig med eksempler på dette i media oppigjennom årene. 

Anonymkode: ed9ce...0ae


 

Jo via helsenorge skal alle ha muligheten til å kontakte helsesekretærene. Det sier seg selv at det er mange ting som helsesekretær kan svare på som man ikke trenger en legekonsultasjon for.

Anonymkode: 5336b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eeh, det koster jo faktisk penger, så jo, man kan fint ringe til legekontoret med sånne ting som dette!

Anonymkode: a8053...817

ja hvorfor bryr seg om at pasienter som prøver å nå legekontoret på grunn av sykdom må vente fordi noen tiden tar tiden med unødvendig ting.

Anonymkode: 5336b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags betalingsmåte bruker legekontoret ditt? Bruker de convene, kan du logge deg inn der. Ta printscreen av kvitteringene på se konsultasjonene som ikke er registrert og sende det inn til Helfo. Dette kan du gjøre gjennom helsenorge.

Anonymkode: f408f...ed8

PayEx får jeg melding fra med link til betaling. Vet ikke hva det er og om man kan logge seg inn noe sted.

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):


 

Jo via helsenorge skal alle ha muligheten til å kontakte helsesekretærene. Det sier seg selv at det er mange ting som helsesekretær kan svare på som man ikke trenger en legekonsultasjon for.

Anonymkode: 5336b...532

Du kan skrive så mye du vil at jeg skal kunne kontakte helsesekretærene der inne, men da er jeg blind. For jeg har 1 valg når jeg trykker skriv ny melding, og det er fastlegen min. Ingen andre valg finnes 🤪Og han har faktisk bedre ting å gjøre enn å svare på spørsmål rundt dette. Telefon til kontoret kan jeg gjøre, men stiller ikke slike spørsmål til fastlegen, han får evt. medisinske spørsmål.

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om det sendes meldinger som kun legen kan ta seg av, svarer de på den.

Mange tenker at de ikke gidder å betale for svar fra legen, tar jo "bare" 2 sek. Men er ikke så lettvindt.

Anonymkode: f408f...ed8

Jeg skriver klart og tydelig forskjellen på hvilken tjeneste som koster penger, og hvilken tjeneste som ikke kan takstes av sekretærene. Kontakt legekontoret kan besvares av sekretærene, og kan ikke belastes. Denne tjenesten er hos mitt legekontor, aktiv i hverdagene når legekontoret holder åpent, i helgene er det kun "start e-konsultasjon" som er tilgjengelig, dette er fordi e-konsultasjonene har lenger svarfrist enn meldingstjenesten som går til sekretærene. 

Anonymkode: a31cd...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

 

ja hvorfor bryr seg om at pasienter som prøver å nå legekontoret på grunn av sykdom må vente fordi noen tiden tar tiden med unødvendig ting.

Anonymkode: 5336b...532

Fordi det alltid finnes noen som ringer unødvendig pga sykdom, da kan man fint ringe for å be legen om å sende inn til helfo slik at ting blir riktig!

Anonymkode: a8053...817

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...