Sommer2464 Skrevet 9. mai #1 Del Skrevet 9. mai Personlig mener jeg dette fordi hvis Palestina skal være fritt fra Jordan elven til Middelhavet innebærer det etnisk rensning av jøder. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 9. mai #2 Del Skrevet 9. mai Etnisk rensking i alle fall…. Israel har bevist at de lan leve med arabere, arabere har bevis de ikke vil leve med jøder, ved at det kke finnes et arabisk land som ikke er rensket for jøder ….. dette inkluderer både Gaza og Vestbredden…. Hvor de palestinske myndighetene har kontroll finnes det ikke jøder…. Ikke et sted i Israel er det rensket for verken arabere eller muslimer…. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Del Skrevet 9. mai Det uttrykket har nesten like mange betydninger som mennesker som bruker det. For noen betyr det å fjerne staten Israel. For andre betyr det krav om grunnleggende menneskerettigheter for palestinere i dette området. For andre igjen er det motsatt vei, at hele det området skal innlemmes i Israel - for uttrykket brukes nemlig av israelere også. Og i tillegg er det mange som tillegger hverandre meninger de ikke egentlig har, fordi de tolker slagordet forskjellig. Og ikke minst, det er mange hybrid-tolkninger som ligger et eller annet sted i mellom de andre betydningene. Hvis noen sier det, spør hva det betyr for dem, så får de forklare selv. Ikke dra slutninger på andres vegne, få folk til å forklare ordene sine istedet. Anonymkode: 1e42a...34a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Del Skrevet 9. mai Jeg oppfatter det som et krav om etnisk rensing, og derfor kan jeg ikke stille meg bak demonstrasjoner som bruker dette som slagord, selv om jeg mener israelske myndigheter oppfører seg totalt hårreisende og svært moralsk dårlig i konflikten. Anonymkode: e8c9e...a6b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Del Skrevet 9. mai Ja, selvfølgelig. Og at Hamas bruker det sier jo sitt. Uansett hva jeg tenker om konflikten så kan jeg ikke med god samvittighet gå i demonstrasjoner. Ikke når Palestinagjengen ikke klarer å oppføre seg. Anonymkode: dedc9...50f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det uttrykket har nesten like mange betydninger som mennesker som bruker det. For noen betyr det å fjerne staten Israel. For andre betyr det krav om grunnleggende menneskerettigheter for palestinere i dette området. Anonymkode: 1e42a...34a den tolkningen gir jo absolutt ingen mening. Det er som å påstå at «Norge for nordmenn» kan bety at man mener alle mennesker er likeverdige, eller at «you’re either with us or against us» kan bety at ytringsfrihet er viktig og vi får være enige om å være uenige. Anonymkode: 17e08...a53 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Del Skrevet 9. mai Et "fritt Palestina fra Jordanelva til Middelhavet" behøver da ikke å bety etnisk rensning av jøder. Det kan like godt bety at man ønsker en demokratisk stat som likeverdig representerer alle som bor i området. Det kommer an på hvem som sier det. Når Hamas eller Likud (israelsk regjeringsparti) sier det, ja da har de nok ikke gode intensjoner. Når det sies av demonstranter er det vanligvis den andre betydningen som fremmes. Anonymkode: 4694c...0b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): den tolkningen gir jo absolutt ingen mening. Det er som å påstå at «Norge for nordmenn» kan bety at man mener alle mennesker er likeverdige, eller at «you’re either with us or against us» kan bety at ytringsfrihet er viktig og vi får være enige om å være uenige. Anonymkode: 17e08...a53 Men "Norge for nordmenn!" er da ikke det samme som å si "Fritt Norge fra Lindesnes til Nordkapp!". Sistnevnte slagord sier ingenting om at friheten skal være eksklusiv for et spesielt folk eller for alle mennesker i området. Anonymkode: 4694c...0b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Del Skrevet 9. mai Sommer2464 skrev (1 time siden): Personlig mener jeg dette fordi hvis Palestina skal være fritt fra Jordan elven til Middelhavet innebærer det etnisk rensning av jøder. Du holder nå på med ditt du. Ta og søk på Hasbara og bli litt mer opplyst. Anonymkode: 1a7ec...c56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Del Skrevet 9. mai 18 minutter siden, AnonymBruker said: Et "fritt Palestina fra Jordanelva til Middelhavet" behøver da ikke å bety etnisk rensning av jøder. Det kan like godt bety at man ønsker en demokratisk stat som likeverdig representerer alle som bor i området. Det kommer an på hvem som sier det. Når Hamas eller Likud (israelsk regjeringsparti) sier det, ja da har de nok ikke gode intensjoner. Når det sies av demonstranter er det vanligvis den andre betydningen som fremmes. Anonymkode: 4694c...0b6 Det er jo litt merkelig at demonstranter som vil ha slikt et nobelt og verneverdig mål, da velger å ta slagordet til palestinske pan-islamistiske terrororganisasjoner som PLO, Hamas og PIJ, som alle vil ha området jødefritt. Det palestinske flagget som det viftes med, representerer pan-islamisme. Når man tar slagordet til slike organisasjoner, og deres symboler, så er det vanskelig å hevde at man egentlig mener noe helt annet. Anonymkode: 89d24...814 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Del Skrevet 9. mai Man kan si at når JEG sier «Norge for Nordmenn», så mener jeg at alle som vil er velkommen hit, og at vi bør gi statsborgerskap til alle som ønsker. 37 minutter siden, AnonymBruker said: Et "fritt Palestina fra Jordanelva til Middelhavet" behøver da ikke å bety etnisk rensning av jøder. Det kan like godt bety at man ønsker en demokratisk stat som likeverdig representerer alle som bor i området. Det funker jo egentlig ikke sånn. Sier du «From the River to the sea, Palestine will be free» og vifter med islamismens flagg er det ikke demokrati du argumenterer for. De har visstnok dette slagordet på arabisk også, som jeg ikke snakker… der blir det vekselvis brukt «….. Palestina… Arabia» og «….. Palestina.. Islamia» Anonymkode: 89d24...814 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #12 Del Skrevet 10. mai 12 hours ago, AnonymBruker said: den tolkningen gir jo absolutt ingen mening. Det er som å påstå at «Norge for nordmenn» kan bety at man mener alle mennesker er likeverdige, eller at «you’re either with us or against us» kan bety at ytringsfrihet er viktig og vi får være enige om å være uenige. Anonymkode: 17e08...a53 Gir ingen mening for hvem? Det er ikke min tolkning, jeg har bedt om forklaring fra mennesker som bruker begrepet, og lyttet til hva det betyr for hver enkelt uten å fortelle dem hva de sier med sine ord. Verken palestinere eller israelere er homogene grupper hvor én taler for alle. Anonymkode: 1e42a...34a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #13 Del Skrevet 10. mai 18 hours ago, AnonymBruker said: Det uttrykket har nesten like mange betydninger som mennesker som bruker det. For noen betyr det å fjerne staten Israel. For andre betyr det krav om grunnleggende menneskerettigheter for palestinere i dette området. For andre igjen er det motsatt vei, at hele det området skal innlemmes i Israel - for uttrykket brukes nemlig av israelere også. Og i tillegg er det mange som tillegger hverandre meninger de ikke egentlig har, fordi de tolker slagordet forskjellig. Og ikke minst, det er mange hybrid-tolkninger som ligger et eller annet sted i mellom de andre betydningene. Hvis noen sier det, spør hva det betyr for dem, så får de forklare selv. Ikke dra slutninger på andres vegne, få folk til å forklare ordene sine istedet. Anonymkode: 1e42a...34a Hvem er denne gruppen her? Skal palestinerne ha menneskerettigheter så kan de ikke ha en islamsk stat. Den eneste måten palestinerne får menneskerettigheter er om de har israelsk statsborgerskap. Anonymkode: d529e...8cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #14 Del Skrevet 10. mai 17 hours ago, bulder said: Ja, selvfølgelig. Islamistene er kjent for å ville gi alle like rettigheter. Spesielt homofile, og ikke-muslimer. Det du skriver her kan man bare konkludere med når man ikke skjønner bæret av hva man snakker om. From the river to the sea. Palestina will be free, kan ikke forstås på som noen annen måte enn at staten Israel ikke skal eksistere. De sier det svart på hvitt. Israel kan vel og si seg enig i fri palestina de og, fra palestinere. Det er korrekt. Og ALLE palestinerne vil si akkurat det samme som deg. Det er kun her Norge enkelte føler behov for å late som palestinerne kjemper for en stat hvor homofile, ikke-muslimer, kvinner, osv skal behandles med respekt. Virker ikke som om de norske palestina-tilhengerne tør å innrømme hva slags stat de faktisk støtter. Anonymkode: d529e...8cf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #15 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gir ingen mening for hvem? Det er ikke min tolkning, jeg har bedt om forklaring fra mennesker som bruker begrepet, og lyttet til hva det betyr for hver enkelt uten å fortelle dem hva de sier med sine ord. Verken palestinere eller israelere er homogene grupper hvor én taler for alle. Anonymkode: 1e42a...34a men det er ikke sånn det funker. Hvis noen sier «fortsett bombingen, drep alle skadedyrene i Gaza!» så spør man ikke om det er kakkerlakkene eller menneskene man mener. Hvis noen sier «ingen svartinger i våre gater!» så spør man ikke om det de egentlig mener er at epletrær er fine. Man kan ikke slenge ut masse rasistisk propaganda og så late som man ikke mente det uttrykkene betyr fordi man selv har valgt å lage en helt ny tolkning. «From the river to the sea» betyr ikke «ja til et fritt og demokratisk palestina», det betyr å fjerne Israel så palestinerene eier alt landet, fra elva til havet. Anonymkode: 17e08...a53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr0ndern Skrevet 14. mai #16 Del Skrevet 14. mai https://en.wikipedia.org/wiki/From_the_river_to_the_sea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå