Pippi Lotta Skrevet 18. april #1 Del Skrevet 18. april Jeg var nettopp på finn.no og der dukket det opp en annonse fra en som ønsket å kjøpe en mops. Jeg forstår ikke hvorfor folk vil seg selv så vondt! Syk hund er noe av det vondeste jeg vet, så hvorfor velger folk seg raser med nesten sykdoms garanti? Jeg forstår det ikke, engelsk buldofg, fransk buldogg, osv.. Jeg leste et intervju med en dyrlege som sa at eierne av disse rasene ikke selv forsto at hundene var syke og hadde det vondt. Kan på en måtte forstå at om du altid har hat syk hund så kan man tro det er slik hunder skal være, men leser de ikke om rasene? Undersøker hva veterinærer menner om de? Hvilken type huneiere er det som er så fjerne at de ikke får med seg dette, selv leser jeg alt jeg kommer over han hunde saker. Kam forstå de som ikke var klar over at mange hunderaser var syke for 10 eller 20 år siden, men nå blir det skrevet så mye om! Dagens utblåsning!!!! 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 18. april #2 Del Skrevet 18. april (endret) Jeg skjønner det ikke jeg heller 🤔 Kanskje de har god råd og er bestevenner med dyrlegen? 😄 Jeg har en tidligere nabo som for et par år siden kjøpte seg Cavalier King Charles spaniel. Jeg må si at jeg ble litt overrasket over at de ikke gjorde mer research før de skaffet seg hund.... 🤔 De har tidligere hatt to Golden Retriever, så de er vant med hunder 😊 Man vet jo at Cavalier ikke akkurat er den sunneste rasen og nå er det jo ikke lov å avle på dem lenger heller 🤔 Endret 18. april av Mardina 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 18. april #3 Del Skrevet 18. april Uvitenhet, ignoranse og penger. En venninne kjøpte nylig en fransk. Spurte henne rett ut om hvor smart dette var og om hun hadde satt seg inni dette. Det hadde hun og oppdretteren hadde garantert henne frisk hund 🙄 Trenger jeg å nevne at hunden er NKK registrert og allerede som valp høres ut som et middels stort sagbruk når den kommer tuslende? Det er trist, bare trist. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 18. april #4 Del Skrevet 18. april Det er mange av oppdretterne på disse rasene som er veldig flinke til å villede valpekjøpere. Jeg har hørt aånne ting som "vi avler ikke på de tingene som gir sykdom" og "vi har friske hunder, våre hunder blir gamle." Og så trekker de fram historier om en hund som ble 15 år og var med på lange turer eller noe sånt. Kjøperne fristes vel ofte av utseende og gemytt. Men så tenker de ikke på at det behagelige sofa-gemyttet gjerne kommer av at hunden ikke puster skikkelig og dermed kvier seg for å bevege seg. Triste greier. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 18. april #5 Del Skrevet 18. april Folk tenker ikke og synes at dysfunksjonell anatomi er søtt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 18. april #6 Del Skrevet 18. april Og selv om disse hundene kanskje ikke har noen spesifikke sykdommer i seg selv, så er de jo rett og slett deformerte. De har en fysikk som gir dem problemer, det er det ingen tvil om. Hvorfor noen vil avle frem en hund som VIL få problemer, eller hvorfor noen vil kjøpe en og støtte slik avl, er for meg helt uforståelig. Det er bare å se på hodeskallen til en mops, på tannstilling, utforming av snute og størrelse på kjeve, tenner og tunge i forhold til hodestørrelse - det er jo overhodet ikke bra, uansett hvordan noen forsøker og vri og vende på det. