Gå til innhold

Jeg klarer ikke å få dødsøyeblikket ut av hodet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg klarer ikke å få dødsøyeblikket ut av hodet, og jeg ser for meg bilder hver dag, selv om det snart er et halvt år siden.

Jeg fikk sjokk og ble traumatisert da det skjedde, men er dette normalt?

Anonymkode: aec6f...377

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvem døde? Hvor traumatisk var det? Har du hatt bildet i hodet siden da eller dukket det bare plutselig opp? 

Anonymkode: 5357b...2f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem døde? Hvor traumatisk var det? Har du hatt bildet i hodet siden da eller dukket det bare plutselig opp? 

Anonymkode: 5357b...2f3

Min kjæreste døde før jul og i dødsøyeblikket forandret han seg veldig, og det har brent seg fast på netthinnen min.

Jeg gikk i sjokk fordi jeg har ikke sett folk dø før, og visste heller ikke at mange blir veldig forandret når de dør.

Han var veldig preget av sykdom og var gul i huden, og idet han døde ble han helt hvit, og det var jeg ikke klar over at han ble.

I tillegg lå han med øynene åpne og også munnen var vidåpen.

Et grusomt syn😔

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min kjæreste døde før jul og i dødsøyeblikket forandret han seg veldig, og det har brent seg fast på netthinnen min.

Jeg gikk i sjokk fordi jeg har ikke sett folk dø før, og visste heller ikke at mange blir veldig forandret når de dør.

Han var veldig preget av sykdom og var gul i huden, og idet han døde ble han helt hvit, og det var jeg ikke klar over at han ble.

Et grusomt syn😔

Ts

Har hatt bildet i hodet nesten daglig i 4 måneder.

Ts

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fant en nær slektning død for over fem år siden, og jeg sliter fortsatt med flashbacks i perioder. Ikke like ille som det første året riktignok.

Anonymkode: 72993...666

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fant en nær slektning død for over fem år siden, og jeg sliter fortsatt med flashbacks i perioder. Ikke like ille som det første året riktignok.

Det måtte ha vært et forferdelig sjokk?

Ts

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du snakket med profesjonelle om dette? Går du i behandling? 

Anonymkode: 5b280...9e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be om behandling, vær så snill. Få hjelp til å få bildene fra hodet bort. 

Jeg fant en død person for lenge siden, jeg ba ikke om hjelp før etter mange år. Stadig tilbakevendende flashbacks. Det går an å få hjelp. Jeg har klart å «pynte» litt på bildene i hodet nå. 

Ønsker deg lykke til og kondolerer. ❤️

Anonymkode: 233a3...896

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det måtte ha vært et forferdelig sjokk?

Ts

Det var det, men det går stadig bedre. Håper det gjør det med deg også etter hvert ❤️

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Et grusomt syn😔

Ts

Det er posttraumatisk stress lidelse. Jeg anbefaler at du tar en tur til psykolog for å bearbeide opplevelsen. Gi det tid. Alt dette er ganske «normalt» i forhold til det du har opplevd. Kondolerer så mye 🩷 Lei for at du måtte igjennom en sånn opplevelse. Jeg står en nær som gikk igjennom noe lignende. Har du noen nær å snakke med? Det er jo ikke så lenge siden du opplevde dette. Vær god mot deg selv. Det kan hende du vil få flashbacks en god stund fremover, men det vil avta. Men det er viktig at du har noen å snakke med og som kan hjelpe deg å bearbeide opplevelsen.

Anonymkode: 44a3c...0b3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du snakket med profesjonelle om dette? Går du i behandling? 

Anonymkode: 5b280

Jeg begynte i sorggruppe for etterlatte, og der fortalte jeg at jeg sliter med hva jeg har sett og opplevd, og da kommenterte terapeuten at jeg fikk sjokk da han døde og at jeg fremdeles er traumatisert.

Jeg trodde alle pårørende fikk sjokk når de sitter ved et dødsleie, men det stemmer kanskje ikke?

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Be om behandling, vær så snill. Få hjelp til å få bildene fra hodet bort. 

Jeg fant en død person for lenge siden, jeg ba ikke om hjelp før etter mange år. Stadig tilbakevendende flashbacks. Det går an å få hjelp. Jeg har klart å «pynte» litt på bildene i hodet nå. 

Ønsker deg lykke til og kondolerer. ❤️

Anonymkode: 233a3...896

Hvilken behandling fikk du for å få bort bildene?

Jeg tenker kanskje jeg bare må ta tiden til hjelp og at 4-5 måneder er for kort tid, for jeg kjenner at det er nå sorgen kommer skikkelig.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør få traumebehandling ❤️

Anonymkode: 389c3...837

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er posttraumatisk stress lidelse. Jeg anbefaler at du tar en tur til psykolog for å bearbeide opplevelsen. Gi det tid. Alt dette er ganske «normalt» i forhold til det du har opplevd. Kondolerer så mye 🩷 Lei for at du måtte igjennom en sånn opplevelse. Jeg står en nær som gikk igjennom noe lignende. Har du noen nær å snakke med? Det er jo ikke så lenge siden du opplevde dette. Vær god mot deg selv. Det kan hende du vil få flashbacks en god stund fremover, men det vil avta. Men det er viktig at du har noen å snakke med og som kan hjelpe deg å bearbeide opplevelsen.

Anonymkode: 44a3c...0b3

Nei jeg har ikke noen å snakke med om dette, fordi hans familie som jeg satt sammen med på dødsleiet ble ikke traumatisert eller gikk i sjokk.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør få traumebehandling ❤️

Anonymkode: 389c3...837

Jeg spurte legen min om traumebehandling, og han sa at det var ikke vits at han henviste meg for det var årelang ventetid.

Han anbefalte meg å gå privat, og det vil koste meg 2000 per time sånn cirka.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mor døde med smerter. Glemmer aldri hennes døde ansikt. Det plaget meg de første 2 årene, men det ble bedre etterhvert. Jeg må styre tankene bort fra det øyeblikket, til tiden før hun ble så syk. Rett å slett bearbeide, og så prøve å "fade ut" minnet. Har sett andre dø, uten smerte, det er en ganske annerledes opplevelse, men det setter også spor.

Anonymkode: 41f01...8f7

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Moren min døde av kreft, og jeg slet lenge med å huske henne som frisk. Det var liksom de siste ukene som brant seg fast hos meg,og da var hun veldig forandret. Den sporty,sterke dama var fryktelig tynn,grå i ansiktet,og orket ikke noen ting. Blikket var tomt,og hun bare lå der. Nå,noen år etterpå, går det bedre. Nå tenker jeg på den hun var før hun ble syk. Du kommer nok også dit,men det kan ta litt tid. Råder deg til å snakke med noen. 

Anonymkode: 39c59...71d

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken behandling fikk du for å få bort bildene?

Jeg tenker kanskje jeg bare må ta tiden til hjelp og at 4-5 måneder er for kort tid, for jeg kjenner at det er nå sorgen kommer skikkelig.

Ts

For min del (jeg har vært tilstede hos flere av mine nærmeste) pleier det å ta ca 1år før minnene om siste dagene svinner hen og jeg husker dem slik det var før da de var friske. I dødsøyeblikket har ansiktet pleid å bli nesten vakkert igjen fordi smerter og angst glipper og sinnarynker etc blir borte. Øynene har jeg lukket og bundet opp munnen. Jeg har også valgt å se dem etter at de er stelt for å nøytralisere siste minuttene. 
Men uansett så pleier det å roe seg og gamle minner kommer etterhvert mer frem. 

Anonymkode: 2056f...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet sammen med slektninger i dødsøyeblikket og bildene har blitt med meg, men ikke på den måten du beskriver. Mens bilder av ansiktene til fjernere personer som ble alvorlig syke eller skadde før de døde er blitt med, og jeg føler det har noe med sorgen over alt som skjedde med dem - og at den sorgen liksom måtte utsettes til de døde - og så blander sjokket seg med den sorgen som har bygget seg opp, og kommer på repeat etterpå? 

Jeg tenker uansett at du bør få hjelp, sånn at du kan korte ned tiden du plages av disse bildene - og kanskje få noen gode verktøy til å bytte ut bildene med andre bilder og minner av kjæresten din før han ble å syk. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg spurte legen min om traumebehandling, og han sa at det var ikke vits at han henviste meg for det var årelang ventetid.

Han anbefalte meg å gå privat, og det vil koste meg 2000 per time sånn cirka.

Ts

Kommunen skal ha lavterskeltilbud med psykisk helsehjelp. Enten kan fastlegen henvise deg dit eller så kan du søke selv via ditt lokale tjenestekontor☺️ Kondolerer så mye❤️ 

Anonymkode: 0633d...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...