Gå til innhold

Bør gavekortet til el.bileiere inndras til fordel for avvikling av gratisferje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mange fylkeskommuner er komt i pengeknipe, og driften av ferjene utgjør ein stor post på budsjettet. En rekke ferjesamband fekk innført gratisferje 2022 , men  nå ønsker mange fylkeskommuner å avvikle dette tilbudet iden hensikt å øke underskotet av fylkesommunen , og  ferjedrifta. 

Gratis ferjer. Regjeringen har satt av 59 millioner i revidert statsbudsjett for 2022 til gratis ferje på ferjesamband som hadde under 100.000 passasjerer i ...

Antall el.biler har økt kraftig  på veiene, og en stor andel av  belegget på¨ferjene er idag el. biler som fraktes til sterkt supsidierte pris,medan fossilbilen som står ved siden av må betale fullpris. El. bilkjøper  fekk eit gavekort med på kjøpet når de kjøpte sin bil  som bl.a  kjøring i kollektivfeltene, supsidierte bompengepriser, ferjebilletter m.m  medan fossilbilister må betale fullpris. Den norske stat supsidierer el.bilistene med drøyt 30 milliarder årlig,  

https://www.nrk.no/rogaland/fjerner-gratis-ferje-_-ekspert-mener-rogaland-far-beholde-stotten-1.16677427

Anonymkode: 5ed8e...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal det være gratisferger? Uavhengig av drivverk på bilen? Man kan fortsatt beholde miljøprofilen og ha rabatt for elbiler, men ferge synes jeg ikke bør være gratis. Hvorfor skal den det? Hadde det vært vei hadde det vært bomstasjon, så hvorfor skal båt være gratis? Driften kan subsidieres slik at det ikke koster 500kr å dra på jobb, men gratis er bare unødvendig valgflesk som gagner noen få ute i havgapet.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Over 90% av nybilsalget er el-biler, og slik har det vært i lang tid. 

Da sier det seg selv at ganske snart er de fleste bilene på veien el-biler, og om noen år er så og si alle biler på veiene el-biler. 

Dermed null grunner igjen for å gi el-bilister noen fordeler. 

Anonymkode: 79872...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli lei sutringen fra fossilleiren som tviholder på at de har rett til å gjøre jorda ubeboelig for alle etter oss. Er det en næring som har blitt subsidiert over hele verden er det oljeindustrien.

Går inn for forbud av fossile personbiler, gi meg et parti som vil forby de ved neste valg og jeg gir dere en stemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Over 90% av nybilsalget er el-biler, og slik har det vært i lang tid. 

Da sier det seg selv at ganske snart er de fleste bilene på veien el-biler, og om noen år er så og si alle biler på veiene el-biler. 

Dermed null grunner igjen for å gi el-bilister noen fordeler. 

Anonymkode: 79872...99d

Så lenge det fortsatt finnes folk som kjøper og kjører fossile biler er det alltids et argument å beholde fordelene. 

Hvorfor kjører ikke du elbil? Pga. kort rekkevidde på vinteren, ladekø og bilbrann? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (59 minutter siden):

Hvorfor skal det være gratisferger? Uavhengig av drivverk på bilen? Man kan fortsatt beholde miljøprofilen og ha rabatt for elbiler, men ferge synes jeg ikke bør være gratis. Hvorfor skal den det? Hadde det vært vei hadde det vært bomstasjon, så hvorfor skal båt være gratis? Driften kan subsidieres slik at det ikke koster 500kr å dra på jobb, men gratis er bare unødvendig valgflesk som gagner noen få ute i havgapet.  

Ein stor del av verdiskapningen i Norge skjer i distriktnorge, og langs kysten der de er avhengi av ferje til /fra, og store  deler av døgnet går bommen ned

En ferje er forlengelse av en vei, og  hvorfor skal ein måtte betale det mangdobbelte av kostnadende ved bomstasjoner ?

Hvorfor skal en bedrift som ligg i distriktnorge  ha  høye transportkostnader på grunn av ferje samanlignet med en bedirift  som ligg v/ E 18 eller E 6 ?. 

Hvorfor skal el.bileiere ha utdelt gavekort på ferje,parkering, bomstasjoner.medan fossilbileiere skal betale fullpris.? Det koster vel like mye å frakte en el.bil over fjorden m/ en ferje som en fossilbil. El.bilene sliter vel like mye på veinettet som en fossilbil. ? 

Anonymkode: 5ed8e...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ein stor del av verdiskapningen i Norge skjer i distriktnorge, og langs kysten der de er avhengi av ferje til /fra, og store  deler av døgnet går bommen ned

En ferje er forlengelse av en vei, og  hvorfor skal ein måtte betale det mangdobbelte av kostnadende ved bomstasjoner ?

Hvorfor skal en bedrift som ligg i distriktnorge  ha  høye transportkostnader på grunn av ferje samanlignet med en bedirift  som ligg v/ E 18 eller E 6 ?. 

Hvorfor skal el.bileiere ha utdelt gavekort på ferje,parkering, bomstasjoner.medan fossilbileiere skal betale fullpris.? Det koster vel like mye å frakte en el.bil over fjorden m/ en ferje som en fossilbil. El.bilene sliter vel like mye på veinettet som en fossilbil. ? 

Anonymkode: 5ed8e...012

Jeg er ganske sikker på at jeg skrev at ferger ikke bør koste uhorvelig mye, men at det ikke bør være gratis. 

Når det gjelder "gavekort" er det et virkemiddel myndigheter kan bruke for å endre adferd på befolkningen. Man gjør det i mange tilfeller, som at skole, helse og tannlege er gratis for barn. Foreldre subsidieres ENORMT med barnehage. Snittkostnad på å ha en ettåring i barnehage ligger på i overkant av 128'000. Dette er kostnad i tillegg til de 36'000 foreldrene betaler i måneden. Så staten bruker mye penger på ting mange kan finne unødvendig. 

Asko har gått over til elektriske lastebiler for transport av matvarer i Norgesgruppen, så det er villighet selv blant transportbransjen så lenge det er gulrøtter å hente

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Over 90% av nybilsalget er el-biler, og slik har det vært i lang tid. 

Da sier det seg selv at ganske snart er de fleste bilene på veien el-biler, og om noen år er så og si alle biler på veiene el-biler. 

Dermed null grunner igjen for å gi el-bilister noen fordeler. 

Anonymkode: 79872...99d

For noen år sidan oppfordret myndighetene eit gavekort til alle som kjøpte  av deiselbiler ettersom de hevdet at de var  mer klima-og  miljøvennlige en bensinbiler.

For noen år sidan ga myndighetene gavekort til alle som kjøpte el.biler  iden hensikt å oppfordre  folk til å kjøre mer klima-og miljøvennlig. 

Bl.a ga de el. bileiere anledning å kjøre i kollektivfeltene, men det ble nå nyleg avviklet.

Før året 2024 er slutt vil el.biler måtte betale same pris som fossilbiler på ferjer, bomstasjoner m.m. 

Strømprisene vil bli høye som følge av underskudd på el.kraft i overskueleg framtid.

En kan ikkje få ned klima-og miljøproblemer utan samtidig å sjå på forbruket, og forbruksvaner. 

Anonymkode: 5ed8e...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

For noen år sidan oppfordret myndighetene eit gavekort til alle som kjøpte  av deiselbiler ettersom de hevdet at de var  mer klima-og  miljøvennlige en bensinbiler.

For noen år sidan ga myndighetene gavekort til alle som kjøpte el.biler  iden hensikt å oppfordre  folk til å kjøre mer klima-og miljøvennlig. 

Bl.a ga de el. bileiere anledning å kjøre i kollektivfeltene, men det ble nå nyleg avviklet.

Før året 2024 er slutt vil el.biler måtte betale same pris som fossilbiler på ferjer, bomstasjoner m.m. 

Strømprisene vil bli høye som følge av underskudd på el.kraft i overskueleg framtid.

En kan ikkje få ned klima-og miljøproblemer utan samtidig å sjå på forbruket, og forbruksvaner. 

Anonymkode: 5ed8e...012

Nå stenges kollektivfeltet for elbiler rundt Oslo fordi de skal stenge Ring1. De vil ha så få biler inn til byen som overhodet mulig de neste tre årene. Du kan fortsatt kjøre elbil i kollektivfeltet i Østfold om du vil. Og i Nordland, om de har slikt der oppe. 

Men den fordelen må ryke på et eller annet tidspunkt, rett og slett fordi det er et felt for kollektivtransport. Nå som det nærmer seg en million elbiler i landet er det ikke plass lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (10 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at jeg skrev at ferger ikke bør koste uhorvelig mye, men at det ikke bør være gratis. 

Når det gjelder "gavekort" er det et virkemiddel myndigheter kan bruke for å endre adferd på befolkningen. Man gjør det i mange tilfeller, som at skole, helse og tannlege er gratis for barn. Foreldre subsidieres ENORMT med barnehage. Snittkostnad på å ha en ettåring i barnehage ligger på i overkant av 128'000. Dette er kostnad i tillegg til de 36'000 foreldrene betaler i måneden. Så staten bruker mye penger på ting mange kan finne unødvendig. 

Asko har gått over til elektriske lastebiler for transport av matvarer i Norgesgruppen, så det er villighet selv blant transportbransjen så lenge det er gulrøtter å hente

Overgang til elektriske busser har vert en gedigen fiasko, og tilsynelatende blitt eit stort miljøproblem. Hybrid / fossilbiler vil garantert bli fremtidens biler i overskueleg framtid, og Norge vil fortsette å bli en oljenasjon fortsatt flere genrasjoner,.

Skal myndighetene endre folk flest sin adferd i forhold  bør de først begynne med seg selve. Gjøre som i mange andre land bygge flere sykkel-og gangvegerr, og begynne å oppfordre skolebarna  å sykle, gå til / fra skolen.  Prisene på kollektivtransport må settes ned , og oppfordre folk til å reise mer kollektivt.  Biltraffikken vil øke, og det handler ikkje bare om klima, men også om mangel på parkeringsplasser, underdimensjonert veinett i forhold til trafikkmengde. 

Det sitter igjennomsnittleg 1-2 personer i hver bil i ruschtrafikken, og folk flest bruker lenger tid til / fra jobben eller på jobben. Det blir ikhje ferre biler på veiene, og mindre veistøv selv om folk kjører el,biler.

 

Anonymkode: 5ed8e...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal det være gratisferger? Uavhengig av drivverk på bilen? Man kan fortsatt beholde miljøprofilen og ha rabatt for elbiler, men ferge synes jeg ikke bør være gratis. Hvorfor skal den det? Hadde det vært vei hadde det vært bomstasjon, så hvorfor skal båt være gratis? Driften kan subsidieres slik at det ikke koster 500kr å dra på jobb, men gratis er bare unødvendig valgflesk som gagner noen få ute i havgapet.  

Ja, jeg er enig. Hvis man pendler til jobb med bil må man jo betale bompenger, og man er like avhengig av den veien som en som bor på ei øy er av ferga. Men prisen bør absolutt subsidieres, det er helt ok. Men gratis, det er unødvendig. Her har ferga til ei øy i nærheten nylig blitt gratis, og det fører til at butikken på øya er nedleggingstruet, og ferga er smekkfull, så folk får ikke plass. 

Anonymkode: 631ae...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (6 timer siden):

Nå stenges kollektivfeltet for elbiler rundt Oslo fordi de skal stenge Ring1. De vil ha så få biler inn til byen som overhodet mulig de neste tre årene. Du kan fortsatt kjøre elbil i kollektivfeltet i Østfold om du vil. Og i Nordland, om de har slikt der oppe. 

Men den fordelen må ryke på et eller annet tidspunkt, rett og slett fordi det er et felt for kollektivtransport. Nå som det nærmer seg en million elbiler i landet er det ikke plass lenger. 

Jeg ble veldig overrasket over at det fremdeles er (var) lov å kjøre elbil i kollektivfeltet i Oslo, jeg trodde det var slutt på det for lenge siden! 
Men du skal ikke langt utenfor de aller største byene før kollektivfelt ikke er noe alternativ, da vi er heldige om det er ett fullgodt kjørefelt i hver retning. 

Anonymkode: 631ae...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg er enig. Hvis man pendler til jobb med bil må man jo betale bompenger, og man er like avhengig av den veien som en som bor på ei øy er av ferga. Men prisen bør absolutt subsidieres, det er helt ok. Men gratis, det er unødvendig. Her har ferga til ei øy i nærheten nylig blitt gratis, og det fører til at butikken på øya er nedleggingstruet, og ferga er smekkfull, så folk får ikke plass. 

Anonymkode: 631ae...cc2

Også her har det blitt  gratisferge og konsekvensen er blitt   kraftig trafikkøkning m/ igjennstående biler. Fergeprisen bør vera lik bompengepriser, og selvsagt ingen diffrensiert pris på fossil eller el.biler. Handelslekasje er ein utfordring på mange mindre steder, og her har innbyggerne selve eit ansvar, og ikkje myndighetene. 

Anonymkode: 5ed8e...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Overgang til elektriske busser har vert en gedigen fiasko, og tilsynelatende blitt eit stort miljøproblem. Hybrid / fossilbiler vil garantert bli fremtidens biler i overskueleg framtid, og Norge vil fortsette å bli en oljenasjon fortsatt flere genrasjoner,.

Skal myndighetene endre folk flest sin adferd i forhold  bør de først begynne med seg selve. Gjøre som i mange andre land bygge flere sykkel-og gangvegerr, og begynne å oppfordre skolebarna  å sykle, gå til / fra skolen.  Prisene på kollektivtransport må settes ned , og oppfordre folk til å reise mer kollektivt.  Biltraffikken vil øke, og det handler ikkje bare om klima, men også om mangel på parkeringsplasser, underdimensjonert veinett i forhold til trafikkmengde. 

Det sitter igjennomsnittleg 1-2 personer i hver bil i ruschtrafikken, og folk flest bruker lenger tid til / fra jobben eller på jobben. Det blir ikhje ferre biler på veiene, og mindre veistøv selv om folk kjører el,biler.

 

Anonymkode: 5ed8e...012

NEI fossilbiler har ingen framtid..hverken i Norge eller resten av verden. Vi er pr. nå på vei mot fossilbilens død medio -28 globalt.

NEI elbilen er ikke ansvarlig for høye strømpriser. I fjor beregnet NVE at elbiler brukte ca 1,5 Twh av vår totale produksjon på ca. 150 Twh.

NEI overgangen til elbusser har ikke vært en " gedigen fiasko" Vi har litt innkjøringsproblemer bl.a. fordi vi valgte feil bussleverandør men det blir løst til glede for alle som betaler for satsingen og alle som puster med lunger i Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomSawyer skrev (1 time siden):

NEI fossilbiler har ingen framtid..hverken i Norge eller resten av verden. Vi er pr. nå på vei mot fossilbilens død medio -28 globalt.

NEI elbilen er ikke ansvarlig for høye strømpriser. I fjor beregnet NVE at elbiler brukte ca 1,5 Twh av vår totale produksjon på ca. 150 Twh.

NEI overgangen til elbusser har ikke vært en " gedigen fiasko" Vi har litt innkjøringsproblemer bl.a. fordi vi valgte feil bussleverandør men det blir løst til glede for alle som betaler for satsingen og alle som puster med lunger i Oslo.

Her kan du lese litt om Sverige og elbiler😄 Ingen intensiver, ingen vil ha skiten😆

Anonymkode: 6f9da...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (9 timer siden):

Når det gjelder "gavekort" er det et virkemiddel myndigheter kan bruke for å endre adferd på befolkningen. Man gjør det i mange tilfeller, som at skole, helse og tannlege er gratis for barn. Foreldre subsidieres ENORMT med barnehage. Snittkostnad på å ha en ettåring i barnehage ligger på i overkant av 128'000. Dette er kostnad i tillegg til de 36'000 foreldrene betaler i måneden. Så staten bruker mye penger på ting mange kan finne unødvendig. 

Koster det ikke mer? I Sveits, som er mange nordmenns forbilde, må man betale hele barnehageregningen selv. Det  koster typisk rundt 30 000,- per måned per barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her kan du lese litt om Sverige og elbiler😄 Ingen intensiver, ingen vil ha skiten😆

Anonymkode: 6f9da...a14

Salget faller alltid en tid etter at støtteordninger fjernes. Det samme skjedde i Danmark, men salget tok seg opp igjen etter en tid. 

Tesla Model Y var for øvrig den mest solgte bilen i Sverige i fjor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (1 time siden):

NEI overgangen til elbusser har ikke vært en " gedigen fiasko" Vi har litt innkjøringsproblemer bl.a. fordi vi valgte feil bussleverandør men det blir løst til glede for alle som betaler for satsingen og alle som puster med lunger i Oslo.

Jepp, det har vært fint lite problemer med elbussene i Fredrikstad. Her ble det dog ikke kjøpt polske greier, men grundig testede elbusser fra kinesiske BYD. Og en masse gassbusser fra Scania, der en god del av de brant opp...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan gjøre om litt så fergene bare er gratis for fastboende, mens turister må betale. Andelen turister på fergene økte kraftig når det ble gratis.

Anonymkode: 04051...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her kan du lese litt om Sverige og elbiler😄 Ingen intensiver, ingen vil ha skiten😆

Anonymkode: 6f9da...a14

?

Elbil er Sveriges desidert mest solgte biltype. I april var markedsandelen 30% mot 20% for bensin og 18 for diesel. Hva "intelligensian" i Broom mener om saken bryr jeg meg null om.

 

https://growsverige.se/2024/05/04/elbilsforsaljning-i-april-2024/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...