Gå til innhold

Utfordringstråd for husarbeide.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei igjen! Nå har jeg det fryktelig travelt, men vasken skinner!

Nå må du få gjort det du skal på kjøkkenbordet, enig i at det er enklere når gubben er borte!!

Klærne bretter du senere i kveld, kanskje foran tv'en dersom du er alene! Husk vasken!

God helg, "snakkes på mandag"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag har jeg

- Tatt den lille oppvasken som var og tørket av benken

- Ryddet to hotspots på kjøkkenet, og da ble jeg så inspirert at jeg ryddet resten av kjøkkenet også!

- Ikveld bretter jeg en klesvask.

Kjære andre Fly-nybegynnere; Hvis ikke dere har skrubbet vasken skinnende ren enda, så gjør det i løpet av helgen. Rydd et hotspot også, og så finner vi på et nytt gjøremål sammen på mandag! Da er vi sååå godt igang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være med, jeg vil være med :hoppe: . Trenger motivasjon til husarbeid midt oppusingskaoset vi lever i akkurat nå!!! Er det sånn at det viktigste er at alle husets vasker skal skinne til enhver tid? Og at det er viktig å få orden på husets kaosområder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Er vi klare til ny innsats etter helgen?

Montepulciano; du var jo kjempeflink som rydda hele kjøkkenet! Jeg ble så imponert (og nesten litt misunnelig :ler: ). Hvordan ser kjøkkenet ditt ut i dag? Er kjøkkenbordet fritt for hotspots?

Malin; så bra at du vil være med!! Når det gjelder rene vasker, så gjelder det kun kjøkkenvasken for min del nå i begynnelsen. Må innrømme at den skinner, men er litt rotete i øyeblikket... Men det skal fikses snart!

Jeg har som mål å holde hotspot'en på pc-pulten borte etter at jeg rydda den bort på fredag.

Ellers er jeg åpen for alle typer arbeid i dag; huset mitt FLYTER! Aner ikke hvor jeg skal begynne! Den "vanlige" ryddingen må tas, men skulle gjerne hatt en liten oppgave som jeg kan se resultat av...

Hva trenger å bli gjort hos dere? Har vi noe felles som burde vært gjort for lenge siden? Hos meg burde kjøleskapet vært vaska, sengene burde vært skifta på, dusjkabinettet burde vært vaska osv. osv. Har også hotspots'er i skuffer og skap som burde vært rydda opp i... Foruten klesvask, vindusvask, sortering av klær, støvtørking osv.osv. :tristbla:

Hva går vi løs på? Vær så snill og gi meg noen oppgaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Er vi klare til ny innsats etter helgen?

Montepulciano; du var jo kjempeflink som rydda hele kjøkkenet! Jeg ble så imponert (og nesten litt misunnelig :ler: ). Hvordan ser kjøkkenet ditt ut i dag? Er kjøkkenbordet fritt for hotspots?

Malin; så bra at du vil være med!! Når det gjelder rene vasker, så gjelder det kun kjøkkenvasken for min del nå i begynnelsen. Må innrømme at den skinner, men er litt rotete i øyeblikket...  Men det skal fikses snart!

Jeg har som mål å holde hotspot'en på pc-pulten borte etter at jeg rydda den bort på fredag.

Ellers er jeg åpen for alle typer arbeid i dag; huset mitt FLYTER! Aner ikke hvor jeg skal begynne! Den "vanlige" ryddingen må tas, men skulle gjerne hatt en liten oppgave som jeg kan se resultat av...

Hva trenger å bli gjort hos dere? Har vi noe felles som burde vært gjort for lenge siden? Hos meg burde kjøleskapet vært vaska, sengene burde vært skifta på, dusjkabinettet burde vært vaska osv. osv. Har også hotspots'er i skuffer og skap som burde vært rydda opp i... Foruten klesvask, vindusvask, sortering av klær, støvtørking osv.osv. :tristbla:

Hva går vi løs på? Vær så snill og gi meg noen oppgaver!

God morgen!

Dine oppgaver idag er:

- Rydd/vask kjøleskapet

- Rydd alle flater (bord og benker)

- Hold hotspoten fin

- Shine Your sink!

ha en strålende dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det, gjest :)

Nå for øyeblikket lever jeg i et oppusingskaos uten sidestykke... Så det er ikke så lett å kaste seg over husarbeid da :tristbla: . Om en uke er vi ferdig, og da blir alt så myyye enklere ;) ... Men jeg skal sette meg et mål idag: Rydde og vaske kjøkkenet! Eneste rommet som akkurat nå ikke flyter av verktøy og gipsplater og annet dill. Ikke for å gape over for mye på en gang sånn i starten, men for å prøve å opprette litt orden i kaoset her! Og i kveld skal kjøkkenvasken skinne! Og rydding/vasking i kjøleskapet skal bli :) .

