Gå til innhold

Veien fremover (kosthold og trening)

Fremhevede innlegg

Skrevet
Marcie skrev (22 timer siden):

Ja, mye å kjenne seg igjen i her! Jeg har holdt på sånn som du beskriver med opp og ned og tusen forsøk i ca 20 år.

For meg løsnet mye i forhold til det mentale da jeg jobbet meg gjennom boka til Judith Beck, som jeg har skrevet mye om, men den hjelper meg ikke å stå veldig lenge på lavt nok kaloriunderskudd.

Jeg greier det store kaloriunderskuddet akkurat nå med hjelp av wegovy, men uten wegovy sklir jeg fort inn i et mønster med 4 dager med stort underskudd, 3 dager vedlikehold og 4 dager med underskudd og så tre måneder på vedlikehold. Eller et halvt år.....

Så det er utrolig interessant å lese om din strategi med mer planmessig av og på, og nøkkelen er vel kanskje at du begrenser vedlikeholdsfasene til to uker, mens jeg lar dem skli til 2 måneder eller et halvt år uten en plan. Kanskje dette med litt mer planmessige av og påfaser kan blir en løsning også for meg, når jeg en gang skal av wegovy. Det er en tanke som gir inspirasjon og håp.

Interessant det du nevner med Judith Beck. Trur jeg må sjekke det ut.

Matlyst er styrt av mer en bare psykologi, helt klart. Trøste spising er bare en del "problemet" for meg. Jeg har også stor appetitt og har nok fått litt av disse fedme genene fra en side av familien min. Neste alle der har et problem med vekt. Men matstøyen hos meg er lav nok til at jeg klarer å holde det sånn ganske greit i sjakk med masse protein og grønnsaker som en stor del av kostholdet mitt. I noen små øyeblikk hadde jeg nesten ønsket å kvalifisere meg for wegovy. Hadde vært så deilig at kverna om mat hadde stilna i en periode... men så har jeg ikke de helsemessige grunnene til å innføre slik medisin. Men kanskje det en dag kommer en 10. generasjons GLP-1 agonist som er for alle som ønsker å kontrollere vekta. Hvem vet.

For min del hjelpet det veldig å dele hele prosessen i konkrete perioder. Men jeg justerer lengen på de avhengig av hvordan livet er og hvordan jeg føler meg. Blir en slankeperiode helt håpløst å opprettholde i to uker så (typ plutselig bli invitert med på middag med en god venn som man ikke har sett på to år, man går ikke på diet da) så forkorter jeg det med ganske god samvittighet, for jeg  tenker at nå tar jeg pause i 1-2 uker også kjører vi på igjen. Jeg hadde en laaaaaang pause fra oktober/november frem til nå i februar jeg det var helt uaktuelt å gå på diet. Da var målet å klare jobben min og jula uten alt for stor tilbakesteg. Og jeg blir så sykt lei av diet også, så jeg klarer ikke å gå sammenhengende på diet i lange perioder. Det er så sykt kjedelig og jeg har så mange negative erfaringer med å gå på dårlige dietter at jeg må gjøre det så lite smerte fult som mulig. Og for min del er det disse sprintene som koster minst.

Og jeg tenker også at hvis jeg går ned 2 kg på en 2 ukers sprint, og deretter holder pause i to uker, så går jeg ned 2 kg på en måned. 0,5 kg i uka... som er det glorifiserte "gold standard" tempo, men jeg kan da ha to normale uker i måneden, istedenfor å gå på kaloriunderskudd i en hel måned.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

03. oktober: 67,0 kg

12. oktober: 65,4 kg

15. oktober: 66.1 kg

1. november: 66,4 kg

08. November: 66,6 kg

15. November: 66,5 kg

22. november: 66,9 kg

6. desember: 66,5 kg

20. desember: 67,1 kg

5. januar: 67,9 kg

12. januar: 68,1 kg

17. januar: 67,8 kg

24. januar: 67,1 kg

27. januar: 67,0 kg

31. januar: 68,0 kg

8. februar: 68,2 kg

14. februar: 66,9 kg

17. februar: 66,0 kg

21. februar: 66,0 kg

Uken har vært preget av mange dager utenom det normale, med litt begrensete muligheter å spise mat som gjør dietten lett å opprettholde. Men det er ikke så farlig. I helga blir det familieselskap, men jeg skal prøve å moderere inntak slik at jeg fortsatt er i underskudd, selv om det ikke blir en stor underskudd. Men har også vurdert om jeg skulle være i vedlikehold lørdag og søndag også gå over i en ny periode med diet sprint på mandag og holde på i en uke før jeg går over i en lenger pause... har ikke helt bestemt enda. Men alt i alt har denne diet sprinten gått over all forventning. Trur noe av grunnen er at plagene fra hormonsyklusen min er blitt minimale nå med 8-9 med med hormonspiral. Det er helt magisk. Er ikke i nærheten av like hormonell som før. Lykke! Og det vil også si at jeg får mindre ulvehunger mot slutten av syklusen min. Skjønner ikke at det er mulig 😄

Skrevet
123qwe skrev (2 timer siden):

Uken har vært preget av mange dager utenom det normale, med litt begrensete muligheter å spise mat som gjør dietten lett å opprettholde. Men det er ikke så farlig. I helga blir det familieselskap, men jeg skal prøve å moderere inntak slik at jeg fortsatt er i underskudd, selv om det ikke blir en stor underskudd. Men har også vurdert om jeg skulle være i vedlikehold lørdag og søndag også gå over i en ny periode med diet sprint på mandag og holde på i en uke før jeg går over i en lenger pause... har ikke helt bestemt enda. Men alt i alt har denne diet sprinten gått over all forventning. Trur noe av grunnen er at plagene fra hormonsyklusen min er blitt minimale nå med 8-9 med med hormonspiral. Det er helt magisk. Er ikke i nærheten av like hormonell som før. Lykke! Og det vil også si at jeg får mindre ulvehunger mot slutten av syklusen min. Skjønner ikke at det er mulig 😄

så fantastisk at slike grep kan få slik virkning!!

Skrevet
123qwe skrev (2 timer siden):

Interessant det du nevner med Judith Beck. Trur jeg må sjekke det ut.

Matlyst er styrt av mer en bare psykologi, helt klart. Trøste spising er bare en del "problemet" for meg. Jeg har også stor appetitt og har nok fått litt av disse fedme genene fra en side av familien min. Neste alle der har et problem med vekt. Men matstøyen hos meg er lav nok til at jeg klarer å holde det sånn ganske greit i sjakk med masse protein og grønnsaker som en stor del av kostholdet mitt. I noen små øyeblikk hadde jeg nesten ønsket å kvalifisere meg for wegovy. Hadde vært så deilig at kverna om mat hadde stilna i en periode... men så har jeg ikke de helsemessige grunnene til å innføre slik medisin. Men kanskje det en dag kommer en 10. generasjons GLP-1 agonist som er for alle som ønsker å kontrollere vekta. Hvem vet.

For min del hjelpet det veldig å dele hele prosessen i konkrete perioder. Men jeg justerer lengen på de avhengig av hvordan livet er og hvordan jeg føler meg. Blir en slankeperiode helt håpløst å opprettholde i to uker så (typ plutselig bli invitert med på middag med en god venn som man ikke har sett på to år, man går ikke på diet da) så forkorter jeg det med ganske god samvittighet, for jeg  tenker at nå tar jeg pause i 1-2 uker også kjører vi på igjen. Jeg hadde en laaaaaang pause fra oktober/november frem til nå i februar jeg det var helt uaktuelt å gå på diet. Da var målet å klare jobben min og jula uten alt for stor tilbakesteg. Og jeg blir så sykt lei av diet også, så jeg klarer ikke å gå sammenhengende på diet i lange perioder. Det er så sykt kjedelig og jeg har så mange negative erfaringer med å gå på dårlige dietter at jeg må gjøre det så lite smerte fult som mulig. Og for min del er det disse sprintene som koster minst.

Og jeg tenker også at hvis jeg går ned 2 kg på en 2 ukers sprint, og deretter holder pause i to uker, så går jeg ned 2 kg på en måned. 0,5 kg i uka... som er det glorifiserte "gold standard" tempo, men jeg kan da ha to normale uker i måneden, istedenfor å gå på kaloriunderskudd i en hel måned.

Ja, jeg er helt enig at det er mye med matstøyen som åpenbart ikke er psykologisk styrt. Men i mangel av andre hjelpemidler, så kan teknikkene til Beck avhjelpe hvordan man møter utfordringer. Og så er det helt klart mange som har helt reelle psykologiske utfordringer. Det jeg synes har vært så håpløst i gjengs tilnærming hittil, hvis man søker hjelp, er at man får kostholdsveiledning og treningstips som etter min mening ikke adresser noen av problemene - verken det hormonelle/genetiske eller det psykologiske. Eller så får man et opplegg der begge deler blir sauset sammen. For min egen del så har jeg ikke noe utpreget trøstespise/følelelsstyrt mønster. Jeg opplever overvekt som en arvelig sykdom, og jeg ser jo hvem i familien som har det samme.

• Liker 1
Skrevet

Syns det er godt gjort med stillstans når du har mange dager utenom det vanlige :nikke: Håper helgen gikk bra med familieselskap også :klem:

• Hjerte 1
Skrevet

28. februar: 66,2 kg

Februar, for en måned! Det har vært veldig hektisk med mange sosiale lag og fristelser, store spennende endringer på arbeids fronten, besøk osv osv. For å gjenspeile karbohydrat inntaket så var vekta på mandag oppe i 67,7 kg 😅. Nå har den dutte ned til «normalen». Fikk også «mensen» på mandag, så det spilte nok også inn. Skriver mensen i anførselstegn da denne mensen er en fattig kusine av min vanlige tanterød. Blir fortsatt litt hormonell, men blør mye mye mindre og er mindre sur og fysen på godt. Er ikke helt kvitt plagene, men tåler de mye bedre.

Har vært i moderat kaloriunderskudd denne uka, prøver muligens å forlenge det ut helga, men vi får besøk så det spørs vel hvor godt det lar seg gjøre. Orker ikke å gjøre så stort nummer av sånt når vi har besøk. Hvis jeg avslutter dietten i dag så trur jeg at det blir en pause på en til to uker og går over til vedlikehold. Trur jeg sikter på en «mager vedlikehold» nå i starten siden jeg er nå vant med lite mat. Så får vi se i midten av mars om jeg er klar for en ny runde med diett. Og jeg bruker ordet diett for å beskrive en periode med kaloriunderskudd. Vet det er ganske ladet ord, men jeg for min egen del har tatt tilbake det ordet og vil ikke at det skal ha noe makt over meg. 

Ellers så har jeg fått til to styrkeøkter per uke de to siste ukene, og det er jeg kjempefornøyd med. Hadde noen litt slappe treningsuker før der igjen så det er godt å komme over den kneika. Målet er å opprettholde de to øktene per uke fremover, og når det går på automatikk kan jeg øke treningsmengden. Kjenner at kroppen må også restituere mer nå en før så tørr ikke å øke for fort.

ps. I slutten av forrige uke var det flere dager der jeg måtte kokkelere for sosiale lag, mens jeg var på kaloriunderskudd, og det gikk bra i noen dager, mens på fredag når jeg skulle pynte en kake så kjente jeg bare at nå var viljestyrken brukt opp. Hele synsfeltet mitt, og i alle kjøkkenskap og kjøleskap var det fristelser. Der bestemt jeg meg for å ta en pause fra dietten og øve på «unconditional permission to eat» og akseptere at det medførte en forlenget slankeprosess. Det var utfordrende å holde skyldfølelse borte, og ikke deppe over vannvekta på mandag, men det var veldig nyttig øvelse. Ikke la mat og diett styre hele verden. Og plukke opp planen igjen på mandag og se fremover. Hellouuu, er kjempe stolt over meg selv!

Skrevet

Høres ut som en heftig februar! Men tross det en bra nedgang! 👏 Kjempejobba!

• Hjerte 1
Skrevet

Kred for fin vektnedgang enda februar har bydd på utfordringer🙌😊

• Hjerte 1
Skrevet

veldig bra at du klarer å holde hodet kaldt når du faller for en fristelse. Det er jo ikke så farlig om det går galt en gang i blant - det som er viktig er jo at du klarer å børste det av deg og gå videre uten at verken straffer deg selv med mindre mat, men heller ikke lar en glipp føre til totalt frislipp! Og det virker det som du greier, så det er jo kjempebra!

• Hjerte 1
Skrevet

Skal bare skrive en kort oppdatering her. Har hatt en ganske travel uke bak meg med langvegs besøk, ny jobbhverdag, syk to ganger, masse fristelser i form av gaver (omgivelser fylt av sjokolade og bakverk hver dag i ei uke 😅) så har virkelig ikke hatt en bra "landing" etter dietten. Hadde heldigvis en kort vindu med bedre form i går så jeg fikk kost meg litt i fin vintervær.

Vekten har vekslet mellom 66,3 kg og 66,8 kg. Er ikke motivert til å skrive mer. Får se når formen tar seg opp etterhvert.

• Hjerte 1
Skrevet

God bedring :blomst2:  Får håpe at formen straks er på plass igjen. Det er så kjipt å være syk!

• Hjerte 1
Skrevet

15. mars: 66,0 kg

Dagene flyr av gårde med mange nye ting i hverdagen. Og litt sykdom. Tidlig i seng, tidlig opp på morran. Vekta har heldigvis ikke tikket opp. Må vente til hverdagen roer seg litt før jeg setter i gang med ny bolk med diett. 

Skrevet

Det blir nok litt mindre skriverier her i noen uker fremover. Føler det er så mye som tar oppmerksomheten fortida at jeg har ikke båndbredde til å skrive så langt. Men har vært innom og lest hos de fleste og det er kjempegøy å lese hvor mye  (uansett hvor lite det måtte være) fremgang mange har :danse2::duskedame:

• Hjerte 2
Skrevet

Livet skjer ja, og kjenner igjen at det periodevis kan være travelt :klem3: Husk at dette er din dagbok og du skriver akkurat så mye eller lite i den som du ønsker. Vi titter innom her når det er noe 😊

• Hjerte 1
Skrevet

03. oktober: 67,0 kg

22. mars: 71,1 kg

Har følt meg veldig fornøyd med kroppen min de siste ukene. I tillegg prøvde jeg et par bukser som har vært for trang og ubehagelig siden forrige fødsel, og nå plutselig passet de bedre. Fortsatt ikke perfekt, men ble helt sjokka for jeg har ikke gått ned så mye siden sist jeg prøvde de. Trur det har kanskje litt med å gjøre at magen trekker seg fortsatt sammen etter siste graviditet. Har alltid fått stor utstikkende mage selv om baby har vært litt under gjennomsnittet.

Vekta bykset litt opp siden forrige uke men trur det har med mensen og en treningsøkt å gjøre. Har slitet med å få på ringene de siste dagene så har nok en del vann i kroppen.

Har tatt opp en gammel hobby/idrett og det var så gøy være med på det igjen. Har ikke klart å holde på med det i graviditetene og bekkenløsning gjorde det uaktuelt etterpå. Men nå virker det som at kroppen er mer klar 😄.

Skrevet

03. oktober: 67,0 kg

22. mars: 71,1 kg

28. mars: 65,9 kg

Nok en uke med sykdom. Det begynner å bli en farse. Har vært så mye syk i det siste. Jaja, det går vel over til slutt. Vekta er nok lav på grunn av sykdom så kan forvente at bukser litt opp til neste uke.

Det kommer bedre tider!

Skrevet

Uff ja, nå får vi håpe at du har fått din dose for dette året altså! :klem3: Må håpe på en mye lysere og bedre vår og tid i vente :hjerte:

Skrevet

Dette minner meg om slik jeg hadde det i fjor. Da var jeg så mye syk at jeg trodde jeg hadde fått skikkelig dårlig immunforsvar. Ja, det går over til slutt og bedre tider kommer definitivt! Nå krysser vi fingre for at du blir frisk og fin igjen :blomst:

Skrevet (endret)

Takk @Amatariel og @Ms. Steele. Trur jeg har klart å bli smittet med noe seig luftveisinfeksjon så jeg må bare smøre meg med tålmodighet for denne kan ta noen uker å bli kvitt. Fokuset nå er å ikke trøstespise for mye, kjenner at tankeren på godis ligger ganske langt framme i pannelappen 🫠

Endret av 123qwe
Skrevet
123qwe skrev (1 time siden):

Takk @Amatariel og @Ms. Steele. Trur jeg har klart å bli smittet med noe seig luftveisinfeksjon så jeg må bare smøre meg med tålmodighet for denne kan ta noen uker å bli kvitt. Fokuset nå er å ikke trøstespise for mye, kjenner at tankeren på godis ligger ganske langt framme i pannelappen 🫠

så frustrerende med sykdom! God bedring, håper du er frisk snart!!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...