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #7 Del Skrevet 18. april Oppdretterne av disse syke rasene er virkelig noe for seg selv. Jeg har et (inngiftet) familiemedlem som tok oppdretterkurs for å bli oppdretter av Cavalier selv om de visste rettsaken kom. Og hun har brettet ut over hele facebook om hvor synd det er at det er avlsforbud for hennes hunder er sååå friske etc etc. Ikke ett ord om at flere av søsknene til disse hundene er avlivd unge på grunn av store smerter. Jeg skjønner ikke hva de holder på med. Anonymkode: 15a98...5e0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #8 Del Skrevet 18. april Dette gjelder mange raser. schæfer - hofter/ledd rottweiler - ledd/temperament labrador - hofter/ledd/allergi Berner sennen - hofter/ledd Boxer - flat snute Mops - flat snute Doodletyper - temperament/allergi dachs - rygg osv….. Anonymkode: 5b806...abf 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #9 Del Skrevet 18. april 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette gjelder mange raser. schæfer - hofter/ledd rottweiler - ledd/temperament labrador - hofter/ledd/allergi Berner sennen - hofter/ledd Boxer - flat snute Mops - flat snute Doodletyper - temperament/allergi dachs - rygg osv….. Anonymkode: 5b806...abf Ikke glem staff og allergiproblemene som florerer der. Anonymkode: 369fe...454 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 18. april #10 Del Skrevet 18. april 1 hour ago, AnonymBruker said: Oppdretterne av disse syke rasene er virkelig noe for seg selv. Jeg har et (inngiftet) familiemedlem som tok oppdretterkurs for å bli oppdretter av Cavalier selv om de visste rettsaken kom. Og hun har brettet ut over hele facebook om hvor synd det er at det er avlsforbud for hennes hunder er sååå friske etc etc. Ikke ett ord om at flere av søsknene til disse hundene er avlivd unge på grunn av store smerter. Jeg skjønner ikke hva de holder på med. Anonymkode: 15a98...5e0 Ja, det er det samme innen oppdrett av syke katteraser. Det virker som en del av disse oppdretterne er helt immune mot fakta. De insisterer på at de har friske dyr selv om det beviselig ikke stemmer. Jeg tror det er en del litt sånn ekko-kammer kultur, og at det premieres så merkelige ting på utstilling slik at de mister litt av syne hva som er viktig å avle på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 18. april #11 Del Skrevet 18. april norw skrev (2 timer siden): Folk tenker ikke og synes at dysfunksjonell anatomi er søtt. Dette ☝️ Myrmica skrev (2 timer siden): Og selv om disse hundene kanskje ikke har noen spesifikke sykdommer i seg selv, så er de jo rett og slett deformerte. De har en fysikk som gir dem problemer, det er det ingen tvil om. Hvorfor noen vil avle frem en hund som VIL få problemer, eller hvorfor noen vil kjøpe en og støtte slik avl, er for meg helt uforståelig. Det er bare å se på hodeskallen til en mops, på tannstilling, utforming av snute og størrelse på kjeve, tenner og tunge i forhold til hodestørrelse - det er jo overhodet ikke bra, uansett hvordan noen forsøker og vri og vende på det. ......og dette ☝️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #12 Del Skrevet 18. april En kan gå inn på hvilken som helst oppdretter sin nettside/fb, og de skryter over forsvarlig oppdrett og utvikling av rasen….. Samtidig som de avler på hunder som er fulle av problem, enten fysisk eller psykisk. Anonymkode: 5b806...abf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Del Skrevet 18. april Nå finnes det faktisk sunne varianter av disse rasene, og det finnes seriøse oppdrettere. De må det bli flere av. Både Cavalier, Mops og Fransk bulldog har nydelig gemytt, er lekne, folkekjære og bjeffer lite og er i hendig størrelse for en leilighet. Det finnes ikke så mange gode alternativer hvis det er preferansene? Anonymkode: 3f49f...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 18. april #14 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå finnes det faktisk sunne varianter av disse rasene, og det finnes seriøse oppdrettere. De må det bli flere av. Både Cavalier, Mops og Fransk bulldog har nydelig gemytt, er lekne, folkekjære og bjeffer lite og er i hendig størrelse for en leilighet. Det finnes ikke så mange gode alternativer hvis det er preferansene? Anonymkode: 3f49f...d24 Det finnes mange veldig gode alternativ. *Bichon Havanaise *Lhasa Apso *Chihuahua *Papillon *Yorkshire terrier *Italiensk mynde *Chinese Crested/Powderpuff *Dvergschnauzer ... og enda mange fler. Små hunder som er lette å ha i leilighet. Godt gemytt har de jeg kjenner av disse rasene også og ikke bjeffer de spesielt mye heller. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #15 Del Skrevet 18. april 23 minutter siden, Brunhilde said: Det finnes mange veldig gode alternativ. *Bichon Havanaise *Lhasa Apso *Chihuahua *Papillon *Yorkshire terrier *Italiensk mynde *Chinese Crested/Powderpuff *Dvergschnauzer ... og enda mange fler. Små hunder som er lette å ha i leilighet. Godt gemytt har de jeg kjenner av disse rasene også og ikke bjeffer de spesielt mye heller. Jeg har hatt engelsk bulldog og kjøper ikke flere pga rasens helseutfordringer, men det er ikke EN hund på den listen der jeg kunne tenkt meg. De rasene der har ingenting til felles med bulldoger. Anonymkode: 369fe...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 18. april #16 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har hatt engelsk bulldog og kjøper ikke flere pga rasens helseutfordringer, men det er ikke EN hund på den listen der jeg kunne tenkt meg. De rasene der har ingenting til felles med bulldoger. Anonymkode: 369fe...454 Men nå var det ikke deg jeg svarte heller, det var personen som hevdet at Cavalier, Mops og Fransk bulldog var bortimot de eneste hundene som egnet seg i leilighet. At du ikke kan tenke deg noen av dem er ditt problem, ikke mitt. Kudos for at du velger bort Engelsk bulldog pga helseproblematikken, jeg har kjent noen av den rasen også, og det er herlige hunder, bare synd at de ofte lider av så mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #17 Del Skrevet 18. april Jeg er helt enig med deg. Forstår ikke hvordan det er søtt å ha en hund som knapt kan løpe og være en hund fordi den knapt puster. Uansett om man har råd til dyrlege, hva så? Er det verdt det at hunden må behandles hele tiden, dra på dyrlegen så ofte? Er så mye koseligere med en hund som man ikke tror kommer til å ende opp syk, eller som ikke kan puste. Å hente de på dyrebeskyttelsen osv, gi dem et bedre liv, er noe annet. Men å aktivt bidra i at flere blir født, ved å kjøpe? Helt uforståelig Anonymkode: ebffb...eaf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #18 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå finnes det faktisk sunne varianter av disse rasene, og det finnes seriøse oppdrettere. De må det bli flere av. Både Cavalier, Mops og Fransk bulldog har nydelig gemytt, er lekne, folkekjære og bjeffer lite og er i hendig størrelse for en leilighet. Det finnes ikke så mange gode alternativer hvis det er preferansene? Anonymkode: 3f49f...d24 Hvis hunden din er folkekjær og leken, men knapt kan leke etterhvert fordi den mister pusten, eller får hofteproblemer, er det du eller hunden som får noe positivt ut av dette? Hunden burde ikke bli født halvveis syk, pga rasen. Det blir for dumt. Anonymkode: ebffb...eaf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #19 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå finnes det faktisk sunne varianter av disse rasene, og det finnes seriøse oppdrettere. De må det bli flere av. Både Cavalier, Mops og Fransk bulldog har nydelig gemytt, er lekne, folkekjære og bjeffer lite og er i hendig størrelse for en leilighet. Det finnes ikke så mange gode alternativer hvis det er preferansene? Anonymkode: 3f49f...d24 Feks de fleste mops er innavlet. Da er det ikke så lett å fortsette med et etisk oppdrett av dem. Anonymkode: ebffb...eaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #20 Del Skrevet 18. april Brunhilde skrev (2 timer siden): Det finnes mange veldig gode alternativ. *Bichon Havanaise *Lhasa Apso *Chihuahua *Papillon *Yorkshire terrier *Italiensk mynde *Chinese Crested/Powderpuff *Dvergschnauzer ... og enda mange fler. Små hunder som er lette å ha i leilighet. Godt gemytt har de jeg kjenner av disse rasene også og ikke bjeffer de spesielt mye heller. Chihuhua og Yorkshire terrier «bjeffer ikke spesielt mye»?! Hva er mye for deg da? Anonymkode: 74e82...b45 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå