AnonymBruker Skrevet 5. mai #61 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Beklager jeg svarte på feil innlegg 🤣 jeg tenkte ikke hovedsakelig på rasekatter men katter generelt. Jeg personlig liker å ha katter som kan være ute mens jeg gjør husarbeid. Katten min jstrr når jeg vasker, rydder og støvsuger. Særlig det siste 🤣 om vinteren tar jeg han bare inn på soverommet så kan han ligge i fred mens jeg tar resten av leiligheten men jeg lurer noen ganger på hvordan de som har dyr rundt seg konstant som er rundt beina på dem får gjort noe jkemme hvis de ikke kan ha de ute litt Anonymkode: 324da...fea Katten min hater når jeg vasker* Anonymkode: 324da...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #62 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 17.06): Vi adoptere en katt for en del år siden. Vi hentet den hos de som var fosterhjem for den. De bodde i en bitteliten leilighet i 4. etasje midt i Oslo sentrum. De var glad i katter, men kunne selvfølgelig ikke ha en katt fast der de bodde. Så derfor valgte de å bli fosterhjem. Anonymkode: a47aa...92b Nei det skjønner jeg godt for kattens del.:) bedre for katter å bo på landet. Skjønner greia nå å være fosterhjem er bare et alternativ til hvis man bare kan ha den for en periode jeg trodde at fosterhjem var fast siden det er det i menneskeverden. Eller det er kanskje ikke sånn da heller. Jeg trodde at fosterforeldrene adopterte fosterbarn. Men jeg har ikke satt meg så inn i det. Er kanskje forskjell på fosterforeldrene og adoptivforeldre Anonymkode: 324da...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #63 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 14.04): Ja det er akkurat det jeg mener. Og da synes jeg katten birde slippe å bli hentet av Dyrebeskyttelsen igjen og bli fraktet til ett nytt hjem når den er blitt trygg der den er. Anonymkode: 324da...fea AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 14.06): Ok skjønner. Men da kan man godt adoptere med en gang også hvis man vil det Anonymkode: 324da...fea Er du altså villig til å adoptere en katt du ikke vet om er tam, og som du ikke vet om vil ta to timer eller to år før du får klappe? Du er villig til å adoptere en katt du ikke vet om er frisk? Har du god nok kjennskap til katt at du klarer fange en katt som ikke er tam og få den inn i buret for gjentatte veterinærbesøk? Anonymkode: 5e1a3...bfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #64 Del Skrevet 5. mai Gliffy skrev (På 28.4.2024 den 12.03): Dette stemmer ikke. Jeg har rasekatter fordi jeg må ha de inne, og dyrebeskyttelsen andre organisasjoner adopterer ikke bort til å ha katter som innekatt. Jeg ønsket egentlig å adoptere men siden det ikke var mulig kjøpte jeg fra oppdretter. Synd, for det er mange katter som trenger et hjem. Jeg mener kattene har det bra hos meg. De har stor plass, vi leker hver dag og de leker med hverandre. De har klatretrær og fine utkikksplasser og kan være ute på stor kattesikret terrasse. Alt sånt som årlig vetrinærkontroll, tannrens og kloklipp følges nøye opp. Så selv om jeg ikke har uteplass til de mener jeg at jeg kunne ha tilbudt et godt hjem. Det kunne du absolutt 🥰 Anonymkode: 324da...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #65 Del Skrevet 5. mai regner med om man er fosterhjem og vil beholde den så får man det Anonymkode: 96a16...307 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #66 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du altså villig til å adoptere en katt du ikke vet om er tam, og som du ikke vet om vil ta to timer eller to år før du får klappe? Du er villig til å adoptere en katt du ikke vet om er frisk? Har du god nok kjennskap til katt at du klarer fange en katt som ikke er tam og få den inn i buret for gjentatte veterinærbesøk? Anonymkode: 5e1a3...bfd Godt spørsmål. Nei det ville nok blitt for krevende. Det ville blitt vanskelig for meg følelsesmessig og. Jeg hadde hatt dårlig samvittighet hver gang jeg dro på jobb eller dro fra den. Ville følt at jeg måtte vært hjemmeværende for å gi den nok omsorg og få nok tid til å jobbe med den og trygge den. Og ville nok kjent på frustrasjonen og tsnken på å gi opp, og derfor følt meg dårlig selv om det ikke er min skyld og jeg hadde prøvd mitt beste. Men ville også kjent en veldig god følelse hvis jeg klarte å hjelpe den. Men hvis man ikke ser tegn til bedring hos en katt etter to år så ville jeg tenkt at jeg ikke kunne hjelpe den alene og at den måtte gått i terapi hos en psykolog for dyr. Har selv en pandemi katt. Han er livredd for alle andre enn meg. Så det er nesten håpløst å få andre til å passe han. Ingen andre får kose med han eller tatt han til veterinæren hvis han trenger hjelp mens jeg er på ferie.. så jeg har aldri turt å dra fra han mer enn et par døgn selv om han får tilsyn og påfyll av mat osv, har luke og jeg har kamera med app på mobilen som jeg kan se han i stua Anonymkode: 324da...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #67 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er du altså villig til å adoptere en katt du ikke vet om er tam, og som du ikke vet om vil ta to timer eller to år før du får klappe? Du er villig til å adoptere en katt du ikke vet om er frisk? Har du god nok kjennskap til katt at du klarer fange en katt som ikke er tam og få den inn i buret for gjentatte veterinærbesøk? Anonymkode: 5e1a3...bfd Det kunne også blitt invitert utfordrende siden jeg har katt fra før. Det ville blitt mye å jobbe med at den både skal bli trygg på meg og pus og at de skal bli venner og min katt fra før skal akseptere den nye osv. Så det er klart at det hadde blitt en utfordring. Men jeg kunne adoptert en katt som ikke var så veldig redd. Selv om mange katter fra db er det desverre. Men ikke nødvendigvis alle Anonymkode: 324da...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #68 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): regner med om man er fosterhjem og vil beholde den så får man det Anonymkode: 96a16...307 Ja, så bra 🥰 ts Anonymkode: 324da...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #69 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det kunne også blitt invitert utfordrende siden jeg har katt fra før. Det ville blitt mye å jobbe med at den både skal bli trygg på meg og pus og at de skal bli venner og min katt fra før skal akseptere den nye osv. Så det er klart at det hadde blitt en utfordring. Men jeg kunne adoptert en katt som ikke var så veldig redd. Selv om mange katter fra db er det desverre. Men ikke nødvendigvis alle Anonymkode: 324da...fea Men hvordan i all verden mener du at DB skal kunne si om katten er vennlig mot andre katter, eller om den ikke er så veldig redd, når du mener den ikke skal i fosterhjem først? Hele poenget med fosterhjem er jo at du som adopterer skal kunne få vite litt om katten først, og få en katt som er frisk. Spesielt når du har en katt fra før så burde det være i din største interesse å få adoptere en katt som er kontrollert for smittsomme sykdommer, og som man vet går overens med andre katter... Anonymkode: 5e1a3...bfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #70 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ok skjønner Ei venninne av meg hadde en katt i fosterhjem. Plutselig ble det bestemt at den skulle avlives fordi det ikke var noe håp for den katten i følge db til å bli bedre. Selv om den hadde blitt trygg på veninna mi og hennes daværende samboer. de ble veldig lei seg og veninna mi fikk ikke engang lov til å komme å levere katten selv og ta farvel. Denne dama fra db har jeg selv hatt en dårlig relasjon med tidligere. pga henne så er jeg skeptisk til å ha noe med db å gjøre desverre. Men jeg tenker at neste gang jeg skal ha en ny katt eller en til så vil jeg ta til meg en katt som trenger nytt hjem enn å skaffe kattunge.(Selv om de trenger ett hjem like mye) men det er noe spesielt med å hjelpe katter som har hatt det vanskelig og gi de omsorg og kjærlighet. Da føler jeg at jeg gjør noe bra. Eller for eksempel overta en katt som gis bort på finn. Ser noen må gi bort katten pga flytting eller ting i livet som gjør at de ikke kan ha den lengre. Anonymkode: 324da...fea Dette er takk og lov ikke en vanlig holdning hos dyrebeskyttelsen. Jeg tok til meg en katt i fosterhjem som hadde en del medisinske utfordringer som som krevde en som hadde vært en «god nok grunn» for for avlivning ,men på det tidspunktet hadde den fremdeles ingen smerter og sykdommene kunne medisineres slik at sykdommen kunne holdes i sjakk frem til en eventuell operasjon. Dette krevde veldig mye av meg og siden jeg var i en jobb hvor hjemmekontor var mulig var jeg villig til å gi katten en sjans i samarbeid med dyrebeskyttelsen . dette er nå seks år siden har levd lykkelig hos meg siden det. Jeg har også hatt mange flere katter i fosterhjem og jeg har alltid fått levere katten tilbake til dyrebeskyttelsen selv. Anonymkode: 07d78...