Gå til innhold

Hva regner du som trang økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Rett over millionen. Huset vi har sett på gjør at vi må øke lånet til ca 3.1millioner. 

Anonymkode: fc38b...40a

Da burde dere prøve en annen bank. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har 1.2 i ek nå? Det er jo ganske lite. Hvor mye koster huset dere vil ha og hvor mye blir ek og gjeld?

Jeg er alene. Har ek på over 4.mill. Hus verd 6 mill. Lån under 1.2 mill. Jeg synes dette er trangt, fordi ek ikke betyr noe når gjelda må betales av lønn. Tjener 740 000 brutto, ca 39 000 netto pr mnd) To barn, hund og bil. Ingen andre lån enn boliglån. Forstår banken synes dere og jeg har det trangt og skjerper inn.

Anonymkode: d41ee...2da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spurte ikke om ferie planer...

Anonymkode: 19c8c...e8d

Nei, men det var for å si at våre prioriteringer ikke er å kun spare, men også leve - og det har vi penger nok i massevis til. Feriene kan fint droppes dersom det er behov for det. -ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har 1.2 i ek nå? Det er jo ganske lite. Hvor mye koster huset dere vil ha og hvor mye blir ek og gjeld?

Jeg er alene. Har ek på over 4.mill. Hus verd 6 mill. Lån under 1.2 mill. Jeg synes dette er trangt, fordi ek ikke betyr noe når gjelda må betales av lønn. Tjener 740 000 brutto, ca 39 000 netto pr mnd) To barn, hund og bil. Ingen andre lån enn boliglån. Forstår banken synes dere og jeg har det trangt og skjerper inn.

Det er ikke såå mye, nei. Kjøpte vår første bolig(den vi bor i nå) for fem år siden og egenkapitalen har økt fra 400 000 til 1.2mill(minus utgifter til megler, dokumentasjonsarbeid osv)

Huset vi gjerne vil ha har takst på 4,1mill. Har regnet ca 1mill i ren egenkapital og 3,1mill i gjeld.

AnonymBruker
Skrevet

Dere har sett på et hus. Er det mellomfinansiering dere har diskutert med banken? I så fall er jeg enig med banken i at økonomien deres er for trang til å ta risiko med å ha to hus en periode hvis dere ikke selger nåværende hus før kjøp.

Anonymkode: a82ee...7fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere har sett på et hus. Er det mellomfinansiering dere har diskutert med banken? I så fall er jeg enig med banken i at økonomien deres er for trang til å ta risiko med å ha to hus en periode hvis dere ikke selger nåværende hus før kjøp.

Anonymkode: a82ee...7fb

Mellomfinansiering var ikke et tema, det var bare «nei». -ts

AnonymBruker
Skrevet

Banken er pålagt å vurdere om dere er i stand til å takle en renteøkning. Får dere avslag betyr det at dere ikke vil være i stand til det.

Anonymkode: 037bc...8f8

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det var for å si at våre prioriteringer ikke er å kun spare, men også leve - og det har vi penger nok i massevis til. Feriene kan fint droppes dersom det er behov for det. -ts

Da kan dere jo begynne med det nå med en gang, da, og spare opp mer EK fremover (dvs betale inn ekstra på lånet hver måned, slik at banken ser at dere klarer høye månedlige avdrag, og samtidig får dere ned gjelden)

Anonymkode: f6034...685

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da kan dere jo begynne med det nå med en gang, da, og spare opp mer EK fremover (dvs betale inn ekstra på lånet hver måned, slik at banken ser at dere klarer høye månedlige avdrag, og samtidig får dere ned gjelden)

Anonymkode: f6034...685

Ja, det er kanskje det vi burde. Vi har alltid betalt det vi skal, satt av til barnet, buffer (som nå er ganske solid) og fond og levd av resten. Skal hele livet bestå av å spare penger? Det er ganske trist.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det er kanskje det vi burde. Vi har alltid betalt det vi skal, satt av til barnet, buffer (som nå er ganske solid) og fond og levd av resten. Skal hele livet bestå av å spare penger? Det er ganske trist.

Nei, livet består av andre ting enn penger. Da fortsetter dere å bo der dere er og drar på storbyferie annenhver mnd. Det velger dere.

Ønsker dere feks større hus, som koster mer penger, må man tjene mer eller spare mer. Der velger dere.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Var i samtale med banken angående å øke boliglånet og fikk beskjed om at vi hadde trang økonomi med lånet vi har nå.

