Gå til innhold

En 14 år gammel datter som oppfører seg som er forferdelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Urwa skrev (På 13.4.2024 den 1.50):

Dårlig unnskyldning for å være frekk mot sine foreldre. Bra moren er bekymret. Her trengs det å ta en tak. Min 10-åring begynte å smelle dører og stønne osv nå nylig. Da ble det andre boller hjemme for å si det sånn. H*n prøver fortsatt. Gir han konsekvenser som svir (tar bl.annet mobil,ipad,Playstation, null tv og netflix. Eneste underholdingen hans blir da bøker. 
Så blir det lenge til han prøver neste gang. 
Ikke lett nei men lykke til🥴

Du vet at det eneste du oppnår med konsekvenser er et barn som er redd i stedet for å lære seg gode holdninger?

Anonymkode: 3351d...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke normalt. Har 3 unger, ingen av dem har oppført seg i nærheten av dette selv om de var i puberteten. 

Anonymkode: 2e22a...ee6

Å derfor dr det ikke normalt? Alle barn er som dine altså ellers er de unormale 🙃

Anonymkode: 67ea9...53b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til tenårene sier jeg bare. Dette er normalt for en tenåring. Det går over rundt 20 års alderen.

Anonymkode: fb32a...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke normalt. Har 3 unger, ingen av dem har oppført seg i nærheten av dette selv om de var i puberteten. 

Anonymkode: 2e22a...ee6

Selv om dine oppførte seg greit så gjelder ikke det resten av fjortis-befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Du vet at det eneste du oppnår med konsekvenser er et barn som er redd i stedet for å lære seg gode holdninger?

Anonymkode: 3351d...495

Så hva skal man gjøre da? Be pent om å slutte å smelte i dørene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du vet at det eneste du oppnår med konsekvenser er et barn som er redd i stedet for å lære seg gode holdninger?

Anonymkode: 3351d...495

Har 3 eldre barn som jeg har oppdratt på samme måte. De er veldig takknemlig for at jeg var såpass streng. Og tok tak med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke normalt. Har 3 unger, ingen av dem har oppført seg i nærheten av dette selv om de var i puberteten. 

Anonymkode: 2e22a...ee6

Sånne svar er sååå usaklige. Blir fristet til å svare at kanskje det er DINE unger som ikke er normale… 

Tror du at 3 barn i samme søskenflokk gir deg unik innsikt i hva som er normalt? Du kan like gjerne si at fordi ingen av ungene dine liker spekepølse, er det unormalt å like spekepølse…

Anonymkode: 317ce...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 16.13):

Datteren vår på 14 er ofte, nesten hver dag så sur og sint. Hun ber meg og faren om å holde kjeft. Banner og skriker. Smeller med dørene. Gjør aldri som hun får beskjed om. Kaster ting. Det er kommet til et punkt hvor jeg ikke orker mer. 

For andre virker hun nok som en blid og forsiktig jente. Er aldri noe tull på skolen eller med venner. Hun er jo blid og koselig jente når hun er sammen med oss også. Men så er det noe hun farer opp for omtrent hver eneste dag. 

Nå har hun nettopp dyttet en spisestuestol gulvet, bannet, smelt med dørene osv - fordi søsteren hennes kom hjem før henne fra skolen... Jeg satte meg til slutt oppå henne for å ta mobilen hun holdt i hånda. Vi ønsker jo ikke at det skal være slik.

Hva gjør vi? 

Anonymkode: 25c98...ff0

Får hun noe alene tid, hvor hun kan være alene hjemme? 

Hvis hun har folk rundt seg heletiden, Kanksje hun blir veldig frustrert? 

Puberteten er ikke enkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (10 timer siden):

Så hva skal man gjøre da? Be pent om å slutte å smelte i dørene? 

Finne ut hva som gjør at hun smeller i dørene.. 

Anonymkode: 8765b...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hun er lei seg for noe, og lar det gå utover dere. Hormonene gjør at hun ikke klarer å styre sinnet. Ta henne med på en gåtur, kanskje hun åpner seg opp da? Eventuelt kjøretur? Lettere å snakke når man slipper å se på den man snakker med, dersom det er noe som er vanskelig. Det er fryktelig mye som skjer i den alderen. Det er ikke lett å finne sin plass, kanskje hun er omgjengelig med mange, men er usikker på sin rolle. Kanskje noen har blitt sammen med den hun er forelsket i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at hun ikke klarer å regulere følelsene sine, og at hun agerer noe fysisk og impulsivt. I tillegg sier du at hun ikke gjør som hun får beskjed om. Det kan som andre har foreslått være ADHD.

For kvinner kan puberteten være «første møte» med ADHD, eller en forverring av tilstanden som ikke har vært så synlig/plagsom tidligere. Det er mange som ikke får diagnosen fordi puberteten får skylden.

Mot slutten av puberteten vil mange ha lært seg å maskere lidelsen og den kan da gå uoppdaget lenge og gjøre mye skade.

Anonymkode: c28a9...f47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (11 timer siden):

Så hva skal man gjøre da? Be pent om å slutte å smelte i dørene? 

Herregud, jeg smeller fortsatt i dørene. Kjempe krise🙄Smell i dørene er vel bare å overse, kasting av ting og stygge ord kan man snakke om når situasjonen er over. Sinne og redsel det går utover sansene våre spesielt hørsel ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 1.35):

Jeg var var helt lik. Det begynte rundt samma alder. Jeg fikk til slutt adhd diagnosen. 

Anonymkode: c23d4...404

Adhd begynner ikke i tenårene, det er medfødt. 

Anonymkode: 04a70...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hormoner tipper jeg + at foreldre er jo verdens teiteste.De skjønner jo INGENTING🤪

Anonymkode: 05c68...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov,latterliggjøring,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Adhd begynner ikke i tenårene, det er medfødt. 

Anonymkode: 04a70...26a

Det stemmer det. Men den blir oftes mer fremtredende / tydelig hos jenter i puberteten. I form av sterkere følelser, og reaksjoner.

Anonymkode: c23d4...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 16.13):

Datteren vår på 14 er ofte, nesten hver dag så sur og sint. Hun ber meg og faren om å holde kjeft. Banner og skriker. Smeller med dørene. Gjør aldri som hun får beskjed om. Kaster ting. Det er kommet til et punkt hvor jeg ikke orker mer. 

For andre virker hun nok som en blid og forsiktig jente. Er aldri noe tull på skolen eller med venner. Hun er jo blid og koselig jente når hun er sammen med oss også. Men så er det noe hun farer opp for omtrent hver eneste dag. 

Nå har hun nettopp dyttet en spisestuestol gulvet, bannet, smelt med dørene osv - fordi søsteren hennes kom hjem før henne fra skolen... Jeg satte meg til slutt oppå henne for å ta mobilen hun holdt i hånda. Vi ønsker jo ikke at det skal være slik.

Hva gjør vi? 

Anonymkode: 25c98...ff0

Sover hun nok?
Eller er hun som tenåringer flest så det blir alt for lite søvn?
Hvordan er kveldsrutiner mtp skjermer osv...?

Om ikke søvnen er optimal fra før er det det første jeg ville gått inn for å gjøre noe med. 
Bare det kan gjøre underverker.

Hva sier hun om saken selv når dere spør hvordan hun har det?
Har hun det bra på skolen?
Hva sier lærer og andre foreldre?

Hvis hun for det meste har det bra og er fornøyd er det neppe unormalt å klikke for en ting hver dag... om pubertet er som meg med pms bare med betydelig dårligere evne til å håndtere det... + evt litt lite søvn, ja da kan jeg også klikke på småting i løpet av en dag. Helt uten diagnoser eller sinneproblemer. Hormoner + lite søvn = trøbbel, for min del. Kan være slik for tenåringene også.
 

Anonymkode: edd23...dee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 1.37):

Jeg er også en normal, høflig og hyggelig voksen, men jeg har fortsatt adhd. Det er ingen som klarer å se at jeg har adhd. 

Anonymkode: c23d4...404

Jeg har adhd og hadde det ikke alltid like lett som barn/ungdom, var allikevel en normal, høflig og hyggelig ungdom - er fortsatt easy going som voksen. 

Anonymkode: 37947...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Høres ut som meg i den alderen.

Anonymkode: f5451...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tr0ndern skrev (På 12.4.2024 den 16.33):

ADHD?

Begynner ikke når man er 14 år.

Anonymkode: bb872...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...