Gå til innhold

Trenger hjelp til å forstå dette i trafikken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er helt ubegripelig for meg, så fint om noen kan forklare meg dette.

Mange steder er det merket i veibanen hvilken fil man skal ligge i f.eks. ved rundkjøringer eller kryss.

Men nå om våren er jo denne veimerkingen uleselig eller rett og slett helt usynlig pga. slitasje. Hvordan i alle dager skal man vite hvilken fil man skal ligge i da? Det er jo overhodet ikke noe skiltmerking?

Er det jeg som har misforstått noe, eller er det systemet det er noe galt med?

Anonymkode: 0dc20...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er faste rutiner for innkjøringer i rundkjøringer.

Reglene er de samme. Om det er to filer inn til en rundkjøring, skal du kun ligge i feltet til venstre om du skal helt til venstre.

Anonymkode: 44cfc...9a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Reglene er de samme. Om det er to filer inn til en rundkjøring, skal du kun ligge i feltet til venstre om du skal helt til venstre.

Dette stemmer ikke i alle rundkjøringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer ikke i alle rundkjøringer.

… og da er det som regel skiltet :) 

Anonymkode: 8d2c6...d5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er faste rutiner for innkjøringer i rundkjøringer.

Det er ikke en fast regel.

Her har vi to filer inn i rundkjøring, og to filer ut rett frem, og en fil ut til venstre.

Venstre felt er altså for de som skal til venstre, eller som skal i venstre felt rett frem

Rød merking er hvitstripen på veien.

image.png.7ab05f08c9806147c1043a1346b5f485.png

Anonymkode: f28e6...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min faste leveregel er: Med mindre det er skiltet om noe annet og jeg skal mer enn halveis i rundkjøringen holder jeg til venste (innerst), skal jeg mindre enn halvveis holder til høyre (ytterst). Og du, husk å fylle på blinklys veske, det strengtatt det absolutt viktistste! ;)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

… og da er det som regel skiltet :) 

Anonymkode: 8d2c6...d5d

Ingen skilt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Granskudd skrev (11 minutter siden):

Min faste leveregel er: Med mindre det er skiltet om noe annet og jeg skal mer enn halveis i rundkjøringen holder jeg til venste (innerst), skal jeg mindre enn halvveis holder til høyre (ytterst). Og du, husk å fylle på blinklys veske, det strengtatt det absolutt viktistste! ;)

Dette stemmer. Unntaket er hvis det ikke er noen avgjøringer etter halvveien rundt. 

Anonymkode: fca2c...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fasiten er at om våren så må man bare godta at man ikke vet hvilken fil man skal kjøre i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du lappen? Jeg har omtrent aldri sett en rundkjøring uten hverken god merking eller skilt. Og hvis det ikke er noe så er det jo bare å følge vanlige regler. Altså skal du til høyre eller rett frem ligger du i høyre fila. Hvis det er to filer rett frem kan du som regel ligge i venstre også.

Anonymkode: 87908...731

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Og hvis det ikke er noe så er det jo bare å følge vanlige regler. Altså skal du til høyre eller rett frem ligger du i høyre fila. Hvis det er to filer rett frem kan du som regel ligge i venstre også.

Anonymkode: 87908...731

Jeg la meg i høyre fil for jeg skulle rett frem og det ble ikke godt mottatt av sensoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg la meg i høyre fil for jeg skulle rett frem og det ble ikke godt mottatt av sensoren...

Er du sikker på at det var feilen? Ikke blinking, komme seg inn i rundkjøring, vikeplikt etc? 

Anonymkode: 8e5be...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var rundkjøringen trearmet, og "rett frem" andre (og siste) avkjøring? Da skulle du lagt deg til venstre, slik sensor mente. 

Hvis ikke høres det litt rart ut. 

Anonymkode: a14b4...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke hatt lappen sååå lenge, og har ikke kjørt Norge rundt. Men mine erfaringer med dette:

Ser jeg ikke oppmerkingen på veien, så følger jeg vanlig rundkjøring-regler. Dvs plasserer meg til høyre om jeg skal til høyre eller rett frem, og til venstre om jeg skal til venstre.

Det er en rundkjøring der jeg bor som det er annerledes kjøremønster på. Skal du rett frem skal du plassere deg til venstre. Men her er det også skiltet! Så da vet man det selv om det er mye snø. Jeg har aldri opplevd at det ikke er skiltet i slike tilfeller. Men nå har jeg som sagt ikke kjørt over alt i Norge, så vet ikke om det er annerledes andre steder. Men du kan jo tenke litt ekstra over det og se etter når du er ute og kjører nå som det er bart. Det er ikke ofte jeg har havnet i rundkjøringer som avviker fra vanlig regel.

Anonymkode: 4c474...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...