AnonymBruker Skrevet 4. mai #21 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Må legge til at det er ditt ansvar som dyreeier å tilpasse deg dyret, ikke omvendt. Dyr er ikke underholdning. Anonymkode: f50d0...17e Uenig. Dyr tilpasser seg mennesker. våre hunder sover til vi står opp, om det er kl 7 eller 10 så sover de til vi er våken. de blir også vant til turer utifra hva de blir vant til. Men tur to ganger om dagen trenger de. mat, stell, kos og slippe være alene for lenge. de blir ensom og vil helst være med flokken sin. Anonymkode: 6f831...86a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #22 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Uenig. Dyr tilpasser seg mennesker. våre hunder sover til vi står opp, om det er kl 7 eller 10 så sover de til vi er våken. de blir også vant til turer utifra hva de blir vant til. Men tur to ganger om dagen trenger de. mat, stell, kos og slippe være alene for lenge. de blir ensom og vil helst være med flokken sin. Anonymkode: 6f831...86a Døgnrytme blir en helt annen sak. Anonymkode: f50d0...17e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #23 Del Skrevet 4. mai Da vi gikk på valpekurs sa kursholderne at «når hunden kommer i puberteten er det ofte som om de glemmer alt de noen gang har lært. Hold ut til hunden kommer ut av puberteten og kom gjerne da tilbake på hverdagslydighetskurs for litt oppfrisking» Prøv også å tren med noen supergode godbiter, for eksempel oppkuttet pølse. Får hunden din leke med andre hunder? Eller hvor langt fra hilser de? Jeg ser ofte at om eier er litt skeptisk så får de ikke hilst skikkelig, men dette med hilsing og litt lek med andre hunder er gull verdt for sosialiseringen. Anonymkode: a28c8...11d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glassnudler Skrevet 4. mai #24 Del Skrevet 4. mai (endret) . Endret 4. mai av Glassnudler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 4. mai #25 Del Skrevet 4. mai Tråden er ryddet for innlegg med forherligelse av brudd på norsk lov, brukerangrep,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #26 Del Skrevet 4. mai Har du sett alle sesongene av Fra Bølle til Bestevenn på NRK TV? Anonymkode: 99542...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #27 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Må legge til at det er ditt ansvar som dyreeier å tilpasse deg dyret, ikke omvendt. Dyr er ikke underholdning. Anonymkode: f50d0...17e Hæ? Selvfølgelig skal hunder tilpasse seg oss mest mulig. De skal bli vandt til vår verden, og lære seg hva som er greit eller ugreit. Hvis vi bare skulle tilpasse oss hunden måtte vi jo latt dem bite, for det er deres måte å leke og utforske på. Anonymkode: 64b15...68d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nora:) Skrevet 4. mai #28 Del Skrevet 4. mai mommyaka skrev (På 2.5.2024 den 19.39): Bruker du godbiter? Ja og favoritt leken men hun har null interesse i dem ute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nora:) Skrevet 4. mai #29 Del Skrevet 4. mai Tabris skrev (På 2.5.2024 den 21.36): Du sier at det ikke er gøy for noen fordi hun er stor. Hvor stor avstand har du da? For hvis du står på lang avstand så tror jeg ikke de som passerer bryr seg, det er jo mer hvis en stor hund kommer hoppende mot dem. Du må rett og slett trene på det steg for steg, så mikrosteg dere trenger for å lykkes. Og avstand, avstand, avstand. Vær ute, på stor avstand fra alle forstyrrelser, så lenge at hun faktisk klarer å slappe av og ta godbiter. Vi har mye avstand med andre men det samme skjer uansett avstanden hun starter å reagere med engang hun ser noe uansett hvor langt de er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nora:) Skrevet 4. mai #30 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 21.26): Vår hund var helt ekstremt stressa fra ca 10-12mnd. Det var som om hun hadde propp i ørene, ikke én eneste kommando gikk inn ute. Og hun bjeffa noe helt enormt. Det var rett og slett sånn at jeg grua meg til å gå tur på steder vi kunne møte andre hunder. Så kom første løpetid, og da den var over var det brått som å ha en ny hund. En vesentlig roligere hund, som faktisk hadde hørsel. Selvfølgelig er hun langt fra perfekt, men jeg gruer meg ikke lenger for å gå tur. Så bare som en liten trøst, det kan være at noe av adferden er hormoner - og da vil det gå over av seg selv. 😊 Anonymkode: 86d3a...f6d Føler det samme, begynt å hate å gå tur med hun. Hun har ikke fått løpetid enda så får håpe det blir litt bedre når hun får og er mer motivert til å høre etter:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nora:) Skrevet 4. mai #31 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 15.11): For det første. De fleste valpekurs er for sosialisering og at hundeeiere skal lære helt grunnleggende hundetrening. Det er en grunn til at de fleste hundeskoler tilbyr valpekurs, grunnkurs, videregåendekurs i en eller annen form. Det er også en grunn til at de fleste hundeskoler tilbyr passeringskurs, rett og slett fordi vi har flere hunder, bor tett og hundene kommer ofte opp i møtesituasjoner som de ikke nødvendigvis takler. Bor du på en slik måte at du kan unngå tette passeringssituasjoner en periode? Hva trener du på som hunden din syns er gøy? Min elsker for eksempel å sette snuta i hånda mi for å få godbit. Det er en enkel øvelse, den har klare regel og er lett å få til. Så kan den varieres i det uendelige. Slike øvelser skaper et bånd, og man kan øve på dem hvor som helst. Man kan gradvis gjøre det vanskeligere ved å gjøre det i et vanskeligere miljø. Og til slutt ... jeg skulle ønske flere advarte ordentlig mot unghundtiden. Jeg syns mange snakker om den vanskelige og slitsomme valpetiden. For min del er det unghundtiden som er vanskelig. Det skjer jo faktisk masse hormonelle endringer her, og da må man som eier kanskje ta en del situasjoner med litt mer humor enn man ellers ville gjort, og tilpasse og skape mestring i så mange situasjoner som mulig ❤️ Anonymkode: 552cc...299 Har nå snakket ned en hundetrener og blir nokk noen timer med han da han har erfaring med rasen også. Hun er generelt glad i triks og hører etter inne men med engang vi går ut bare til hage så vil hun ikke noe. Valpetiden var ikke så ille som nå i tenåring fasen😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nora:) Skrevet 4. mai #32 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da vi gikk på valpekurs sa kursholderne at «når hunden kommer i puberteten er det ofte som om de glemmer alt de noen gang har lært. Hold ut til hunden kommer ut av puberteten og kom gjerne da tilbake på hverdagslydighetskurs for litt oppfrisking» Prøv også å tren med noen supergode godbiter, for eksempel oppkuttet pølse. Får hunden din leke med andre hunder? Eller hvor langt fra hilser de? Jeg ser ofte at om eier er litt skeptisk så får de ikke hilst skikkelig, men dette med hilsing og litt lek med andre hunder er gull verdt for sosialiseringen. Anonymkode: a28c8...11d Ja har også hørt at de «glemmer alt» når de er i puberteten. Bruker pølser, biff, kylling osv noe som hun elsker men bryr seg absolutt ikke når vi er ute og hun ser noen andre:/ hun fik leke med nabo hundene da hun var mindre siden de var småe hunder og set gikk fint, men nå så får hun dessverre ikke leke med dem så mye lenger pga hun kan ikke være uten bånd og liker ikke å la hun møte andre hunder med bånd og så blir jeg dratt etter også😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #33 Del Skrevet 4. mai Er hunden sulten når du går tur med den? Anonymkode: bd46e...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #34 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 13.32): Heii. Jeg har en valp på 10 mnd som er helt forferdelig å gå tur med hun. Jeg har prøvd det meste men for ikke «kontakt» med henne, ute så hører hun ikke etter spesielt om det er andre folk/dyr. Når hun ser noe så begynner hun å dra og hopper for å komme bort til dem selvfølgelig noe som hun ikke får lov til, hører ikke etter når jeg prøver å få hun til å sitte når noen går forbi. Ender med at jeg må dra hun etter meg mens hun hopper å drar, veldig slitsomt da hun er stor og sterk. Har veldig lyst å ta henne med meg til steder og det var planen når jeg skaffet meg hund, men pga hvordan hun oppfører seg så har jeg ikke lyst å gå tur med henne engang. Har noen noe tips på hva mer jeg kan gjøre? Anonymkode: 2c5b1...d82 Hun er fortsatt en valp. Og det å dra hun etter deg må du slutte med pronto. Anonymkode: 7e239...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #35 Del Skrevet 4. mai Det hunder kan inne, kan de ikke nødvendigvis ute. Man må jobbe med å generalisere at ting gjelder overalt. I det må man også senke kravene i vanskelig miljø. Det er vanskelig, og ikke uten problemer det heller, og noen ganger kjennes det som man ikke får noe igjen. Men man må bare stå i det. Anonymkode: 14844...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nora:) Skrevet 7. mai #36 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 0.11): Hun er fortsatt en valp. Og det å dra hun etter deg må du slutte med pronto. Anonymkode: 7e239...802 Kan ikke la hun hoppe på andre som skal forbi så selvfølgelig må jeg dra henne eller holde henne når hun er over 40kg, har også fått beskjed om det av en trener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nora:) Skrevet 7. mai #37 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 19.11): Er hunden sulten når du går tur med den? Anonymkode: bd46e...17b Ja og nei, hun er ikke så mett sånn at hun vil jobbe for godbiten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #38 Del Skrevet 7. mai nora:) skrev (2 timer siden): Ja og nei, hun er ikke så mett sånn at hun vil jobbe for godbiten Pass på å ikke gi mat rett før dere går på tur så hun har lyst på godbiter. Du bør også reduserer litt på mengden vanlig mat, hvis ikke legger de fort på seg Anonymkode: bd46e...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 7. mai #39 Del Skrevet 7. mai nora:) skrev (4 timer siden): Kan ikke la hun hoppe på andre som skal forbi så selvfølgelig må jeg dra henne eller holde henne når hun er over 40kg, har også fått beskjed om det av en trener. Lar meg sjelden overraske mer. "jeg har problemer med.." Eller kan det heller være slik at hundeeieren har ignorert problemet inntil det har tatt fullstendig overhånd? Jeg tror ofte det er svaret. Mitt inntrykk er at mange hundeeiere kun ønsker seg kommunikasjon/kontakt på sine egne premisser. Altså kun når de selv har et behov for det. Derav div kurs, trening, trening, passering(alt for å ikke treffe/hilse på andre hunder t.eks), og forøvrig krav-krav-krav-krav.. Hva med hundens behov? Mat og seng, that's it? Ja det tror jeg ofte er tilfellet. Og eieren krever selvsagt 100% lydighet tilbake. Hva er det dere innbiller dere? Makan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 8. mai #40 Del Skrevet 8. mai (endret) 16 hours ago, nora:) said: Kan ikke la hun hoppe på andre som skal forbi så selvfølgelig må jeg dra henne eller holde henne når hun er over 40kg, har også fått beskjed om det av en trener. Men da er du jo veldig nær, hvis du må dra henne til deg for at hun ikke skal hoppe på folk? Endret 8. mai av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå