AnonymBruker Skrevet 7. april #21 Del Skrevet 7. april Kort - fotografi Anonymkode: 27f35...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #22 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): glasøgon Anonymkode: 4f247...934 Glasaugo på nynorsk AnonymBruker skrev (17 timer siden): Stuga er hytte Anonymkode: 5d77d...0cd Stue på norsk kan brukes om hytte VetAlt skrev (17 timer siden): Kuver- konvolutt Kuvert på norsk 1000x skrev (17 timer siden): Rar = søt, snill Også på norsk Sitat Aksel - skulder Vindu - fønster Anonymkode: f5021...828 Aksel er da et helt vanlig norsk ord, fønster finnes også på norsk, men er ganske sjeldent AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hungig - sulten Komme i håg - huske Mardröm - mareritt Anonymkode: d9d27...102 Mener du hungrig? Helt vanlig på norsk også Komme i hu(g) og mardrøm er også norsk AnonymBruker skrev (6 timer siden): Korv - pølse Anonymkode: 48fa1...9bb Korv eller kurv på norsk AnonymBruker skrev (6 timer siden): Snål - gjerrig Anonymkode: a9cc1...4b8 Også på norsk Mulig det er flere ord som kan brukes på norsk, men dette var noen av dem jeg visste om eller fant. Noen av dem er riktignok ganske sjeldne eller sjeldne med svensk betydning, mens andre er ord alle burde kunne. Anonymkode: fe29e...85f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Her Skrevet 9. april #23 Del Skrevet 9. april Trasa - klut Trasig / Sönder - ødelagt Gem - Binders spis - ovn/komfyr hall - gang disk - oppvask duka - dekke på bordet Smörgås - brødskive Laga - fikse/reparere, altså at noe er ødelagt og skal fikses. Men de sier også laga middag. Skärp - belte Nyckelpiga - Marihøne Geting - veps skottkärra - trillebår er veldig mange ord som er annerledes på svensk, kan fortsette lenge til 😂 Lært meg masse nå som jeg har bodd i sør Sverige snart 3 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #24 Del Skrevet 9. april On 4/7/2024 at 12:03 PM, Ullvott said: Fika - en liten spisepause, kaffepause eller en kaffekopp og litt å spise Käka (uttales "kjeka") - spise Macka - brødskive eller smørbrød Kola - karamell (Det er SÅ mange her i landet som har misforstått dette, og baker "cola-kaker" til jul. Det de baker inneholder ikke det minste snev av cola, men er derimot brune pinner med karamellsmak.) Kjeka er dialekt som få snakker. Det «riktige» er å uttale som æ. Etter å lest noen kommenterer her så skal jeg ikke kommentere det svenske skriftspråket til nordmenn mer enn dette 😂😂 Kul og rolig = morsomt snygg=kjekk Ful= stygg Anonymkode: 66843...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #25 Del Skrevet 9. april Vardagsrum=stue Anonymkode: 66843...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #26 Del Skrevet 9. april Bæsj (vet ikke hvordan det staves) = slang for å drikke øl. pulka = akebrett / ake linne = trøje Anonymkode: 99d8f...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #27 Del Skrevet 9. april Pula med bilen = mekke på bil Anonymkode: d755e...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #28 Del Skrevet 9. april Sommerfugl- fjärill Anonymkode: f5021...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gs1721 Skrevet 10. april #29 Del Skrevet 10. april Tussilago - hestehov Rondell - rundkjøring Stad - by By - grend/lite tettsted Smørgås - brødskive med pålegg Tårta - bløtkake/kake Kakor - småbrød/småkaker Kusiner - søskenbarn (både mannlig og kvinnelig) Syskonbarn - nevøer og nieser rutschkana - sklie Tvättstuga - vaskerom Tvätta - vaske klær Diskho - oppvaskkum Diska - vaske opp Städa - rydde og/eller vaske Förskola - barnehage fordon - kjøretøy fjäril - sommerfugl Kudde - pute Täcke - dyne Påslakan - dynetrekk Byrå - kommode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #30 Del Skrevet 18. april Skarvsladd - skjøteledning Klar - ferdig Mange som har svart allerede, så her er mine to ord som jeg har sett at ingen har nevnt enda 😄 Anonymkode: ee047...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #31 Del Skrevet 18. april Bais=bæsj Anonymkode: be725...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå