AnonymBruker Skrevet 19. april #1 Del Skrevet 19. april Jeg ønsker å høre andres råd, tanker og erfaringer rundt følgende problemstilling: Vi har en hannhund på knappe to år. Han er veldig glad i folk, skal alltid hilse og bli klappet, og han er veldig glad i kos og å sitte på fanget. Men - vi har hatt noen episoder nå der han har bitt oss voksne. Da han var valp fikk han bein som han kunne gnage på når vi drev med tilvenning til å være alene, dette var etter råd fra oppdretter. Vi ga han beinet når vi skulle gå, og når vi kom hjem igjen tok vi beinet fra han. Han var tidlig ekstremt aggressiv i slike situasjoner, og vi sluttet med dette. Han får kun godbiter som han spiser unna med en gang, aldri noe som han kan ‘spare på’, som bein o.l. Som ettårig hund var det to ulike episoder der han bet oss voksne, og han bet skikkelig, i begge tilfellene blødde vi ganske mye. Måtte ikke sy osv. Nå nylig, som toåring, skjedde det igjen. Disse tre situasjonene var i sammenheng med at han hadde fått tak i eple, brødskalker osv, som han voktet over. Han knurret og ble sint når vi var i nærheten, og vi har barn, så det var mildt sagt utrygt. Han bet meg da jeg kom nær maten (var ikke klar over at han hadde fått tak i et eple), og de andre gangene bet samboer da han prøvde ta fra han det han voktet over. Samboer irettesatte da hunden, hunden adlød ikke, det minnet litt om en ‘maktkamp’. Vi vet vel innerst inne at avlivning bør diskuteres. Men ønsker likevel høre hva andre tenker, gjerne komme med egne erfaringer. Selv om han er verdens største kosehund mesteparten av tiden, tenker vi at dette er såpass alvorlig, og vi er selvfølgelig redde for at han skal bite barna eller andre mennesker. Hadde han bitt barna slik han bet oss, hadde det blitt avlivning, uten diskusjon. Sånn til sist; barna er aldri alene med han lenger, vi voksne har han med oss hele tiden nå, også inne i huset. Så vi tar våre forholdsregler. Anonymkode: 8f5d9...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 19. april #2 Del Skrevet 19. april Det du beskriver heter ressursforsvar. Det blir verre av at samboeren din har sånn maktkamp med han så det bør dere slutte med øyeblikkelig. Jeg syns dere enten bør oppsøke en god hundetrener som kan hjelpe dere å få trent for å redusere ressursforsvar, eller omplassere. Avliving er for hunder som er mentalt ustabile, ressursforsvar er veldig naturlig for en hund, det er forutsigbart og kan håndteres så det er ikke noen grunn til avlivning i mine øyne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #3 Del Skrevet 19. april Ressursforsvar på mat er ikke uvanlig og er generelt ikke spesielt vanskelig å trene bort. Det kan dog bli mye verre veldig fort om man tar fra hunden mat, korrigerer eller prøver å "sjefe" og gå i konflikt med hunden. Her får hunden bekreftet igjen og igjen at den har god grunn til å forsvare maten sin, og vil eskalere forsvaret. Vanligvis, når man trener vekk ressursforsvar, så gjør man ting som bytte-leke (man tilbyr noe av høyere verdi enn det hunden allerede har), man lar hunden spise i ro og fred, og man legger til ressurser istedenfor å ta vekk (for eksempel, går man forbi matskåla, så slipper man oppi noe godt og går videre). Målet er at hunden skal bli trygg på at mennesker ikke tar, men gir. Da har de ikke lenger en grunn til å forsvare maten sin. Det er en prosess, men gjør man det rett, er det ikke spesielt vanskelig. Jeg hadde en valp som kom med sterk ressursforsvar over mat som 8 uker gammel. Jeg hadde aldri sett noe lignende, men jeg trygghet valpen gjennom byttelek og at den aldri fikk fratatt noe uten å få noe annet igjen for det. Som voksen er ressursforsvaret helt borte. Men, med en historie av matforsvar, er jeg likevel påpasselig med at f.eks barn ikke skal ta fra han mat. Finn en atferdskonsulent som kan komme hjem til dere og forklare og vise dere hva dere skal gjøre og ikke gjøre. Om hunden er flott på andre områder, så er omplassering bedre enn avlivning såfremt dere er ærlige om ressursforsvaret, for dette er noe som kan trenes bort. Likevel er det kanskje best at han ikke kommer til et hjem med barn. Anonymkode: 71b12...c06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 19. april #4 Del Skrevet 19. april Her er en fin lenke der det er ganske bra forklart hva ressursforsvar er: https://www.nkk.no/nyhetsarkiv/en-introduksjon-til-ressursforsvar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå