Gå til innhold

Frekt å spørre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent som jobber innen sminke bransjen. Jeg vet lite om sminke. Min søster skal gifte seg og jeg tenkte å spørre denne bekjente om å hjelpe meg med å sminke meg til bryllupet. Våre døtre har vært venninner i 10 år, så hun er ikke en fremmed 😉 . Er det frekt å spørre? Skal selvfølgelig betale henne hvis hun vil det 

Anonymkode: 18840...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som å spørre en bekjent som er snekker om de kan hjelpe til med et prosjekt. De kan få betalt hvis de vil det... 

Nei. 

Anonymkode: a193a...a1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er som å spørre en bekjent som er snekker om de kan hjelpe til med et prosjekt. De kan få betalt hvis de vil det... 

Nei. 

Kan spørre om hun kan gi meg noen råd da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan få sminketime hos mange steder som selger sminke eller kjøpe sminkør. Hvis søsteren din skal sminke seg hos frisør etc kan du vel bli med? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en bekjent som jobber innen sminke bransjen. Jeg vet lite om sminke. Min søster skal gifte seg og jeg tenkte å spørre denne bekjente om å hjelpe meg med å sminke meg til bryllupet. Våre døtre har vært venninner i 10 år, så hun er ikke en fremmed 😉 . Er det frekt å spørre? Skal selvfølgelig betale henne hvis hun vil det 

Du kan spørre henne om hun har anbefalinger. «Du som driver innen bransjen, har du noen du vil anbefale?» 

Det åpner for at hun kan tilby seg om hun det ønsker, eller at hun kan la det være. Uansett så trenger du anbefalinger - ikke alle som innehar et yrke er dyktige til det yrket. 

Anonymkode: bb59c...f8c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale "hvis hun vil det"? Hvorfor tror du hun skulle ønske jobbe gratis for bekjente? En ting er å jobbe gratis for venner og familie, men bekjente?

Ville du spurt en bekjent som er elektriker, bilmekaniker eller rørlegger om hjelp og sagt "jeg betaler om du vil da..."

Si at du skal i bryllup, og spør om hun har ledig tid og hvordan du booker tid hos henne.

Anonymkode: f3821...08f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart du kan spørre henne om dette mot betaling 

Anonymkode: 737c4...554

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet du, det synes jeg ikke. En skikkelig uting faktisk. 
Ville heller spurt på en måte så du tilbød betaling, og om dere er såpass bekjente/venner vil hun sannsynligvis takk nei.

Men å forvente gratis veiledning synes jeg er ufint. Da får du gå på Kicks.

Anonymkode: d2ce4...668

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du, det synes jeg ikke. En skikkelig uting faktisk. 
Ville heller spurt på en måte så du tilbød betaling, og om dere er såpass bekjente/venner vil hun sannsynligvis takk nei.

Men å forvente gratis veiledning synes jeg er ufint. Da får du gå på Kicks.

Anonymkode: d2ce4...668

Hun spør da ikke om gratis?? 
Lov å spør om noen som kan sminke tar på seg å sminke en til selskap mot betaling. 

Anonymkode: 737c4...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre om hun kan ta et oppdrag mot betaling. Å spørre om hun kan gjøre det og la det være opp til henne å "kreve" betaling er frekt, mener jeg

Anonymkode: 34a50...064

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan spørre om hun kan ta et oppdrag mot betaling. Å spørre om hun kan gjøre det og la det være opp til henne å "kreve" betaling er frekt, mener jeg

Anonymkode: 34a50...064

Enig med denne. Nå liker hun trolig jobben bedre enn meg som er renholder, men fikk kommentar fra en veninne en gang at hun skulle invitere meg hjem for å hjelpe henne med å skure dusjkabintettet😆Helt tonedøvt. Jeg sa bare at det ikke var noe jeg ønsket å bruke fritiden min på.

Anonymkode: 6dabe...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at hun er flink da? Eller er du bare ute å få en tjeneste litt billigere? 

Min søster klipper på fritiden, for å unngå konflikter med «venner» så tar hun utrolig dårlig betalt og ofrer seg. Hun trenger penger da, men det skaper ikke noe bra forhold til vennene. Hun har allerede mistet en over det. 

Hvis du ønsker at hun skal gjøre jobben så betaler du det det koster uten spørsmål ikke «hvis hun ønsker». 

Si at du har et oppdrag til henne og spør om hun er interessert. Hold det profesjonelt. 

Anonymkode: e286a...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Spør henne om hun tar sånne oppdrag og spør henne hvor mye hun tar for å gjøre sånt, hvis hun sier ja.

Ikke "inviter" til noe som helst gratis eller som en vennetjeneste. 

Selv jobber jeg innen en spesifikk bransje og jeg er dritt lei av folk som skal snakke jobb med meg når de hører hva jeg jobber med. Eller om jeg kan skaffe noe billig, siden de skal ha så mye. Ja jøss, mye er et relativt begrep ;) Dessuten selger vi ikke til privatpersoner, men det glemmer folk hele tiden, for de skal jo bare..... 

Anonymkode: 7ae1b...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...