Gå til innhold

Lav hrv før mens? Erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har oppdaget at jeg får mye lavere hrv før mens, nå har jeg vært nede på 37. Til vanlig rundt 30-45. Er det en sammenheng mellom hormoner i syklus og hrv. Noen som vet? 

Synes også hrv- en min er så dårlig. Jeg er en kvinne på 36, normalvektig og trener 3-4 ganger i uka. Hva har dere på samme alder? 

Anonymkode: 50a42...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg mente mellom 40-45 til vanlig😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merker ikke noe på HRV før menstruasjon, men hvilepulsen min blir høyere. Gjennomsnittlig HRV de siste to månedene er 82. Jeg er 38. 

Anonymkode: 7b363...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanlig. Kroppen påvirkes av syklusen, at hrv synker som følge av det høres helt naturlig ut…

Anonymkode: 19eca...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Merker ikke noe på HRV før menstruasjon, men hvilepulsen min blir høyere. Gjennomsnittlig HRV de siste to månedene er 82. Jeg er 38. 

Oj, wow! Hvordan får du den så høy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Oj, wow! Hvordan får du den så høy? 

Gjør ingenting spesielt. Er nok bare slik.. er jo store individuelle forskjeller på dette, uten at det har noen betydning for helsa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Aldri tenkt på før, men ligger vanligvis rundt 75-85 og ser at før mensen kan jeg være nede i både 40 og 50 tallet. Jøss. 

Anonymkode: 51406...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det hos meg også. I tillegg stiger hvilepulsen. Vanligvis har jeg HRV på 33-35 og hvilepuls på 55. Før mens synker HRV til 27 og hvilepulsen stiger til 58-60. Jeg kjenner det godt på kroppen også. Jeg blir mer trøtt og uopplagt og i tillegg sover jeg dårligere. 

Anonymkode: 73f7a...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 12.23):

Jeg har oppdaget at jeg får mye lavere hrv før mens, nå har jeg vært nede på 37. Til vanlig rundt 30-45. Er det en sammenheng mellom hormoner i syklus og hrv. Noen som vet? 

Synes også hrv- en min er så dårlig. Jeg er en kvinne på 36, normalvektig og trener 3-4 ganger i uka. Hva har dere på samme alder? 

HRV synker ved stress, sykdom, eller andre fysiske og psykiske påvirkninger, og det er helt normalt at det skjer før mens.

Når det gjelder verdien din - det er helt umulig å sammenligne HRV uten å vite noe mer.
For det første, er det gjennomsnittsverdi, eller en enkeltmåling?  Og hvis det er en enkeltmåling, når og hvordan måler du?

Anonymkode: 50009...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

HRV synker ved stress, sykdom, eller andre fysiske og psykiske påvirkninger, og det er helt normalt at det skjer før mens.

Når det gjelder verdien din - det er helt umulig å sammenligne HRV uten å vite noe mer.
For det første, er det gjennomsnittsverdi, eller en enkeltmåling?  Og hvis det er en enkeltmåling, når og hvordan måler du?

Anonymkode: 50009...ddc

Det er måling på nattestid på Garminklokke, siste uke har jeg hatt 37 i snitt om natta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Aldri tenkt på før, men ligger vanligvis rundt 75-85 og ser at før mensen kan jeg være nede i både 40 og 50 tallet. Jøss. 

Anonymkode: 51406...08f

Ja, det er non en sammenheng da ja😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke HRV-måling på min klokke, men jeg kan se på hvilepulsen min ved eggløsning og mensen. Hvilepulsen min stiger fra første mensdag frem mot eggløsning, og faller veldig ved eggløsning, for å så stige igjen mot mens. Ble bevisst på dette da jeg prøvde å bli gravid og testet meg for eggløsning. 

Anonymkode: ca01d...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har same problem - Frå kvilepuls ~50 og hrv 60-80 til kvilepuls ~60 og hrv 40-50. Dårleg søvn óg. Har høyrt at agnus castus og melatonin (liten dose, ca 0.25mg) kan ha effekt, så er på utprøving der atm og har så langt iallfall fått grei søvn med melatoninen (agnus castus kan visstnok ta ei stund å slå inn). For meg slår det ut ca ei veke før menstruasjon og går brått vekk dagen før, så må jo nesten vere hormonelt?

Endret av aazy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...