Kommer tilbake med rapport senere ikveld, om jeg har grunn til å være stolt av meg selv ;)

Endret av ~MALIN~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....forresten, skal vi si at dagens gjøremål er å rydde vaske kjøleskapet?

Ja, det er greit! Jeg har nylig ryddet kjøleskapet, så dete r en enkel sak å vaske det idag!

(Men får ikke gjort det før ikveld........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå folkens; hvordan går det med kjøleskapet, hotspot'en og den skinnende kjøkkenvasken?

Jeg er ikke ferdig, måtte bare innom her litt...men NÅ skal jeg gå løs på resten! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloooo! Er det noen der?

Vil bare meddele at nå gidder jeg ikke mer i dag, men jeg er igrunnen veldig fornøyd med meg selv! FIKK VASKA KJØLESKAPET!! Det var deilig å få det gjort, en kan trygt si det var lenge siden sist... :sjarmor: Nå lukter det rent og deilig når jeg åpner det, og innredningen skinner formelig mot meg... :ler:

Hadde håpet å få tatt fryseskapet under i tillegg, men jeg fikk bare tid til å rydde matvarene der. Får ta avrimingen en dag senere, forhåpentligvis i morgen.

Utover kvelden ble jeg litt stressa pga at jeg hadde brukt litt mye tid på kjøleskapet. Jeg skulle jo ha rydda benker og bord. I tillegg skulle jeg holde vedlike hotspot'en og ha en ren kjøkkenvask. Gubben skulle bort, dermed satte jeg ungene til å rydde 10 minutter før leggetid. Dette er jeg ikke så flink til ellers, men i dag gikk det kjempefint. Ungene var så snille og hjelpsomme at... :ler:

Dermed fikk jeg rene benker, bordplater, vask og hotspot!

OPPDRAGET ER UTFØRT!! :vinke:

Eneste minuset er at jeg nå ser hvor skittent det er ellers rundtomkring; vasken på badet, hybelkaniner rundt peisen, rot i klærne osv. osv.

Håper noen er flinke til å gi oppdrag i morgen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er så langt fra FlyLady at jeg herved holder meg unna.

Jeg er en flyBaby, i startgropa (for ørtende gang, jeg begynner stadiglitt på nytt, fordi jeg ikke er noe spesielt godt utstyrt med husmorgener) ikke noen superhusmor.

Dette her kan skremme hvemsomhelt bort fra å engang vurdere FlyLady....'

Have fun, kos dere, og få orden på huset... men om noen leser dette og lar seg skremme fra FlyLady vil jeg bare si: Dette er IKKE FlyLady i det hele tatt! Så ikke la seg skremme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er så langt fra FlyLady at jeg herved holder meg unna.

Jeg er en flyBaby, i startgropa (for ørtende gang, jeg begynner stadiglitt på nytt, fordi jeg ikke er noe spesielt godt utstyrt med husmorgener) ikke noen superhusmor.

Dette her kan skremme hvemsomhelt bort fra å engang vurdere FlyLady....'

Have fun, kos dere, og få orden på huset... men om noen leser dette og lar seg skremme fra FlyLady vil jeg bare si: Dette er IKKE FlyLady i det hele tatt! Så ikke la seg skremme....

Hvis du har lest gjennom innleggen tidligere her, ser du at vi tok helt feil når vi valgte å kalle dette Flylady. Det beklager vi på det sterkeste, poenget her er at vi er flere som trenger en oppmuntring til å komme igang med husarbeidet.

Jeg må innrømme at det føles fryktelig slitsomt å lese alt dette ang. Flylady på engelsk. Den tiden velger jeg å bruke på husarbeid isteden. Hadde det gått an å forandre overskrift på tråden, skulle jeg gjerne gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden er så langt fra FlyLady at jeg herved holder meg unna.

Jeg er en flyBaby, i startgropa (for ørtende gang, jeg begynner stadiglitt på nytt, fordi jeg ikke er noe spesielt godt utstyrt med husmorgener) ikke noen superhusmor.

Dette her kan skremme hvemsomhelt bort fra å engang vurdere FlyLady....'

Have fun, kos dere, og få orden på huset... men om noen leser dette og lar seg skremme fra FlyLady vil jeg bare si: Dette er IKKE FlyLady i det hele tatt! Så ikke la seg skremme....

Du sier du ikke føler deg som noen superhusmor; prøv en dag og gjør det samme som blir gjort på denne siden; da får du følelsen av å være superhusmor og den følelsen er fantastisk!! Prøv bare en dag, jeg lover at du blir litt gira på å jobbe mer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

Ærlig talt, gjest over. Skjerp deg! Ikke gidder du (eller er dere flere gjester?) lese engelsk for å finne ut hva FlyLady-prinsippene dreier seg om, og så er du ufin mot Malama som faktisk prøver å gi noen tips i rett retning. Du har ikke forstått noen ting, og du dummer deg ut.

Dere prøver å ta igjen alt husarbeidet ved å pålegge dere for mye på en gang, men jeg lover at det orker dere ikke i lengden, og så er dere tilbake til der dere var, at dere er misfornøyde med huset hjemme og klager over at det bare er rot og uløste oppgaver. Poenget med FlyLady er ikke å gjøre en ting nå og da, men å etablere rutiner i bunnen som vil hjelpe deg å håndtere husarbeide og hverdager på en grei måte.

Det må da være mulig å påpeke det, uten at en/fler av dere blir aggressive!

*rister oppgitt på hodet*

Er det en av de fake profilene som er ute og går i gjesteforkledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloooo! Er det noen der?

Vil bare meddele at nå gidder jeg ikke mer i dag, men jeg er igrunnen veldig fornøyd med meg selv! FIKK VASKA KJØLESKAPET!! Det var deilig å få det gjort, en kan trygt si det var lenge siden sist... :sjarmor:  Nå lukter det rent og deilig når jeg åpner det, og innredningen skinner formelig mot meg... :ler:

Hadde håpet å få tatt fryseskapet under i tillegg, men jeg fikk bare tid til å rydde matvarene der. Får ta avrimingen en dag senere, forhåpentligvis i morgen.

Utover kvelden ble jeg litt stressa pga at jeg hadde brukt litt mye tid på kjøleskapet. Jeg skulle jo ha rydda benker og bord. I tillegg skulle jeg holde vedlike hotspot'en og ha en ren kjøkkenvask. Gubben skulle bort, dermed satte jeg ungene til å rydde 10 minutter før leggetid. Dette er jeg ikke så flink til ellers, men i dag gikk det kjempefint. Ungene var så snille og hjelpsomme at... :ler:

Dermed fikk jeg rene benker, bordplater, vask og hotspot!

OPPDRAGET ER UTFØRT!! :vinke:

Eneste minuset er at jeg nå ser hvor skittent det er ellers rundtomkring; vasken på badet, hybelkaniner rundt peisen, rot i klærne osv. osv.

Håper noen er flinke til å gi oppdrag i morgen også!

GRATULERER!!! dU HAR VÆRT KJEMPEFLINK!!!

Nå hadde jeg egentlig skrevet et langt svar, men gjorde noe tøys så det forsvant..... Litt kortere versjon her altså:

- jeg har bare shinet sinken og sørget for at hotspotsene fortsatt er ryddige. etterpåskal jeg brette og henge opp litt rent tøy (igjen!!!) Kjøleskapet orket jeg ikke idag, og oppdaget at det ikke var så påkrevet med en vask enda alikevel.

- I helgen tok jeg av litt, og ryddet, omplasserte, vasket inni og vasket oppå halvparten av kjøkkenskapene + krydderhyllen. Utrolig hvor lett det går når man først setter igang med litt god musikk til!

- Har tittet litt videre på babysteps, og har kommet til at vår neste rutine må bli å legge frem klær til neste dag før vi legger oss.

Dvs. at vi nå har tre daglige rutiner: Shine sink, hot spots og legge frem klær. + "dagens utfordring".

Dette klarer vi vel? Jo flinkere vi er med de tre tingene, jo mer går det av seg selv ettersom det blir en vane.

- For øvrig synes jeg det er likegyldig hva tråden heter. Poenget er vel hva vi gjør den til. Som jeg sa tidligere; jeg titter litt på Fly, og plukker ut de elementene som passer for meg.

- Selv om vi har vært utrolig flinke noen dager nå, og har fått gjort mye, så har jeg uansett noen basic "leveregler" som jeg gjerne deler med dere andre:

- Husarbeid er ikke så veldig viktig. Det er mye annet som kommer først, som familien. Når barna spør -Mamma, kan du hjelpe meg med.....? Så har mange en tends til å svare - Etterpå, jeg skal bare .....først! Det gjør ikke jeg lenger. Tiden med barna er viktigere, og ofte dreier det seg om små øyeblikk. Husvasken går ingensteder, men det gjør tiden med barna.

- En annen ting er at man skal lytte til kroppens signaler. Er man sliten eller uopplagt, så dropp pliktene! Sett deg ned og slapp av uten å få dårlig samvittighet! Som sagt; husarbeidet venter på deg.......

jeg synes det er flott slik vi gjør det her inne. Ingen behøver å være superhusmødre, det stilles ingen krav, men vi motiverer hverandre, og kan gi hverandre litt velfortjent ros fra tid til annen. Det er jo dessuten mye morsommere å gjøre husarbeid når man ikke er "alene" om det!

Oppsummerer hva som skal trenes på fra tirsdag av:

- Shine sink

- Hotspots

- Legge frem klær til neste dag

+ det som blir dagens utfordring.

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:Nikke::klappe::klem: Helt enig Montepulciano :) ! Familie og helse er viktigere en husarbeid!

Var så trøtt igår at jeg ikke kom innom for en oppdatering, men jepp, - jeg kunne være stolt av meg selv :) . Jeg fikk vasket kjøleskapet, vasket og ryddet masse klær, ryddet to hot spots og vasken skinte når jeg la meg. Jeg skrev at jeg skulle rydde og vaske kjøkkenet igår. Men når jeg kom hjem fra shopping hadde min kjære gjort det :hjerter: .

Legge frem klær til neste dag er forresten er vane her. Og det er utrolig deilig å slippe å stresse med det om morgenen :) .

Endret av ~MALIN~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette FlyLady greiene for noe tull. Det kan da umulig være så mange voksne oppegående mennesker som ikke klarer å rydde og vaske etter hvert. Og hva i all verden er dette med å shine vasken? Akkurat som om det er det viktigste gjøremålet hver dag. Jeg har ingen faste rutiner på noe husarbeid, jeg ser hva som må gjøres og så gjør jeg det. Det spiller da ingen rolle hvilken ukedag det er når jeg vasker badet eller kjøkkenet. Dette må jo gjøres ofte allikevel, og da er det jo bare og gjøre det. Dere sitter da ikke på ræva og ser på hybelkaninene, det er jo bare å finne frem støvsugeren og gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke føler deg som noen superhusmor; prøv en dag og gjør det samme som blir gjort på denne siden; da får du følelsen av å være superhusmor og den følelsen er fantastisk!! Prøv bare en dag, jeg lover at du blir litt gira på å jobbe mer!  ;)

Vel, du skjønner, arbeidsgiveren min ser ikke så lyst på det at jeg skal vaske kjøleskapet før lunsj, bruke halvannen time på kjøkkenet etter lunsj, sette på vaskemaskina og legge sammen klesvask mens den vasker.

Selvsagt kan jeg gjøre alt det dere ramser opp her etter jobb. Men det blir CRASH AND BURN og jeg vil ikke holde ut i lengden, fordi jeg altså måtte gjøre dette på de i gjennomsnitt 4 timene jeg har hjemme etter jobb før leggetid som også skal inkludere middag og helst litt hvile/samvær med min samboer. Og etter en uke eller to ville energinivået vært på bunn og jeg hadde ikke orket mer. Det gir meg IKKE følelsen av å være en superhusmor, men heller av å ha mislykkes...

Derfor praksitserer jeg det som heller funker for meg, Babysteps. Så trenger jeg bare bruke 15-20 minutter på kveldsrutinene mine, et kvarter på "decluttering"/sonearbeide etter middag og kan føle at jeg har oppnådd målet når vasken skinner ved leggetid. Og likevel ha tid til å både lage og nyte middagen, samt se Frustrerte Fruser i armkroken til min kjære før jeg krabber til sengs med et smil.

Hver sin lyst. Jeg har valgt FlyLady, nettopp fordi jeg ikke er en superhusmor, men gjerne vil føle at jeg har lykkes likevel. Dere har valgt noe annet. Greit for meg det.

Jeg ville jo bare si at om noen vurderer FlyLady, så må de ikke la seg skremme bort av denne tråden, siden dette ikke har med FlyLady å gjøre- Helt greit at dere velger å gjøre det på denne måten.

Det er ikke det. Men dette er ikke FlyLady, det var bare det jeg sa.

Og jeg vet at dere har innsett det. men jeg påpekte da heller ikke dette for dere. Men for de som evt måtte luske inn her og tro dette VAR FlyLady for nybegynnere.

Men, hverved takk for meg.

Jeg kom ikke hit for å krangle, og gidder ikke bruke energi på det. Den skal jeg spare til husarbeidet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...