Gå til innhold

Seriøs oppdretter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt lenge på å skaffe meg en katt og har landet på rasen britisk langhåret. Jeg har vært i kontakt med flere personer men er litt usikker på hva man skal se etter for å skille om det er en seriøs oppdretter eller ikke.

Kattene ser ut til å leveres med det «vanlige» som sjekk hos veterinæren og slikt. Hvordan kan man vite om kattungen har en stamtavle da dette ikke er nevnt? Og er prisen 15-16 000 vanlig å betale dersom man ikke har stamtavle?

Anonymkode: 39c43...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tenkt lenge på å skaffe meg en katt og har landet på rasen britisk langhåret. Jeg har vært i kontakt med flere personer men er litt usikker på hva man skal se etter for å skille om det er en seriøs oppdretter eller ikke.

Kattene ser ut til å leveres med det «vanlige» som sjekk hos veterinæren og slikt. Hvordan kan man vite om kattungen har en stamtavle da dette ikke er nevnt? Og er prisen 15-16 000 vanlig å betale dersom man ikke har stamtavle?

Anonymkode: 39c43...911

Bare hvis man er ekstremt lettlurt. Og en katt uten stamtavle er per definisjon en huskatt, den vil aldri kunne omtales som en rase.

Anonymkode: df143...0bd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er stamtavle er det ikke en seriøs oppdretter, det er ganske så sikkert. 

Gå inn på hjemmesiden til raseklubben og se etter oppdrettere der, og kontakt de som er mest aktuelle for deg. Det er den sikreste måten. Du kan også melde deg inn i Facebook grupper for rasen og følge med der på hvilke oppdrettere som anbefales.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett renraset med og uten stamtavle til den prisen. Folk tar ofte samme pris uten stamtavle. Noen legger seg 2000-3000 kr under, men det gjelder absolutt ikke alle. 

Jeg ville ha fulgt med oppdretteren en stund. Antall fórverter de bruker, hvor mange katter og kattungekull de pøser ut med. Jo flere kull de har, jo mindre seriøse er de. Da driver de med avl for profitt og ingenting annet. 
De mindre mer seriøse oppdretterne har kattungene hos seg selv, tar vare på dem, sosialiserer dem og gir dem en god start på livet. Det krever arbeid, og da har de færre kull om gangen. 

Anonymkode: 15187...d17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...