Gå til innhold

Allergitest! Tips til kjæledyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg tok en blodprøve for å teste hvilke kjæledyr jeg reagerer mot. 

Testen viser størst allergi mot katt, men viser også utslag på kanin og hund. 

Videre viser den at jeg tåler fjær(fugl), hamster og marsvin.

Jeg lurer på om det er noen der ute med samme allergier som meg, men som har erfaring med en type kjæledyr som man ikke reagerer på? Hamster har vi hatt, men den er ikke særlig kosen. Jeg elsker hunder, men er allergisk mot hundeflass. Vi har ingen kjæledyr per nå på grunn av allergi. Jeg har lyst på et dyr, men er så usikker på hvilket ifht allergi.

Håper noen har erfaringer å dele med meg :) 

Takk på forhånd!

Anonymkode: 16d2e...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også allergi mot timotei, burot, o.l. Så jeg tåler ikke høy og lignende. 

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverghamstere er så søte!!

Anonymkode: 17091...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dverghamstere er så søte!!

Anonymkode: 17091...a64

Ja, vi hadde en i fjor. Men den levde bare 1 år, og den så ikke ut til å ha det særlig godt i det buret sitt. Vi hadde den oft eute av buret, men på slutten så bet den bare på buret og ville ut. Var da jeg bestemte meg for å heller få et kjæledyr som kan ha det godt å være mer fri, men det er så begrenset med allergiene😪

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ble det å veie fordeler mot ulemper. Jeg er allergisk mot både katt og hund (blant mye annet), men greier å få det til å fungere med medisiner, hyppig husvask/støvsuging (sentralstøvsuger), ved å ikke ha dyrene alt for mye opp i ansiktet, og ved å gi de mat jeg ikke reagerer på. Hos meg er det proteinet i hunden/kattens spytt som er verst, og ved å prøve og feile har jeg funnet mat de kan spise som ikke gjør dette verre for meg. Reagerer mest på katta nå, men han er ikke så kosete av seg så det går bra.

Husk at det ikke finnes allergifrie pelsdyr. Alle pelsdyr, om de har mye, lite, krøllete, røytefri pels etc har allikevel utskillelse av protein fra urin, spytt, hudceller og talgkjertler. Pelsen/røyting er bare en av mange måter de proteinene sprer seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnitAndCoffee skrev (4 minutter siden):

For meg ble det å veie fordeler mot ulemper. Jeg er allergisk mot både katt og hund (blant mye annet), men greier å få det til å fungere med medisiner, hyppig husvask/støvsuging (sentralstøvsuger), ved å ikke ha dyrene alt for mye opp i ansiktet, og ved å gi de mat jeg ikke reagerer på. Hos meg er det proteinet i hunden/kattens spytt som er verst, og ved å prøve og feile har jeg funnet mat de kan spise som ikke gjør dette verre for meg. Reagerer mest på katta nå, men han er ikke så kosete av seg så det går bra.

Husk at det ikke finnes allergifrie pelsdyr. Alle pelsdyr, om de har mye, lite, krøllete, røytefri pels etc har allikevel utskillelse av protein fra urin, spytt, hudceller og talgkjertler. Pelsen/røyting er bare en av mange måter de proteinene sprer seg på.

Har allergien din blitt verre med årene eller er den «stabil»? 

Anonymkode: 2d785...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KnitAndCoffee skrev (13 timer siden):

Ja, jeg reagerer på hundeflasset. Ergo, ikke håret. Tipper at tanken om en "allergivennlig puddel", ikke vil fungere mot min allergi.

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du egentlig har lyst på hund, så høres marsvin egentlig ganske perfekt ut. Jeg har ikke hatt det selv, men vokste opp med en venninne som hadde, og har lest litt om de.

Marsvin er egentlig bedre enn hamstere på alle måter - mye mer sosiale og kosete og i motsetning til hamstere er de aktive om dagen, og de lever mye lengre (typisk 5 år, men de kan bli 8+).

