AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Del Skrevet 8. mai Hei I starten av mars i år solgte jeg moren min sin bil til en forhandler. Jeg informerte om de feilene som jeg var kjent med, bilen er tatt til EU kontroll i 2023 og det ble ikke informert om noen andre feil på bilen utenom at batteriet var gåent. Batteriet byttet vi i starten av 2024 og jeg har kjørt bilen på en del langturer (uten å oppdage noen feil) før vi solgte den til forhandler. Forhandler fikk selvfølgelig ta en gjennomgang av bilen før kjøpet, og de fant ingen feil selv. Vi blir enig om pris og oppgjøret blir gjort på stedet. To uker senere får jeg en mail fra forhandler som informerer at de har funnet en feil med bilens svinghjul/clutch - reparasjoner er på 37000,- og det forventes at vi skal betale hele beløpet. Til info så var jeg ikke kjent med denne feilen, og det er første gang jeg får høre noe om dette. Hva gjør jeg? Anonymkode: 3ab27...bbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Del Skrevet 8. mai Uten at jeg kan så mye om dette, så synest jeg det høres meget urimelig ut når kjøpet er gjennomført og de har godtatt bilen som den er. Vil tro at en av grunnene til at du valgte å selge til forhandler i det hele tatt er for å slippe å forholde det til hva som skjer etter kjøpet er gjennomført. Og fra en forhandler så høres det uryddig ut å ikke ha oppdaget dette før nå og komme med dette i ettertid. Men så kommer det vel litt an på kanskje hvilken avtale du har med tanke på salget. Skrev dere en kontrakt? Ville lest hva som stod der om gjennomføring av salg etc. Anonymkode: ac4d1...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Del Skrevet 8. mai Leser også nå at salget var gjennomført i starten av mars, da er det også en stund siden. Må si at dette høres ut som en veldig useriøs forhandler som kommer med dette 2 måneder etterpå. Er ikke angreretten gått ut da? Anonymkode: ac4d1...cf3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 8. mai #4 Del Skrevet 8. mai Denne feilen med dobbelmassesvinghjul trolig kan godt ha oppstått etter at de tok over bilen. Og særlig siden de gikk gjennom bilen før handelen fant sted hadde jeg ikke under noen omstendighet betalt de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Del Skrevet 8. mai Når privatpersoner selger til forhandler, regnes sistnevnte som profesjonell part, og det foreligger derfor ingen klagerett fra forhandleren side. Anonymkode: 28e36...c93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Del Skrevet 8. mai Hvilken type forhandler er dette?, Ali's bruktbiler på hjørnet eller seriøs merkeforhandler?. Bilforhandleren skal være den profesjonelle parten her, når forhandleren har gått igjennom bilen og ikke funnet feil ved overtakelse så kan han ikke komme i etterkant å kreve noe som helst med mindre det er snakk om feil som selger MÅ ha vært klar over eller har forsøkt å skjule. Forhandleren må i dette tilfellet klare å bevise at du som selger har vært klar over feil som ikke er opplyst om, dette tror jeg ikke forhandleren kommer noe vei med. Dessuten så kan feilen ha oppstått etter at bilen var solgt som f.eks. når en kunde prøvekjører den. Anonymkode: e0188...7c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Del Skrevet 8. mai "Denne feilen var ikke der ved salgtidspunktet, dere gikk også selv gjennom bilen. Det er beklagelig at den oppstår så kort tid etter, men det er dessverre ikke noe jeg kan belastes." Anonymkode: 38f80...33e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 8. mai #8 Del Skrevet 8. mai Hva står det i avtalen du gjorde med forhandler da de kjøpte bilen? Hvis du skal ha ansvar for feil som dukker opp i ettertid sånn må det være veldig klart og tydelig formulert i kontrakten i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Del Skrevet 8. mai Gliffy skrev (8 minutter siden): Hva står det i avtalen du gjorde med forhandler da de kjøpte bilen? Hvis du skal ha ansvar for feil som dukker opp i ettertid sånn må det være veldig klart og tydelig formulert i kontrakten i alle fall. Feil. Forhandler har ingen rett til å lage egne klausuler som er til større ulempe for privatperson enn lovverket tilsier. Anonymkode: 28e36...c93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 8. mai #10 Del Skrevet 8. mai 6 minutter siden, AnonymBruker said: Feil. Forhandler har ingen rett til å lage egne klausuler som er til større ulempe for privatperson enn lovverket tilsier. Anonymkode: 28e36...c93 Det er sant, men det er likevel en viss avtalefrihet. Så det kunne vært greit å vite hva som er avtalt, før man eventuelt skal mene noe om det som er avtalt er lovlig. jeg er enig med deg i at det sannsynligvis er ulovlig å avtale at selger har slikt ansvar dersom bilen er solgt og overtatt, men det kan jo være andre forhold. For eksempel hvis forhandler ikke faktisk har kjøpt. bilen, men overtatt den for å selge den videre på vegne av trådstarter - at det ikke foreligger kontrakt på salg, men en oppdragsavtale med fullmakt til å videreselge bilen. Jeg vet trådstarter sa at bilen er solgt, men det er ofte at folk ikke har helt kontroll på begrepene så det hadde vært nyttig å vite hva som er avtalt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymbruker1982 Skrevet 8. mai #11 Del Skrevet 8. mai Gliffy skrev (23 minutter siden): Det er sant, men det er likevel en viss avtalefrihet. Så det kunne vært greit å vite hva som er avtalt, før man eventuelt skal mene noe om det som er avtalt er lovlig. jeg er enig med deg i at det sannsynligvis er ulovlig å avtale at selger har slikt ansvar dersom bilen er solgt og overtatt, men det kan jo være andre forhold. For eksempel hvis forhandler ikke faktisk har kjøpt. bilen, men overtatt den for å selge den videre på vegne av trådstarter - at det ikke foreligger kontrakt på salg, men en oppdragsavtale med fullmakt til å videreselge bilen. Jeg vet trådstarter sa at bilen er solgt, men det er ofte at folk ikke har helt kontroll på begrepene så det hadde vært nyttig å vite hva som er avtalt. Hei Bilen er solgt direkte til forhandler, ikke gjennom kommisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 8. mai #12 Del Skrevet 8. mai 21 minutter siden, anonymbruker1982 said: Hei Bilen er solgt direkte til forhandler, ikke gjennom kommisjon. Skjønner. Nei, da kan jeg ikke helt se at de skal kunne kreve dette av det. Da må de som andre her sier, vise til at dette er en mangel du har visst om og holdt skjult for de. Og det skal jo godt gjøres når de er profesjonelle folk som har gått over bilen. De har også et ansvar for å oppdage feil, og den kan ha oppstått etter kjøpet. Jeg anbefaler deg å sende en skriftlig melding der du bestrider kravet. Dersom de sender til inkasso kan du vise den samme meldingen til inakssobyrået og de vil da sette saken i bero. De har ikke lov til å inndrive omstridte krav. Hvis kjøper fortsatt mener du må betale må de ta det til forliksrådet i så fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 8. mai #13 Del Skrevet 8. mai Når en bilforhandler (næring) kjøper bil av private (ikke næring) er det andre mekanismer som gjelder enn det privatbileiere er vant med. Forhandleren overtar ansvaret og kan veldig (eller aldri etter min erfaring) reklamere overfor privatpersoner. Det finnes sikkert regeler her, men i min tid var kjøp fra private likestilt med kjøp på auksjon (for forhandleren). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #14 Del Skrevet 9. mai De kan ikke kreve noe som helst av deg. Uprofesjonelt og frekt. Anonymkode: 14762...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå