Gå til innhold

Habituell abort


prinsessa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne med utredning etter 4 stk MA. Er det noen andre som også har vært til utredning for MA og kan fortelle litt om hva som skjer på denne utredningen og om hva slags behandling som blir satt i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nettopp blitt utredet for habituell abort.

Tror det varierer litt fra sykehus til sykehus (og også gynekolog til gynekolog) hva de sjekker.

Hos oss har de sjekket både zmurfen og meg for genfeil vha blodprøve. I tillegg har det blitt tatt en rekke blodprøver av meg hvor de har sjekket om jeg har ulike sykdommer (sukkersyke, stoffskifteproblemer) og om jeg har økt fare for blodpropp (en rekke tester som utføres for å sjekke dette). Jeg har også vært gjennom hysteroskopi (sjekk av livmoren med fiberoptisk kamera).

I følge de gynekologene jeg har snakket med finner de sjelden noe galt, men utreder "for sikkerhets skyld". Hos meg har de ikke funne noen ting, og alle innspill til "behandling" under en evt ny graviditet blir derfor etter "prøve og håpe det beste"-prinsippet. Det er dessverre ingen studier som viser at det er noe som helst som hjelper dersom de ikke finner noe galt på testene. Allikevel sverger enkelte til 10 x dose folat eller hormonbehandling eller blodfortynnende eller en kombinasjon av dette ved neste graviditet "fordi det i alle fall ikke skader".

I tillegg blir man gjerne sykemeldt frem tom 12. uke.

Jeg har fått beskjed om ikke å fly (reiser mye i jobben) om jeg skulle bli gravid igjen, men det er ikke fordi det er farlig å fly, kun fordi jeg to ganger har oppdaget MAen ved at blødningen har begynt ombord i fly (og det er ikke så veldig behagelig å fossblø på flytoalettet i 6 timer fra New York til Køben....).

Og så har jeg fått beskjed om ikke å trene dersom jeg blir gravid igjen. Teorien bak det er at jeg har veldig lavt blodtrykk og at de tenker at kanskje blodtilførselen til fosteret blir for dårlig om jeg trener og blodet da trengs "andre steder" i kroppen.

Om det er mer du lurer på så send meg gjerne en PM - har lest og spurt og gravd mye om dette de siste mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også under utredning for hab abort. Vi har akkurat begynt utredningen, så foreløpig har vi kun kommet til tappe-blod-stadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble utredet for 2 år siden. Hos meg var det også blodprøver i fleng, og her fant de en mulig årsak til abortene. Sikre var de ikke, men da jeg igjen ble gravid ble jeg behandlet med blodfortynnende sprøyter fra uke 6 og ut svangerskapet. Så jeg fikk barn til slutt. (Jeg hadde dog andre problemer i tillegg til abortene. Jeg sliter med å holde på barnet etter uke 12 også, og fikk derfor spesielt mye oppfølging.)

Lykke til med utredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...