Gå til innhold

Får man sms MED EN GANG om at man har fått en melding på Helsenorge når fastlegen sender svar på meldingen man har sendt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får man sms MED EN GANG om at man har fått en melding på Helsenorge når fastlegen sender svar på meldingen man har sendt? 

Jeg har sendt inn en e-konsultasjon som det haster å få svar på (men det haster ikke i den form at det er innafor å ringe legevakt).

Anonymkode: cde36...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er ikke mange sekunders delay der.

Be om hastetime i stedet for e-konsultasjon hvis det haster.

Anonymkode: c7ae2...5ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er ikke mange sekunders delay der.

Be om hastetime i stedet for e-konsultasjon hvis det haster.

Jeg var usikker på om det ble sett på som greit å be om hastetime siden det er psykisk??? Også tenkte jeg at jeg kanskje kom til å svar i kveld om jeg sendte e-konsultasjon siden jeg har fått med meg at mange fastleger svarer på disse etter kontortid og ofte på kveldstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid 

Anonymkode: 84ce8...c91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke alltid 

Anonymkode: 84ce8...c91

Hva er det som gjør at man ikke alltid får sms med en gang da? Vet du det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg var usikker på om det ble sett på som greit å be om hastetime siden det er psykisk??? Også tenkte jeg at jeg kanskje kom til å svar i kveld om jeg sendte e-konsultasjon siden jeg har fått med meg at mange fastleger svarer på disse etter kontortid og ofte på kveldstid.

Det er helt greit å få hastetime til psykiske plager også, så lenge det haster selvsagt. 

Jeg har fått beskjed om at jeg også kan ringe "nødnummeret" til fastlegekontoret også i enkelte tilfeller som gjelder psykiske plager. (Noe som egentlig er mer naturlig enn å ringe dit hvis det er noe fysisk som haster. Jeg ringte det en gang, men da fikk jeg bare beskjed om å ringe 113 i stedet, selv om de sier at legekontorets nødnummer er det samme som å ringe 113)

Anonymkode: 86555...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her så kan legen bruke opp til 3 dager på å svare. Noen ganger får jeg mld om svar andre ganger ikke

Anonymkode: 6e2d5...cc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får melding på mail, men regner med svaret kommer nokså kjapt etter det er sendt. Er det viktig er det nok best å ringe.. eller få hastetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege svarer kun innenfor kontortiden. Han har ikke jobbpc'n  med hjem.

Anonymkode: 03b04...ab1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er helt greit å få hastetime til psykiske plager også, så lenge det haster selvsagt. 

Jeg har fått beskjed om at jeg også kan ringe "nødnummeret" til fastlegekontoret også i enkelte tilfeller som gjelder psykiske plager. (Noe som egentlig er mer naturlig enn å ringe dit hvis det er noe fysisk som haster. Jeg ringte det en gang, men da fikk jeg bare beskjed om å ringe 113 i stedet, selv om de sier at legekontorets nødnummer er det samme som å ringe 113)

Det er akkurat det jeg synes er så vanskelig: å vurdere selv om det haster nok?

Så vidt jeg vet så har ikke mitt legekontor noe eget nødnummer, alle må ringe det vanlige nummeret uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kan være 5-10 min forsinkelse. 

har du avtalt med fastlegen at du sender akutte psykiske ting på e-konsultasjon? Min lege vil kun ha ting som ikke haster der. For psykiske ting som jeg opplever haster har jeg avtale om at jeg ringer kontoret og ber om telefontime og han ringer meg opp i løpet av dagen.

Anonymkode: 6a7b1...ef8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så vidt jeg vet så har ikke mitt legekontor noe eget nødnummer, alle må ringe det vanlige nummeret uansett.

Mitt legekontor har bare vanlig telefontid 1-2 timer per dag, kanskje derfor de har et eget nødnummer som kan brukes utenom de åpningstidene. 

Du må bare kjenne på hva du føler, og hvis du føler at det haster så ringer du. Hvis de vurderer at det ikke haster så sier de ifra om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er at det kan være 5-10 min forsinkelse. 

har du avtalt med fastlegen at du sender akutte psykiske ting på e-konsultasjon? Min lege vil kun ha ting som ikke haster der. For psykiske ting som jeg opplever haster har jeg avtale om at jeg ringer kontoret og ber om telefontime og han ringer meg opp i løpet av dagen.

Nei, jeg har ikke snakket med fastlegen om det i det hele tatt så jeg aner egentlig ikke om han synes det er greit at jeg sendte det som jeg sendte på e-konsultasjon eller om han egentlig ville jeg skulle ringe. Men jeg har sett andre skrive om han anmeldelser at han svarer raskt da så er jeg heldig får jeg kanskje svar i kveld eller morgen tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legekontor har ikke nødnummer. Du må ringe dem i kontortid. Skal du ha hastetime, må du ringe minuttet de åpner. Man kan få hastetime for psykiske vansker som haster også selvsagt, men ved selvmordsfare for eksempel er legevakta rett sted.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Legekontor har ikke nødnummer. Du må ringe dem i kontortid. Skal du ha hastetime, må du ringe minuttet de åpner. Man kan få hastetime for psykiske vansker som haster også selvsagt, men ved selvmordsfare for eksempel er legevakta rett sted.

Det er ikke selvmordsfare men andre ting som gjelder psyken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg har ikke snakket med fastlegen om det i det hele tatt så jeg aner egentlig ikke om han synes det er greit at jeg sendte det som jeg sendte på e-konsultasjon eller om han egentlig ville jeg skulle ringe. Men jeg har sett andre skrive om han anmeldelser at han svarer raskt da så er jeg heldig får jeg kanskje svar i kveld eller morgen tidlig?

Ofte svarer de raskt på enkle spørsmål som krever korte svar de ikke må undersøke nærmere eller tenke før de svarer. Du kan ikke forvente å få svar i dag eller i morgen. Har du behov for svar før det må du ringe legekontoret i morgen med en gang de åpner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ofte svarer de raskt på enkle spørsmål som krever korte svar de ikke må undersøke nærmere eller tenke før de svarer. Du kan ikke forvente å få svar i dag eller i morgen. Har du behov for svar før det må du ringe legekontoret i morgen med en gang de åpner. 

Men problemet er at jeg ikke har lyst til å si dette til en sekretær, jeg vil bare snakke med fastlegen min om det? Og det kan jeg vel ikke akkurat ringe inn til legekontoret og kreve?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sendt inn en e-konsultasjon som det haster å få svar på (men det haster ikke i den form at det er innafor å ringe legevakt).

Jeg får svar om at det tar mellom 3 og 5 dager for svar. Håpløst egentlig ….

Anonymkode: 4b072...694

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men problemet er at jeg ikke har lyst til å si dette til en sekretær, jeg vil bare snakke med fastlegen min om det? Og det kan jeg vel ikke akkurat ringe inn til legekontoret og kreve?

Du ringer og sier du vil ha hastetime hos legen grunnet en psykisk krise. Det er ikke slik at sekeretær trenger inngående informasjon, men nok informasjon slik at de kan vurdere om du har rett på en hastetime. Men man får hastetimer over en relativt lav sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg får beskjed om at alt skal gå via Helse-Norge for det har legen bestemt. Så kan legen være syk eller på kurs så da tar det ofte minst en uke .. Jeg bruker legen par ganger i tiåret å synes det er dårlig. Før kunne man sitte på telefonen en hel uke uten svar før det gikk vis Helse-Norge …

Anonymkode: 4b072...694

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...