Gå til innhold

Ut om natta

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en chihuahua på 13 år som må do om natten. Åpner bare døren også går hun ut og gjør fra seg og så inn.
 Jeg kjenner at dette tar på  med lite søvn. Det er alt fra 0-3 ganger pr natt veldig sjelden det er 0 ganger  ( normalen ligger vel på 2 ganger)

Hun går en kort tur pr dag da hun ikke vil mere, men siste vi gjør før vi legger oss er tur ut i hagen.   
Noen ganger tenker jeg på at hun kan få slippe, men så er hun liksom ikke så gammel og syk at en gjør det.   Har vært hos dyrlege uten at de finner annen årsak en at det er nok pga alder

Har lagt en kladd inne på et sted hun kan gjøre fra seg. ( om hun er nøden og vi ikke er hjemme så gjør hun fra seg der)

Noen med gode råd tips på hva som kan hjelpe?

Spiser 2 ganger pr dag, vannskål står fremme hele tiden 

Anonymkode: 7caa9...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tatt bort vannskålen en liten stund etter siste måltid. Se om det hjelper 🤔

Men du har jo en gammel hund, så det er jo ikke uvanlig at de kan slite med å holde seg i mange timer 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om hunder, men mennesker er jo slik: vi løper mer på do på natta jo eldre vi blir. Å avlive en hund fordi den må på do 2-3 ganger hver natt er litt voldsomt hvis det er det eneste som "feiler" hunden (og det ikke er sykdomsrelatert). 

Anonymkode: b583a...1d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det bare er alder, så er det jo ikke så mye å gjøre. Men dere får avbrutt søvn av å må stå opp om natten, så her ville jeg faktisk ha kjøpt inn en kattedo/boks med lav kant og lagt avispapir/kladd i den, og satt den ved døren så hunden kan gå på do når den trenger det uten at dere må stå opp. 

Å ta vekk vannskåla om kvelden hadde jeg absolutt ikke gjort. Om den ønsker å drikke vann, så er det fordi den trenger vann. Det er spesielt viktig for eldre hunder å ha fri tilgang til vann så nyrene kan fungere skikkelig.

Om hunden er frisk ellers og ikke har noen smerter, så er det ingen grunn til å avlive når den fint kan tisse i en boks ved døren om natta så dere slipper avbrutt søvn. Om du mistenker at hunden har svært lav livskvalitet, så er det en annen sak. 

Anonymkode: c2887...aa9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du lære den å gå i et hjørne? 
du kan så gress i en potte, som katter går på kasse :) ser at folk har det på verandaen osv i Amerika

Anonymkode: f7107...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for glad i henne, så avliver selvfølgelig ikke, men har selv helseutfordringer som gjør det ekstra tøft å våkne så ofte. Hun sliter med smerter i ledd om vinteren, bi lyd på hjerte og jursvulster. Men dette er ikke noe som plager henne merkbart  enda. 

Har lagt kladd ved inngangen om natta, men velger å ikke bruke denne.  Om jeg overhører henne, kan det hende henne gå på kladden et annet sted . Men da er jeg jo allerede våken. Må jo skryte av henne, hun er jo flink som sier i fra.  Om jeg var borte når hun var yngre, så kunne hun bruke dette mot meg når jeg kom hjem.  Veldig mamma jente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13-åringen min får Neurontin (smertestillende) sammen med kveldsmaten. Det har en lett avslappende effekt, så hun sover som en stein natta igjennom. Men det hjelper selvsagt ikke dersom hunden din tisser om natta fordi hun er inkontinent, da må hun jo luftes uansett.

Anonymkode: 0e9e8...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke løsningen er å ta fra henne vannskålen. Tenk bare hvor greit det er å kunne drikke vann når vi trenger det! Sånn er det jo for et dyr også.

Tenk at det kanskje ikke er så lenge dere har henne. Når det "kun" er et par ganger om natten, så ville jeg ha levd med det den tiden hun har igjen. Du kan benytte anledningen til å gå en tur på do selv... 

Anonymkode: 11fda...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en chihuahua på 13 år som må do om natten. Åpner bare døren også går hun ut og gjør fra seg og så inn.
 Jeg kjenner at dette tar på  med lite søvn. Det er alt fra 0-3 ganger pr natt veldig sjelden det er 0 ganger  ( normalen ligger vel på 2 ganger)

Hun går en kort tur pr dag da hun ikke vil mere, men siste vi gjør før vi legger oss er tur ut i hagen.   
Noen ganger tenker jeg på at hun kan få slippe, men så er hun liksom ikke så gammel og syk at en gjør det.   Har vært hos dyrlege uten at de finner annen årsak en at det er nok pga alder

Har lagt en kladd inne på et sted hun kan gjøre fra seg. ( om hun er nøden og vi ikke er hjemme så gjør hun fra seg der)

Noen med gode råd tips på hva som kan hjelpe?

Spiser 2 ganger pr dag, vannskål står fremme hele tiden 

Det kom nok med alderen, du må nesten bare tåle det. Jeg har måtte stå opp mye med mitt dyr om natten også. Hadde det bare vert 2 ganger om natten hadde det jeg sett på det som luksus

Anonymkode: 6ee33...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...