To voksne, ett barn og en bil uten lån. Har utbetalt mellom 57 000-67 000kr hver måned. Eier bolig med verdi ca 3,4mill og 2,2mill i lån.

Vil dere kategorisere dette som veldig trang økonomi? Føler ikke at vi har så lite, men..

Ca 60 tusen ut etalt sammenlagt da? Dere har vel uansett billigere bolig og mindre gjeld enn de fleste. Skjønner ikke at banken kan si noe slikt. Til sammenligning har vi ca 50 tusen utbetalt i mnd (sammenlagt). Bolig verdig ca 5 mill og lån på 2 mill. Bil,uten lån. Vi har kke trang økonomi. Helt passe.

Anonymkode: d33d1...106

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke såå mye, nei. Kjøpte vår første bolig(den vi bor i nå) for fem år siden og egenkapitalen har økt fra 400 000 til 1.2mill(minus utgifter til megler, dokumentasjonsarbeid osv)

Huset vi gjerne vil ha har takst på 4,1mill. Har regnet ca 1mill i ren egenkapital og 3,1mill i gjeld.

Dere bør i alle fall ikke kjøpe før dere har fått solgt huset dere allerede har pga dagens vanskelige marked. Plutselig får man ikke solgt og  blir sittende med to lån. Mange som har brent seg på det siste året,

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Var i samtale med banken angående å øke boliglånet og fikk beskjed om at vi hadde trang økonomi med lånet vi har nå.

To voksne, ett barn og en bil uten lån. Har utbetalt mellom 57 000-67 000kr hver måned. Eier bolig med verdi ca 3,4mill og 2,2mill i lån.

Vil dere kategorisere dette som veldig trang økonomi? Føler ikke at vi har så lite, men..

Hvis banken sier det, så er det innenfor hva de definerer som trangt. Hva folk på KG mener spiller ingen rolle, det er banken som bestemmer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ca 60 tusen ut etalt sammenlagt da? Dere har vel uansett billigere bolig og mindre gjeld enn de fleste. Skjønner ikke at banken kan si noe slikt. Til sammenligning har vi ca 50 tusen utbetalt i mnd (sammenlagt). Bolig verdig ca 5 mill og lån på 2 mill. Bil,uten lån. Vi har kke trang økonomi. Helt passe.

Anonymkode: d33d1...106

Ja, absolutte minimum per måned er 57 000kr til sammen, vanligvis rundt 62 000kr. Synes også vi har det helt ok+, og kan gjøre det meste vi har lyst til.

Grusomt hvis et par med to relativt vanlige inntekter, et barn og en bil ikke kan ha et boliglån på 3millioner. Hva skulle vi gjort hvis vi bodde i Oslo med mye høyere boligpriser?… 

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Tja, her hjemme har vi mistet en hel månedsinntekt, og får sosialhjelp til husleie, strøm og basis. Matbudsjettet er halvert, og det er ikke lenger penger til overs til "kos". Forhåpentligvis er det veldig kortvarig, men vi er forberedt på at vi må snu på hver krone, sjekke 50% disken, og ofre mye av det vi vanligvis er vant til. Jeg har vokst opp i fattigdom, så jeg får ikke fullstendig panikk av tanken, men det er jo absolutt ikke en situasjon man ønsker å havne i. 

Anonymkode: a529c...352

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at det høye forbruket er grunnen til at dere ikke får lån. 1500 sparekonto over 5 år er 90.000. 2500 i fond over 5 år er 150.000. 240.000kr på sparing over 5 år på to voksne, det er det samme som jeg som enslig sparer på 2.5år (tross høyere lån alene enn dere to til sammen).  Det fremstår ikke som dere har planlagt økonomien frem i tid - planlagt å oppgradere til dyrere bolig?  Men lever fra mnd til mnd med reiser og kos. Ingenting galt i det, men det er ett aktivt økonomisk valg dere tar hver mnd - at nå er viktigere enn i morgen.

Til sammenligning; tjener selv 500.000 i fulltidsjobben min, men velger da å jobbe halve ferien (2-3uker i året), hvor jeg tjener ca 100.000kr som går rett til sparing. Slike valg, gjør at det er lett for meg å gå i banken. Men det har ikke alltid vært sånn.

Jeg levde også som dere, reiste masse, leide bolig, nøt livet. Men boligdrømmen var stor, og ved enkle grep, hard jobbing, (og ingen reising), så har jeg gått fra 200k i EK til rammelån og drømmehus 6 år senere. Om det har gjort livet bedre? Både ja og nei. Men nå vet jeg at økonomi aldri kommer til å bli en hindring igjen, for den hardeste jobben er allerede gjort, og fundamentet for en trygg øk. Fremtid støpt.

Anonymkode: f9e76...1fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg mistenker at det høye forbruket er grunnen til at dere ikke får lån. 1500 sparekonto over 5 år er 90.000. 2500 i fond over 5 år er 150.000. 240.000kr på sparing over 5 år på to voksne, det er det samme som jeg som enslig sparer på 2.5år (tross høyere lån alene enn dere to til sammen).  Det fremstår ikke som dere har planlagt økonomien frem i tid - planlagt å oppgradere til dyrere bolig?  Men lever fra mnd til mnd med reiser og kos. Ingenting galt i det, men det er ett aktivt økonomisk valg dere tar hver mnd - at nå er viktigere enn i morgen.

Til sammenligning; tjener selv 500.000 i fulltidsjobben min, men velger da å jobbe halve ferien (2-3uker i året), hvor jeg tjener ca 100.000kr som går rett til sparing. Slike valg, gjør at det er lett for meg å gå i banken. Men det har ikke alltid vært sånn.

Jeg levde også som dere, reiste masse, leide bolig, nøt livet. Men boligdrømmen var stor, og ved enkle grep, hard jobbing, (og ingen reising), så har jeg gått fra 200k i EK til rammelån og drømmehus 6 år senere. Om det har gjort livet bedre? Både ja og nei. Men nå vet jeg at økonomi aldri kommer til å bli en hindring igjen, for den hardeste jobben er allerede gjort, og fundamentet for en trygg øk. Fremtid støpt.

Skjønner jo fort nå at vi kanskje burde prioritert annerledes. I tillegg til sparingen betaler vi jo ned på boliglånet og har klart å bli kvitt billånet, nedbetaling av gjeld blir jo også en form for sparing, eller?

Nei, vi må nok gjøre noen endringer. At vi nå lever slik vi gjør med ferier istedet for å spare masse slår nok dårlig ut for oss, ja. Jeg tror nok også jeg fort faller tilbake på at vi ikke trenger spare til pensjonisttilværelsen grunnet stor arv og tenker lett at «så lenge vi betaler det vi skal og har til uforutsette utgifter, så er ting greit» og det er det tydeligvis ikke.

Drømmehuset får gå denne gang, men med noen enkle endringer kan vi kanskje slå til neste gang:) 

-ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner jo fort nå at vi kanskje burde prioritert annerledes. I tillegg til sparingen betaler vi jo ned på boliglånet og har klart å bli kvitt billånet, nedbetaling av gjeld blir jo også en form for sparing, eller?

Nei, vi må nok gjøre noen endringer. At vi nå lever slik vi gjør med ferier istedet for å spare masse slår nok dårlig ut for oss, ja. Jeg tror nok også jeg fort faller tilbake på at vi ikke trenger spare til pensjonisttilværelsen grunnet stor arv og tenker lett at «så lenge vi betaler det vi skal og har til uforutsette utgifter, så er ting greit» og det er det tydeligvis ikke.

Drømmehuset får gå denne gang, men med noen enkle endringer kan vi kanskje slå til neste gang:) 

-ts

Definitivt! Det er bare å holde fokus en periode, så kommer drømmehuset nærmere. Jeg ville heller satset på en sunn familieøkonomi, og krysset fingrene for at foreldre holder seg friske lenge nok til at dere har skapt fundamentet selv, og ikke bare hvile på arven som en dag kommer. E

Med barn så kommer det alltid et ønske om å hjelpe de på vegen, og da er det også fint å vise at ingenting kommer av seg selv, men krever en innsats og prioriteringer,

Skrevet

Hvis jeg ikke har råd til å flytte på meg så fort det skjer noe. Typ brudd/ny jobb/ønske om å bo i en annen by. Økonomisk sikkerhet handler om frihet for min del. 

Skrevet
On 4/16/2024 at 6:18 PM, AnonymBruker said:

Med den økonomien burde dere klare å spare ca. 19000 i måneden uten problem. 

Barnehage og Sfo er ikke beregnet i dette. 

Dersom dette høres helt vilt ut så har dere kanskje et forbedringspotensiale og hvem vet egentlig bedre enn dere om det er trangt eller ikke? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...