Gå til innhold

Hvorfor trener nesten ingen menn hip thrust?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser liksom nesten utelukkende jenter trene dette, og i tillegg lesse på med voldsomt tung vekt, noen ganger 200kg +. Er det bare jenter som vil ha sterk og muskuløs rompe?

Anonymkode: 79b9d...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster

Mange menn er sterker , vi kan pushe mere vekter i markløft og Lowbar knebøy ,t hvorfor skal man trene hiptrust? Er ikke plass eller behov spesielt ved et viss nivå. Hiptrust er en liten bevegelse å den er dekk med mer i mark, la oss si man sliter med å få opp volum da, men da hadde jeg lagt til KG swing or RDL som støtte øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knebøy og markløft er jo mye mer komplette øvelser, jeg ser ikke poenget med hip thrust.

Anonymkode: b1cc3...8b1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (11 minutter siden):

Mange menn er sterker , vi kan pushe mere vekter i markløft og Lowbar knebøy ,t hvorfor skal man trene hiptrust? Er ikke plass eller behov spesielt ved et viss nivå. Hiptrust er en liten bevegelse å den er dekk med mer i mark, la oss si man sliter med å få opp volum da, men da hadde jeg lagt til KG swing or RDL som støtte øvelser.

Helt enig med deg, jeg har riktig nok bulgarsk splittbøy fremfor KG swing. Jeg ser heller ikke poenget med hipthrust.  

Spørsmålet er vel heller hvorfor ikke flere kvinner velger markløft over hipthrust🤷‍♀️ Foruten at det er veldig kult å flytte på mye vekter da.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/3/2024 at 8:20 AM, Trek said:

Helt enig med deg, jeg har riktig nok bulgarsk splittbøy fremfor KG swing. Jeg ser heller ikke poenget med hipthrust.  

Spørsmålet er vel heller hvorfor ikke flere kvinner velger markløft over hipthrust🤷‍♀️ Foruten at det er veldig kult å flytte på mye vekter da.. 

Fordi markløft ikke tar like mye på rumpa som hip thrust. 

Jeg varierer mellom RDL og hip thrust. Jeg blir veldig utmattet av knebøy og RDL i samme økt, og går for hip thrust innimellom for å greie å yte godt resten av økta. 

Anonymkode: b23e0...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hip thrust eller skal man si thirst trap. 

Anonymkode: 6fe4e...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trek skrev (På 3.5.2024 den 8.20):

Har en mulig forklaring og det er at hoftehev er mer skånsom for bekkenbunnen. Ikke sikkert alle tenker på det, men for de av oss som er skada av å ha født barn så lønner det seg å tenke over det.

Anonymkode: b9aff...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en mulig forklaring og det er at hoftehev er mer skånsom for bekkenbunnen. Ikke sikkert alle tenker på det, men for de av oss som er skada av å ha født barn så lønner det seg å tenke over det.

Anonymkode: b9aff...899

Den er nok også en mer stabil øvelse og setter nok noe mindre krav til kjernemuskulatur og balanse. 

Det finnes nok mange gode grunnen til at mange bør ha den på programmet sitt. 

Jeg liker markløft bedre da jeg føler det er mer bang for the bucks sånn rent treningsutbytte messig. Antar at mange menn tenker det samme.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trek skrev (På 3.5.2024 den 8.20):

Jeg skulle gjerne løftet mer i markløft, ( 50-60 kg) men hendene mine klarer ikke å holde så mye mer. 

Da er hip thrust en god øvelse i tillegg

Anonymkode: e4d8c...18d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skulle gjerne løftet mer i markløft, ( 50-60 kg) men hendene mine klarer ikke å holde så mye mer. 

Har du prøvd å bruke stropper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Straps eller omvendt grep  allså over hånds grep på ene siden undergrep på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåmonster skrev (På 3.5.2024 den 8.04):

Mange menn er sterker , vi kan pushe mere vekter i markløft og Lowbar knebøy ,t hvorfor skal man trene hiptrust? 

Dette.

Nesten meningsløst med hip thrusts som isolasjonsøvelse når markløft og lave knebøy er en del av programmet.

Og til spørsmålet, nei jeg ønsker ikke en muskuløs rumpe. Ikke i den grad at jeg gidder å trene isolasjonsøvelser for det.

Anonymkode: 8effc...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har begrenset ressurser å bruke på trening, mark og knebøy er mer fornuftig, jenter vil kanskje pumpe rumpe litt ekstra gutta kanskje mer fokus på rygg, skuldre alt dette som gir en maskulint utseendet.  Selv trener jeg bein hardt med baseløft , men skal ærlig innrømme jeg prioritere overkropp når jeg skal gjøre jåle øvelser .  Når jeg har trent min baseløft så blir det Sidehev for skuldre - bakside skulder- Shrugs - forarmer og triceps.  Kona trener baseløftene med meg, men så gjør hun hiptrust , kick backs , KG swing osv etterpå.

Anonymkode: 61f3c...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trek skrev (18 timer siden):

Jeg liker markløft bedre da jeg føler det er mer bang for the bucks sånn rent treningsutbytte messig. Antar at mange menn tenker det samme.

Er vel knapt en eneste øvelse som er mer «bang for the buck» en markløft.

Kunne jeg kun trent 1 øvelse resten av livet, hadde det vært markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tren en del grep-spesifikke øvelser. Farmerwalk/carry er en sterkt undervurdert øvelse generelt, i tillegg kan den gjøre underverker for grep. Mange markløftere trener farmerwalk i programmet sitt. Gjerne hengeøvelser også (hangs, pullups osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er vel knapt en eneste øvelse som er mer «bang for the buck» en markløft.

Kunne jeg kun trent 1 øvelse resten av livet, hadde det vært markløft.

Ja, men det er så tøft på nervesystem så man bør rotere inn andre øvelser. Jeg trener mark hver gang jeg er klar for det.. men blir fort 6-7 dager før jeg har hentet meg inn. Hiptrust eller RDL kunne vært noe jeg kjørte 2-3 dager etter markløft , disse øvelsene som lett (Pull ) dag. Ikke fordi man holder igjen på noe måte, men fordi det er letter øvelser å hente seg inn fra, lavere systematisk stress, Disse øvelsen bidrar til utvikling i markløft,  men vil aldri erstattere gode gamle mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tren en del grep-spesifikke øvelser. Farmerwalk/carry er en sterkt undervurdert øvelse generelt, i tillegg kan den gjøre underverker for grep. Mange markløftere trener farmerwalk i programmet sitt. Gjerne hengeøvelser også (hangs, pullups osv).

Jeg trener grepet ved å holde stangen på siste rep en stund. Så liker jeg godt å ha en hånd med overhåndsgrep og den andre med underhåndsgrep. Når jeg byttet grep kunne jeg droppe reimer helt, ellers er jo reimer også greit å bruke om det er grepet som setter en stopp for progresjonen.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men det er så tøft på nervesystem så man bør rotere inn andre øvelser. Jeg trener mark hver gang jeg er klar for det.. men blir fort 6-7 dager før jeg har hentet meg inn. Hiptrust eller RDL kunne vært noe jeg kjørte 2-3 dager etter markløft , disse øvelsene som lett (Pull ) dag. Ikke fordi man holder igjen på noe måte, men fordi det er letter øvelser å hente seg inn fra, lavere systematisk stress, Disse øvelsen bidrar til utvikling i markløft,  men vil aldri erstattere gode gamle mark.

Jeg trener markløft to ganger i uka og har alltid RDL rett etter markløft. Har ikke merket noe til at det er tøft for nervesystemet, men jeg vet ikke helt hvordan man merker det?  

Det er jo viktig at alle trener etter sin egen kropp. Når jeg sier hvordan jeg trener så mener jeg ikke at alle bør trene sånn som jeg gjør fordi det er mest riktig. Det er bare det som passer meg og min kropp. 

Jeg vil likevel påstå at veldig mange (i grunnen alle) kvinner med fordel kunne lagt inn markløft, knebøy og benk på programmet sitt til fordel for mange andre øvelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løftet på det mestet 60 kg 8 ganger 3 ganger som 25- åring. Det er like mye som politihøyskolen for menn! Nå er det endel grunner til at jeg aldri ville søkt en bachelor der, men kvinner som trener styrke er smarte!

Anonymkode: 2bae8...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
Trek skrev (7 minutter siden):

Jeg trener grepet ved å holde stangen på siste rep en stund. Så liker jeg godt å ha en hånd med overhåndsgrep og den andre med underhåndsgrep. Når jeg byttet grep kunne jeg droppe reimer helt, ellers er jo reimer også greit å bruke om det er grepet som setter en stopp for progresjonen.

Jeg trener markløft to ganger i uka og har alltid RDL rett etter markløft. Har ikke merket noe til at det er tøft for nervesystemet, men jeg vet ikke helt hvordan man merker det?  

Det er jo viktig at alle trener etter sin egen kropp. Når jeg sier hvordan jeg trener så mener jeg ikke at alle bør trene sånn som jeg gjør fordi det er mest riktig. Det er bare det som passer meg og min kropp. 

Jeg vil likevel påstå at veldig mange (i grunnen alle) kvinner med fordel kunne lagt inn markløft, knebøy og benk på programmet sitt til fordel for mange andre øvelser. 

Kan være at det gjelder mest oss menn da vi rekruttere mere muskelfibrene, ved tung mark kan man jo bruke veldig høy prosent av 1 RM Max styrke, dette er veldig tøft for kroppen. Om ting funger , å du øker jevnt allså ikke hver fullmånen😅 så bare forsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Løftet på det mestet 60 kg 8 ganger 3 ganger som 25- åring. Det er like mye som politihøyskolen for menn! Nå er det endel grunner til at jeg aldri ville søkt en bachelor der, men kvinner som trener styrke er smarte!

Anonymkode: 2bae8...b6b

60 kg vil gi veldig litt stress for kroppen, noen annet når det er 160. Da gjelder litt andre spille regler en for en som er vidrekommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...