Likevel er det litt å tenke på, du bør ha minst to sammen siden de er sosiale dyr, og da bør de ha stort bur pluss jevnlig mulighet til å komme ut av buret (venninna mi hadde innredet eget rom til sine marsvin og rotter). De bør ha trygt uteområde om sommeren (evnt luftes i bånd). Man må også håndtere de forsiktig da de ikke tåler fall eller hard klemming. 

https://dyreliv.no/gnager/marsvin/ her står det masse gode forslag og ting å tenke på

Anonymkode: 13b0f...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du egentlig har lyst på hund, så høres marsvin egentlig ganske perfekt ut. Jeg har ikke hatt det selv, men vokste opp med en venninne som hadde, og har lest litt om de.

Marsvin er egentlig bedre enn hamstere på alle måter - mye mer sosiale og kosete og i motsetning til hamstere er de aktive om dagen, og de lever mye lengre (typisk 5 år, men de kan bli 8+).

Likevel er det litt å tenke på, du bør ha minst to sammen siden de er sosiale dyr, og da bør de ha stort bur pluss jevnlig mulighet til å komme ut av buret (venninna mi hadde innredet eget rom til sine marsvin og rotter). De bør ha trygt uteområde om sommeren (evnt luftes i bånd). Man må også håndtere de forsiktig da de ikke tåler fall eller hard klemming. 

https://dyreliv.no/gnager/marsvin/ her står det masse gode forslag og ting å tenke på

Anonymkode: 13b0f...43b

Marsvin tror jeg kunne vært et fint alternativ for oss. Det eneste jeg tenker på her er at kosten deres er 80% høy, og både jeg og dattera mi er veldig allergisk mot høy. Så det kan bli litt problematisk, man reagerer ikke på selve dyret men nesten hele kosten deres er høy.

Det jeg har bynt å vurdere nå er nymfeparakitter. Det er dyr som kan bli tamme dersom man bruker mye tid på dem, noe vi selvsagt vil gjøre uansett hvilket dyr det blir. Har ikke erfaring med disse, men sitter å leser mye på internett om dem nå :) 

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve Sibirkatt?

De mangler et enzym i spyttet (?) som mange allergikere reagerer på. Det finnes også testhjem du kan besøke for å eksponere deg før du evt kjøper.

Ikke alle med allergi tåler denne heller

Anonymkode: 7e212...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva med å prøve Sibirkatt?

De mangler et enzym i spyttet (?) som mange allergikere reagerer på. Det finnes også testhjem du kan besøke for å eksponere deg før du evt kjøper.

Ikke alle med allergi tåler denne heller

Anonymkode: 7e212...110

Jeg tror aldri jeg har vært i et hjem med katt hvor jeg ikke har reagert. Jeg har aller størst allergi på katt, hadde faktisk hund for noen år siden. Allergien forsvant etter hvert, men gir uansett utslag på blodprøven. Dog er jeg ikke like allergisk mot hund som mot katt, viser deg seg. Er ofte på besøk hos min mor med katt, men jeg er nøye med håndhygiene, tar aldri på katten eller klør meg i øynene der, det går som regel greit. Har vært et par overnattinger der hvor jeg har våknet opp og måtte skyndte meg hjem for å dusje for plutselig går kroppen i "allergisjokk" tilstand, da sier min mor at jeg skifter personlighet😂 Blir altså svært amper, irritabel... Nyser i ETT!

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjegg-agam! De er dritsøte og artige. Krever litt jobb men øgler er så søte. 

Anonymkode: 7c125...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot katt (og timotei) og har 2 helt vanlige huskatter. Har hatt dem i 10-11 år nå uten å gå på medisiner. Jeg reagerer litt mer på den ene enn den andre, men har ikke alvorlige reaksjoner. Å være borti spytt og svette (ansikt og poter) gir meg elveblest, rødhet og kløe. Jeg har ikke begrenset meg på noe måte da jeg heller vil være nær kattene enn å bry meg om allergien.

Jeg kan kose og sove med dem, børste, vaske, klippe klør osv osv., passer litt på å ikke ta meg i øynene rett etter å ha klappet dem, ellers vasker jeg hender og ansikt om kløen/sviinga blir litt for sterk.

Jeg merker helt klart en forskjell når jeg er borte i noen dager, men kattene er verdt det! ❤️ 

Anonymkode: 6c9ce...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaff deg en håndmatet papegøye. 

Anonymkode: e69f1...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...