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #71 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 5.04): Hvis du tenker på rasekatter, så er jo dette markedet helt adskilt fra vanlige huskatter. De som kjøper en huskatt har ingen interesse for en "vanlig" katt, så alternativet er ikke at de "redder en hjemløs katt", men at de ikke skaffer seg katt i det hele tatt. Hvis jeg skulle hatt katt hadde det blitt en rasekatt. Huskatt vil jeg ikke ha. Anonymkode: 6a92d...32f Mens jeg velger heller å ta til meg en katt som ikke har hatt det så bra og gi den et nytt og trygt hjem, enn å støtte en industri som avler frem dyr for profitt. Anonymkode: 07d78...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #72 Del Skrevet 6. mai Jeg har vært fosterhjem. Jeg bodde et sted midlertidig, og jeg kunne derfor ikke adoptere en katt. Det var med tungt hjerte jeg ringte for å levere ham tilbake da jeg skulle flytte, og jeg vet at dersom jeg hadde ønsket å adoptere ham ville jeg ha fått lov til det. Da betaler man for å overta katten på lik linje med andre som ønsker å adoptere. Anonymkode: 869fe...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #73 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 14.04): Ja det er akkurat det jeg mener. Og da synes jeg katten birde slippe å bli hentet av Dyrebeskyttelsen igjen og bli fraktet til ett nytt hjem når den er blitt trygg der den er. Anonymkode: 324da...fea Så hva er alternativet tenker du. Det er mange steder rundt omkring i landet som ikke har et eget lokale og da må faktisk de kattene som er hjemløse ha et sted å bo frem til vi får sitt evige hjem. Andre faktorer kan være at en del av kattene av forståelig grunner er veldig redde og usikre og er da ikke særlig attraktive for de som vil adoptere og da er det fint at vi kan plasseres i et foster hvor gradvis kan lære seg å bli tryggere å legge bort eventuelt uønsket adferd før de blir plassert i sitt for alltid. Eller så kan kattene ha noen skade/sykdom som trenger litt jevnlig oppfølging i en periode og dette er det ikke nødvendigvis alle som har muligheten til eller føler seg komfortabel med og da er det fint at katten blir plassert i et fosterhjem hos noen som har tid og som ikke blir skremt av dette. Anonymkode: 07d78...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #74 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er takk og lov ikke en vanlig holdning hos dyrebeskyttelsen. Jeg tok til meg en katt i fosterhjem som hadde en del medisinske utfordringer som som krevde en som hadde vært en «god nok grunn» for for avlivning ,men på det tidspunktet hadde den fremdeles ingen smerter og sykdommene kunne medisineres slik at sykdommen kunne holdes i sjakk frem til en eventuell operasjon. Dette krevde veldig mye av meg og siden jeg var i en jobb hvor hjemmekontor var mulig var jeg villig til å gi katten en sjans i samarbeid med dyrebeskyttelsen . dette er nå seks år siden har levd lykkelig hos meg siden det. Jeg har også hatt mange flere katter i fosterhjem og jeg har alltid fått levere katten tilbake til dyrebeskyttelsen selv. Anonymkode: 07d78...cab Nei synes selv at det virket merkelig. Veninna mi ville kjøre å levere katten tilbake selv men denne dama fra db insisterte på at hun skulle komme å hente den hjemme hos de og ta den med til avliving uten å bry seg om kattens og deres følelser. Den skulle absolutt avlives fordi det var ikke håp for den. Jeg kjenner selv denne dama som en person som ikke har empati. Er derfor jeg ikke liker vedkommende. Flere har sagt til meg at hun er psykopat. Vi var naboer i tre år i tomannsbolig. Anonymkode: 324da...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #75 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men hvordan i all verden mener du at DB skal kunne si om katten er vennlig mot andre katter, eller om den ikke er så veldig redd, når du mener den ikke skal i fosterhjem først? Hele poenget med fosterhjem er jo at du som adopterer skal kunne få vite litt om katten først, og få en katt som er frisk. Spesielt når du har en katt fra før så burde det være i din største interesse å få adoptere en katt som er kontrollert for smittsomme sykdommer, og som man vet går overens med andre katter... Anonymkode: 5e1a3...bfd Ja absolutt. Jeg trodde kanskje de som jobber på db hadde testet ut litt siden de ofte har mange katter i samme hus selv om de bor i flere rom og har hver sin plass i bur osv. Anonymkode: 324da...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #76 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja absolutt. Jeg trodde kanskje de som jobber på db hadde testet ut litt siden de ofte har mange katter i samme hus selv om de bor i flere rom og har hver sin plass i bur osv. Anonymkode: 324da...fea For det første er de aller fleste i DB frivillige, ikke ansatte. Det er kun noen avdelinger/organisasjoner som har egne kattehus, men man setter selvsagt ikke nyinnfangende katter dit før de er kontrollert av veterinær, bekreftet smittefri, og at de faktisk går overens med andre katter. Flere avdelinger har ikke kattehus, og baserer seg kun på fosterhjem. Å drive ett kattehus krever en vaktplan av frivillige som kan dra inn å sosialisere med kattene, samt holde det rent. Og i kattehus får man heller ikke sett hvordan en katt fungerer i ett privat hjem. Det krever at avdelingen har råd til å ha et helt hus, med kommunale avgifter, strøm, vedlikehold og andre driftskostnader... Med 600 000,- i statsstøtte, fordelt på 25 avdelinger, hvor mange hus tror du egentlig de har råd til å drifte? Prisen man betaler for å adoptere en katt dekker ikke engang kastrering og vaksine, her er man avhengig av gode avtaler med veterinærene. Hadde man skulle basert seg kun på kattehus, så hadde man bare kunne reddet kun en brøkdel av kattene... Anonymkode: 5e1a3...bfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #77 Del Skrevet 6. mai Jeg var fosterhjem en gang, og fikk beskjed om at jeg ikke kunne adoptere pga jeg bodde nær en vei (!). Anonymkode: 4865f...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #78 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 5.40): Det er vel ingen som nekter deg å adoptere en katt du er fosterhjem for? Med mindre du bor i blokk og katten skal få lov å gå ute f eks. Fosterhjem i seg selv er midlertidig, det sier seg selv. Men vi har flere fosterhjem som har adoptert fosterkattene Anonymkode: 81052...155 Enig i dette. Hvor tar TS det fra at hxn ikke kan adoptere en katt som har vært der i fosterhjem? Husker selv at jeg tok meg av en gravid katt for dyrebeskyttelsen. Katten fikk mange unger og det var ikke aktuelt å beholde alle, men hadde de alle hos meg til kattungene var 12 uker og kunne få nye hjem. Jeg fant selv nye hjem til alle kattungene, men ingen ville nektet meg å beholde både kattemor og barna om jeg hadde kunnet det. Hadde katt fra før selv og det var ikke aktuelt å plutselig ha fullt ansvar for så mange katter på varig basis. Det er enklere for DB å finne fosterhjem som midlertidig løsning enn varige hjem da mange lettere kan påta seg ansvar for dyret for avgrenset tid. Men om TS ønsker å beholde dyret kan jeg ikke forstå at DB vil nekte dette med mindre de mener TS er uegnet. Hvis de mener TS er uegnet skal det heller ikke være beredskapshjem der. Det å være beredskapshjem er også frivillig, så det er et dårlig argument om DB mener de heller vil bruke TS som beredskapshjem enn at hun får adoptere. Dette henger ikke på greip. Kan du ha misforstått noe TS? Anonymkode: 93e91...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #79 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): For det første er de aller fleste i DB frivillige, ikke ansatte. Det er kun noen avdelinger/organisasjoner som har egne kattehus, men man setter selvsagt ikke nyinnfangende katter dit før de er kontrollert av veterinær, bekreftet smittefri, og at de faktisk går overens med andre katter. Flere avdelinger har ikke kattehus, og baserer seg kun på fosterhjem. Å drive ett kattehus krever en vaktplan av frivillige som kan dra inn å sosialisere med kattene, samt holde det rent. Og i kattehus får man heller ikke sett hvordan en katt fungerer i ett privat hjem. Det krever at avdelingen har råd til å ha et helt hus, med kommunale avgifter, strøm, vedlikehold og andre driftskostnader... Med 600 000,- i statsstøtte, fordelt på 25 avdelinger, hvor mange hus tror du egentlig de har råd til å drifte? Prisen man betaler for å adoptere en katt dekker ikke engang kastrering og vaksine, her er man avhengig av gode avtaler med veterinærene. Hadde man skulle basert seg kun på kattehus, så hadde man bare kunne reddet kun en brøkdel av kattene... Anonymkode: 5e1a3...bfd Ok jeg forstår. Takk for informasjon det er jo greit å kunne levere en katt tilbake om det ikke fungerer etter å ha prøvd en stund. Og det er også greit å vite at man kan adoptere selv hvis det fungerer bra etter å ha vært fosterhjem en stund. Anonymkode: 324da...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #80 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg var fosterhjem en gang, og fikk beskjed om at jeg ikke kunne adoptere pga jeg bodde nær en vei (!). Anonymkode: 4865f...489 Ok jeg kan forstå at de tenker på at katten kan bli påkjørt men hvis man bor på landet og katten har jorder og skog på andre siden av huset så velger katten som regel å gå der. Det som er skummelt nå er at kattene ikke hører bilene lenger når de kommer. Bilene lager jo ikke lyd lenger Anonymkode: 324da...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå